וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאונה ששינתה את חייו והמיליון הראשון: האיש שילמד אתכם להשקיע

בשיתוף זמן הבורסה

29.9.2020 / 11:17

ינון אור, רק בן 25, כבר ראה את החשבון שלו נושא 7 ספרות. אחרי שלמד את התחום במשך שנים, הוא החל ללמד את קרוביו שדרשו להבין "איך הוא עשה את זה", התאהב בהוראת שוק ההון והיום כולם מוזמנים ל"זמן בורסה, לימודי שוק ההון" כדי להבין איפה הכסף שלהם ומה באמת הוא עושה

ינון אור. מנדי הכטמן,
את המיליון הראשון בחשבון ההשקעות ראה כבר לפני שנה וחצי. ינון אור/מנדי הכטמן

הנה נתון מפתיע שלא כולם יודעים, וחבל: כמעט כולנו מושקעים בבורסה. כן, גם אתם. אם זה דרך קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות, בחסכונות שלנו ועוד. אבל כמה מאתנו ממש מכירים את העולם הזה? כמה מאיתנו שמעו את המלים אג"ח, חברה ציבורית, מדד ת"א 35 ועוד? ומי באמת יודע מה המשמעות שלהן?

ההיכרות עם הבורסה והמונחים המלווים את המסחר הם כבר לא זכות, הם חובה. כך הבין כבר לפני 7 שנים בחור צעיר וכריזמטי, ינון אור, שהחליט להתמקצע בתחום ולאחרונה פתח בית ספר שמעביר את המידע הזה הלאה, "זמן הבורסה", לימודי שוק ההון.

ככלל, מסלול חייו של ינון לקח אותו לכיוונים אחרים לחלוטין. הוא מגיע ממשפחה מסורתית, ועד כיתה ט' למד בבית ספר דתי בירושלים. כשהגיע לתיכון, החליט בשונה מחבריו לשכבה לעבור לבית ספר חילוני, מכללת אורט ירושלים, שנחשב למוביל בתחום הטכנולוגי, מתוך אמונה שכך יוכל להצליח כלכלית. "תמיד אמרו לי שכדי להצליח כלכלית ולא להיאבק כלכלית, אתה צריך תואר, תעודה - שיוכלו לקבל אותי בשוק העבודה. וכך עשיתי", מספר ינון.

אחרי הלימודים התוודע במקרה ל"עולם החדש, עולם הבורסה", כהגדרתו. "תמיד שמעתי שכסף עושה כסף, אבל לא הכרתי את העולם הזה. התחלתי לחקור באינטרנט, קראתי מלא חומרים לגבי הבורסה, למדתי מהאינטרנט", הוא מספר. את משכורתיו הראשונות, טרם גיוסו, החליט להשקיע בבורסה. "באותה תקופה עבדתי בסופר השכונתי", הוא מספר. "הייתי בדיוק בן 18, יכולתי לפתוח חשבון תיק השקעות בבנק. אז חשבתי שאני גאון אבל בדיעבד אני מבין שהיה לי מזל, ולא באמת ידעתי יותר מדי".

"השקעתי את הכסף בקרן נאמנות, ואחרי 4 חודשים עשיתי תשואה של 15%. אז משכתי את הקרן והתשואה, התפטרתי מהעבודה, ובארבעה חודשים שנותרו לי לגיוס ארזתי תרמיל וטסתי למזרח - תאילנד, קמבודיה וויאטנם. אחרי חודשיים וחצי מדהימים שטיילתי לבד אך לא הייתי בודד, חזרתי לארץ, ובאותו יום אף הכרתי את בת זוגי (ומאז הם יחד). הכיוון היה להתגייס לצבא, ואולי לחתום קבע כי כולם אמרו לי שצריך ביטחון בחיים, והצבא ייתן לי ביטחון. אני בתור ילד ובחור צעיר שרציתי להצליח בחיים ולא טרוד בדאגות, שראיתי מבוגרים סביבי טרודים - נלמד מהטעויות שלהם ונעשה קריירה צבאית".

התקרית ששינתה את חייו

אחרי כמה שבועות ינון התגייס, וכעבור שבועיים בטירונות, בסוף שבוע שיצא לחופש, הוא נסע ברכב של הוריו והיה מעורב בתאונת דרכים קשה ביותר. "רכב שעבר באור אדום נכנס בי ונפצעתי קשה מאוד. הרכב התגלגל 5 פעמים, ממש כמו בהוליווד. בסוף הרכב נעצר בתוך אוטובוס, כשהגלגלים לשמיים - ואני ממש מודה על זה שהיה שם אוטובוס כי אם לא הייתי מגלח את כל האנשים שהיו בתחנה".

ינון פונה לבית חולים עם פציעות בחוליות בעמוד השדרה, שבר באגן, ללא הכרה, ותוך ארבעה חודשים מצא עצמו חייל משוחרר. "זו הייתה תקופה שבה חשבתי הרבה על החיים ומה היה יכול לקרות, והרגשתי שקיבלתי הזדמנות להביט על החיים רגע מלמעלה ולשאול מה אני רוצה מהחיים. סבלתי מפוסט טראומה מהתאונה, תקופת שיקום ארוכה ולא קלה, ולמזלי עברתי את זה בזכות הבת זוג שגרה איתי וחיזקה אותי. אז נזכרתי בתקופה הטובה שעבדתי והשקעתי בבורסה, והמשכורת עשתה תשואות וגדלה, ולא סתם שכבה בעו"ש, והבנתי ששם אני רוצה לפתח את הקריירה שלי בחיים".

אז החליט ינון להתקדם בתחום שוק ההון. "לקחתי קורסים בתחום, קראתי מלא ספרים גם של מחקר, גם של אנליסטים וגם של טייקונים כמו וורן באפט. למדתי אצל מורים פרטיים לשוק ההון והפכתי למשקיע נבון. משקיע לטווח ארוך, משקיע ערך. עם השנים למדתי מהתרגול "על רטוב" איזה תפקיד יש לתקשורת על הפסיכולוגיה של המשקיעים, למדתי שהרבה אנשים לצערי הרב לא משקיעים עם אסטרטגיה אלא מתוך רגשות, כמו שקונים חפצים - אבל הבעיה שקונים נכסי הון, כמו אג"ח, מניה, חייבים להתייחס לזה כמעשה עסקי לחלוטין כמו לפתוח עסק. לרגשות אין פה מקום".

רכבו של ינון אחרי התאונה. נפצע קשה מאוד. יח"צ,
רכבו של ינון אחרי התאונה. נפצע קשה מאוד/יח"צ

מה צריך לעשות?

"להכין תוכנית עסקית, אסטרטגית, ולהיצמד אליה. את התוכנית הזאת עושים אחרי שלומדים את שפת שוק ההון, את השפה הכלכלית. אני קורא לזה שפה כי במהלך השנים רוב האנשים שאני מדבר איתם על התחום, הם טוענים שאני מדבר איתם סינית, ולא משנה אם זה מבוגרים או צעירים".

בינתיים ינון המשיך להשקיע, והתוצאות לא איחרו לבוא. "לפני שנה וחצי הגעתי למיליון הראשון שלי בשוק ההון, שזה בהחלט היה מרגש לראות את המספר הדאבל תלת ספרתי נמצא לך בתיק ההשקעות. אחרי כשנה, החלטתי שאני טס לאמריקה עם הבת זוג לטיול גדול כדי לבחון מעבר למגורים בארה"ב ולפתח שם עסק. זה היה החלום שלי להיות שם, והחלטתי שאם הצלחתי להשיג אני טס לראות את העולם הגדול. החלום שלי היה לראות את וול סטריט עם הפסל של השור, את מרכז העסקים, וטיילנו באמריקה שלושה חודשים. בעצם נאלצנו לחזור לארץ בעקבות הקורונה".

אפרופו קורונה, זה זמן טוב לבורסה?

"הקורונה והסיטואציה שנוצרה בעקבות המשבר זאת אחת ההזדמנויות הכי מדהימות שנקרו בדרכי בשוק ההון. אני משקיע בבורסה מזה 7 שנים וטרם חוויתי מפולות כמו משבר הסאבפריים ב-2008 ובועת הדוט-קום בשנת 2000, תמיד ידעתי שהמימוש צריך לבוא וציפיתי לו בכיליון עיניים, והנה הגיעה הקורונה. כמובן שאני לא שמח על מה שקורה לאנשים בעקבות הנגיף, אבל זה פתח הזדמנויות השקעה של 'פעם בעשור'".

ינון משקיע באופן עצמאי ומנהל את תיקי ההשקעות לעוד כמה קרובים בלבד, "אבל בשנה וחצי האחרונות אני מלמד חברים שמתעניינים איך הגעתי להישגים הכלכליים האלה, אני מסביר להם שבעצם שוק ההון זה משהו שכולם חייבים לדעת, בדומה לחייל משוחרר שעושה קורס פסיכומטרי או קורס ברמנים, כי בסופו של דבר, בין אם אנחנו רוצים לעסוק בזה באופן ישיר או לא, אנחנו מושקעים בבורסה עם קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות ועוד".

ינון מסביר שאחת הסיבות שהתחיל ללמד את התחום הוא בחשיבות מבחינתו שהאנשים יבינו לאן הולך הכסף שלנו ומה עושים איתו. "חשוב לי לעורר אנשים. יש פה גופים גדולים שמנהלים לכם את הכסף ולצערי זה לא תמיד עומד בקנה אחד עם האינטרסים של הלקוח. הקרנות משקיעות לעתים בחברות ציבוריות ובנקים שאף הם נסחרים בבורסה, ויש לזה משמעות עצומה על הקרן שמנהלים לך. מה שחשוב לי להבהיר זה שהם מנהלים לך את העסק - אתה לא חייב להיות ד"ר לכלכלה או וורן באפט, אבל המינימום זה לגלות אחריות ולדעת לדבר את השפה ולהכיר את הזירה. בדיוק כמו שאני הולך למוסכניק ואני לא הייתי רוצה שיחרטט אותי, אבל אני גם רוצה לדעת לדבר את השפה בגדול, באופן כללי. כך הבורסה זה משהו שנוגע לכולנו. רוב האנשים העשירים עשו את ההון שלהם בזכות הבורסה - כי זה בעצם שותפות עם החברות המובילות בשווקים בעולם, כמו אמזון, פייסבוק, אפל וכו', ומי אמר שללכת ולהשקיע במסעדה זה משהו יותר טוב?"

יש אנשים שרואים בבורסה כגוף הימורים, כמו מפעל הפיס

"לבורסה יש פחות לגיטימציה, כי אנשים מכירים כל מיני שהפסידו את רוב ממונם או את כולו בבורסה - וזה ברור שזה קורה, כי זה כמו להטיס מטוס בלי רישיון טיס, ולהיות מופתע שהוא התרסק. בורסה זה לא חיש גד".

אז בשל הדרישה, החלטת ללמד את התחום?

"אותם חברים שהתחילו ללמוד אצלי העבירו את הבשורה וכמות התלמידים הלכה והתרחבה, ומאז תקופת הקורונה אני מוצא את עצמי מלמד שוק ההון בשיעורים של אחד על אחד ומוצא את עצמי מתאהב בזה. בעיקר מתוך השינוי שאני מנחיל, במיוחד בקהל הצעיר, חברה שמשתחררים מהצבא ושוקלים מה לעשות עם עתידם. אבל לא רק, גם אנשים מבוגרים ממני, נשואים ובעלי משפחות מגיעים אלי כדי ללמוד ב'זמן בורסה' איך לנהל את הכסף שלהם בחוכמה".

לסיכום, כמה טיפים למשקיע המתחיל?

1. אל תשקיעו בלי אסטרטגיה כשם שלא פותחים עסק ללא תוכנית עסקית.

2. אל תנסו לנבא עתיד ותפנימו שאין דבר כזה 100% מהזמן להרוויח (העיקר זה שהרווחים יעלו על ההפסדים). זה מסוכן לחשוב שאנחנו יכולים תמיד לדייק ולא לטעות!

3. השקיעו לטווח ארוך - השקעה לטווח ארוך מוכחת כמשתלמת וכאופק ההשקעה היחידי האמיתי (למעשה אם זה לא טווח ארוך זה לא השקעה).

4. מסחר יומי זו התאבדות כלכלית -

א. לבתי השקעות יש אינטרס מובהק למשוך את ההמון לבצע כמה שיותר פעולות קנייה ומכירה כי משם העמלות שלהם.

ב כשאתה סוחר יומי אתה לא נותן צ'אנס לחברה בה אתה משקיע להוכיח את עסקיה וצמיחתה הפיננסית. וכאן אתה הופך לסוחר שמהמר על נייר בלבד ללא קשר עסקי. כל הביזנס נעלם ונשאר רק לקוות למזל!

5. דווקא בזמני משבר יש הזדמנות להרוויח בגדול! - בזמני משבר אנשים בורחים מהבורסה בגלל פחד שנובע מחוסר הבנה, ומניות מתומחרות במחירי הזדמנות כי מחירן יורד. צריך להבין שלאורך זמן למשקיעים אין אלטרנטיבות השקעה (בסביבת ריבית אפסית) ובמוקדם או מאוחר הם ישובו לבורסה, והיא תצמח שוב. אל תתנו לפחד לשתק אתכם. ידע בשוק ההון יסייע מאוד בעניין.

לאתר של ינון, לחצו כאן

ליצירת קשר עם ינון, לחצו כאן

בשיתוף זמן הבורסה
  • עוד באותו נושא:
  • שוק ההון
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully