וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגן לאומנויות זמיר: מוסיקה משנה מציאות - וגם ילדים

בשיתוף הגן לאומנויות זמיר

1.2.2021 / 16:17

היופי הטמון במוזיקה הוא שהיא משמשת כשפה לכל דבר, החוצה יבשות ושפות אחרות, ומחקרים אף מראים שכבר מהרחם אנחנו מגיבים לצלילים וקצב ויודעים לזהות אותם. נטליה פודים-קודל, מנהלת גן מוסיקלי: "ילד שגודל עם שפת המוסיקה יודע להתמודד מול מצבים רגשיים מורכבים"

הגן לאומנויות זמיר באשדוד. גן זמיר,
הגן לאומנויות זמיר באשדוד/גן זמיר

"באותה מידה שבגן מחנכים את הילדים לאכול כך אמורים ללמד אותם גם מוסיקה" - היה משפט הפתיחה של נטליה פודים-קודל, מנהלת הגן לאומניות זמיר באשדוד, איתה ישבנו לשיחה על ילדים, יצירתיות ומוסיקה קלאסית. נטליה, אשת חינוך המתמחה בחינוך מוסיקלי זה למעלה מ-20 שנה, מאמינה שהמוסיקה היא כלי חיוני בהבעה עצמית והגשמה, לצד יתרונות אחרים שלה על פני תחומי אומנות אחרים. "כל מוסיקה היא יפה, אבל ילדים גם צריכים להבין מהי מוסיקה קלאסית כדי שיוכלו לבחור באמת בינה לבין המוסיקה המודרנית", היא מוסיפה.

אדם חכם טען פעם כי "חיים ללא מוזיקה הם טעות" - אמר וידע על מה הוא מדבר. כבוגרים, קשה לנו מאוד לדמיין את חיינו ללא מוזיקה, ולפי מחקרים רבים הקצב ויכולת התגובה לצלילים מלווים אותנו כבר מהרחם. "המוסיקה לא רק שגורמת לנו להרגיש, לזוז ולהתחבר אליה, אלא מהווה גם גורם התפתחותי של ממש, החשוב ומועיל בכל הקשור להתפתחות ילדים", אומרת נטליה.

המוסיקה משפיעה על חיי הילד קוגניטיבית ושכלית, ומחקרים שנעשו בשנים האחרונות ממליצים להשמיע מוסיקה קלאסית לעוברים. לדברי נטליה, ההסבר לכך נובע מהעובדה שהמוסיקה הקלאסית נכתבה ונוצרה בצורה מובנית, שכן היא כוללת אלמנטים מעולמות המתמטיקה, הלוגיקה והאנליטיקה, שמשפיעה באופן משמעותי על הילדים בעיצוב האישיות שלהם. בנוסף, בגילאים יותר בוגרים הילד מצטרף למילות השיר ומפתח את השפה - גם מבלי שהוא מבין לחלוטין את משמעות המילים. נטליה מוסיפה כי גם בנגינה ובשירה עצמן יש חלק ניכר בהתפתחות. "כשאני נותנת לילדים כלי נגינה הם מפתחים חוש קצב, סבלנות, חברותיות (היכולת להקשיב לחבר) ומוטוריקה (יש כלי נגינה שצריך לדעת איך לעבוד איתם) ויכולת דיבור בפיתוח קול".

נטליה משוכנעת כי היא מגדלת דור תרבותי. "אני מאוד רוצה להדביק כמה שיותר את הילדים בחיידק המוסיקה כי זה עולם שלם וחבל שיש אנשים שעוברים חיים שלמים בלי לגעת ב'אמת' הזו", היא אומרת בפאתוס. "בסופו של יום צריך לזכור שהמוסיקה היא עולם אמיתי ופנימי, מדויק מאוד ונוגע בתוכך, והמוח והנשמה יודעים איך לעבד את זה".

נטליה פודים-קודל. גן זמיר,
נטליה פודים-קודל (/גן זמיר

הגן עצמו הוקם לפני 15 שנה כגן מוסיקלי לגילאי חצי שנה עד 5, וכיום לומדים בו בין 80 ל-100 ילדים, שמחולקים ב-4 כיתות, והוא כולל צהרון ומעון יום שנתונים לפיקוח מלא של משרד החינוך. המתחם כולו מרושת מצלמות, הכיתות מרווחות ויש חצרות בשפע. בגן יש צוות ותיק שעובר מעת לעת הכשרה פדגוגית, עזרה ראשונה וכדומה. לילדי הגן מערכת חוגים עשירה, הכוללת בעלי חיים, דרמה, אנגלית, שירה ופיתוח קול.

בנוסף, הגן עוסק בעוד תחומי אמנות מעולם היצירה, בהם אמנות פלסטית, מחול ופיסול. "כדי לבנות יצירתיות צריך לגעת במגוון של אומניות, מתוך מטרה ברורה שהוא ייקח את זה לחיים", היא מסבירה. "והתוצאות - בשטח: הילד יגדל לאדם מאוזן עם הרמוניה פנימית ועם הסביבה, שיודע להביע את עצמו, ושמשתמש בשפת המוסיקה בהתמודדות מול מצבים רגשיים מורכבים בהמשך החיים.

"אנחנו מלמדים זאטוטים בני חצי שנה מוסיקה. אני רוקדת ושרה להם, בהמשך הם יחזיקו רעשן וכלי נגינה ומוחאים כפיים. אני הרבה עושים מפגשי הורים ילדים, שההורה לוקח חלק פעיל במפגש המוסיקלי ובדרך הזו אני מחזקת הקשר שלהם עם הילדים באמצעות המוסיקה. זה גורם להנאה ולחוויה משותפת של כולם", היא מפרטת.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

בוקר בגן מתחיל במשחקי שולחן, שלאחריהם יחל יום הלימודים על פי תוכנית משרד החינוך, לצד תוכניות העשרה. בכל 10 שעות שבהן ישהו הילדים בגן, תלווה המוסיקה את שגרת יומם כשהיא תתנגן לעיתים גם ברקע, ואף כשישחקו בחצר. שיעורי המוסיקה עצמם נערכים כמה פעמים בשבוע.

"חוץ ממה שאמור להיות בפן המקצועי - כמו אוכל, פיקוח, היגיינה - אני מציעה מעבר לזה גם את האוכל הרוחני. במפגשים המוסיקליים אני מבקשת מהילדים לעצום עיניים ולספר מה הם רואים, מרגישים, חווים, ואני מבקשת מהם גם להזיז את הגוף ולצלול לתוך הצלילים ועולם המוסיקה. יש לנו חדר מיוחד, שאנחנו קוראים לו "החדר הקדוש", שבו ינגנו הילדים בכלי המוסיקה וילמדו לכבד את הכלים", מוסיפה נטליה.

יש תוכניות לעתיד?

"נכון להיום הגן שלנו הוא מסגרת פרטית שלא מתוקצבת על ידי אף גורם. מי שמגיע אלינו בדרך כלל הם הורים בעלי יכולת, והחלום שלי הוא להתאים אותו גם להורים ממוצעים, ובימים אלה אנחנו מקיימים מגעים עם עיריית אשקלון שנמצאת בפריחה. אני מאוד רוצה למצוא מבנה שיהיה מותאם לדרישות משרד הכלכלה שיאפשר לי לפתוח דלתות להורים מעוטי יכולת שלא יכולים לשלוח לגנים פרטיים. מה שאני מבקשת מהרשות המקומית שיכירו בחשיבות הפרויקט וילכו לקראתנו".

מעוניינים בפרטים נוספים? צרו קשר!

כתובת - הציונות 30 אשדוד

טל' - 054-6898818

לעמוד הפייסבוק, לחצו כאן

לעמוד האינסטגרם, לחצו כאן

לאתר הגן, לחצו כאן

בשיתוף הגן לאומנויות זמיר
  • עוד באותו נושא:
  • גן ילדים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully