וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תדע אלו מניות נכון לקנות, מתי לקנות ואפילו מתי למכור?

גדי מרציאנו, בשיתוף מולי רובינזון

1.12.2020 / 9:32

בשיטה אחת פשוטה ובדוקה שמבוססת על הצלחות המשקיע העשיר בעולם וורן באפט. כדי להשיג ביטחון כלכלי, הון עצמי לדירה ועזרה לילדים. גלה האם אתה מתאים לה?

יועץ ההשקעות במניות מבצר, מולי רובינזון. מור נחום,
יועץ ההשקעות במניות מבצר, מולי רובינזון/מור נחום

מולי רובינזון, נדמה שכבר מדובר בתופעה בקרב משקיעים פרטיים במניות. בכל מקום באינטרנט אני שומע עליו. באופן אישי הייתי סקפטי, אבל כשחבר קרוב סיפר לי על התשואות שהוא מצליח להשיג בשיטה שלו, נפל לי האסימון שאני חייב לפגוש אותו לשיחה אישית. מדובר ביועץ השקעות דתי לאומי צעיר, בן 34, אשר מעידים עליו שהוא מומחה לקניית מניות מבצר בהנחה.

גם אני כששמעתי את המושג הזה לראשונה סוקרנתי ולאחר מספר ניסיונות לתאם ראיון - תתפלאו אבל מסתבר שלא כל אחד רוצה שיכתבו עליו בעיתון - הצלחתי לתפוס את מולי רובינזון לשיחה קצרה עבורכם הקוראים.

מולי, במחקר לפני הריאיון עברתי על פרופיל הפייסבוק שלך ואני חייב לשאול, איך העזת באמצע מרץ 2020, במהלך היסטריה טוטאלית בשוק המניות ובעולם בכלל, לקרוא למשקיעים לקנות מניות?

"תראה, זה לא שיש לי כדור בדולח. ידעתי במרץ שזה זמן מצוין להיכנס לשוק, רק בגלל שיש לי שיטה שעובדת והוכיחה את עצמה כיעילה מאוד, בכל תקופה בעשור וחצי האחרונים, בחשבון ההשקעות שלי. אני בעצמי הלכתי בה גם, רק לאחר שראיתי שלמשקיע אחר זה עבד מצוין במשך יותר מ-40 שנים. הוא בתורו סיפר שהוא ראה שזה עבד מדהים למורה שלו.

"כלומר, יש פה שיטה שעובדת ומייצרת רווחים כמעט 80 שנים ובכל זאת מעט משקיעים פרטיים משתמשים בה".

מיהו אותו משקיע אחר שציינת? איך יכולת לסמוך עליו?

"לא מישהו מוכר", אומר מולי בחיוך, "וורן באפט, שלמד את השיטה שלו מהמרצה שלו באוניברסיטת קולומביה בנג'מין גרהאם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אז למה כל כך מעט משקיעים מיישמים את השיטה הזאת?

"כנראה בגלל שהיא קלה מדי..."

לא הבנתי את ההיגיון? אתה אומר שבגלל שהיא קלה ליישום מעט משקיעים משתמשים בה?

"אני מבין שזה נשמע קצת לא הגיוני אבל צריך לזכור שבשוק ההון, במיוחד עבור חלק גדול מהמשקיעים הפרטיים, היגיון הוא לא ממש חלק מהמשוואה. דמיין שהייתי אומר לך שיש לי שיטה, שאם אתה עושה: 1, 2, 3 אתה רואה בזכותה תוצאות מדהימות בחשבון ההשקעות שלך, היית הולך בה?"

אני מניח שכן

"מעולה, ותאר לך שבזמן שאתה ממתין לרווחים אתה לא אמור לעשות הרבה".

בכלל נשמע טוב, אבל גם קצת לא הגיוני

"מסכים איתך. אבל שים לב, בזמן שאתה ממתין אתה עדיין כנראה קורא עיתונות כלכלית ומדבר עם חברים או משפחה על השקעות. אז אתה שומע פתאום על הזדמנות 'נוצצת' כזאת או אחרת ויתכן שתחוש פספוס. קול קטן שאומר: 'אולי אני יכול לעשות יותר?' 'אולי הדרך שהלכתי בה לא תוביל אותי לתוצאות?' אתה גם בדיוק תשמע על חבר שעשה ב-5 שבועות 255% במניה כלשהי.
אתה אוכל את הלב, מתייסר יומיים ואז תמכור את המניות שקנית ותלך לרדוף, כמו רוב המשקיעים הפרטיים, אחרי הבטחות שווא".

EPAM, מניית מבצר שנרכשה בהנחה ובאופן טיפוסי נתנה תשואה גבוהה. יח"צ,
EPAM, מניית מבצר שנרכשה בהנחה ובאופן טיפוסי נתנה תשואה גבוהה/יח"צ

אתה אומר שבגלל שהדרך כל כך פשוטה כל כך מעט מתמידים בה?

"בדיוק, כדי להיות משקיע רווחי לא צריך I.Q גבוה, צריך לעשות מעט טוב והרבה סור מרע.
לבחור מעט בחירות נכונות ופשוט לא לעשות כלום נוסף. כדי לעשות סור מרע לא צריך להתאמץ, רק צריך לשבת בשקט ולהתעסק בדברים אחרים מלבד המניות שאתה מחזיק, או להתעסק במניות שאתה מחזיק בדרך נכונה".

תוכל להרחיב?

"תחשוב על זה ככה, יש לך שיטה שבזכותה קנית מניה שנניח בעוד שנתיים תהיה שווה פי שניים ממה שהיא שווה היום. אבל כדי שתפגוש את הכסף עליך להחזיק אותה עד אז. יש לך שתי דרכים לעשות את זה; אחת, 'שגר ושכח אותי', לקנות ולא להסתכל יותר. ככה שלא תעשה טעות טיפשית ותמכור מניה נכונה שבחרת וקנית בזמן.

"הדרך השנייה זה לעקוב אחרי החברה, אבל בדרך נכונה. בלי להתפתות לסיפורים מבחוץ על הבטחות שווא כאלה ואחרות. אני כל הזמן אומר למשקיעים שאני מייעץ להם 'חלומות חולמים בלילה, השקעות עושים ביום".

אבל איך בכלל יודעים מהי מניה שבעוד שנתיים תהיה שווה כפול מהיום? זה בכלל אפשרי?

"לדעת בוודאות של 100% אי אפשר כמובן. בכלל אני ממליץ לך להימנע מהבטחות שקשורות לשוק ההון, מאנשים שרוצים ללמד אותך משהו או רוצים את כספך כדי להשקיע אותו עבורך. כולנו ראינו בחדשות לאן זה עלול להוביל, תכתוב בגוגל 'הונאת משקיעים' ותגלה שתמיד זה התחיל בהבטחה לתשואה גדולה ובטוחה. אבל, אתה כן יכול להסתכל מי באמת השיג עד היום תשואות מדהימות במניות ולבדוק האם ניתן לחכות אותו. נראה שעבורנו המשקיעים הקטנים בשוק ההון, מודל הדוגמא הטוב ביותר הוא וורן באפט".

דווקא באפט? מודל למשקיעים הקטנים? הוא המשקיע העשיר בעולם...

"היום הוא אחד האנשים העשירים בעולם, אבל הוא ממש לא התחיל ככה. למעשה הוא התחיל כמו כולנו, משקיע פרטי. אבל הוא התמיד בשיטה שעובדת ותראה איזה הון עצום הוא השיג. אני בטוח שכל אחד היה רוצה להשיג את הביטחון הכלכלי ששיטה כזאת טומנת בחובה. בשנות ה-50 באפט התחיל עם מיליון דולר, זהו סכום השקעה שזהה במהותו ל- 100 אלף שקלים ואפילו ל-50 אלף שקלים, מבחינת אפשרויות השקעה כמובן. הוא הגדיל את המיליון הזה למעל 87 מיליארד דולר. משקיע פרטי שיצליח להבין מה באפט עשה נכון ב-30 השנים הראשונות שלו כמשקיע, יהפוך בלי ספק למוצלח ורווחי מאוד".

יאיר כהן, 31,091$ רווח בשיטה. יח"צ,
יאיר כהן, 31,091$ רווח בשיטה/יח"צ

זה מה שאתה עושה בכספך ומייעץ/מלמד משקיעים נוספים?

"זאת השיטה שנקראת 'מגע מדיאס' ובה קונים חברות מבצר בהנחה. זה בסה"כ מה שבאפט עשה. קודם שאלת איך אני יכול לדעת בוודאות גבוהה שמניה תעלה? התשובה היא שקודם כל אני צריך לסמוך על החברה, שהמניה מייצגת, שתציג ביצועים טובים. כלומר שתייצר עוד רווחים בעתיד בקצב הולך וגובר. דבר שני, זה שאני רוצה לקנות את החברות הנהדרות הללו, חברות המבצר, רק כשהשוק מסיבה כלשהי לא מרוצה מהן באופן אישי או שהוא לא מרוצה מהחיים באופן כללי".

עכשיו אני מתחיל להבין... זה מה שראית במרץ?

"בדיוק! זה מה שקרה במרץ, השוק היה מאוד לא מרוצה באופן כללי. בנג'מין גרהאם, שכתב את התנ"ך של ההשקעות 'המשקיע הנבון' ומי שהיה המורה של וורן באפט, אמר ששוק ההון חולה במניה דפרסיה. יש ימים בהם הוא אופטימי מאוד ואז מתמחר את המניות ביוקר, ויש ימים בהם הוא בדפרסיה, בדיכאון, אז הוא מתמחר את המניות בזול. במרץ אכן השוק היה בדפרסיה ולכן נתן לנו חברות מבצר מעולות במחיר זול".

אז כל מי שלא ניצל את ההזדמנות במרץ פספס את הרכבת?

"ממש לא, זוהי טעות נפוצה, תזכור שאמרתי שיתכן שהשוק יכול להיות לא מרוצה מחברה כלשהי גם באופן אישי, בלי קשר למצב השוק הכללי ואז יש הזדמנויות נקודתיות. בכל מקרה כמשקיע פרטי אתה לא תקנה 20 מניות, בשלב הראשון אפילו לא 10".

כמה מניות מבצר בהנחה צריכות להיות בתיק של משקיע פרטי?

"בשלב הראשון הייתי ממליץ על לא יותר מ-5. בכל מקרה אתה מתחיל מרכישת החברה הראשונה ואז עובר לשנייה וככה הלאה. מספיק שיש היום הזדמנות אחת בשוק כדי שתתחיל להרוויח בגדול מחברות מבצר בהנחה".

ויש כזאת?

"תמיד יש. לא זוכר שהיה לי או למשקיעים שלי כסף פנוי ולא מצאנו חברות להשקיע בהן. אבל הזדמנויות באות והולכות כל הזמן ומי שלא מנצל אותן כל פעם מתבאס על ההזדמנות שהוא פספס, במקום לנצל את ההזדמנות שמחכה לו היום".

מולי במפגש VIP לקבוצה מצומצמת של משקיעים. יח"צ,
מולי במפגש VIP לקבוצה מצומצמת של משקיעים/יח"צ

שאלה אחרונה לסיום, האם כל משקיע יכול להצליח בדרך הזאת?

מולי מתנצל ואומר שלדעתו לא כל אחד מתאים לשיטה, במיוחד אלו שחושבים ששוק ההון הולך להפוך אותם לעשירים בין לילה או כאלה שחושבים שאיתותים כלשהם בגרף יכולים לבד לסדר להם עתיד ורוד כלכלית. "מי שהתפכח מכל הבטחות השווא שיש באינטרנט, מוזמן להגיע לשידורים החיים שאני מקיים בחינם כמעט כל שבוע".

בשידורים הללו מוצגים באופן מפורט מהן חברות מבצר, איך מאתרים אותן ומולי גם משתף מפעם לפעם בהזדמנויות השקעה רלוונטיות להיום. לשידורים החיים הללו מגיעים מאות משקיעים דוברי עברית מכל העולם. למען האמת, נראה לי השבוע יופיע שם משקיע נוסף.

על פי הפגישה עם מולי שהותירה בי רושם חיובי, אני ממליץ גם לכם הקוראים להגיע לשידורים הללו.
בינינו, זה ללא עלות.

גדי מרציאנו, בשיתוף מולי רובינזון
  • עוד באותו נושא:
  • השקעות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully