וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מגיעה לקיבוץ להב - מה הקשר בין חזירים מקומיים למותג הבשר הרוסי?

ענת נחשון, בשיתוף קיבוץ להב

18.11.2020 / 9:29

רז קדמון מחשיב עצמו דור שני ל'חזירניקים'. מעבר להיותו מנכ"ל מפעל "להב הבשר מהקיבוץ" בקיבוץ להב, העוסק בייצור מוצרי מזון מבשר חזירים ושיווקו בארץ, רז הוא גם בנו של שמואל קדמון, שהיה בזמנו מנהל מכון המחקר בקיבוץ, שעוסק בגידול ומחקר רפואי מציל חיים בחזירים

בשר לבן המיוצר במפעלי להב הבשר מהקיבוץ. מוטי וגמן,
בשר לבן המיוצר במפעלי להב הבשר מהקיבוץ/מוטי וגמן

קיבוץ להב שבצפון הנגב מגדל חזירים כבר משנות החמישים, ובשטחו ממוקם גם מכון מחקר, המתמקד בניסויים מצילי חיים ובפרוצדורות רפואיות, בהם משתמשים בבתי חולים בארץ ובעולם. בנוסף למכון המחקר, בקיבוץ נמצא גם מפעל המייצר ומשווק מוצרי בשר חזיר לצרכנים בארץ. בעלי החיים גדלים תחת פיקוח וטרינרי צמוד, ומיותר לציין שבעלי החיים המגיעים למפעל אינם משתתפים בניסויים, אך הם עדיין נהנים מפיקוח וטרינרי צמוד וקפדני, ומשמירה על בריאות הפרט בתוך העדר.

בעקבות העלייה מברית המועצות לשעבר, בשנות התשעים, גדל הביקוש לבשר ומוצרי חזיר, והיום ניתן למצוא מוצרים אלו כמעט בכל רשת שיווק לא כשרה, שכן החוק לא מגביל שיווק של בשר חזיר.

בדומה למפעלי בשר אחרים בארץ, גם בקיבוץ להב ישנו מפעל אחד, שמייצר ומשווק בשרים תחת מותגים שונים. "להב הבשר מהקיבוץ" הוא אחד משני המותגים המייצרים בשר במפעל שנמצא בשטחי קיבוץ להב. המותג השני מגיע ישירות מרוסיה ונקרא "דימוב", והוא מיוצר גם במפעל, למרבה ההפתעה.

"בשנת 2011 חתמנו על הסכם רויאלטי עם חברת דימוב, שמייצרת בשר בשישה מפעלים ברחבי רוסיה", מספר רז קדמון, בן קיבוץ להב והמנכ"ל של מפעל הבשר. "כמובן שכמות הייצור שלנו שונה מזו שלהם. לפי מה שהם מספרים, מה שאנחנו מייצרים בחודש, מיוצר אצלם ביום אחד". הנתונים הללו כמובן לא מפתיעים, ובכל זאת רז מלווה אותם בהסבר: "בישראל השוק מאוד קטן. מדובר בכמות שמסתכמת במיליון וחצי פיות פחות או יותר, רובם יוצאי חבר המדינות".

מפעל להב הבשר מהקיבוץ. נתי מולכו,
מפעל להב הבשר מהקיבוץ/נתי מולכו

בין שני מותגים

אף על פי שבמפעל מייצרים גם מוצרים מבשר בקר, הרוב המוחלט של חומר הגלם במפעל "להב הבשר מהקיבוץ" הוא בשר חזיר. אם כך, נשאלת השאלה - מדוע יש שני מותגים שונים לבשר מהמפעל בקיבוץ?

"המותג שלנו, "להב הבשר מהקיבוץ", הוא מותג שהתפתח עם הקיבוץ, מותג שנבנה במשך 35 שנים. בהתחלה, הייצור היה מכוון ללקוחות מסוימים בארץ, כאלו שעלו מרומניה, הונגריה וכו'. יותר מאוחר, המותג הזה כבר כיוון לקהל שהוא יותר צברי, אם זה בתל אביב או בקיבוצים שונים", מספר רז. "מותג דימוב מכוון לשוק הרוסי, הוא קולע לטעמם של יוצאי ברית המועצות לשעבר. ההבדל העיקרי בין המותגים הוא התיבול וכמובן הטעם. בשיתוף הפעולה עם דימוב, ניסינו בעצם להביא את המוצרים שעליהם הם גדלו, ולא לנסות לקחת משהו צברי ולכתוב אותו ברוסית".

רז מוסיף שייצור הבשר וההבדל בין שני המותגים נעשה מא' ועד ת', גם בנוגע למיתוג: "המדבקה שמופיעה על המוצרים של דימוב היא ברוסית. כשמגיע לקוח לחנות, הוא רואה על האריזה את המותג המוכר בשפה הרוסית, ואילו המותג של להב הבשר מהקיבוץ מייצג את הערכים הכפריים של הקיבוץ, הטבע והחיבור אליו".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מכירות בזמן קורונה

את מוצרי המותגים תוכלו למצוא ברשתות השונות כדוגמת 'קשת טעמים' ו'טיב טעם', אך רז מספר שהם משווקים גם למסעדות ואולמות אירועים. כששאלתי איך השפיעה הקורונה על מכירות המפעל, ענה לי רז: "מבחינת צריכה, לא היה שינוי משמעותי. השינוי היה גידול בצריכה הפרטית, לצד הפחתה במכירות למסעדות ואולמות. בנוסף, העובדה שהשמיים היו סגורים בחודשי הקיץ, האיצה והגבירה גם היא את המכירות, מכיוון שאנשים נשארו בבתים, בתקופות שבהן בדרך כלל נוהגים לבלות בחו"ל".

הקורונה הביאה עמה שינויים נוספים בסדר היום של המפעל שבקיבוץ להב, מכיוון שבעקבותיה נדרשו לעבוד תחת הנחיות והגבלות נוספות. "להתמודד עם אויב שאנחנו לא רואים, זה קשה מאוד", מציין רז. "החלטנו להחמיר בהנחיות יותר ממשרד הבריאות. אם בן משפחה של אחד העובדים נדרש לבידוד, לא הסכמנו שאותו עובד יגיע לעבודה, כדי להיות על הצד הבטוח ביותר. שילמנו להם משכורות על ימי הבידוד הללו, כדי שלא יגיעו לעבודה במצב שעלול להיות מסוכן".

הטיפול בכל תחום משאבי האנוש ניתן להערכה במפעל באופן כללי. בראש ובראשונה, העובדים נתפסים כשותפים ולא כעובדי מפעל או פס ייצור רגילים. "השכר גבוה יותר מהשכר במפעלים דומים, והם מקבלים במפעל ארוחות חמות, ביגוד, הדרכות, ימי חברה ואפילו בונוסים. כל אחד מ-70 העובדים שלנו מקבל את היחס לו הוא זקוק - בין אם מדובר במורה לעברית על חשבון שעות עבודה, השתתפות בשמחה או באבל, הסעה מהבית וחזרה, או אפילו הלוואות וסיוע משפטי. אני בטוח שהחוזקה של המפעל שלנו היא העובדים המסורים, אפילו יותר מהבשר האיכותי".

יותר מעובדי מפעל או פס ייצור רגילים. מוטי וגמן,
יותר מעובדי מפעל או פס ייצור רגילים/מוטי וגמן

דיאלוג בין המפעל לקיבוץ להב

המפעל "להב הבשר המקיבוץ", כפי שמרומז משמו, שוכן בקיבוץ להב בצפון הנגב. על הקשרים בין המפעל לבין הקיבוץ, אומר רז: "יש דיאלוג מאוד יפה בין הקיבוץ לבין המפעל. המפעל נעזר בשירותי הקיבוץ, ונהנה ממנו כספק שירות. מהצד השני, המפעל מייצר עבור הקיבוץ מוצרים ייחודיים שניתן למצוא רק ב'כלבו', המכולת של הקיבוץ".

גם בני הנוער בקיבוץ להב נהנים מיתרונות המפעל: "בקיץ, בני נוער שמותר להם לעבוד על פי חוק מגיעים למפעל, עוברים את ההדרכות, ומשתתפים בעשייה גם כן. אנחנו מתבססים על דרך החינוך לעבודה, ומנסים ליצור פה הזדמנות לעבוד ולהשתכר. אנחנו מאפשרים גם לפנסיונרים שיכולים פיזית לעבוד פה - מבלי לחשוב על הפן הכלכלי, אלא יותר על הפן החברתי. אנחנו חיים בקיבוץ, זו קהילה מבודדת, ועבודה חשובה על מנת לקיים אורח חיים בריא".

מה צופן עתיד תעשיית הבשר?

"אתגר כוח האדם הוא אתגר שאיתו ניאלץ להתמודד בשנים הקרובות. זה אתגר שכל התעשייה מתמודדת איתו, משום שהילדים שלנו, הדור הבא, כבר לא ילכו לעבוד בעבודת כפיים. היום אנחנו מתחילים להכניס מחשבים ורובוטים כתוספת לידיים עובדות".

חשוב לציין שהמפעל שבקיבוץ להב עובד על פי כל הרגולציות ותקנות משרד הבריאות. "בדיוק היום הגיעו אלינו לביקורת ולסיור", מספר מנכ"ל המפעל. "מלבד הבדיקות הרגילות שהם מבצעים כמו בכל פעם, הם בודקים את העובדים ואת אכיפת הוראות משרד הבריאות בכל הנוגע למגפת הקורונה".

אם חשקה נפשכם בבשר איכותי, אתם מוזמנים לקפוץ למעדנייה הקרובה לביתכם שמוכרת את מוצרי "להב הבשר מהקיבוץ", שם תוכלו לבחור בין המותג של המפעל, שיקלע לטעם יותר מקומי, או שתעדיפו לטעום את אירופה (כי אין טיסות ונופשים…) דרך מותג "דימוב" הרוסי.

ענת נחשון, בשיתוף קיבוץ להב
  • עוד באותו נושא:
  • חזירים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully