וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: להיפטר מהחרדה לתמיד - למי זה מתאים?

בשיתוף עומר שריר

29.9.2020 / 9:33

מחקרים מעידים שכמות האנשים הסובלים מחרדה בעולם המערבי עלתה בכחמישים אחוז. החרדה נובעת מסיבות רבות, אבל העיקרית שבהן - היא בכלל לא מה שחשבנו. דיברנו עם עומר שריר, מומחה ביצירת חיים ללא חרדה, כדי שישפוך אור על העולם הקשוח של החרדות ועל הדרך החוצה משם

עומר שריר, מומחה ליצירת חיים ללא חרדה. יח"צ,
עומר שריר, מומחה ליצירת חיים ללא חרדה/יח"צ

אולי יעניין אותך: 3 טעויות קטנות שגורמות לך לחרדה

יצא לך פעם להיכנס לפורומים בנושא חרדות? זה פשוט לא ייאמן, רוב הפוסטים הם על סוגי כדורים שמקלים על החרדה או על שיטות להקל על החיים עם החרדה.

סך הכל די הגיוני לא?

הגיוני? תלוי איך אתה בוחר להסתכל על זה, כמו כל דבר בחיים בערך. יותר מדי מהאנשים שחיים עם החרדות מרגישים שזו גזרת גורל - "אני אדם חרדתי!" וזהו. מבחינתם החרדה היא כמו עוד איבר נוסף בגוף, והמחשבה שהחרדה תעלם אי פעם בקושי עולה לדיון עם עצמם. הם לא מאמינים שזה אפשרי ולכן הם בוחרים בדרך הקלה והמהירה ביותר להקל על תסמיני החרדה בחייהם, והיא לקחת כדורים.

ואם הכדורים עושים להם טוב אז איפה בדיוק הבעיה?

יש מגוון מצבים בהם מומלץ, לאחר התייעצות עם רופא מומחה, לקחת תרופות שיכולות להקל על המצב ובכך המטופל יכול להתמקד בתהליך הטיפול הרגשי.

אבל התרופות לא מרפאות את החרדה, הן לא מטפלות בשורש העמוק של החרדה ומה שיצר אותה מלכתחילה. ואתה יודע מה, מלבד העובדה שבכל יום אתה מכניס כימיה למוח שלך, כשמפסיקים לקחת כדורים החרדה עלולה לחזור ובגדול. ועוד לא דיברתי על תופעות הלוואי הקשות או על המצבים בהם המוח מתרגל לכדורים והם מפסיקים להשפיע. לכן תרופות לבד ממש לא מספיקות, התמודדות עם חרדה דורשת טיפול מקצועי.

האם לא שווה לנסות להתמודד לבד ולחכות שהחרדה תעבור?

אם תסבול משבר ברגל, תשאל את עצמך האם ללכת לטיפול? הרי ברור שתלך לטיפול מתאים לבעיה.
אז למה לא כך עם חרדה? גם עם החרדה, הטיפול הוא הכרחי! ויותר מזה, אני אומר לך שההחלטה להתחיל טיפול היא מהותית ומשנה חיים לאדם הסובל מחרדה. לא תאמין עד כמה. ברוב המוחלט של המקרים, החרדה לא עוברת סתם כך, ומאוד קשה לטפל בה באופן עצמאי.

התפשטות החרדה והדיכאון בעולם על פי מרכז איסוף הנתונים של אוניברסיטת אוקספורד- החרדה בולטת במיוחד בעולם המערבי בו הקצב המהיר והצורך בחומריות משפיעים מאוד על נפש האדם. ourworldindata.org,
התפשטות החרדה והדיכאון בעולם על פי מרכז איסוף הנתונים של אוניברסיטת אוקספורד- החרדה בולטת במיוחד בעולם המערבי בו הקצב המהיר והצורך בחומריות משפיעים מאוד על נפש האדם/ourworldindata.org

כולנו מדי פעם חשים תחושת סטרס, האם זו חרדה? מה בעצם ההגדרה לחרדה?

יש הבדל גדול בין תחושות סטרס מדי פעם לחיים תחת חרדה. במוח של כולנו קיים מנגנון ההישרדותי, המכין את האדם להתמודד עם סכנה ופחד ממשיים. תחושת החרדה כמצב נפשי היא תחושת פחד קיצוני ממשהו שלא באמת קיים.

למרות שבפועל אין ממה לפחד, המוח חי את חוויית הסכנה בדומה לסכנת ה"חיים או מוות" במצב שאריה טורף רודף אחריך. בחרדה המוח לא מסוגל להגיד לעצמו "הי הכל בסדר זה לא אריה אלא ארנבת ואין ממה לפחד".

אולי בעצם אפשר לחיות עם החרדה?

תיאורטית- אפשרי. יותר מדי אנשים מוותרים על עצמם וחיים שנים רבות עם חרדה. אך לחרדה יש השלכות ישירות על התפקוד היומיומי של האדם הסובל ממנה והיא באה לידי ביטוי במחשבות שליליות על הבריאות, על העתיד או על העבר, פחדים, עצבות; ברמה הפיזית- דפיקות לב מואצות, קושי לנשום ותחושת חנק, בעיות במערכת העיכול, תשישות, הזעה מוגברת ובהימנעות ממצבים מסוימים. לא נשמע נעים במיוחד נכון? ותוסיף לזה התמודדות עם התקפי חרדה, שזה כמו חרדה רק "פי מאה" עוצמתי יותר. למה להמשיך לחיות בתוך הסיוט הזה ולא להפוך את העולם בכדי למצוא פתרון?

נשמע ממש קשה, אני מבין שחרדה היא אירוע שגורם לסבל נפשי ומקשה מאוד על החיים. מה בעצם גורם לחרדה?

חרדה נגרמת בעקבות הפעלת טריגר כתוצאה מהתרחשות אירוע גלוי או סמוי בחייו של אדם.

טריגר גלוי יכול להיות לחץ בעקבות טראומה רגשית כמו מוות של אדם אהוב, התעללות גופנית או התעללות מינית, לחץ ומתח קבועים בעבודה, בבית הספר, במערכת היחסים, או סטרס על רקע מצב כלכלי.

במקרה של טריגר סמוי, אין לכאורה אירוע משמעותי שאמור היה לייצר את החרדה. אך יחד עם זאת האדם חווה סימפטומים של חרדה הנובעים מחוויות שעבר לאורך חייו ויצקו בו דפוסי חשיבה, מנגנוני הגנה, כאב נפשי ופחדים. כשבתת-מודע יש חסמים, הדחקות, פחדים מתפתחת תשתית להתפרצות חרדה.

כלומר, ייתכן מאוד שאדם מסוים אינו "טיפוס חרד" אך לאורך השנים דפוסי החשיבה שלו יצרו את התשתית לחרדה. מכאן שהחרדה היא רק התוצאה של כאב פנימי, חסמים ומנגנוני הגנה שיצרנו עם השנים.

בשני המקרים, היסודות הפנימיים שבנינו הם אלו שיצרו את התשתית לחרדה ושם צריך להתחיל את התהליך שיוציא את החרדה מהחיים.

עומר, כל כך הרבה אנשים יושבים במשך שנים על ספת הפסיכולוג. מה אתה עושה אחרת עם המטופלים שלך?

ברוב המקרים המפתח לחרדה לא נמצא דווקא בילדות שלנו. אם בכל מקרה של חרדה הפתרון היחיד היה טיפול פסיכולוגי ארוך טווח היו כאן הרבה יותר אנשים עם חרדות, וגם כך יש לא מעט. על פי נתוני ה-FDA כעשרים אחוז מהאוכלוסיה חווה חרדה במהלך שנות החיים הבוגרים. הדבר העצוב הוא, שכמחצית מהם לא פונים לטיפול.

תהליך הטיפול בשיטה שפיתחתי Mental DNA, מהיר וברוב המקרים כבר בפגישה הראשונה המטופל יבין את הטריגר הסמוי ויזהה את החסמים הפנימיים שהובילו לחרדות שמהן הוא סובל. התהליך לא דורש חזרה לאירועים שהתרחשו בילדות והשפיעו על המטופל. אלא כניסה פנימה לשורש, לקול הפנימי שלנו- משם הכל מתחיל.

אני לוקח את המטופלים שלי למסע של שינוי. השינוי הוא חלק מתוכנית אימונים מנטאלית הכוללת תרגול יום יומי. לשבת על הספה פעם בשבוע לשיחה זה לא מספיק, רק עם תרגול והתמדה אפשר לשנות את האוטומט וליצור פוקוס חדש בתת המודע של המטופל.

נשמע בהחלט שונה, כמה זמן אורך תהליך כזה?

תהליך של יצירת שינוי משמעותי אורך כ-3-4 חודשים.

המפתח זו התמדה יום יומית, בלי ההבנה הזו אין טעם להתחיל. ומי שיעשה זאת בהתמדה יכול להפחית את רמת החרדה שלו בכ 95% תוך מספר חודשים או אף יצליח לחלוטין להוציא את החרדה מהחיים שלו.

ההבדל בין התהליך הזה לתהליכים אחרים הוא שהחרדה היא לא הסיפור כאן. הטיפול עצמו (מלבד תרגול מודל ייחודי להתמודדות עם תחושת החרדה והתקפי חרדה) פחות מתמקד בחרדה עצמה- החרדה היא רק הסמפטום.

אנחנו מבינים לעומק את הפחדים ומנגנוני ההגנה, את הכאבים והצרכים העמוקים שלו ומפצחים אותם. לאחר מכן, וזה בעצם המפתח - יוצרים עם המטופל את הסיפור החדש שלו. יוצרים לו מציאות חדשה.

אנחנו משחררים חסמים ומנגנוני הגנה ובכך מאפשרים לקול הפנימי לצאת החוצה. התוצאה היא שהחרדה הולכת ונעלמת מהחיים ומה שחשוב הרבה יותר- המטופל מוצא את הדרך שנכונה לו בחיים.

אולי יעניין אותך: 3 טעויות קטנות שגורמות לך לחרדה

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עומר שריר בהכנה לקראת סשן אישי. יח"צ,
עומר שריר בהכנה לקראת סשן אישי/יח"צ

לא פשוט לצאת ממצב של חרדה

נכון, זהו תהליך לא פשוט אבל תראה את המקרה של ליאת א. (שם בדוי). ליאת בחורה אנרגטית ודומיננטית, אחת כזאת שיודעת לנתב את החיים שלה כפי שהיא רוצה. לפני מספר חודשים על רקע התמודדות למשרה בכירה שהיא רצתה מאוד ולצערה לא התקבלה, היא החלה לחוות התקפי חרדה.

כשהיא הגיעה אלי היא הודתה, שהיא חוששת שהיא לא לעולם לא תצא ממצב החרדה שמלווה אותה לאורך כל היום.

מה עושים עם אדם שאיבד תקווה לצאת מהחרדה שלו?

אני לא מוותר על אף אחד שבא אלי! ולא ויתרתי על ליאת. יחד התחלנו את תהליך הטיפול, במקרה של ליאת לא היה טריגר גלוי או אירוע שהיא הייתה צריכה לשנות לו את הפרשנות. היא רצתה מאוד את המשרה אך לקחה בחשבון אפשרות שהיא לא תתקבל. זה לא היה שם.

בשלב הראשון בטיפול הבנו לעומק את תפיסות העולם שלה. נברנו בנבכי נפשה, וגילינו שבשלוש שנים האחרונות היא חוותה מספר אירועים שהשפיעו עליה רגשית: פרידה לא נעימה מבן הזוג; איבוד של קרוב משפחה ממחלה קשה. ליאת אישה חזקה ולכאורה היה נראה שהיא צלחה נפשית את התמודדות עם אירועים אלו.

תוסיף לזה דפוסי חשיבה הקשורים בצורך בשליטה ופחד מכך שדברים לא יקרו כמו שהיא רוצה וקיבלת תשתית רגישה מאוד. מנגנוני ההגנה שלה כללו חסמים, פחדים וכאב, והאירוע האחרון (של איבוד המשרה) היה כבר יותר מידי והפעיל את הטריגר הסמוי לחרדה.

עיקר התהליך התמקד בללמד אותה איך לשחרר ולהבין שלא הכל תחת שליטתנו. היא למדה להיות קשובה לעצמה ולהפריד בין מה שחשוב שיקרה לפי הדרך שלה למה שלא.

בשלב הבא בתהליך ליאת קיבלה כלים להתמודד עם המחשבות שרצו לה בראש ללא הפסקה וכלים נוספים להתמודדות עם החרדה. ליאת יצרה לעצמה תת מודע עוצמתי שמחובר לנפש שלה.

לאחר מכן כתבנו את הסיפור החדש של ליאת, מי היא רוצה להיות ולא מי היא כתוצאה ממה שקרה בחייה.

ומה קורה עם ליאת היום?

כשלושה וחצי חודשים אחרי הטיפול, לא רק שליאת לא חווה חרדות, חזרו אליה השקט הנפשי והשלווה באופן שלא חוותה מעולם.

ואני חייב להראות לך מה היא כתבה לי: "בחודשים לפני שפגשתי את עומר, קמתי בבוקר לתוך לופ מחשבות שלא עצר עד שנכנסתי למיטה. היום אני אדם משוחרר מחרדות, ששולט במוח שלו ויודע מה הדרך שנכונה לו. הפכתי לאדם שמח ומאושר הרבה יותר ממה שהייתי עוד לפני החרדה, אמנם לא התקבלתי למשרה המקורית אך שחררתי והיום אני עובדת במקום עבודה חדש, מעריכים אותי ומחזיקים ממני. מבחינתי השמיים הם הגבול".

איך אתה מסביר את אחוזי ההצלחה הגבוהים בקרב המטופלים שלך?

כפי שהתחלתי לומר, הכל טמון בהחלטה של המטופל. מה שמונע מרוב האנשים לטפל בחרדה היא המחשבה המוטעית שצריך להשלים עם קיומה.

הכלל הראשון שאני עובד עליו עם המטופלים שלי הוא להבין שגם אם כרגע הם חיים בתחושת חרדה, אנחנו נעשה כל מה שצריך בכדי להוציא אותה מהחיים. אנחנו לא מוותרים על החלום של אף אחד לחיים ללא חרדות.

נשמע מרתק. איך אפשר ליצור איתך קשר?

המטרה שלי היא להראות לאנשים שסובלים, שהחרדה לא כאן כדי להשאר ושהיא לא חייבת להיות חלק מהחיים שלהם. אך המפתח הוא לא החרדה עצמה, אלא השורש, החסמים והכאבים שיצרנו.

ולכן מי שסובל מחרדה ורוצה ליצור לעצמו מציאות חדשה בה החרדה היא לא חלק ממנה, מוזמן ללחוץ על הקישור, להשאיר פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית... (ללא עלות).

אולי יעניין אותך: 3 טעויות קטנות שגורמות לך לחרדה

עומר, תודה ששפכת אור על נושא כל כך נפוץ באוכלוסייה ויחד עם זאת לא מספיק מדובר. נראה שהשיטה שלך יכולה לעזור להרבה אנשים שסובלים ברגעים אלה ממש.

בשיתוף עומר שריר
  • עוד באותו נושא:
  • חרדות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully