וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוק תושבות - כל מה שאתם צריכים לדעת

בשיתוף משרד גרינברג בע"מ – ניתוק תושבות וייעוץ רילוקיישן

16.12.2020 / 15:46

בחרתם לנסות את מזלכם מעבר לים? יש לכם הזדמנות עסקית בחו"ל? שמעתם על האפשרות לבצע ניתוק תושבות ואתם שוקלים בימים אלה ממש להתחיל בתהליך? בשורות הבאות תקראו שורה של המלצות על ניתוק תושבות, הנחיות של רשויות המסים ומילה מרואה חשבון שמלווה את התהליכים הללו

עמית גרינברג. יח"צ,
עמית גרינברג/יח"צ

בשנים האחרונות נדמה כי מספר האזרחים הישראלים אשר בוחרים לעזוב את הארץ ולנסות את מזלם מעבר לים, הולך וגדל. בין אם מדובר בהזדמנויות תעסוקתיות מרתקות, בבחירה להתקרב אל משפחה ששוכנת בגולה, או, אם מדובר על תקופת הקורונה בשנה האחרונה, ניסיון לפתוח דף חדש בארץ אחרת, נדמה כי יותר ויותר אנשים קונים כרטיס בכיוון אחד אל ארץ מובטחת כלשהי.

מדוע יש לבצע ניתוק תושבות?

בין שפע הדברים להם יש לדאוג כאשר מבצעים את המעבר המורכב הזה, כגון מציאת תעסוקה, מסגרות חינוך לילדים, בית להשכרה או רכישה, ייבוא החפצים מישראל אל מדינת היעד ועוד, קיים גם היבט המיסוי מול הביטוח הלאומי ומס הכנסה, והוא מסועף ומורכב יותר משמרבית האנשים נוטים לחשוב, כאשר אחד מההיבטים המשמעותיים ביותר זו ההחלטה אם לבצע ניתוק תושבות או לא.

ניתוק תושבות הוא הליך שמתבצע מול מדינת ישראל, בו תושב ישראל מצהיר כי הוא כבר אינו תושב, והוא מתגורר במדינה אחרת. את ההליך הזה מבצעים בעיקר מסיבה כלכלית; בעת ניתוק תושבות, לא חייב האזרח הישראלי בתשלום מס הכנסה וביטוח לאומי בישראל מרגע ביצוע הניתוק. מסיבה זו, ההחלטה באם לבצע ניתוק תושבות או לא, טרם רילוקיישן למדינה אחרת, היא קריטית ויש לשקול אותה בכובד ראש בהתאם למגוון פרמטרים.

ניתוק תושבות - מס הכנסה

כפי שנאמר, אם בחרתם לבצע ניתוק תושבות, לא תצטרכו לשלם כפל מס הכנסה, גם בישראל וגם במדינת היעד. הדרך לבחון את התושבות שלכם היא על ידי מבחן שנקרא "מבחן מרכז החיים", אשר בוחן, פשוטו כמשמעו, היכן נמצא מרכז החיים של התושב. במבחן זה נמדדים פרמטרים כגון מקום המגורים שלכם, מקום העבודה, נכסים ברשותכם ועוד.

מבחן נוסף שגם הוא חלק מתהליך הוא מבחן הימים - כמה ימים מתוך השנה שהיתם במדינת היעד ולא בישראל?

שני המבחנים הללו מהווים חלק אינטגרלי מתהליך ניתוק תושבות, שכל מטרתו לבסס את הטענה כי התושב הוא כעת "תושב חוץ" ואינו תושב ישראל עוד.

חלק משמעותי נוסף בתהליך, לצד אותם מבחנים, המהווה גם הוא חלק משמעותי בניתוק התושבות, הוא להגיש דו"ח למס הכנסה בשנת העזיבה, כדי לוודא שאין שום חוב קיים בישראל, שירדוף אחריכם גם למדינה אליה עזבתם. היבט זה הוא היבט חדש יחסית שהתקבע בשנת 2016, עת בוצע שינוי בחקיקה. שינוי זה מחייב כעת כל אדם, לרבות שכיר, שמבצע מעבר לארץ אחרת, להגיש דו"ח למס הכנסה, גם אם מימיו לא הגיש דו"ח כזה בהיותו שכיר. הדו"ח הנ"ל מיועד להסביר את כל מאפייני הניתוק ולאפשר למס הכנסה לאשר את הניתוק לפי אותם מאפיינים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ניתוק תושבות - ביטוח לאומי

לצד מס הכנסה, כל תושב ישראל משלם תשלום חודשי לביטוח לאומי בכדי שיוכל לממש את זכויותיו המדיניות והרפואיות, באם יזדקק לתמיכת המדינה. כאשר התושב עוזב והוא ביצע ניתוק תושבות בביטוח לאומי, לא יצטרך התושב לשלם כפל ביטוח, והוא יוכל לשלם רק את הסכום שהוא מחויב לשלם במדינה אליה עבר.

במרבית המקרים, ניתוק התושבות מתבצע בביטוח לאומי טרם לביצועו מול מס הכנסה ולכן חשוב לבצע את ההליך בליוויו של איש מקצוע כדי להחליט מהו הזמן הנכון לבצע את ניתוק התושבות, ואם בכלל שווה לבצע ניתוק תושבות כרגע.

מתי מומלץ לבצע ניתוק תושבות?

עמית גרינברג ממשרד "גרינברג", אשר מתמחה בתחום המיסוי, ובפרט בכל הנוגע לניתוק תושבות ומיסוי לאזרחי ישראל אשר נוסעים או חוזרים מרילוקיישן, מסביר מעט על ההחלטה לבצע ניתוק תושבות. "לא בכל מקרה נמליץ ללקוח לבצע ניתוק תושבות מיד" הוא מפרט. "למרות שכל מקרה נבחן ונמדד לגופו, אחת השאלות הראשונות שאשאל לקוח היא לכמה זמן הוא מתכנן לעבור. אם מדובר במעבר שמוגבל בזמן, כמו למשל חוזה העסקה עם חברה מעבר לים שכרגע הוא מוגבל לשנה אחת בלבד, עם אופציה להמשיכו, או ניסיון של משפחה להתאקלם בארץ אחרת כאשר קיים סיכוי משמעותי שהם יחזרו לארץ, אני אמליץ ככל הנראה שלא לבצע ניתוק תושבות, לפחות לא באופן מיידי.

ניתוק תושבות - המלצות של איש מקצוע

ישנם היבטים שונים שצריך לשקול כמו הרצון לשמר זכויות רפואיות בישראל במידה שהמעבר מוגבל בזמן, או רצון להיות זכאי לקצבת זקנה בישראל בעתיד, אם מדובר על אזרח שקרוב ב-10 שנים או פחות לגיל הפרישה", אומר עמית גרינברג. לפני ניתוק תושבות ההמלצות שלנו הם לבצע תכנון מוקדם, לבנות תוכנית עבודה מותאמת אישית ולוודא כי כל הפינות סגורות מבעוד מועד.

תכנון מוקדם מונע הוצאות מיותרות

את כל המידע הנ"ל מברר גרינברג מול הלקוחות כאשר הם מגיעים אליו טרם התחלת תהליך המעבר. "אני מבהיר ללקוח שיש חשיבות גדולה לבוא ולהתייעץ עם איש מקצוע טרם המעבר" אומר גרינברג. "כל כך הרבה לקוחות מגיעים אליי אחרי שהם חוזרים ויש להם חובות לביטוח לאומי שתפחו לממדי ענק. אם רק הם היו מתכננים מראש, טרם המעבר, ניתן היה למנוע את המצב הכלכלי המורכב הזה.

חשוב לי בראש ובראשונה להבין מה מטרת הנסיעה של הלקוח, מה הסיפור שהוא מביא עמו, אם הוא רווק או בעל משפחה, אם יש לו עבודה או משפחה שמחכה לו בארץ היעד או לא, ובעיקר, אם הוא יודע מראש לכמה זמן הוא עתיד לנסוע. כל איסוף המידע מתבצע על ידי שאלון ניתוק תושבות שאני מבקש מהלקוח למלא, וכך, בכל נתון שיש לנו, אנו משתמשים כדי לחזק את הטענה שהוא עוזב את הארץ בכדי לבסס ניתוק תושבות".

תוכנית עבודה מותאמת אישית

עם כל לקוח ולקוח, בונה גרינברג תוכנית עבודה מותאמת הכוללת את השלבים הנכונים מבחינת מיסוי לתהליך העזיבה שלו, בין אם מתבצע ניתוק תושבות או לא. "רק אחרי שהבנו את כל הפרמטרים, אנחנו יודעים מה הפתרון המתאים ללקוח. למשל, אם לא מתבצע ניתוק תושבות והלקוח נוסע לשלוש שנים, צריך לדאוג להוראת קבע שתבטיח שהוא ממשיך את תשלומי ביטוח לאומי כאן בישראל כדי שלא יצטברו חובות מיותרים והלקוח ישמור על זכויותיו.

בהתאם לכך, אנו בונים תוכנית עבודה מסודרת, מותאמת למקרה. התוכנית מתנהלת במקביל הן מול ביטוח לאומי והן מול מס הכנסה, ובהתאם לתאריך היציאה מהארץ יכולה להתפרש על פני מספר חודשים. במקרים בהם קיים צורך, אני מסייע ללקוח ליצור קשר גם עם איש מקצוע שנמצא בצד השני, במדינת היעד, כדי להבטיח שגם במדינת היעד תבנה תוכנית עבודה מסודרת שתעבור על כל הסעיפים ותבטיח שלא יהיו חובות או הוצאות מיותרות".

אם התבצע ניתוק תושבות, עמית גם דואג שהלקוח יקבל אישור שהוא מוגדר כ-"תושב חוץ", דבר היאפשר לו, אם יבחר לחזור לישראל אחרי אי אילו שנים, לזכות בכל ההטבות המקבלים "תושבים חוזרים" שמחליטים לשוב ארצה.


משרד גרינברג בע"מ - ניתוק תושבות וייעוץ רילוקיישן

כתובת: קלישר 7, כפר סבא

טלפון: 09-7652255

לסיכום - סוף ניתוק במחשבה תחילה

אם כך, ניתן לראות בנקל כי מעבר זה, על כל מורכבויותיו, הוא הליך שיש לבצע באופן שקול ומתוכנן מראש. ככל שהמעבר יתבצע באופן מסודר ועם ליווי של איש מקצוע, כך ניתן יהיה לחסוך הוצאות מיותרות, חובות וטיפול רטרואקטיבי מיותר.

ביצוע נכון של הליך ניתוק תושבות, על כל היבטיו, צירוף כל המסמכים הרלוונטיים, מענה מדויק ונכון על שאלות, לצד הגשת דו"ח מס הכנסה בשנת העזיבה, כל אלו חלקים אינטגרליים מההליך הבירוקרטי, וכל טעות, ולו הקטנה ביותר, בביצועם כהלכה, יכולה לגרור אחריה השלכות כלכליות לא נעימות, שיכולות היו להימנע בעת עבודה עם איש מקצוע מנוסה.

בשיתוף משרד גרינברג בע"מ – ניתוק תושבות וייעוץ רילוקיישן
  • עוד באותו נושא:
  • הגירה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully