וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מאלף כלבים - התנהגותן": האיש שמבקש לחולל מהפכה בתחום האילוף

בשיתוף צור גרנות

13.9.2020 / 15:32

"הכלב תמיד יחפש מנהיג וכשהוא לא מוצא אחד, הוא מבין שכנראה הוא זה שצריך להנהיג וכאן מתחילות כל הצרות" - כך גורס צור גרנות, מומחה לאילוף כלבים בשיטה ייחודית שתבטיח תוצאות מיידיות, לרוב בפגישה אחת קצרה, שתפתח לכם צוהר לעולם מופלא של תקשורת בין בני אדם לכלבים

גרנות עם קלי."הייתה מאוד תוקפנית לסביבה". יח"צ,
גרנות עם קלי."הייתה מאוד תוקפנית לסביבה"/יח"צ

דולי, כלבה לא צעירה אחרי המלטה, עם סימנים בגוף ובנפש שעברה חיים לא קלים, אומצה על ידי ולרי שניסתה לעזור לה ככל יכולתה, ובתמורה קיבלה ממנה נהימות של איום. ההתנהגות הזו, כמו גם רתיעתה של דולי להיכנס למקומות סגורים - חנויות או חדרי מדרגות - ערערו את ביטחונה של ולרי להמשיך לחיות איתה חיים נעימים כפי שקיוותה.

הסיפור הבא מעטר את קיר הפייסבוק של צור גרנות (46), מאלף כלבים מהרצליה, שמתעקש שלא אכנה אותו מאמן כלבים אלא "התנהגותן". על פי עדויות שאספנו, ההבדל הקיצוני בין השיטה של צור לזו הרווחת בא לידי ביטוי בזמן ובאורך המפגשים, שאצלו הם מסתכמים במפגש חד פעמי שאורך שעתיים בלבד ומניב תוצאות מיידיות שמותירות את הלקוחות המומים, אבל בעיקר מפרסמים טובים. ההמשך של הסיפור היה שולרי יצרה קשר עם גרנות, שמאוחר יותר סיפר כי במפגש ראה "בעיקר הרבה מאוד בלבול שגרם לחוסר אונים משני הצדדים". לשמחתו, דולי בטבעה היא כלבה כנועה ורגועה, ש"רק זקוקה להובלה נכונה כדי להישאר כזו", ובמפגש לימד את ולרי כיצד לתת לדולי ביטחון שירגיע אותה בכל סיטואציה.

צור גרנות. יח"צ,
צור גרנות/יח"צ

חייו המקצועיים של גרנות שזורים בחייו האישיים, ומטבע הדברים סיפורו מתחיל הרבה לפני שנחשף לתחום אילוף הכלבים ברמה מקצועית. גרנות הוא ממבקריה החריפים של שיטת האימון הרווחת שגורסת כי הדרך למנוע מכלב ביתי לדרוך על הספה - לדוגמה - היא באמצעות פרסים ועונשים, וטוען כי היא לא מוכחת כיעילה ולא מטפלת בדברים קריטיים יותר שנוגעים לרווחתו האישית של הכלב - ופחות לבעלים, שכן הוא סבור כי רוב קשיי ההתנהגות של כלבים עם בעליהם נובעים מבעיות תקשורת מסוימות. מאז ומתמיד היה ברור לכל מכיריו שיש לו כישרון מיוחד לתקשר עם כלבים, שתמיד הרגישו נוח איתו אפילו במצבים קיצוניים. "הרבה לפני שהלכתי לתחום הייתה לכלב של חבר שלי בעיה בעיניים והווטרינר נתן משחה, אבל היו זקוקים לארבעה אנשים שיחזיקו אותו, פלוס מחסום לפה, כי הכלב לא נתן. ואז הצעתי את עצמי - והנה זה פלא".

"מעולם לא חשבתי שאני יכול לעשות את זה כפרנסה", הוא מספר, "עד שיום אחד, בזמן שהייתי עסוק בשמירה על מנחת מסוקים עם חמישה כלבים, ניגשה אליי בחורה אחת שראתה את רמת התקשורת הגבוהה ביני ובינם, ואמרה לי שהיא מכירה מישהו שמאוד דומה לי. היא התכוונה לסיזר מילאן, הלא הוא 'הלוחש לכלבים'". אין סרטון, ספר או מאמר שקשור למילאן שצור לא מודע אליו. "כשראיתי אותו ידעתי שזה מה שאני רוצה, והוא לימד אותי איך מלמדים אנשים להיות המנהיגים של הכלבים שלהם". עם זאת, את הכישרון הוא תולה בתכונה מולדת, שמילאן העצים אותה. ברגע הראשון שצור נחשף למילאן ידע שמה שהוא עושה זה בדיוק מה שהוא רוצה לעשות, ומה שלמד ממנו זו הדרך לתרגם את הידע שנולד איתו לפורמולה שאפשר ללמד כל בעל כלב להיות מנהיג איכותי לכלבו.

השיטה של צור - כפי שהוא מכנה אותה בעמוד הפייסבוק שלו "פותר בעיות התנהגות" - גורסת כי על התקשורת עם הכלב להתמקד בדוגמה אישית ולא באמצעות שכר ועונש, לפיה על הבעלים להיות בעמדת "מנהיג" על ידי אנרגיה ושפת גוף.

בשיחה טלפונית ראשונית עם הלקוח הוא יבטיח שני דברים: הלקוח משלם על תוצאות מוגדרות מראש שיוודאו שלא יפסיד כסף, והשני הוא שהטיפול לא כולל הענשה בשום צורה. המפגש עצמו מתחלק לארבעה שלבים, שרק האחרון שבהם נוגע לדינמיקה מול הכלב ללקוח. האחד הוא למידת התקשורת של הכלב עם הבעלים ואבחון שורש הבעיה; יצירת מנהיגות מול הכלב בכך שאני מוכיח לכלב שאפשר לסמוך עליי והוא צריך לכבד אותי, ואני זה שיספק לו כיוון והגנה. התהליך הוא בין כמה שניות לדקות ספורות; לימוד "התנהגות חדשה" ("לדוגמה, כלב שהיה תוקפני לכלבים שפגש ברחוב אלמד אותו להרגיש רגוע ונינוח לידו"); ללמד את הבעלים כיצד לייצר את המנהיגות הנדרשת, על מנת לשמר וליישם את ההתנהגות הרצויה ושלא יזדקקו לו יותר.

"במסגרת הפגישה אני יוצא עם הבעלים לטייל ומבקש ממנו שיתעלם ממני ואז בודק את התגובות של הכלב, אבל יותר חשוב את התגובות של בעליו. אחרי שהבנתי את הבעיה אני הולך ליצור מנהיגות מול הכלב שלך, לא בגלל שאני גדול וחזק אלא בגלל שאפשר לסמוך עליי. בגלל זה אני מבקש מהבעלים להחזיק את הרצועה ולהיות שקט ורגוע, ואז אני יוצר קשר ראשוני עם הכלב כשאני בגובה שלו ונושם עמוק כדי שירגיש שאני רגוע עם כוונות טובות, ואחרי זה אני מחליף את הרצועה כי הכלב מכיר את הרצועה שלו בתור זה שהוא המנהיג והמחליט, ובגלל שאני רוצה לקחת ממנו את התפקיד הזה אני משתמש ברצועה חדשה שהכלב לא מכיר על מנת ללמד אותו דבר חדש".

לדבריו, אחד הדברים שחיוניים לשיפור התקשורת שלנו עם הכלב נעוצה בהבחנה בין קשיחות לסמכותיות. "מה ההבדל בין שוטר לתמרור? שניהם אמנם נותנים לך הוראה שלא להיכנס ב'אין כניסה', אבל השוטר הוא בן אדם שניתן ליצור איתו קשר עין ובכך ליצור דיאלוג כדי לגרום לו לשנות את ההחלטה, מה שדורש מהשוטר קשיחות יותר מסמכותיות. ואילו תמרור הוא נטו סמכות ולא דיאלוג כי אין קשר עין", הסביר. "משכך, בקשר עם כלב, לדבריו, עדיף להימנע מיצירת קשר עין בזמן תיקון, משום שהוא יגיב לאקט שכזה במניפולציה שעשויה להוביל לריב עם הבעלים - ואנחנו לא רוצים דיאלוג משום סוג, לא של אמא אוהבת ולא של שוטר קשוח, אלא של תמרור סמכותי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
גרנות עם כלבים שיקומיים. יח"צ,
גרנות עם כלבים שיקומיים/יח"צ

גרנות לא רוצה שתיצרו דיאלוג עם הכלב, הוא רוצה שהכלב יהיה כמוכם ותשימו לב רק אליו. "אני אומר ללקוחות שלי לתת קשר עין רק למטרת חיבה, וזה הדיאלוג היחיד שצריך. אם הוא מתנהג לא נכון אז אני לא רוצה להיות אבא שלו אלא להיהפך לתמרור", הוא אומר. להבדיל מאילוף, שמתמקד על שמירת קשר עין כל הזמן במטרה להגדיל את רמת ההתרגשות עד כדי שהוא יהיה מוכן להתאבד בשביל נקניקייה, גרנות מתמקד בתקשורת של הבעלים מול הכלב - בדגש על הבעלים ופחות על הכלב.

ברוב מובהק של המקרים גרנות נזקק לפגישה אחת בלבד על מנת לפתור הבעיה, ובמידה שכמה אנשים יוצרים מגע עם הכלב אז הטיפול יתבצע על פני כמה פגישות. בנוסף, גרנות עוסק גם בשיקום לכלבים עם קשיים משמעותיים, כמו חרדות קשות או תוקפנות חריגה, אולם לעיתים הטיפול לא יועיל בשל מה שהוא מגדיר "חוסר תיאום" בין הכלב לבעלים.

שירות אחר שגרנות מציע ללקוחות הוא חוג לכלבים, שבו הוא מלמד את הכלב שני כלים. "יש לקוחות שאוהבים אותי ומבינים מה הם צריכים לעשות, אבל זה גדול עליהם. אז אני מגיע אליהם הביתה ולוקח אותו לחוג, שם אני מלמד אותו ללכת על הליכון ולשבת בכלוב אילוף", הוא מספר. אחרי שהכלב יודע ללכת על הליכון בצורה רגועה ויודע להירגע אחרי שנכנס לכלוב יהיה לו קל מאוד להעתיק את התנהגות לביתו של הלקוח. "גם לבעלים שאין להם יכולת הנהגה גבוהה, שני הכלים יספקו להם הרבה נחת ושקט. הכלב יפרוק אנרגיה על ההליכון וינוח רגוע בכלוב בכל סיטואציה אפשרית".

להבדיל ממאלפים, שתמיד מעדיפים להתחיל את התהליך בגורים, גרנות יעדיף לעבוד עם מבוגרים, מפני שטיפול בגור דורש יותר זמן לזהות מנהיג ולכן נדרשות גם יותר חזרות. סיבה נוספת היא אישית. "אני מאוד נהנה מהוואו שאני מקבל מכלב בוגר בן 7 שבמשך כל חייו התרחפן מחתולים ואז צור הגיע ועשה קסם", הוא אומר בחיוך.


למעבר לאתר האינטרנט של צור גרנות

עמוד הפייסבוק

טלפון: 053-9876540

בשיתוף צור גרנות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully