וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאות המושבה נס ציונה מוכנים לקורונה: "מחבקים דרך חליפות המגן"

עומר תשבי, בשיתוף נאות המושבה

14.12.2020 / 13:41

הקורונה תפסה את מערכת הבריאות לא מוכנה, ובתי החולים הציבוריים התקשו לעמוד בעומס, מה שהביא לשני סגרים עד כה ועצירה כמעט מוחלטת של הכלכלה. במרכז הרפואי גריאטרי שיקומי "נאות המושבה" בנס ציונה מבית רשת גולדן קייר, נעשתה עבודת מטה יסודית, שבאה לידי ביטוי בשטח

הפרויקטור הנוכחי, פרופ' נחמן אש, בביקור בנאות המושבה. יח"צ,
הפרויקטור הנוכחי, פרופ' נחמן אש, בביקור בנאות המושבה/יח"צ

חודש אוקטובר האחרון היווה את תקופת השיא של הקורונה בישראל מבחינת מספר החולים, מספר הנדבקים היומי, מקדם ההדבקה הגבוה ביותר וכדומה. בתי החולים לא עמדו בעומסים, ואף פתחו חדרי אשפוז נוספים בחניונים התת-קרקעיים כדי לתת מענה. עם זאת, ממש באותו זמן, הגיע פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה של הממשלה דאז, לסיור במרכז הרפואי-גריאטרי-שיקומי נאות המושבה בנס ציונה מבית רשת גולדן קייר, והרעיף שבחים על התנהלות המוסד: "המקום מנוהל על ידי הרופאים הטובים ביותר, והאחיות הטובות ביותר. המערך הגריאטרי תמיד נחבא אל הכלים, אבל יש לו עוצמה והבנה… בנאות המושבה בנס ציונה מאושפזים כמאה חולים בשלוש מחלקות, המנוהלות בצורה יוצאת מן הכלל".

בשבוע שעבר הגיע גם הפרויקטור הנוכחי, פרופ' נחמן אש, לביקור בנאות המושבה. הפרויקטור גילה עניין רב והביע הערכה גדולה, התפעלות מן העשייה היוצאת דופן, והודה לכל העושים במלאכה: "אני רוצה להביע את הערכתי לעבודה הקשה שאתם עושים. אתם עושים עבודה מאד חשובה במאבק נגד הקורונה. הצלחתם בגדול".פרופ' אש הבטיח להמשיך ולעשות כל מאמץ לסייע למוסדות הגריאטריים בהתמודדותם עם הנגיף.

כיצד הצליחו במרכז הרפואי בנס ציונה להגיע להישגים רפואיים כה טובים, מול הנגיף שאיים להכניע את מערכת הבריאות? שוחחנו עם המנהל הרפואי של גולדן קייר נאות המושבה, ד"ר לוי שמואל, ועם המנהל האדמיניסטריבי של גולדן קייר, אלכס פיאלקו, כדי להבין כיצד הם התמודדו עם נגיף הקורונה בצורה כה מוצלחת.

זמן פעילויות במחלקות הקורונה בנאות המושבה. יח"צ,
זמן פעילויות במחלקות הקורונה בנאות המושבה/יח"צ

ד"ר לוי שמואל: "כבר בתחילת מגפת הקורונה היינו מודעים לכך שעיקר הבעיה של הזיהום היא הפגיעה הקשה בזקנים ובדיירי בתי האבות. לכן נערכנו, בנינו, והדרכנו, ובכך היינו הראשונים לפתוח מחלקות קורונה ייעודיות. המחלקות הינן מבודדות משאר בית החולים, כך שביטחון החולים נשמר. בנוסף, הוקם למחלקות הקורונה צוות רפואי, סיעודי, פרא-רפואי (פיזיותרפיסטים, תזונאים, עובדים סוציאליים) שהתמקצע בטיפול במאושפזים סיעודיים שנדבקו בקורונה והיו לכאורה א-סימפטומטיים (ללא תסמינים)".

"עם זאת", אומר ד"ר לוי שמואל, "די מהר זיהינו שהמושג "ללא תסמינים" הינו מתעתע. המאושפזים עדיין חווים קשיים במחלקות: הם מתקשים להסתגל לסביבה החדשה, למטפלות במסכה, מתקשים לאכול ולשתות (אולי בעקבות פגיעה בחוש הטעם והריח). זיהינו שהמטופלים זקוקים לתקשורת, עידוד ותמיכה, תוספי תזונה ונוזלים. בנוסף הם זקוקים למעקב רפואי סיעודי צמוד, כי הרי מצבם הבריאותי עלול להידרדר במהירות. בסה"כ התקבלו אצלנו יותר מ-700 חולים מכל רחבי הארץ: כ-85% מהחולים החלימו ושוחררו חזרה למוסדות האם. עליי בהזדמנות זו לציין ולהודות לצוות שנרתם למשימה ועמד במטלות לא שגרתיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דר לוי שמואל, המנהל הרפואי של גולדן קייר נאות המושבה. יח"צ,
ד"ר לוי שמואל, המנהל הרפואי של גולדן קייר נאות המושבה/יח"צ

חמ"ל קורונה מיוחד

אלכס פיאלקו המנהל האדמיניסטרטיבי של המרכז הרפואי גולדן קייר נאות המושבה מתאר את תהליך הטיפול והקמת מחלקות הקורונה ("מחלקות הכתר"): "קודם כל, בגולדן קייר היינו כאמור הראשונים להקים שלוש מחלקות קורונה, שאלו מחלקות ייעודיות לקליטת חולים בוירוס קורונה מכל הארץ ומכל המוסדות הגריאטריים. אותן מחלקות נבנו במהירות הבזק באישור משרד הבריאות, תחת נהלי בינוי ותברואה קפדניים.

"עכשיו, צריך לזכור", אומר פיאלקו, "מחלקות קורונה מבודדות הן כמו יעד מבוצר, ועובדים בו צוותים ייעודיים שלא מועסקים במחלקות פתוחות. משום כך, הקמנו חמ"ל מבצעי אופרטיבי, שקיים מערך בקרה ודיווח 24/7. כמו כן, תגברנו באופן ניכר כוח אדם בצוות רפואי ובצוות סיעודי ייעודי לטיפול בקורונה. בנוסף, הוגדרו צוותים פרא-רפואיים למתן סיוע "מרחוק" ומקרוב, וכן הוגדר תקן של אינטגרטור בין צוותי הטיפול בתוך המחלקות למעטפת השירותים ומחוצה להן".

"כדי לעמוד בעומס, העלינו תקנים בצורה ניכרת" אומר אלכס פיאלקו. "הוספנו רופאים, אחיות, תזונאים, עובדים סוציאליים, הכל. הוספנו משאבים ככה שלא נפגע בשגרה ובאיכות הטיפולים שלנו. למעשה אנחנו מפעילים כעת שני בתי חולים, האחד בית חולים לחולי קורונה עם צוותים ייעודיים, עם מערך ניהול ובקרה נפרדים, והשני בית חולים שיקומי וגריאטרי, עם מחלקות כרוניות ומחלקות פעילות עם צוותים, מערך הנהלה ובקורונה נפרד, תוך שמירה על הפרדה בין שתי המסגרות".

אלכס פיאלקו. יח"צ,
אלכס פיאלקו/יח"צ

קשר משפחתי

בגולדן קייר בנס ציונה מאושפזים דרך קבע כ-500 איש. חלקם סיעודיים ותשושי נפש וחלקם חולים מורכבים ומונשמים. גולת הכותרת הינן מחלקות שיקום לשם מופנים מטופלים לשיקום באשפוז מכל רחבי הארץ. אנשים אחרי אירועים מוחיים , שטפי דם במוח, ניתוחי ראש, תאונות דרכים ועוד. כמו כן, מתקבלים מטופלים עם בעיות אורתופדיות כגון: החלפת מפרקים, שברים מורכבים, תאונות דרכים וכו'.

הצוות הרפואי והפרא רפואי הוא מהמובילים בארץ בתחום השיקום ולכן יש ביקוש רב למיטות שיקום במרכז הרפואי. בגולדן קייר קיים גם מערך גדול של שיקום יום, על מנת שהמשתקם יוכל להמשיך את תהליכי שיקום והחלמה במרכז יום לאחר שמשתחרר לביתו.

אלכס, כיצד נשמר הקשר של המאושפזים במחלקות הקורונה עם המשפחות שלהם?

אלכס פיאלקו, נאות המושבה: "הוקם חמ"ל שתפקידו מענה לצרכי המשפחות של מטופלי הקורונה ואיסוף נתונים. החמ"ל הזה סיפק מענה לבקשות של המשפחות של המאושפזים. בנות החמ"ל מתקשרות כל יום בבוקר למשפחות, ומעדכנות בדבר יקיריהם המאושפזים אצלנו. במקרים שיש חלילה החמרה או שינוי במצב הרפואי, הרופא עצמו מתקשר למשפחה או עובדת סוציאלית".

היו ביקורים?

פיאלקו: "יש תוכנית ביקור בהתאם לנוהל "מגן אבות", תוך התאמה לצרכים הפיזיים של הדיירים. המבקרים מתמגנים, שוהים באיזור מבודד, עושים בדיקות חום, ובשטח פועלים "סדרני תו סגול" אשר תפקידם לאכוף את הנהלים. אנחנו יודעים שלא פחות מסוכנת מהקורונה היא הבדידות הגדולה ושם אנחנו שמים את הדגש הגדול".

"שמנו דגש חזק על תעסוקה והפגת הבדידות אצל מטופלינו בתקופת הקורונה" אומר אלכס. "הורכב צוות ייעודי של עובדי תעסוקה, עובדת סוציאלית ופיזיותרפיסט. הצוות יצר עבורם שגרה בריאה וחיובית ככל הניתן. למשל יצרנו אפשרות קיום שיחות וידאו של המטופלים עם משפחתם בטאבלטים, כך שהם יכולים לא רק לשמוע אותם אלא גם לראות, ובכך ליצור תקשורת ברמה רגשית גבוהה יותר. בנוסף, אנחנו אוספים ברכות מהמשפחות מדי שבוע, ובכלל שומרים על אווירה חיובית ושמחה ככל הניתן. אלו דברים שמרוממים את הנפש למאושפזים. למטופלים שומרי מסורת, הקפדנו כמובן שירגישו כמה שיותר בבית, עם נרות שבת, יין, חלות אישיות, תפילות שולחן, קידוש וכדומה. האוכל הוא בכשרות המחמירה ביותר כך שיתאים לכולם. בנוסף, אפילו הרכבנו פסקול מיוחד של מוזיקה חסידית להפעלות. הצוות שלנו מאד אנושי, ואם מישהו צריך חיבוק או כתף תמיכה, הצוות יודע לתת זאת, גם דרך הביגוד הממוגן".

רשת גולדן קייר רואה את עצמה כמוסד המוביל בתחום הגריאטריה, ואף מקיימת שדות קליניים עבור הסטודנטים מאוניברסיטאות והמכללות בתחום הרפואה ומקצועות פרא-רפואיים. הרשת חרטה על דגלה להוביל בכלל תחומי הפעילות ולאפשר איכות חיים מיטבית למטופלים. איכות זו מתאפשרת הודות לצוותי הרפואה והסיעוד מצוינים ומחויבים, צוותים פרא רפואיים ויחידות הסמך מקצועיות של המינהל, הלוגיסטיקה והמשק. יחד כולם נותנים ביטוי לתרבות הארגונית של המרכז בדגש על חווית המטופל.

עומר תשבי, בשיתוף נאות המושבה
  • עוד באותו נושא:
  • קורונה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully