וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 פוליטיקאים שצריכים ניהול מוניטין באינטרנט לקראת בחירות 2021

עומר כהן, בשיתוף איברנד

28.12.2020 / 15:45

בנימין נתניהו היה הראשון שהביא את שיטות השיווק המתקדמות לעולם הפוליטיקה. אותו אין כבר מה ללמד אבל הנה כמה טיפים לפוליטיקאים אחרים

הפוליטיקאים שלנו יודעים שאנו הבוחרים מתקשים להבין לעומק את עבודתם ותפקידם הציבורי. משום כך, לצד עיסוק בפעילות ציבורית שיכולה להיראות "אפורה" למביטים מן הצד, הפוליטיקאים עוסקים המון (אבל המון!) בתדמית הציבורית שלהם ובאופן שבו הם נתפסים על ידי הציבור. בסוף שנות ה-80, היה בנימין נתניהו הראשון שיישם בפוליטיקה בישראל טכניקות חדשניות (נכון לאותה תקופה), של התמקדות ביצירת מסרים פשוטים שיהיו קלים לתפיסה והבנה.

כיום, כמה עשורים לאחר מכן, בין אם אתם מתומכיו של נתניהו ובין אם לאו, אין כמעט עוררין על כך שנתניהו הוא אשף שיווקי שכמותו הפוליטיקה של מדינת ישראל לא ידעה. גם כיום, במקביל לעשייתו הציבורית, נתניהו מתחזק מספר עמוד פייסבוק עם מיליוני עוקבים בעברית, עמוד רשמי באנגלית עם למעלה ממיליון עוקבים, עמוד ברוסית, טוויטר בעברית, באנגלית, טיקטוק, אינסטגרם ועוד.

את נתניהו אין לנו מה ללמד, זה הוא שיכול ללמד אותנו כנראה. עם זאת, דגמנו חמישה פוליטיקאים אקטואליים מאד, ערכנו סקירה קצרה של ניתוח המוניטין האינטרנטי בתוצאות החיפוש שלהם, והוספנו גם הצעה או שניים לשיפור ניהול המוניטין בתוצאות החיפוש.

זאב אלקין

זאב אלקין ברשת. יח"צ,
זאב אלקין/יח"צ

אחד השמות החמים של הבחירות הללו הוא זאב אלקין, מי שהיה מקורב מאד לנתניהו, וחצה את הכביש למפלגתו החדשה והמתחרה של גדעון סער. בחיפוש בגוגל אחר זאב אלקין, נראה שאלקין לא טרח באמת לייצר לעצמו נוכחות ברשת:

אחרי התוצאות המובנות מאליהן של פאנל מידע, עמוד ויקיפדיה, ותצוגה של חדשות וסרטונים עדכניים בהיותו דמות שמופיעה באופן תדיר בחדשות, יתר פלט החיפוש מורכב גם הוא מידיעות חדשותיות. המשמעות היא שמלבד דף הפייסבוק שלו, אין לאלקין שום נכס דיגיטלי נוסף בעמוד הראשון.

לאלקין יש אמנם חשבון טוויטר פעיל, אבל הציוצים שלו אינם מקבלים הבלטה בעמוד הראשון של גוגל, מה שמעיד על טוויטר די "חלבי". אם אלקין לא יקדם נכסים דיגיטליים נוספים כמו טוויטר פעיל יותר, סרטונים ממתגים על שמו וכדומה, הוא יפקיר בכך את השליטה על תוצאות החיפוש תחת שמו בגוגל, מה שיבליט דברים כאלה:

מי שמחפש כעת "זאב אלקין", עשוי לשים לב לדברים הפחות נעימים אודותיו, כמו העובדה שעזב את אשתו הראשונה עקב רומן, והתחתן מחדש. חיפוש בכיוון הזה, יביא לחשיפה של פרטים אינטימיים מחדר המיטות של אלקין, מכה לא פשוטה לכל פוליטיקאי, בטח כזה שסופג בימים אלו התקפות מכיוון "חבריו" בליכוד.

זאב אלקין ברשת. יח"צ,
זאב אלקין/יח"צ

עופר שלח

עופר שלח השיק בשבוע שעבר פלטפורמה פוליטית עצמאית, ביחד עם רועי להב, יו"ר איגוד התעשיינים. בניגוד לשותפו לשעבר ביש עתיד, יאיר לפיד, עופר שלח הוא לא בדיוק "חיית רשת". שלח הוא כמובן אינטליגנטי, אבל לכתוב בצורה מרגשת כמו לפיד הוא פחות יודע. משום כך, שלח צריך להתאמץ מעט יותר. שלח פעיל כמובן בטוויטר, פייסבוק וכדומה, אולם השבוע הוא גם הוציא לאור אתר אישי חדש, בכתובת http://ofershelah.co.il. יש לברך על חברי כנסת שבחרו להקים לעצמם אתר, שהרי הרוב נמנעים מכך. עם זאת, האתר החדש של שלח לא חף מפגמים, שהיה מוטב לו היה מטפל בהם לפני ההשקה של האתר.

ראשית, המטא טייטל של עמוד הבית הוא פשוט המילה "Home", בלי תיאור ובלי שום דבר, וללא הביטוי "עופר שלח": עובדה זו פוגעת בקידום האתר תחת השם של שלח, שהרי איך גוגל ידע שהאתר הזה הוא של עופר שלח? בעיה נוספת היא בעיה טכנית-אבטחתית: באתר אין SSL, ולכן מי שנכנס לאתר דרך דפדפן כרום, יראה התראה על בעיית אבטחה ואולי ירתע מלהיכנס.

בטקסט שנמצא ליד התמונה כתוב "מציגים לכם את האמת, רק את האמת ואת כל האמת". אז קודם כל, אמא שלי תמיד לימדה אותי לבטוח באלו שמחפשים את האמת, אבל פחות לבטוח במי שהבטיחו שהאמת לצידם. שנית כל, האתר לא מציג שום אמת, ולמעשה לא מציג שום דבר: האתר עצמו דל מאד, ולמעשה הוא מעין עמוד נחיתה מוזר, כאשר מתחת לתמונה הייצוגית היפה, יש בעצם מעין פלאגין שמטמיע פיד בלתי מוסבר של המון תמונות וססטוטים מפייסבוק. התוצאה מאד מבלבלת, ולא ברור מה בעצם רואים שם, אם פוסטים מפייסבוק, או חומר של האתר, ובעצם נובעת מעט מעצלות וחיפזון בהשקת האתר, מבלי לטרוח קודם על מעט תוכן שיהיה בו.

מרב מיכאלי ברשת. יח"צ,
מרב מיכאלי/יח"צ

מרב מיכאלי

מרב מיכאלי היא דוגמה לאחת שעושה את זה נכון: חיפוש בגוגל של שמה מעלה המון תמונות מחמיאות מאד שלה, סרטונים ויראליים ומעולים, חשבון טוויטר סופר-פעיל וכדומה. מיכאלי מתחזקת פרופיל אינסטגרם מצליח במיוחד, וכן חשבונות פייסבוק וטוויטר שהפכו אותה לאחד הקולות הבולטים במחנה השמאל בישראל. הפעילות הדיגיטלית של מרב מיכאלי היא במידה רבה מה שממתג אותה היום מעל למפלגת העבודה, שהיא כידוע "סוס מת", ולא צפויה להאריך חיים מעבר לבחירות הקודמות.

עם זאת, אם חייבים להגיד משהו לרעה על ניהול תוצאות החיפוש של מרב מיכאלי, הוא לגבי קופסת המידע של גוגל:

מרב מיכאלי ברשת. יח"צ,
מרב מיכאלי/יח"צ

מי שיסתכל על קופסת המידע, יראה שהמידע שהובלט בגוגל נוגע דווקא לסבה, ישראל קסטנר, שלהגיד עליו שהוא היה שנוי במחלוקת זו לשון המעטה. היה מוטב מבחינתה לו הייתה מגישה בקשה לקבלת שליטה על קופסת המיתוג של גוגל, ועורכת מעט את המידע שמופיע שם.

מיכל שיר

מיכל שיר ברשת. יח"צ,
מיכל שיר/יח"צ

הרשו לנו לשער כי רבים מאיתנו נחשפו רק בשבוע שעבר לקיומה של חברת הכנסת מן הספסלים האחוריים בליכוד, מיכל שיר, לאחר שטרפדה את ההצבעה על המשך קיומה של הממשלה, בניגוד לחברי סיעתה.

ניתוח תוצאות החיפוש של מיכל שיר מעלה כי מיכל שיר כמעט ולא עסקה במיתוג הדיגיטלי שלה: תוצאת החיפוש השנייה היא בכלל שיר שקוראים לו מיכל של רחל המשוררת. עמוד הפייסבוק שלה נמצא יחסית נמוך, ונכון להיום, שכחו להסיר מן העמוד סממנים להיותה חברת כנסת מטעם הליכוד:

מיכל שיר ברשת. יח"צ,
מיכל שיר/יח"צ

מיכל שיר יודעת שבשיטת הפריימריז בליכוד, היא כנראה לא הייתה זוכה להמשיך לכהן כנבחרת ציבור, והעדיפה לחצות את הכביש למסיבה היותר מעניינת בעיר. אולם אם מיכל רוצה להמשיך להתקדם בפוליטיקה, מוטב יהיה מבחינתה להמשיך לחזק את נוכחות הרשת שלה.

אורלי לוי-אבקסיס

כאשר מקישים ביטוי חיפוש בגוגל, גוגל מציע השלמות שונות בהתאם לחיפושים נפוצים של גולשים אחרים. כאשר מקישים אורלי לוי (נכון למועד כתיבת שורות אלו), ניתן לראות כי שלוש מתוך ההשלמות המוצעות נוגעות דווקא ליצחק רבין. הרקע לכך הוא דבריה של אורלי לוי בנושא מורשת רבין לפני חודשיים: כאשר הוצע לאורלי לוי להשתתף באירוע להנצחת מורשת רבין, ענתה כי "רבין שלכם, לא שלי. זה לא קשור אלי".

אורלי לוי-אבקסיס ברשת. יח"צ,
אורלי לוי-אבקסיס/יח"צ

הדברים קוממו לא מעט גולשים משמאל מטבע הדברים, היות שאורלי לוי הרי נבחרה בזכות קולות בוחריה של מפלגת העבודה. כמו כן, נראה שאנשים אוהבים להיזכר בימים שבהם אורלי לוי הייתה דוגמנית של המותג "מקופלת", אולי מעט מתוך לעג לעובדה זו. בכל אופן, בהשלמות האוטומטיות הללו קשה להילחם, עד שלא תגיע ידיעה חדשותית למעשה שתהיה מושכת, תגרום לאנשים לחפש אותה, ולמנגנון ההצעות האוטומטיות "לשכוח" את תקרית רבין.

יש לציין כי אורלי לוי דווקא מודעת לחשיבות של תוצאות החיפוש תחת שמה: לפני מועד ג' של הבחירות, לוי-אבקסיס רצה עם מפלגות העבודה ומרצ, תוך מתן התחייבות להחליף את נתניהו. מעט לפני הבחירות, התארחה לוי-אבקסיס בתוכנית של אופירה וברקוביץ'. אופירה שאלה אז את לוי-אבקסיס, "מה אם נתניהו יציע לך תפקיד בממשלתו?". בתשובה לכך, אמרה אורלי לוי אמרה "אני אשיב לו מה שהשבתי פעם קודמת. אנחנו הבטחנו משהו לציבור, ואני חושבת שמילה של פוליטיקאי, צריך שיהיה לה איזשהו ערך".

כידוע לכולנו, לאחר הבחירות דווקא הצטרפה אורלי לוי לממשלת נתניהו, בניגוד להבטחתה, והפרסומים מדברים על כך שהיא אף תשוריין בבחירות הקרובות ברשימת הליכוד. לאור זאת, ולמרות שאורלי לוי מקדמת כל הופעה ציבורית שלה כמעט בחלק הסרטונים של דף הפייסבוק שלה, את הראיון הזה אצל אופירה וברקו דווקא לא תוכלו למצוא (ותצטרכו לראות את הפרק המלא במאקו). אורלי לוי אף מחזיקה בעמוד יוטיוב רשמי, אך נראה שהוא לא עודכן עוד מהתקופה שרצה בכוחות עצמה עם מפלגת גשר.

לסיכום, כדי לשפר נוכחות ברשת, מומלץ שאורלי לוי תחזיר לחיים את עמוד היוטיוב שלה, ותייצר רעש בהקשר יותר חיובי מן הסירוב להשתתף באירוע לזכר רבין. בהצטרפותה לליכוד, אולי מוטב כי תכריז על השתתפות באירוע זיכרון לאלטלנה.

איברנד היא חברה לניהול מוניטין באינטרנט, ולשיווק ומיתוג בדיגיטל. איברנד היא החברה הראשונה בישראל שפעלה בתחום ניהול מוניטין.

עומר כהן, בשיתוף איברנד
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully