וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול דרך יצירה: השיטה השונה לטפל בנפש

בשיתוף אלי רוט

31.1.2021 / 11:52

החיים מאלצים אותנו להתמודד עם מתחים. רבים מהאנשים פונים לאפיקי טיפול שונים, אך לא כולם מכירים את אחת הדרכים היעילות לטפל בנבכי נפשנו, והיא טיפול באומנות. ביקשנו מאלי רוט, מטפלת ותיקה בתחום, לספר איך הטיפול מתבצע, למי הוא מתאים ומה יתרונותיו. מדריך

טיפול פסיכולוגי עם ערוץ תקשורת נוסף. מטופל באומנות. אלי רוט,
טיפול פסיכולוגי עם ערוץ תקשורת נוסף. מטופל באומנות/אלי רוט

החיים הם לא פעם קשים ומורכבים, מסיבות רבות ומגוונות, כגון המרוץ אחר הפרנסה, החיפוש אחר אהבה, הרצון לעשות נכון ולהצליח, להקים משפחה ולגדל ילדים בנחת וללא דאגות כלכליות. כל זאת במציאות ישראלית לחוצה ומאתגרת, עם איומים ביטחוניים וחוסר יציבות תעסוקתית. וכל זאת עוד לפני שהתחלנו בכלל לדבר על תקופת הקורונה, שפגעה במאות אלפי אנשים נוספים, בריאותית וכלכלית. אלו כנראה חלק מהסיבות, לצד גנטיקה וביולוגיה, שגורמות לרבים מהישראלים נוטלים כדורים נגד חרדה ודיכאון או פונים לערוץ טיפולי.

מהצד השני, אנשים רבים רואים את היצע הטיפולים הקיים, ולא תמיד מצליחים למצוא את המסגרת המתאימה להם או שהם מחפשים משהו מעבר לטיפול הפסיכולוגי המסורתי. אחד הטיפולים שהופך להיות יותר ויותר פופולרי, הוא טיפול באומנות. בשנים האחרונות גם קופות החולים מתחילות לממן טיפול באומנות, לאחר שהצטברו מספיק הוכחות בספרות המדעית ובפרקטיקה לגבי יעילותו הרבה.

פנינו לאליסון (אלי) רוט, מטפלת מדופלמת באומנות שלמדה והתמחתה בארה"ב, באה לפני כשמונה שנים לביקור בישראל, התאהבה בתל אביב ונותרה כאן. אלי עובדת בשתי מסגרות כשכירה בתחום, וכן בקליניקה פרטית, שם היא עורכת מפגשים אישיים לילדים, נערים ומבוגרים, וסדנאות של 3-6 מפגשים, בעיקר למבוגרים.

מה זה הטיפול באומנות?

"זו שאלה גדולה. בגדול, זה דומה לטיפול פסיכולוגי אבל עם ערוץ תקשורת נוסף, שזו האומנות", אלי אומרת. "הרעיון שעומד מאחורי טיפול באומנות הוא שבעזרת חיבור ליצירתיות הפנימית שלנו ושימוש בשפה שאינה ורבלית ניתן לנסות ולהתמודד עם אתגרים בחיינו, להתגבר על קשיים נפשיים, ולחזק את הדימוי העצמי שלנו".

מה היתרונות של הטיפול באומנות?

"יש יתרונות רבים וייחודיים. ראשית, עשיית אומנות זה דבר מרגיע, מהנה, מאוד ידידותי, ולכן התהליך גם מפחית לחץ. שנית, זה אמצעי נוסף שדרכו אפשר לראות את החלקים הפנימיים של נפש האדם, אלו המוסתרים, ובאמצעות האומנות אנחנו יכולים לנסות לראות דברים נוספים, כאלה שקשה לעתים להביע בצורה מילולית, ולהבין איך ניתן לפתור קשיים נפשיים, להציץ אל מה שקורה בעולמנו הפנימי, ממש כפי שהמטופל חווה את זה.

"יש בזה גם את הוויזואליות ובמראה העיניים שמאפשרים למטפל באומנות לראות דברים שלעתים הולכים לאיבוד בשיח מילולי. בהמשך, אנחנו נוכל תמיד לחזור ליצירה, וכך נראה פיזית את התהליך שעברנו. באוכלוסיות מסוימות ולאינדיבידואלים שונים פעמים רבות זה בלתי אפשרי לדבר על הקושי שלהם, לדוגמא אנשים שהם לא וורבאליים, או אנשים שעברו טראומה כזאת או אחרת בעברם, והאומנות נותנת להם אמצעי לביטוי ולעיבוד של החוויות הקשות הללו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רואים ממש התקדמות בזכות האומנות. אלי רוט. באדיבות המצולמים
רואים ממש התקדמות בזכות האומנות. אלי רוט/באדיבות המצולמים

אלי מסבירה ש"יש הרבה משמעות לחומרים שהמטופל משתמש בהם. יש חומרים שנותנים לנו יותר שליטה, כמו עיפרון למשל, שהוא חומר קשה ומדויק. אם אנחנו לא מרוצים ממה שציירנו תמיד אפשר למחוק ולשנות. לעומת זאת, צבעי גועש שזה חומר חופשי יותר, שקשה יותר להשתלט עליו ונדרשת סבלנות בעבודה עם צבעי גועש מכיוון שצריך לחכות לצבע להתייבש לפני שמוסיפים שכבות נוספות. חומרים נוזליים יותר יכולים להביא אותנו למקומות יותר משחקיים, אינטואיטיביים, ואפילו ילדותיים."

החומרים בהם משתמשים בטיפול הם רבים ומגוונים, וביניהם ניתן למצוא חימר, פלסטלינה, "אפילו בדים, חוטים, צבעים מכל מיני סוגים - גואש, מים, פנדה, עיפרון", אלי מפרטת.

והיצירה, כך מסבירה אלי, יכולה להימשך לאורך זמן או להסתיים במסגרת פגישה אחת. "שמירת העבודה זה גם חשוב, אני שומרת את כל העבודות אצלי בקליניקה ואז אפשר לחזור לעבודה ולראות היכן המטופל היה לפני חודש, לפני חודשיים, ואת התהליך שעבר מאז. רואים ממש התקדמות בזכות האומנות. זה חלק מהנפש של המטופל בעצם, אני מתייחסת לזה ממש כחלק אינטגרלי ממנו".

איך הגעת למקצוע הזה? מה משך אותך לשם?

"תמיד אהבתי מאוד ליצור. אומנות היא חלק ממני מאז הילדות, משהו שמאוד הרגיע אותי, נתן לי המון משמעות. בגיל 16 אובחנתי כחולת צליאק, ולפני שאובחנתי סבלתי מכאבים רבים בגוף, חלקם בהחלט היו כאבים רגשיים. הרבה קושי נבע מזה. 16 זה גיל די מאוחר לגלות את המחלה, ובזמנו הייתה פחות מודעות למחלת הצליאק. מבחינתי זה הוביל להרבה תסכול, כעס, לצד כאבים פיזיים, ומצאתי את עצמי פעמים רבות מציירת במקום לעשות שיעורי בית. הייתה לי פינה בבית עם כל חומרי היצירה שלי, ותמיד הלכתי לשם כדי להרגיש יותר טוב, פשוטו כמשמעו, כדי לבטא את מה שיש לי יותר טוב על הלב. וזה היה כיף גדול. כנערה, זאת הייתה דרך ההתבטאות היותר נוחה לי. לא תמיד מצאתי את המילים כדי להסביר מה מפריע לי, והאומנות הייתה המוצא".

והיה עוד פן אחד שאלי מזכירה, וגרם לה להימשך דווקא לטיפול באומנות. "אני אוהבת לעבוד עם אנשים. מאז נערותי נהגתי להתנדב ולעבוד בתחומי הטיפול, אף פעם לא עבדתי במשרד. תמיד עבדתי בעבודות של רווחה, של חינוך, לעיתים גם עם אוכלוסיות יותר חלשות בארה"ב, בארץ ובעולם. כך שלמעשה אחזתי בשני הכובעים - האהבה לאומנות מצד אחד ואהבת אדם מהצד השני, זה מה שהוביל אותי למצוא את עצמי במקצוע הזה".

דווקא אלה שלא טובים באומנות יכולים להרוויח מהטיפול באומנות. אחת הסדנאות. אלי רוט,
דווקא אלה שלא טובים באומנות יכולים להרוויח מהטיפול באומנות. אחת הסדנאות/אלי רוט

את לימודיה, כאמור, עברה אלי בארה"ב, שם סיימה שני תארים בתחום, הראשון באוניברסיטת ויסקונסן והשני בניו יורק בביה"ס לאומנות חזותית.

למי מתאים הטיפול הזה?

"כולם. באמת לכולם".

אני נגיד בן אדם שיצירתיות זה ממני והלאה. זה יתאים גם לי?

"ייתכן שאפילו יתאים לך מאוד. אנשים רבים מגיעים אלי ומספרים שהם לא יצירתיים, שהם פחות טובים באומנות. ודווקא אלה אנשים שאני מאמינה שיכולים להיעזר ולהרוויח הכי הרבה מטיפול באומנות, כי זה מוציא אותם מאזור הנוחות שלהם. בנוסף, אפשר לנסות ולבחון מאיפה החשש הזה מאומנות מגיע. האם זה נובע אולי מחוסר ביטחון? האם זה נובע מדחייה או איזשהו מסר שהם קיבלו מהסביבה בילדות שלהם? ואז אפשר להתחיל לעבוד על זה. הקושי להיכנס לתהליך היצירתי יכול לשקף את הקושי של המטופל גם בדברים אחרים, בתחומים נוספים בחיים".

לא יכול להיות שאדם סתם לא מוכשר?

"זה לא משנה, כי התוצאה של האומנות, איך יראה התוצר הסופי זאת לא המטרה. המטופל לא צריך להיות ואן גוך. מה שחשוב באמת זה התהליך, אנחנו לא מנסים להגיע ליעד מסוים באומנות, זה טיפול, אנחנו באמת נשארים בתוך התהליך הטיפולי, ולגבי היצירה - מה שיוצא יוצא. אין ציפייה שזה יהיה משהו יפה ואסתטי שתולים על הקיר. אם אנחנו מנסים להגיע ליעדים סופיים, אנחנו הרבה פעמים מפספסים את התהליך הטבעי של היצירה. השיעור הזה, איך לשחרר, איך לתת לדברים לקרות בעצמם בצורה אותנטית - זה חלק מהעבודה. במיוחד עם מבוגרים".

מה הייחודיות שלך דווקא בתחום הזה?

אלי מחייכת במבוכה. "אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, אני מאוד מאמינה בזה, ואני רואה את התוצאות. אני רואה הרבה נקודות אור, בתהליכים שהמטופלים שלי עוברים. בנוסף, אני דוברת אנגלית ברמת שפת אם ויש מטופלים רבים שמחפשים שירותים פסיכולוגיים בשפת האם שלהם, אז יש לי משהו נוסף לתת, זה יתרון".

אלי מסבירה כי הטיפול יצליח בזכות הקשר בין המטופל למטפל. "הכימיה עם המטפל זה דבר מאוד מאוד חשוב, המטופלים צריכים להרגיש בנוח, זה לא רק האומנות, זה חלק מהתמונה הכוללת".

ואיך המפגש מתנהל? אומנות ושיח במקביל?

"זה תלוי, זה משתנה, לפעמים מטופלים שבאים ואין להם חשק לעשות אומנות אז אנחנו יכולים לדבר במהלך כל המפגש, לפעמים הם רוצים לעבוד בשקט, לפעמים הם מדברים תוך כדי. זה תלוי במה שכל מטופל מביא איתו למפגש ובמטרות של הטיפול".

לעוד מידע, אתם מוזמנים ליצור קשר:

לאתר של אלי, לחצו כאן

לעמוד הפייסבוק, חפשו: Art Therapy TLV

לעמוד האינסטגרם, חפשו: arttherapytlv

מייל: arttherapytlv@gmail.com

בשיתוף אלי רוט
  • עוד באותו נושא:
  • טיפול
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully