וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי הפרעת קשב וריכוז?

בשיתוף שוש מעוז אריה

11.1.2021 / 17:01

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שמתאפיינת בקשיי קשב וקשיי ריכוז, היפראקטיביות, ואימפולסיביות. אולם, בן אדם שמוגדר עם בעיית קשב וריכוז, לא בהכרח חייב שכל המאפיינים יהיו קיימים אצלו. אז איך מזהים הפרעות אלו ומה ניתן לעשות?

אימון קשב וריכוז. freepik,
אימון קשב וריכוז/freepik

הפרעת קשב וריכוז אצל אנשים מכל הגילאים לרוב מגיעה מרקע תורשתי שעובר בגנים מדור לדור. הפרעת קשב וריכוז יכולה להוות בעיה במגוון רחב של תחומי החיים והיומיום ואין להזניח אותה. כמובן שאין צורך להיבהל, בקרב האוכלוסייה, ישנם בין 7-10% אנשים שאובחנו וסובלים מבעיית קשב וריכוז.

היום, במאה ה-21 הטיפולים שישנם בתחום מאוד עוזרים לשפר את הביצועים ואין מה לדאוג. במידה ואובחנתם מומלץ לגשת לטיפול. בנוסף אין זה אומר שמי שיש לו הפרעת קשב וריכוז לא יכול להצליח בלימודים, עבודה, זוגיות, משפחה או בכל תחום אחר שירצה בחיים. לדעתי, אנשים שיש להם הפרעת קשב וריכוז, קיבלו מתנה! אנשים אלו הם אנשים בעלי דמיון ויצירתיות יוצאת מן הכלל ועל ידי טיפול נכון, יוכלו להוות יתרון על אחרים ולמצא את מלוא הפוטנציאל החבוי בהם.

איך מזהים הפרעת קשב וריכוז

קודם כל צריך לזהות את הבעיה. איפה אתם מתקשים? כולנו בסופו של דבר, חווים קשיים בחיים, בין אם בעבודה, במשפחה, בזוגיות ועוד. אם את או אתה מרגישים שרמת הקשב נגמרת לאחר שהקשבתם לשני משפטים שהחבר אמר או בשיחת טלפון איבדתם את הריכוז לאחר דקה, זה סימן שיש לכם קושי בלשמור על קשב לאורך זמן. במידה ואתם לומדים ואתם מרגישים שאתם מאבדים את זה לאחר קריאה מהספר של כמה משפטים או שיש לכם צורך לקום כל 10 דקות מהכיסא "קוצים בישבן", זה גם סימן שכנראה יש לכם הפרעת קשב וריכוז.

אך מי לא נתקל בסיטואציה דומה בחייו? אנשים שסובלים מבעיית קשב וריכוז, יחוו קשיים גרועים יותר מהנורמה ולכן הם צריכים לזהות זאת במידה והם מרגישים שהם נוטים לחשוב שלילי יותר ממה שהם חושבים חיובי, הדימוי העצמי שלהם נמוך והם מרגישים חסרי שליטה בחיים שבעקבות כך, הם רוב הזמן פאסיביים. כאשר התסמינים האלו עולים רצוי לבדוק את זה עם בן אדם מומחה.

אימון קשב וריכוז. freepik,
אימון קשב וריכוז/freepik

האם הפרעת קשב יכולה להשתפר על ידי פעילות ספורטיבית?

התשובה היא כן. מחקרים מראים שפעילות ספורטיבית ולא משנה מה היא, יכולה לשפר את ההפרעה ולגרום לעליה בריכוז. בנוסף מחקרים מראים שפעילויות שנעשות בהן מתיחות כגון: יוגה, פילטיס וגם פשוט למתוח את הגוף במשך כחצי שעה, יוכלו לשפר את רמת הקשב והריכוז שלנו בין אם בעבודה, בבית עם המשפחה או בלימודים.. באופן כללי, אני ממליצה לשלב פעילות ספורטיבית בחיי היומיום על מנת לשפר את רמת האיזון בגוף והקשב בפרט.

על אימון בהפרעת קשב וריכוז שמעתם?

על ידי כך שמכירים בבעיה ולא נלחמים בה, יכולים לשנות את העולם! באימון להפרעת קשב וריכוז מוצאים את הנקודות החוזקה של ההפרעה ומה שטמון בה. האימון יכול להתאים למנהלים שרוצים לשפר את רמת התכנון, ארגון, קביעת סדר עדיפויות ובקרה על ההתנהגות. באימון קשב וריכוז בונים אסטרטגיות אפקטיביות לחיים ונעשה שימוש בכלים אימוניים להעלאת המודעות העצמית. בנוסף לומדים איך להתנהל נכון ואיך לנהל את הזמן וההתארגנות ברמה כזאת שיענו לציפיותינו ונהיה מרוצים. נלמדים בין היתר כלים ליצירת הרגלי חשיבה, הסרת ההרגלים הרעים שלנו על ידי הכנסת הרגלים חדשים וצורת למידה חדשה. והכי חשוב יוצרים מסגרת מתאימה שכוללת ליווי לאורך כל התהליך.

הפרעת קשב וריכוז אצל סטודנטים

אם אתם סטודנטים חדשים וגם במהלך הבית ספר קיבלתם טיפול, אולי תוכלו להגיש את האבחון שקיבלתם עוד בבית הספר על מנת לקבל את התנאים שמגעים לכם גם באוניברסיטה או במכללה. על ידי אבחון מקצועי, ושליחת המסמכים (במידה והובחנתם כסובלים מבעיית קשב וריכוז) תוכלו לקבל הארכת זמן, הקראה של החומר על ידי מורה ועוד הקלות שיורידו טיפה את הלחץ מכם. אולם, התנאים האלו יקלו עליכם רק בזמן המבחן ועל מנת לשמור על שפיות ורוגע במהלך כל הסמסטר, אני ממליצה על אימון קשב וריכוז שבו תוכלו לפתח מיומנויות, כלים, ביטחון ועוצמה, שאיתם, תוכלו לנצל את בעיית הקשב והריכוז ולהפוך אותה ליתרון. על ידי מודעות וההבנה של הבעיה, תוכלו להצליח בלימודים ומבלי לסבול במשך שלוש שנים או יותר. אימון קשב וריכוז הוא הפתרון.

בשיתוף שוש מעוז אריה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully