וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיחת החנויות הווירטואליות בתקופת הקורונה

בשיתוף ריל מדיה

17.1.2021 / 10:06

לפני קצת פחות משנה, נגיף הקורונה הגיע לישראל והסיבה המרכזית הייתה הישראלים השבים מאירופה, מאז עברה המדינה שלנו ואנחנו איתה מגוון של אירועים: סגר אחר סגר, חגים ללא המשפחה, עמימות לגבי פתיחת העסקים, חיסון והמון שינויים באורח החיים שלנו

קניות בתקופת קורונה. shutterstock,
קניות בתקופת קורונה/shutterstock

לתקופת הקורונה אפשר לקרוא גם תקופת "החזרה הביתה" - מצאנו את עצמנו נשארים בבית כאשר אנו מבודדים מהעולם החיצון או כאשר הסגר אילץ אותנו להישאר בבית יחד עם המשפחה. מצאנו את עצמנו עובדים בבית, מתאמנים בבית ואוכלים רק בבית.

כמובן שלנגיף הקורונה יש המון השפעות כלכליות שליליות על העסקים בישראל ובעולם, אך זה גם הכריח רבים מבתי העסק בעולם לאמץ טכנולוגיות שאילולא הקורונה, כנראה היה לוקח לאותם עסקים עוד מספר שנים רב כדי לאמץ אותן. אחד מהמאפיינים המרכזיים שניתן היה לראות בתקופת הקורונה בעקבות הבידוד והסגרים הוא אימוץ הקניות ברשת, גם מצד הצרכנים שלא יכלו לצאת מהבית וגם מצד העסקים שלא יכלו לפתוח את עסקיהם הפיזיים.

גם הצרכנים וגם העסקים השמרניים הסיקו שהדרך היחידה שלהם להשיג את הצרכים שלהם היא באמצעות חנות וירטואלית, ובשורה התחתונה תקופת הקורונה גרמה לצמיחה משמעותית במסחר הדיגיטלי.

חג הקניות הבינלאומי בארץ ובעולם שבר שיאים

כדי לבסס את הטענה שמשבר הקורונה גרם לצמיחה במסחר הדיגיטלי, אציג בפניכם את הנתונים על הבלאק פריידי שנערך בחודש נובמבר האחרון. נתחיל מנתונים ממעצמת הצרכנות - ארצות הברית של אמריקה. בארה"ב סך הוצאות הצריכה ביום המבצעים הגדול עמד על מספר עצום של כ 12 מיליארד דולר. אתם בטח שואלים את עצמכם בכמה זה יותר גבוה מהשנה הקודמת, ההבדל הוא משמעותי לכל הדעות ועומד על גידול של 35%, לא רע אם מתחשבים בכך שכולם מדברים על משבר כלכלי.


אבל אותנו מעניין מה קרה בישראל כי בסופו של דבר רוב הצרכנים של בתי העסק הישראלים הם הציבור הישראלי. כדי להבין את המצב בישראל, חברת כרטיסי האשראי "כאל" דיווחה על עלייה של 20% ברכישות באונליין לעומד שנת 2019 באותו מועד (הבלאק פריידי). ומעבר לכך, רשתות החשמל מחסני חשמל וא.ל.מ הודיעו שהעלייה במכירות שלהן עמדה על יותר מ- 100% מהמכירות אשתקד.

הישראלים קונים גם אוכל - והרבה

הנתונים מהבלאק פריידי מפתיעים מאוד, אך יש בעלי עסקים שיגידו שתחומי האלקטרוניקה והביגוד בלבד חוו עלייה גבוהה במכירות אונליין בזמן הקורונה, טענה זו כמובן כלל לא נכונה. רשתות המזון הגדולות כמו שופרסל, רמי לוי ויינות ביתן נכנסו לשירות האונליין עוד לפני הקורונה, אך משבר הקורונה גרם לחברות הללו להגדיל את צי המשלוחים שלהם בצורה דרמטית ולשפר את חוויית המשתמש באתרים שלהם.

רשתות השיווק גרפו רווחים באונליין שהם כלל לא חלמו עליהם בצפי שלהם לשנת 2020. צרכנים שלא הזמינו כלל באינטרנט לפני פריצת המגיפה, מבצעים את כלל קניות המזון שלהם אך ורק באונליין. ואנו לא מדברים רק על רשתות השיווק, גם תחום משלוחי המזון עשה קפיצת מדרגה ענקית בשנה האחרונה.
חברת וולט כנראה הפכה להיות החברה המוכרת ביותר בישראל בימי הסגר ומספר השליחים בכחול שצובע את כל גוש דן - רק הולך וגדל, וזה בנוסף לשליחים של תן ביס, משלוחה ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קניות בתקופת קורונה. shutterstock,
קניות בתקופת קורונה/shutterstock

כל עסק יכול להתקדם לחנות וירטואלית, ורצוי מהר ככל האפשר

בעל עסק שצפה את הסגרים שנגזרו עלינו, הקים חנות וירטואלית ומערך הפצה - ככל הנראה עשה רווחים הגבוהים בהרבה מאותם חודשים בשנה שעברה. אותם עסקים שאימצו טכנולוגיות מתקדמות של הזמנות באונליין, יחגגו רווחים גבוהים גם בעתיד באמצעות צעד זה ולא רק בזמן הקורונה, והסיבה לכך היא פשוטה - הצרכנים הבינו עד כמה קל ונוח להזמין באינטרנט מבלי לצאת מהבית.

דן וינוקורוב, מפתח בעל ניסיון של 12 שנים בתחום הדיגיטל, מנכ"ל ומייסד חברת ריל מדיה חברה לבניית אתרים מספר לנו: "הביקוש לחנויות וירטואליות בשנה האחרונה בכלל ובזמני הסגר בפרט, עלה בצורה דרמטית וגרם למפתחי האתרים ללמוד על טכנולוגיות חדישות ומתקדמות יותר כדי לספק את צרכי בעלי העסקים".

וינוקורוב מוסיף ואומר "אין לי ספק שהשינוי מתחיל בצרכנים, לקוח הקצה הבין עד כמה קל, בטוח ומהיר לספק את כל צרכיו בעזרת לחיצת כפתור באמצעות מכשיר הסלולרי האישי שלו או באמצעות מחשב נייד שהולך איתו לכל מקום. הדיגיטליזציה שמאפיינת את השנים האחרונות קיבלה רוח גבית שאני צופה שתתחזק גם בימי הפוסט קורונה".

גם בשוק ההון יודעים - מכירות באינטרנט הן שיחת היום

"מרץ השחור" כך מכונה חודש מרץ בתחילת 2020 בקרב משקיעי שוק ההון, מדדי הבורסות ברחבי העולם חוו ירידות שערים גבוהות ומניות תעופה ותיירות התרסקו לשערים נמוכים שלא הכירו שנים. אך למרות שהנגיף נשאר בחיינו וסקטורים שנפגעו עוד לא חזרו לעבוד בתפוקה מלאה, משהו השתנה בשווקים בעולם ובמניות העסקים - מדדי המניות חזרו לגבהים שהם היו נמצאים בהם לפני המשבר ואף שברו שיאים חדשים, וכל זה בצל משבר כלכלי ובריאותי.

בין התחומים שעלו בצורה הגבוהה ביותר אפשר למצוא את מניות הטכנולוגיה, מניות הקריפטו (וכן גם את הביטקוין) וכמובן את מניות ה E-Commerce, קחו למשל את מניית אמזון:

מניית אמאזון. יאהו, צילום מסך
מניית אמזון/צילום מסך, יאהו

ניתן לראות שלאחר הירידה במרץ, המניה עלתה ממחיר של כ 1800$ דולר למחיר שיא של 3400$, מיותר לציין שלמשבר הקורונה והתרחבות הקניות ברשת יש המון אחריות לעלייה הזאת.

דוגמא נהדרת נוספת לכך שחברות שאימצו טכנולוגיות אחרות יכלו לייעל את משבר הקורונה היא מניית סטארבקס, על פניו נראה שבתי הקפה נפגעו בצורה אנושה שיכלה לגרום אפילו לענקית כמו סטארבקס לסגור רבים מסניפיה. אך בפועל, סטארבקס אימצו טכנולוגיות ושיפרו את האפליקציה של החברה כדי ליצור הזמנות נוחות יותר, מהירות יותר ודיגיטליות יותר ללקוחות שלהם, והתוצאה לפניכם:

מניית סטארבקס. יאהו, צילום מסך
מניית סטארבקס/צילום מסך, יאהו

האם בעלי העסקים שלא השתדרגו פספסו את הרכבת?

בעלי עסקים רבים שלא השתדרגו בזמן הקורונה מסתכלים מהצד על הזינוק של המתחרים שלהם שהחליטו לקחת את המציאות בשתי ידיים ולעבור לדיגיטל במהירות ונחישות. אך אף פעם לא מאוחר ולמרות שחזרת החיים לשגרה נראים קרובים מאי פעם, השינויים שהמשבר יצר אצלנו לא הולכים להיעלם, יותר ויותר אנשים ירכשו באונליין והחנויות הוירטואליות ברחבי הרשת יתרבו.

בעלי עסקים לא יכולים להרשות לעצמם להישאר מאחור וזו עובדה, המעבר לדיגיטל ואימוץ טכנולוגיות מתקדמות הוא בגדר חובה בעולם החדש שנוצר מתחת לאף שלנו (או המסכה שלנו) בזמן הקורונה.

בשיתוף ריל מדיה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully