וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד משפיעה מגפת הקורונה על תשלומי המזונות?

בשיתוף מדור המומלצים

22.11.2020 / 14:46

הקורונה הביאה עמה בעיות כלכליות קשות. תעשיות שלמות נעצרו כליל ואנשים רבים הוצאו לחל"ת ואפילו איבדו את מקום עבודתם לגמרי. אך כיצד משפיע הדבר כאשר קיימת חובת תשלום דמי המזונות? בהחלט מדובר בסוגיה מורכבת שאינה זוכה למענה חד־משמעי, וכל מקרה נשפט לגופו

התחשבנות. freepik,
התחשבנות/freepik

לאור התקופה המאתגרת שבה אנו חיים, במקרים רבים שני צדי המתרס ספגו פגיעה בהכנסות. בנוסף עשויים לקרות מצבים שבהם אחד ההורים נדרש לבידוד, וכך ההורה השני נמצא עם הילדים לכל אורך אותה התקופה. לכן, הפתרון העדיף הוא לנסות ולהגיע להסכם בין שני ההורים כדי לצלוח את הקשיים הללו. יש לעגן את ההחלטות באמצעות הסכם מזונות המעוגן בחוק, אשר יעשה תחת ייעוץ של עורך דין מזונות מוסמך. הסכם כזה אשר נערך בין שני ההורים ימנע היגררות לבתי משפט, ותשלום הוצאות משפטיות גבוהות באופן ניכר.

כאשר ההורים אינם מצליחים להגיע להחלטה משותפת ללא התערבותו של בית המשפט, יהיה על הצד המשלם להגיש תביעת הפחתת מזונות. הגשת התביעה צריכה להתבצע תחת תנאים מתאימים ועילה מוכחת. ישנם קריטריונים מסוימים שעל פיהם עשויה להתקבל החלטה לאפשר הפחתת גובה דמי המזונות. יחד עם זאת, יש להדגיש כי בשום מקרה לא יעשה ביטול מוחלט של המזונות, ובוודאי שלא על פי החלטה חד־צדדית מטעם ההורה החייב בתשלום. אם כן, אילו שיקולים עשויים להביא בכל זאת להפחתת דמי המזונות? הנה האפשרויות העומדות בפניכם.

שינויים בזמני השהות

כאשר חלוקת המשמורת משתנה בצורה משמעותית בשל אילוצים הנגרמים על ידי השפעות הקורונה, כמו: פיטוריו או הוצאתו לחל"ת של אחד ההורים בעוד ההורה האחר ממשיך לעבוד כרגיל או כאשר אחד ההורים מחויב בבידוד. בכל אחד מהמצבים הללו עשוי ההורה אשר מחויב בתשלום דמי המזונות למצוא עצמו מבלה זמן רב יותר עם הילדים, כך שההוצאות עליהם מצדו גדלות באופן משמעותי. הדבר עשוי לשמש כעילה מספקת להגשת תביעת הפחתת מזונות. יחד עם זאת יש להוכיח שנעשה שינוי מהותי בחלוקת המשמורת, כפי שנקבע בפסיקה, אשר היוותה תקדים בביטול תשלום דמי המזונות כאשר ישנה משמורת משותפת והכנסה דומה אצל כל אחד מהצדדים.

פגיעה בהשתכרות ההורה המשלם

עילה נוספת להפחתת מזונות היא כמובן כאשר קיימת פגיעה כלכלית אקוטית בהכנסתו של ההורה החייב בתשלום דמי מזונות בעקבות הקורונה יתכן כי החייב בתשלום איבד את עבודתו, הוצא לחל"ת או חלילה הוא עצמאי אשר העסק שלו נסגר. במקרה כזה יצטרך ההורה להוכיח כי חלה פגיעה משמעותית בהכנסה שלו ,כך שהוא אינו יכול לעמוד בתשלום סכום המזונות המלא. יתכן כי ההורה השני יגיש כנגד בקשה דווקא להעלות את סכום המזונות בשל פגיעה כלכלית מצדו. בית המשפט יקבע לאור הנסיבות הללו את גובה התשלום הנדרש בהתאם למצב הנוכחי ובהתאם להכנסה של כל אחד מההורים. כמו כן, תידרש הצגת הוכחות ו/או אסמכתאות כי אכן התרחש שינוי מהותי שאינו בר חלוף בעתיד הנראה לעין, אחרת, סביר כי בית המשפט לא יפסוק הפחתת דמי מזונות על סמך חודש אחד של ירידה בהכנסות.

לסיכום, ניתן לומר בוודאות כי מגפת הקורונה אכן הותירה חותם גם על תחום המזונות. נדרשת התארגנות מחדש גם של ההורים הגרושים וגם של מערכת המשפט לאור הנסיבות החדשות והזרות הללו. נקודת המוצא הטובה ביותר היא ערוץ תקשורת פתוח למציאת עמק השווה. משרד עו"ד חגית הלוי ושות' ילווה אתכם גם בתקופת המשבר הזו במקצועיות ומחויבות להשגת התוצאות הטובות ביותר עבורכם.

בשיתוף מדור המומלצים
  • עוד באותו נושא:
  • מזונות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully