וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלה - זכות הבחירה להפסיק הריון

בשיתוף ד"ר גיא גוטמן

1.10.2020 / 11:59

הפלות הן נושא שנוי במחלוקת בכל העולם. בישראל הפלות מותרות אך דורשות אישור ועדה להפסקת היריון. כל מה שאתן צריכות לדעת בנושא

אישה מביטה בתמונת אולטרסאונד. ShutterStock
הפלה/ShutterStock

הפסקת הריון יזומה (מלאכותית) הייתה מאז ומתמיד נושא שנוי במחלוקת שנע סביב סוגיות מוסר, אתיקה רפואית, דת ומשפט. בבסיס המחלוקת המוסרית ניצבות עמדות הקצה: הליברלים, תומכי זכות הבחירה, מאמינים כי זכות האישה להחליט על ביצוע הפלה נובעת מזכותה הבסיסית לגופה. השמרנים מנגד, שמים דגש בדעותיהם על זכות העובר לחיים. כיום, במרבית מדינות המערב המחלוקת תורגמה לחקיקה שמתירה הפלות בתנאים מסוימים. עם זאת, במדינות רבות המאבק על זכות הבחירה עודנו מתקיים.

היסטוריה על קצה המזלג

מימי קדם ולאורך ההיסטוריה התפתחו טכניקות שונות לביצוע הפלות. חלק מהשיטות היו מסוכנות להחריד והסתיימו פעמים רבות בתמותה של האם והוולד. החל מהמאה ה-19, עם התחלת השימוש באמצעי מניעה ועל רקע התפתחות הרפואה המודרנית ותהליכי חילון והשכלה, חלה ירידה משמעותית בשיעור הילודה באירופה. הירידה המדאיגה בילודה על רקע שתי מלחמות עולם עקובות מדם, יצרה חרדה דמוגרפית לאומית. מדינות החלו לראות בפריון נכס לאומי ופעלו כדי לקדם מדיניות שמעודדת ילודה ואוסרת הפלות. אבל כצפוי, הריונות לא רצויים והפלות המשיכו להתקיים.

במהלך המאה העשרים קמה התארגנות נשית שפעלה על מנת לעגן בחוק את זכות הבחירה של נשים על גופן והריונן. הטענה הייתה שמצבה הסוציו-אקונומי של האישה, מסלול חייה או לידה של עובר בעל מום, גם הן בין היתר, סיבות לגיטימיות להפסקת הריון ונתונות לשיקולה הבלעדי של האישה. וכך, המחצית השנייה של המאה העשרים הביאה עמה בשורה של ליברליזציה בנושא ההפלות. המאבק הפמיניסטי קיבל תאוצה ומדינות רבות קידמו פיקוח והסדרה של הפלות.

מבט חטוף על סטטוס ההפלות בעולם כיום

נושא ההפלות הוא, כאמור, נושא שנוי במחלוקת. לכל מדינה העמדה האינדיבידואלית שלה בנושא. חוקי ההפלות נעים בין איסור מוחלט, דרך התרתן תחת הגבלות, ועד לכדי מימון ציבורי מלא. במקרים רבים ההגבלות על הפלות קשורות לגיל ההריון, כאשר העובר נחשב בר קיימא מבחינה רפואית. ברוב מדינות אירופה אין הגבלות על הפלות בשלבים המוקדמים להריון. עם התקדמות שלבי ההריון, ההגבלות נעשות נוקשות יותר. כיום, קנדה היא המדינה היחידה בעולם שמאשרת הפלות בכל שלב בהריון וללא הגבלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המורכבות והגיוון בפן המשפטי של הפלות בארה"ב

על אף הפלות הן חוקיות כיום במרבית מדינות העולם המערבי, המתנגדים והתומכים מוסיפים לאתגר את המעמד החוקי של הפלות מבחינה פוליטית ומשפטית. בארצות הברית, לדוגמה, הפלה היא סוגיה שמעוררת ויכוח סוער בקרב הציבור האמריקאי. כל מועמד לנשיאות נשאל ביחס לעמדתו בנושא. החוק הפדרלי אוסר לחוקק חוקים שאוסרים הפלות, אולם המדינות השונות יכולות להטיל הגבלות וקריטריונים להפסקת הריון שרלוונטיות למנהל האוכלוסין הפרטני שלהן. לאחרונה, אנו עדים לפעילות אקטיבית של מדינות מדרום ארה"ב הפועלות על מנת להעביר חוקים נוקשים בנושאי רפואת שנים והפלות. למשל, חוק שאישר בית הנבחרים באלבמה אוסר על הפלות מלבד מקרים בהם האם נמצאת בסכנת חיים. אם החוק יאושר על ידי בית המשפט העליון, רופא שייתפס מבצע הפלה לאישה שאינה בסכנת חיים - יעמוד לדין ויסתכן בעשר שנות מאסר.

עם הפנים קדימה: תקדים באירלנד

באירלנד, שהייתה מן המחמירות בכל הנוגע לחוקי הפלות, אושר לאחרונה חוק חדש שמתיר הפלות עד לשבוע 12 להריון וללא הגבלה. ההצבעה בעד החוק סימנה ניצחון במאבק למען זכויות נשים. אבל חוק לכשעצמו לא משנה את התפיסות החברתיות והדתיות כהרף עין. נשים שביקשו לעבור הפלה באירלנד מספרות שהן נתקלו במכשולים והתנגדויות, רופאים שחוששים מהסטיגמה ובתי חולים שלא ממהרים להקים את המתקנים הנחוצים לצורך מענה אופטימלי וראוי למערך הרפואי החדש.

מה החוק בישראל אומר?

בישראל ההפלות הן חוקיות, אך מותנות באישור הועדה להפסקת הריון.

הועדה רשאית להחליט טרם מלאו 24 שבועות מלאים להריון. במקרים בהן גיל ההיריון גדול משבוע 24, הטיפול עובר לוועדה מיוחדת. בנוסף, לפי החוק בישראל נשים עד גיל 18 יכולות להגיש בקשה לוועדה להפסקת הריון ללא אישור ההורים או האפוטרופוסים.


מקרים בהם הוועדה רשאית לאשר הפסקת הריון

כאשר ההיריון נובע מיחסים אסורים על-פי החוק הפלילי, קרי אונס או גילוי עריות; נשים מתחת לגיל 18 או מעל גיל 40; כאשר ההיריון עלול לגרום לאישה לנזק גופני או נפשי; כשאישה אינה נשואה או שההיריון נוצר מחוץ לנישואים; במקרה שהוולד עלול לסבול ממום גופני או נפשי.

קצת סטטיסטיקה ישראלית

מדי שנה מגיעות כ-18,000 פניות לוועדות להפסקת הריון, וכ-97% מהפניות מאושרות. כמחצית מהנשים טוענות שהסיבה להפסקת ההיריון היא היריון מחוץ לנישואים והסיבה השנייה בשכיחותה היא נזק נפשי לאישה. מאחר ולא קיים בחוק הישראלי סעיף שמאשר הפלה על בסיס סוציו-אקונומי, ניתן להסיק מכך שנשים רבות נאלצות לשקר לוועדה. למרות זאת, השיעור הגבוה של הפניות המאושרות מרמז על גמישות הוועדה.

קצת סטטיסטיקה עולמית

לפי מחקר של ארגון הבריאות העולמי, ובניגוד למה שהיה ניתן לחשוב, שיעורי ההפלות הנמוכים בעולם שייכים לעולם המערבי. בארצות מזרח אירופה, בהן נושא ההפלות לא תמיד מוסדר וחוקי, מצאו את שיעור ההפלות הגבוה ביותר. במדינות בהן אוסרים או מציבים הגבלות מחמירות על ביצוע הפלה, מתפתח שוק הפלות פיראטיות שמוביל לשיעורי תמותה וסיבוכים גבוהים, ביחס למדינות בהן הפלות הן חוקיות.

איך זה צריך להיות?

חשוב לציין כי שיעור ההפלות במדינה קשור במידה רבה למודעות תכנון המשפחה והיקף השימוש באמצעי מניעה. מסיבה זו מדינות בעלות מדיניות פריון ליברלית, נוטות אפילו להכניס את אמצעי המניעה לסל התרופות. לבסוף, המטרה היא להפחית את שיעור ההפלות ושהיו בטוחות ככל הניתן. לשם כך הפלות חייבות להיות חוקיות, וזאת לצד הסברה ועידוד שימוש באמצעי מניעה.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית.

בשיתוף ד"ר גיא גוטמן
  • עוד באותו נושא:
  • הפלות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully