וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהן הסיבות להיווצרות דורבן בכף הרגל? והאם ניתן לטפל?

בשיתוף אלטרנטיבה

1.11.2020 / 14:45

דורבן הוא כינוי לדלקת בתחתית העכב אשר עשוייה לגרום לכאבים רבים לסובלים ממנה. מי סובל מבעייה זו איך ניתן לטפל בה?

כפות רגליים. freepik,
כפות רגליים/freepik

דורבן בכף הרגל הוא תופעה נפוצה למדי של דלקת בחלקו התחתון של העקב. מדובר למעשה בדלקת המופיעה ברצועה ששמה החיתולית הכפית - Plantar Fasciitis- העשויה לסבול מבעיות שונות. אחת הבעיות היא כאמור דלקת, אשר לעיתים בצילומי הרנטגן נראית כמעין בליטה בקצה העקב, ומכאן הגיע השם - דורבן - למרות שכיום ידוע שלא בכל המקרים הבליטה או הזיז הזה באמת מופיעה. לכן, ליתר דיוק ניתן לומר כי דורבן בכף הרגל הוא דלקת הנגרמת בחיבור של הרצועה החיתולית הכפית אל החלק התחתון הקדמי של עצם העקב -המכונה קלקנאוס.

כאשר דלקת זו מופיעה עלולים להתלוות לה תסמינים שונים, ובעיקר כאבים חזקים המורגשים בזמן שדורכים על הרגל. לא פעם הכאבים מתחילים להופיע בזמן שעושים את הצעדים הראשונים בתחילתו של יום, אחרי שנת הלילה, ולא פעם הם מתחילים לאחר עמידה ממושכת או הליכה ממושכת. לעיתים הכאבים גם עשויים להגיע כהקרנות מאזור אחר או מעמוד השדרה.

מה גורם להיווצרות דורבן בכף הרגל

יכולות להיות סיבות שונות להיווצרות הדלקת. כך למשל, שימוש בנעליים שאינן מתאימות, למשל כאלו שאין להן בולמי זעזועים באזור העקב או כאלו שיש להן סוליה לא מספיק עבה, וכן נעליים גבוהות שמביאות לקיצור גיד אכילס ונעלי עקב. בדיוק מסיבה זו אחת משיטות הטיפול עשויה להיות התאמת מדרסים ורכישת נעליים הולמות, אך בנושא הטיפול יעסוק החלק הבא של המאמר. מלבד עניין הנעליים, דורבן בעקב יכול לנסוע מפציעות חוזרת ונשנות בעקב או בכף הרגל.

כמו כן, מדובר בתופעה יותר נפוצה אצל אנשים שיש להם עודף משקל בשל הלחץ הגדול שנוצר אצלם על מיתר כף הרגל. גם אצל ספורטאים התופעה נפוצה יחסית בשל המאמץ התכוף והאינטנסיבי על הגידים של כף הרגל, ומאותה הסיבה הדלקת גם שכיחה אצל אנשים שעומדים זמן רב בעבודתם - למשל מאבטחים. יש לציין כי השכיחות עולה גם עם הגיל, בעיקר אחרי גיל 45 , וזאת בגלל הידלדלות של שכבות שומן תת עוריות באזור העקב (כמו גם בכל הגוף) - אותן שכבות שממלאות תפקיד חשוב בבלימת זעזועים.

ברמה הפיזיולוגית ניתן להצביע על כמה גורמים כלליים להיווצרות דורבן בעקב. ראשית, ניתן לראות שעומס יתר על העקב נוצר בעקבות יציבה לא נכונה וחוסר איזון של השרירים והאגן. שנית, מאמצים אינטנסיביים שהגוף אינו מורגל אליהם, למשל בעת פעילות ספורטיבית או בהליכה מהירה, מייצרים על הרצועה מתח גדול ומכאן קרעים זעירים ודלקת חריפה. לכך מצטרפים מקרים שבהם טווח התנועה של הרצועה הפלנטרית, גיד אכילס ושריר התאומים הינו קצר מדי.

כיצד קובעים את הטיפול בדורבן בכף הרגל?

ניתן להבין, אם כן, שקיימים גורמים אפשריים רבים, ולכן טיפול בדורבן בעקב כף הרגל יש להתאים ספציפית אליהם. לשם כך נדרשת אבחנה מדויקת, אשר תפקידה המשמעותי הוא גם להבדיל בין מקרים של דורבן בעקב לבין בעיות אחרות. למשל, ייתכן שיש בכלל מקור עצבי לכאבים כתוצאה מהקרנות המגיעות מעמוד השדרה הלומברי, מגידול סרטני או מזיהום, וייתכן שהמקור הוא שברי מאמץ, וכדומה. למעשה, הצלחת הטיפול בדורבן מושפעת מאוד מדויק האבחנה ומיכולתו של המאבחן לעלות על שורש ומקור הבעיה.

במרפאת אלטרנטיבה מבוצעים האבחונים על ידי משה פרידמן, ד"ר N.D לרפואה טבעית, מומחה לשיקום אורתופדי ופגיעות ספורט, שמאחוריו עשורים של טיפול באתלטים, כדורגלנים, כדורסלנים וספורטאים מהליגות הבכירות. האבחון במרפאה נעשה ללא עלות ומבוסס בעיקר על תשאול, על בדיקה פיזית של הרגל ועל בחינת צילומי רנטגן. לאור בדיקת חוסר האיזון והשינויים בגוף, נבנית תוכנית אישית ומפורטת המגדירה את סוג וכמות הטיפולים הנדרשים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

אז איך מטפלים בדורבן בכף הרגל?

בהתאם לאבחון ניתן לעבור במרפאת אלטרנטיבה מספר טיפולים, שלא פעם משולבים זה בזה להשגת תוצאות אופטימאליות. אחד הטיפולים היותר יעילים הינו בעזרת גלי הלם אקוסטיים. מדובר למעשה בגלי קול ששולחים אל האזור המטופל, המביאים להרעדה שלו ולכן להתפוררות של הסתיידויות הנגרמות בדורבן של כף הרגל. כמו כן, גלי הלם מרחיבים כלי דם ומעודדים את יצירתם של כלי דם חדשים, דבר חיוני מאוד להזרמה של חמצן אל רקמות דלקתיות, ומכאן התחדשות של תאים וזירוז משמעותי של ריפוי הדלקת.

הטיפול עצמו מבוצע באמצעות מכשיר תוצרת ישראל שנקרא אורטוספק, בעל אישור לשימוש על ידי משרד הבריאות, ה- FDA והרשויות באירופה. מכשיר זה מחליף ומשפר את חלק מטיפולי הפיזיותרפיה הידניים, בזכות יכולתו לחזור פעמים רבות על אותה פעולה בטיפול אחד, ובזעות היותו מכוון ספציפית אל מקום הבעיה. זהו טיפול בטוח לשימוש עם מעט (אם בכלל) תופעות לוואי, ולרוב ללא כאבים, שנמשך כעשרים דקות על ידי כיוון הידית הטיפולית שמייצרת את הגלים אל האזור המטופל. על פי רוב, כעבור שבעה עד חמישה עשר טיפולים משיגים הצלחה, אולם אם מדובר בבעיה כרונית ייתכן ויידרשו יותר טיפולים.

פולסים אלקטרומגנטיים לטיפול בדורבן

אפשרות טיפולית נוספת היא באמצעות פולסים אלקטרומגנטיים -(PEMF - pulsed electromagnetic field therapy ), שלרוב בוחרים בה כאשר המצב קשה יחסית וההתערבויות הטיפוליות האחרות לא הועילו. מדובר בטיפול של השראת שדה אלקטרומגנטי בתדירות ובעוצמה משתנות על העצמות של כף הרגל ועל האזור המודלק שבו התפתח הדורבן, המביא להקלה של הכאבים ולשיפור של התסמינים. כמו כן, הטיפול תורם לחידוש ושיקום של תאים, לרבות תאי סחוס ותאי עצם, וכן לחזרה נורמאלית של חילוף החומרים בתאים הפגועים. המכשיר בו משתמשים במרפאת אלטרנטיבה הינו בטוח ומאושר לשימוש, משפר את ההולכה העצבית בין כף הרגל למוח ולכן מקל על כאבים, ותורם משמעותית לזרימת הדם בעקב וברצועות הסמוכות ולכן מאיץ את הריפוי של הדלקת.

בעיית דורבן ושינוי מרכז הכובד

יש קשר ישיר ומהותי בין יציבה וחלוקת עומסים בגוף לבין היווצרות של דורבן. יש אנשים שאצלם כפות הרגליים אינן מונחות נכון על הקרקע, אצל חלקם כף הרגל קורסת החוצה או פנימה, יש אנשים שהכרס שלהם מושכת את הגוף קדימה ומשנה את מרכז הכובד, וכאמור ישנו גם בעיה של נעליים לא מתאימות. על כן, הטיפול בבעיית דורבן במרפאת אלטרנטיבה בהחלט עשוי לכלול איזון של מרכז הכובד. הדבר נעשה למשל על ידי התאמה אישית של מדרסים ייעודיים לדורבן בעקב, המקנים תמיכה הולמות קשת ומכאן שחרור של אזור העקב. כמו כן, הטיפול עשוי לכלול תרגול ומתיחות עבור טווח תנועת הקרסול, הרצועה הפלנטרית וגיד אכילס. בנוסף, ישנן שיטת הרכבות האנטומיות שבה מטפלים באיזון של כפות הרגליים באופן ידני, מאזנים את הגבהים של האגן ומייצרים סימטריה בין צד שמאל וימין של הרגל בעת דריכה.

מלבד האמור לעיל, טיפול בדורבן בכף הרגל במרפאת אלטרנטיבה עשוי לכלול התערבויות נוספות לגופו של מקרה. לדוגמא, ייתכן וייעשה שימוש בלייזר רך לטיפול בדלקתיות שנוצרה בשל התפתחות הדורבן. ייתכן גם שייעשה שימוש בדיקור נוירולוגי המשפר את זרימת הדם לכף הרגל, מרפא את הגידים בעקב וכף הרגל, מאזן את מנח כף הרגל, ובעל יעילות גבוהה לדלקות בכף הרגל.

בשיתוף אלטרנטיבה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully