וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורנה פיזנטי, פיזיותרפיסטית: מחוללת מהפכה בחייהם של אנשים הסובלים מכאבי גב

בשיתוף אורנה פיזנטי

1.11.2020 / 15:26

אורנה פיזנטי, מפתחת שיטת סופטנס לשחרור עצמי מכאב וממגבלות, היא פיזיותרפיסטית הפוגשת בכל יום מטופלים כאובים, שרצים מרופא לרופא ונעזרים בכדורים, זריקות וטיפולים יקרים

אורנה פיזנטי סופטנס. יח"צ,
אורנה פיזנטי/יח"צ

כשמסתכלים על הרזומה של אורנה פיזנטי, אפשר להבין מיד מדוע היא נחשבת לשם דבר בארץ ובעולם בתחום השחרור מכאבים. היא המייסדת והבעלים של חברת "דרך הגב העליון", המכשירה מורים ומטפלים לטיפול בשיטת סופטנס, אותה פיתחה ובעזרתה היא מסייעת מידי יום לעשרות אלפי אנשים הסובלים מכאבים בארץ ובעולם. את הידע הרב שלה היא מעבירה בכנסים, בסדנאות, בהדרכות אינטרנטיות ובקורסים מצולמים, המאפשרים לכל אחת ואחד ליהנות מהידע שלה.

כיום אורנה פיזנטי מנהלת קהילת לקוחות ועוקבים חובקת עולם המונה עשרות אלפי אנשים, קהילה שהולכת וגדלה מיום ליום בזכות חשיפה לשיטה שלה דרך אלפי ההדרכות המצולמות אותן היא מפיצה לרווחת הציבור במדיה החברתית, ביוטיוב ובאתר שלה.

סוד כל הקסם הזה נמצא בשיטת פלדנקרייז, אותה גילתה אורנה לגמרי במקרה, כשכבר עבדה כפיזיותרפיסטית, דרך כאב גב אישי וטורדני שפקד אותה. לפי אורנה, הפלדנקרייז מצליח לתת פתרון במקומות בהם כל השיטות והטיפולים האחרים לא מצליחים ולדבריה, כל אחד יכול ללמוד איך להשתחרר מכאבים לבד, בנוחיות ביתו.

נפגשתי עם אורנה כדי להבין ממנה מה סוד ההצלחה של שיטת סופטנס.

אורנה, באמת ניתן להפטר מכאב?

בהחלט כן! תראה, התרבות שלנו לימדה אותנו לפעול לפי תסריט מסוים ומאוד פאסיבי.
כשאדם אומר "כואב לי", אומרים לו "קח כדור" או "לך לרופא", כאילו מדובר בקסם. מתייחסים לגוף כאילו מדובר ברכב שמכניסים למוסך.

כדי להבין איך נכון לטפל בגוף צריך קודם כל להבין איך אנחנו מתנהלים איתו, פוסקת אורנה. הגב העליון לדבריה הוא "פרזיט", הוא משתתף מעט מידי בתנועות היום יום ולכן הופך נוקשה. הגב התחתון והצוואר הם "פראיירים". הם עובדים יותר מדי וקשה מידי. כתוצאה מכך "זו רק שאלה של זמן עד שהעומס והשחיקה המופעלים עליהם יגרמו לכאב" היא מסבירה.

על מה זה עוד משפיע?

תשמע, אנחנו יושבים ושוכבים שעות רבות ביום כמעט ללא תזוזה. כשאנחנו כן זזים, אנחנו זזים מעט מדי וברוב המקרים בתנועות החוזרות על עצמן. ככל שאנחנו מתרחקים יותר מתנועה חופשית ויצירתית - ההופעה של הכאבים בכל הגוף הופכת להיות בלתי נמנעת.

אפשר לטפל בכאב הזה, זו לא גזירה משמיים שצריך לקבל. אין צורך לרוץ לרופא עם כל כאב ולקחת תרופות בלי סוף. יש אלטרנטיבה והיא זמינה לשימוש מיידי, בכל מקום ובכל מצב. היא גם מייצרת תחושת שליטה בגוף במקום החוויה ההפוכה איתה אנחנו מסתובבים בעולם. לדעת לטפל בעצמנו זו מתנה שאין לה מחיר. להיות תלויים במישהו או במשהו אחר גורר אחריו מחירים שאנחנו לא מסוגלים בכלל להתחיל להבין.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

סיקרנת אותי. אפשר דוגמה מהחיים?

בטח. לדוגמה, אם עמדתי ובישלתי זמן רב, כפות הרגליים עייפות וכואבות. אני יכולה לשכב על הספה ולנוח ולחכות להקלה בכאב. זה כנראה ייקח זמן רב ולא באמת יטפל בבעיה. או, אני יכולה לשכב על הספה, לנוח מעט ואז לעשות תנועות משחררות מכף רגל ועד גב. מתוך הרפיה, בשקט, בלי מאמץ, בלי מתיחות ובלי כאב. בדרך זו הכאבים יחלפו משמעותית הרבה יותר מהר.

אז מה עושים עם הגב העליון הסורר שלנו?

הרגלי התנועה (או חוסר התנועה) העמוקים שלנו הם המקור לרוב הכאבים שעלולים לפקוד אותנו לאורך החיים. כשמשחררים את הנוקשות בגב העליון ומראים לו (ברכות) איך לזוז, הכאבים בגב התחתון, בצוואר ובשאר הגוף, פוחתים ואף נעלמים, אפילו תוך דקות.

במובנים רבים הגב העליון הוא המרכז של הגוף. דרך שחרור שלו ניתן לשחרר את הכאבים בכל הגוף, גם אם כבר אובחנו בהם בעיה או נזק.

יש לך דוגמאות אמיתיות מהחיים שיכולות לעודד את הסובלים?

בוודאי. לדוגמא: תיתכן אבחנה של שחיקת סחוס בירך, בברך או בכף הרגל ועדיין שחרור של הגב העליון יפחית ואף יעלים את הכאב לגמרי. ה"בעיה" תישאר. הכאב ילך. נתקלתי בלא מעט אנשים שסבלו מדלקת בשורש כף היד או במרפק, שנעלמה לה לגמרי אחרי שחרור של הגב העליון.

והכי מדהים זה שגם נזק מאובחן בעמוד השדרה כמו בלט או פריצה יכולים להפסיק להכאיב בשחרור נכון ומדוייק של הגב העליון. ויש אינסוף דוגמאות וסיפורים שכאלה.

אז איך משחררים את הגב העליון?

אולי יפתיע אותך, אבל לגמרי לבד. למעשה אף אחד לא באמת יכול לעשות את זה בשבילנו ואין כאן קיצורי דרך. הגוף שלנו צריך להיות בתנועה, זו הדרך הטובה ביותר לטפל בכאבים.

היתרון בתרגול שיטת סופטנס בבית הוא שכאשר השיעור מסתיים, לא צריך לטרוח ולחזור הביתה ותוך כדי כך לאבד את ההרפייה יקרת הערך שהושגה בשיעור. בתרגול מהבית, גם במיטה, אפשר לשמר את אותה ההרפייה המשחררת במשך שעות אחרי התרגול ואפילו לישון תוך כדי כך.

ומה עם פיזיותרפיה?

מבחינתי ואני אומרת את זה בצער כפיזיותרפיסטית, כשאומרים לאדם כאוב "לך תעשה פיזיותרפיה", זה לטפל בתסמין ולא בשורש הבעיה. זה אולי נשמע טוב מידי מכדי להיות אמיתי, אבל זה בדיוק מה שהרגילו אותנו לחשוב - שטיפול בגוף שלנו חייב להיות הליך מורכב ששמור רק למומחים. האמת היא שזה בדיוק ההפך. שינוי הרגלי התנועה העמוקים שלנו, על ידי תרגול רך ומתמשך של תנועות קטנות ומשחררות, מאפשר לכל אחד ליצור שינוי אמיתי בגופו. שינוי שישאר איתנו זמן רב.

אבל אנשים לא אוהבים לעבוד קשה. רובם אפילו טוענים שאין להם משמעת. איך זה מסתדר?

תרגול בשיטת סופטנס הוא קודם כל פעילות מהנה ומשחררת. אולי במיוחד עבור אלו ששום מסגרת תרגול אחרת לא מתאימה להם כי הם לא אוהבים להתאמץ. התרגילים עצמם קלים ונעימים ותוך זמן קצר הם הופכים להיות חלק מהחיים. תוך ימים או שבועות הגוף ממש מתמכר לתהליך ומבקש עוד. אין ספק, אנחנו המטפלים הכי טובים של עצמנו.

בעבודה שלי אני רואה אנשים שחיים שנים ואפילו עשרות שנים עם כאבים. מתרוצצים בין רופאים, בולעים תרופות ומגיעים לניתוחים, רק בגלל שאף אחד לא גילה להם ששינויים קטנים וממוקדים בהרגלי התנועה העמוקים שלהם, מביאים באופן כמעט מיידי לשחרור המקומות הנוקשים בגוף ולטיפול יסודי בכאבים שליוו אותם יותר מידי זמן.

וזה באמת עובד?

בפיזיותרפיה שום דבר ממה שהכרתי לא עזר מעכשיו לעכשיו. בפלדנקרייז התנועה הראשונה שלמדתי כבר עשתה שינוי. מצאתי את עצמי אומרת בלי סוף "וואו". התחלתי ללמוד פלדנקרייז כאובה מאד. כעבור חודשיים הכאבים חלפו כלא היו.

השילוב בין עולמות הידע והנסיון שלי אפשר לי לפתח את שיטת סופטנס, שהעלימה לי לחלוטין את הכאבים, שיטה אותה כל אחד יכול ללמוד.

כשמתחילים לתרגל בשיטת סופטנס, לרוב האנשים קשה לתפוס עד כמה היא טובה ועוזרת להפטר ממקור הכאבים, אבל מהר מאוד היא הופכת לדרך חיים שרק מרוויחים ממנה. למעשה זה כל כך קל, שפשוט רוצים לתרגל עוד ועוד.

נשמע טוב, אפשר לקבל טיפ איך מתחילים?

למה רק טיפ? הדרך הכי טובה להתחיל היא להוריד לגמרי בחינם את 2 ההדרכות החינמיות שלי, ההדרכה הראשונה היא המדריך לישיבה יצירתית, בו אני מלמדת איך להפוך את הישיבה מזמן מבוזבז, מעמיס, שוחק ומכאיב, לזמן מנוצל של שחרור והרפיה, שמפחית ומעלים כאב.

ההדרכה הזו כבר עזרה לעשרות אלפי אנשים לחזור לתפקד ולעשות את כל מה שלא יכלו לעשות זמן רב.

ההדרכה החינמית השניה שלי היא על שלושת התנועות לשחרור מכאב, שעובדות פעם אחרי פעם ממש כמו קסם וכבר עזרו לאין ספור אנשים להשתחרר מכאבים במהירות שיא. אם אתה שואל אותי, אני הייתי לוקחת איתי את שלושת התנועות האלו גם לאי בודד!

במה שונה שיטת סופטנס משאר הפתרונות לכאבים בגב ובגוף?

תגיד, מה עדיף? לחיות על כדורים, לרוץ לרופאים, למטפלים, לקחת תרופות ואפילו חלילה לעבור ניתוחים רק כדי לגלות פעם אחרי פעם שטיפלת רק בתופעות הלוואי ולא בגורם האמיתי לבעיה ולכן לחזור לסבול שוב?

או ללכת על הפתרון הכי טבעי, פשוט, זול ונגיש שיש: שינוי רך אבל יסודי של הרגלי התנועה העמוקים, שמאפשרים לגוף להשתחרר מהגורמים האמיתיים של הכאב שלך. אני בטוחה שהתשובה די ברורה.

אז באמת כל אחד יכול?

בדיוק. כל אחד יכול. זה מה שכל כך מדהים בשיטת סופטנס. במקום להיות תלויים בכדורים, ברופאים, במטפלים ובאביזרים - מתרגלים תנועות נעימות ורכות, בנוחות של הבית ומרגישים בהקלה באופן מיידי.

אלפי האנשים בהם טיפלתי והדרכתי קיבלו דרך טבעית של הפחתה והעלמה של כאב שכל אחד חייב להכיר. בניגוד לשאר השיטות הקיימות בעולם להפחתת כאב, כאן אין סכנה של תופעות לוואי. אין תלות ברופאים, במטפלים, בתרופות ובניתוחים.

ההצלחה הגדולה של שיטת סופטנס מתחילה בכך שהיא כל כך קלה ומהנה לביצוע. אפשר אפילו להכריז לגביה ש"העדינות מנצחת". זה מפתיע ומרגש לגלות שיטה שמשתמשת בתנועות עדינות ורכות, במקום בטיפולים האגרסיביים והמכאיבים שמטפלים רק בתסמינים ולא בבעיה.

מה הדבר החשוב ביותר ששיטת סופטנס מלמדת?

שיטת סופטנס היא שפה של הרפייה. סוד הקסם שלה הוא שהיא מלמדת איך לנוח: במקום לנוח רק תוך כדי... מנוחה, שיטת סופטנס מאפשרת לגוף לנוח - תוך כדי תנועה. כיום לומדים את השיטה עשרות אלפי אנשים בארץ ובעולם, ביניהם גם פיזיותרפיסטים, מורים לפלדנקרייז ומטפלים בשיטות אחרות שמוסיפים את שיטת סופטנס למגוון הטיפולים שהם מציעים למטופלים שלהם.

איפה אפשר ללמוד ולתרגל איתך?

אפשר להצטרף לקהילה שלי דרך האתר החדש שלי. יש בו המון כתבות וסרטונים ובהם ידע נפלא ומועיל. אפשר גם להנות מהדרכות חינמיות ואפשר גם להצטרף לתכניות והקורסים בחנות המקוונת.

בשיתוף אורנה פיזנטי
  • עוד באותו נושא:
  • כאבי גב
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully