וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'קי מצא, מומחה המס: "לקבוע הפחתת מס על דיבידנד אשר תזרים מיליארדי שקלים למדינה"

ירון ג'יבלי, בשיתוף ג'קי מצא

13.10.2020 / 14:55

בעקבות משבר הקורונה ישראל נכנסה למשבר התקציבי החמור בתולדותיה, ונוצר צורך בהזרמת כספים רבים בצורה מיידית. מומחה המס ומנהל רשות המסים בעבר, ג'קי מצא, קורא להתקנת הוראת שעה אשר תפחית את המס על חלוקת דיבידנדים, ועל ידי כך תזרים מיליארדי שקלים לקופת האוצר

ג'קי מצא. יח"צ,
מומחה המס ג'קי מצא: "העלאת מס בתקופה הקורונה - טעות קריטית"/יח"צ

בעקבות הגל השני של מגפת הקורונה, מדינת ישראל נכנסה לסגר נוסף, זאת עוד לפני שהמשק הצליח להתאושש מהמכה הכלכלית של הגל הראשון והסגר הקודם. כעת המדינה נמצאת בגירעון התקציבי הגדול ביותר שידעה אי פעם, ואף נשקלת האופציה להעלות מסים, כדי לממן את העלות התקציבית של ההתמודדות עם הנגיף - אבל לדעת מומחים רבים זו תהיה טעות קשה.

אחד מהאנשים המזהירים מפני העלאת מסים, הוא מומחה המס ומנהל רשות המסים בעבר, רו"ח והמשפטן ג'קי מצא, אשר מאמין שעל המדינה לעשות בדיוק ההפך ולהפחית במס, זאת על מנת לעודד את הצריכה, להגדיל את תשלומי המס ולהניע את פעילות המשק.

"העלאת מסים לא תזרים כספים למדינה", קובע מצא ומרחיב: "היא תעשה בדיוק את הפעולה ההפוכה. מה שהמדינה צריכה להנהיג, זו הוראת שעה אשר תפחית את תשלום המס על דיבידנד ואף לנקוט בפעולות נוספות להפחתת מסים. זוהי הדרך להתמודד עם כלכלה במשבר. העלאת מס רק תגרום לחזקים במשק להיכנס למצור ומנגד מעמד הביניים יצבור חובות".

הוראות שעה להפחתת מס על דיבידנד בעבר

במהלך שיחתנו, מפנה אותי רו"ח ג'קי מצא להוראות שעה שהיו בעבר, אשר הובילו לתשלומי מס גבוהים תוך זמן קצר, ואפשרו גבייה מיידית של סכומי כסף אדירים. ואכן כך היה הדבר - כאשר בפעם הראשונה הוכרזה הוראת שעה להורדת מס על חלוקת דיבידנד בין ה-1.10 בשנת 2009 ועד שנת 2010 בתאריך ה-30.9, המס ירד בצורה משמעותית, מ-25% ל-12%.

בפעם השנייה הוכרזה הוראת שעה בשנת 2017, שהייתה תקפה בין התאריכים 1.1 ועד ה-30.9, במהלכה ירד המס מ-33% ל-25% בלבד. באמצעות הוראות השעה האלו, הצליחה המדינה לגייס סכומי כסף אדירים ובמהירות.

ג'קי מצא: "הוראת שעה להפחתת מס על דיבידנד תגדיל בצורה משמעותית את גביית המס". canva,
ג'קי מצא: "הוראת שעה להפחתת מס על דיבידנד תגדיל בצורה משמעותית את גביית המס"/canva

"בעלי מניות מהותיים בחברות רבות במשק, בחרו להשתמש בהטבות שהוכרזו בעבר. בכל חברה יודעים שמדובר במאורע די נדיר, ולכן כאשר קיימת האופציה הם לא יהססו לנצל את ההזדמנות", פירט מצא והרחיב: "הוראות השעה האלו עזרו לגייס מיליארדי שקלים לקופת המדינה, והזרימו תשלומי מס דרמטיים. אין לי ספק שגם במשבר זה, התהליך יהיה דומה במידה ויוחלט להכריז על הוראת שעה נוספת".

"תשלומי המס יסייעו למימון התקציבי של משבר הקורונה"

לטענתו של ג'קי מצא, מדינת ישראל שמה כרגע דגש על הטיפול במשבר מבחינה בריאותית - דבר חשוב וראוי, אך מזהיר כי אסור לשכוח שסגר מלא, ריחוק חברתי והשיתוק של מספר ענפים במשק, פוגעים בכלכלה אנושות, וחוסר טיפול באופן הכלכלי של המשבר יוביל למיתון חריף.

"המאמצים מופנים כרגע כמעט במלואם להיבט הרפואי של משבר הקורונה. בנוסף יש רמיזות מצד משרד האוצר כי הם מתכננים להעלות מיסים למימון הגירעון, זו תהיה טעות קריטית בניהול המשבר. הנקודה היא לא כמה אחוזי מס משלמים, אלא מה הסכום הסופי ששולם והסכום שישולם בעקבות הקלות, הורדות מס והוראות שעה, בין היתר הוראת שעה להורדת מס על חלוקת דיבידנדים, יובילו לגביית מס גבוהה יותר", הסביר מצא.

רו"ח ג'קי מצא: "ללא הפחתת מס החזקים במשק יכנסו למצור ומעמד הביניים יצבור חובות". canva,
רו"ח ג'קי מצא: "ללא הפחתת מס החזקים במשק יכנסו למצור ומעמד הביניים יצבור חובות"/canva

"הפחתת מס אפקטיבית לדיבידנדים, תהיה הורדה משיעור מס של 33% לשיעור מס של 25% -20%", מאמין מצא. "מדובר בשיטה שנוסתה בהצלחה רבה בעבר ואין לי ספק שזהו המהלך הנכון - התרענו בתחילת המשבר ואנו מתריעים גם עכשיו: יש דרך לממן את המשבר מבלי לפגוע במשק עוד יותר".
בדומה למומחים אחרים, מצא סבור כי הפחתת תשלום המס על דיבידנד לא רק תוביל לתשלומי מס רבים, אלא גם תוביל לשחרור רווחים כלואים לידיים פרטיות של בעלי החברות - מה שבתורו יעלה את הצריכה במשק.

"ישנם מיליארדי שקלים של רווחים כלואים בהמון חברות. בעלי החברות מחכים בציפייה להוראת השעה על מנת לשחרר את הכספים האלו, והם יודעים שבמוקדם או במאוחר, היא תגיע ורק אז הם יעבירו את הכספים לידיהם הפרטיות. לכן, דווקא עכשיו בזמן משבר הקורונה, ניתן 'לתפוס שתי ציפורים במכה אחת' - גם תשלומי המס על דיבידנדים וגם שחרור רווחים כלואים", פירט מצא.

ג'קי מצא סיכם את דבריו ואמר: "אני בהחלט מקווה שמשרד האוצר והממשלה יפעלו בצורה המתבקשת, וינהיגו מדיניות של הפחתת מיסים והקלות מס בשעת משבר זו, וכמובן הפחתת מס על דיבידנדים בפרט. זו הדרך להתמודדות עם משבר כלכלי ואלו הכלים. הטעות הכי גדולה תהיה העלאת מיסים בתקופת הקורונה - מה שכמעט יבטיח מצב של מיתון, קיפאון במשק ואי הזרמה של כספים לקופת המדינה".

ירון ג'יבלי, בשיתוף ג'קי מצא
  • עוד באותו נושא:
  • ג'קי מצא
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully