וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשפר את סיכוי ההצלחה: החזרת עובר בלסטוציסט

בשיתוף ד"ר משה רויבורט

26.1.2021 / 14:55

ד"ר משה רויבורט - רופא בכיר המומחה בטיפולי פוריות והפריה חוץ גופית מסביר מהם טיפולי הפריה חוץ גופית באמצעות החזרת עובר בלסטוציסט וכיצד הם יכולים לשפר את הסיכוי לטיפול מוצלח

הפריה. ShutterStock
הפריה/ShutterStock

דמיינו זוג אוהב שמתכנן להביא ילדים לעולם. הם חולמים על משפחה מאושרת ובית מלא ילדים חמודים ונאהבים. הם מנסים שוב ושוב, רק כדי לגלות שייתכן שהחלום הכי גדול שלהם רחוק מלהתגשם.

אין ספק שהמצב הזה מביא עמו תחושות קשות מאוד ולמרבה הצער לא מעט זוגות בישראל ובעולם נאלצים להתמודד עם עוגמת הנפש הנלווית לקשיי פוריות וקליטת הריון. למרבה השמחה, תחום טיפולי הפוריות השתפר והשתכלל לאין שיעור בשנים האחרונות ולכן יש כיום פתרונות זמינים שיכולים לקדם כל אחד ואחת אל עבר הגשמת החלום על משפחה והורות.

האם החזרת עובר בלסטוציסט מביאה לשיפור סיכויי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית?

לפי ד"ר משה רויבורט - רופא בכיר המומחה בטיפולי פוריות והפריה חוץ גופית, אחת הדרכים שנמצאו כטובות ביותר לשיפור סיכויי ההצלחה של טיפולי פוריות, היא הפריה חוץ גופית עם החזרת עוברים בלסטוציסטים. מדובר בתהליך בו מגדלים את העוברים בתנאי מעבדה במשך 5-6 ימים לאחר ההפריה, ועד אשר העוברים מגיעים לשלב שבו מתחילות להיווצר בו שכבות של תאים. מחקרים מצאו כי 5-6 ימים זהו הטווח בו משתרש העובר ברחם באופן טבעי, וזהו גם הזמן שבו רירית הרחם הכי בשלה לקלוט אליה עוברים להשתרשות.

כמומחה בעל שם לטיפולי IVF, ד"ר רויבורט מסביר שהתהליך שהעובר צריך לעבור במהלך ההשרשה נקרא הנצה (HATCHING), וכי כיום ניתן במקרים מסוימים לסייע להצלחת תהליך זה, על-ידי דיקוק מעטפת העובר (ASSISTED HATCHING) באמצעות קרן לייזר מדויקת אשר אינה פוגעת בעובר עצמו.

ביציות. freepik,
הפריה/freepik

האם עדיף להחזיר עוברים בלסטוציסטים או בשלב מוקדם יותר לטובת שיפור סיכויי ההצלחה?

חלק מהרופאים חלוקים בדעתם אם אכן החזרת עוברים בלסטוציסטים היא האידיאלית להתגברות על בעיות פוריות. רופאים אלו מחזיקים בגישה לפיה הרחם הוא הסביבה הנורמלית והטובה ביותר להתפתחות תקינה של עוברים ולכן לא כדאי להמתין עד שלב הבלסטוציסטי על-מנת להחזיר אותם.

החזרת עובר בלסטוציסט מאפשרת החזרה של עובר אחד בכל פעם, תוך בחירה של העובר האיכותי ביותר, מה שמגביר את סיכויי ההשתרשות ברחם. בכל מקרה, המעקב אחרי התפתחות העוברים מחוץ לרחם נעשה באמצעות ציוד מתקדם, המנטר אותם באופן רציף (אמבריוסקופ) ומוודא כי כל התנאים להתפתחות תקינה נשמרים ויציבים.

פנו לרופא מומחה בתחום טיפולי ההפריה החוץ גופית

פניה לרופא פריון מומחה כמו ד"ר משה רויבורט, תחסוך מכם את ההתלבטויות הנוגעות לתהליך. רופא מקצועי בוחן את הנתונים אודות הזוג והאישה שמנסה להרות ובהתאם לכך מחליט איזו שיטת טיפול היא היעילה ביותר.

כאמור, היום יותר ויותר רופאים מחזיקים בגישה לפיה החזרת עוברים בלסטוציסטים היא השיטה היעילה ביותר, אך יחד עם זאת יש לזכור כי לא כל העוברים מתאימים לשימוש בשיטה זו ולכן יש צורך בליווי של רופא מומחה, בעל ידע בתחום וניסיון בהפריות.

דר' משה רויבורט, מומחה לגינקולוגיה ופריון, הינו רופא בכיר ביחידה לפוריות והפריה חוץ גופית, מרכז רפואי רבין (בילינסון) וחבר בוועד הארצי של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה.

כתובת המרפאה: מרכז עדן, רח' שפירא 43, פתח תקווה

טלפון: 072-3301439

אתר המרפאה

בשיתוף ד"ר משה רויבורט
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully