וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד לכתוב מודעת דרושים אפקטיבית?

בשיתוף משרות

2.2.2021 / 15:46

מודעת הדרושים נועדה לסנן מועמדים לא מתאימים ולמשוך אליה כאלה שתרצה כמעסיק שיעבדו אצלך - כך תכתוב אותה נכון

אישה עובדת במשרד. ShutterStock
משרד/ShutterStock

למודעת דרושים יש שני תפקידים חשובים - הראשון הוא לסנן מועמדים לא מתאימים והשני הוא למכור את המשרה למתאימים. הדבר הראשון שעליכם לוודא, עוד לפני שהתחלתם בהליכי הגיוס, הוא להבין ולהכיר היטב את המשרה אותה אתם מעוניינים לאייש. רק כך תוכלו לדייק באפיון המשרה ובאיתור המועמד הנכון.

אפיון מדויק של התפקיד מאפשר להתקדם לשלב ניסוח המודעה, תוך תיאור המשרה בצורה ברורה שקופה ואפקטיבית, הפונה למועמדים בגובה העיניים. זכרו, תיאור תפקיד עמום ישאיר למחפשי העבודה שאלות ותהיות אודות התפקיד ואף יעמיס עליכם מיון קורות חיים רבים של מועמדים חסרי סיכוי. לדוגמא, מודעה מנוסחת בלשון זו: "דרושים עובדים חרוצים ורציניים, עם ראש על הכתפיים", תנקז אליכם כמות מועמדים גדולה שרובם אינם רלוונטיים. ככל שניסוח המודעה כללי ומופשט מידי, כך גם כמות הפרשנויות הרבה וסובייקטיביות המודעה, בעיניו של כל מועמד. לכן, הימנעו מהשאלה "מיהו העובד המושלם", אלא "מי הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד ספציפי זה".

ניסוח המודעה ואורכה

ניסוח המודעה אינו תמיד פשוט וקל כמו שהוא נראה. מעבר לתיאור המשרה יש גם חשיבות רבה לכלול את תיאור החברה בה אמור המועמד להיקלט, מספר מילים על הצוות, מהם תחומי האחריות והסמכויות בתפקיד, מיקום משרדי החברה, שעות העבודה ודרישות נוספות כמו ידע, ניסיון השכלה וכו'.

חשוב לספק לקורא המודעה הבנה רחבה ככל שניתן, באופן כזה שרק המועמדים המתאימים ביותר ישלחו קורות חיים.

כותרת מנצחת

קל יחסית לנסח מודעת דרושים שאיש לא ישים לב לקיומה. לכן חשוב להקפיד על ניסוח כותרת שתגרום לקורא להיעצר ולו לשיניה אחת על מנת להתעמק בשאר פרטי המשרה, ובהמשך גם לשלוח את מועמדותו לתפקיד. כותרת בולטת ואפקטיבית, כזו שתמשוך את העין, תייצר היענות גבוהה הרבה יותר, וכפועל יוצא גם תעלה משמעותית את כמות קורות החיים שתקבלו.

חשוב להקפיד שמודעת הדרושים שלכם לא תבלע בין שפע המודעות האחרות, המתחרות גם הן על תשומת ליבו המוגבלת של המועמד הפוטנציאלי. לכן דאגו שהכותרת תהיה קצרה במידה וממוקדת היטב, כזו שתלכוד את תשומת ליבו של מחפש העבודה, בעודו "סורק", כמו רובנו, את שאר הטקסטים בשאר המודעות.

הכותרת, בהיותה סוג של חלון ראווה, צריכה לכלול את המידע העיקרי. הימנעו לחלוטין מכותרות כמו "בוא לגלות את הקריירה החדשה שלך" או "משרה המיועדת לתותחים בלבד", שהן אולי נחמדות, אך עמומות מאוד, משדרות לעיתים קרובות חוסר אמינות ומכירתיות יתר.

גם השימוש בפתיח בסגנון "חברה מובילה בתחומה" לא ממש עושה את העבודה ולרוב הוא נעשה מטעם שיווקי שלא לגמרי במקומו. אם אתם נתקלתם במספר בודד של מודעות כאלה, סביר להניח מחפשי עבודה שחורשים מדי יום את לוחות הדרושים נתקלו בעשרות רבות, אם לא במאות מודעות דומות. לכן, הקפידו לנסח כותרת שתבדל אתכם, נסו לשלב שפה אישית והימנעו כמה שיותר משימוש בביטויים שחוקים. אם מאוד חשוב לכם לציין את העובדה שאתם החברה המובילה בתחומה, נסו להשתמש בניסוח פחות נדוש כמו "חברה חדשנית בתחום הביו-רפואי".

אז מה ביכולתכם לעשות בכדי לכתוב כותרת ממוקדת ובכל זאת אפקטיבית? רשמו תחילה את מהות המשרה עצמה, ואם רלוונטי - הוסיפו מספר מילים אודות תחום פעילות החברה המגייסת או לחליפין את דרישת הסף שבלעדיה לא ניתן להתחיל בתהליך הגיוס. לדוגמא: "מנהל /ת חשבונות דובר /ת רוסית לעבודה מול לקוחות ברוסיה" זוהי כותרת שמעבירה את המסר של מהות המשרה ודרישת הסף שלה. לחלופין, כותרת כמו "חשב/ת מנוסה לחברה מצליחה בתחום הביטוח" תשקף את המשרה ותשווק מעט את הארגון באותה נשימה.

בחלק הראשון - מומלץ לספר בכמה מילים על החברה המגייסת בפסקה נפרדת אודות התפקיד.

זהו המקום להציג את החברה, את יתרונותיה ובעצם את כל הסיבות מדוע מחפש העבודה צריך לשלוח קורות חיים דווקא אליכם. זה גם החלק שבו אפשר להציג את עיקרי פעילות החברה, את נקודות החוזקה שלה ואת מוקדי המשיכה שלה - הכל כמובן תלוי במידת היכרות השוק עם הפעילות ועם סביבת העבודה של החברה המגייסת. אם אתם חברה מפורסמת כמו "פייסבוק" או "בנק הפועלים" אז כמובן שאין צורך להציג את החברה וכדאי רק לציין את שם החברה תוך התמקדות בהטבות שעובדי החברה זוכים. אם לעומת זאת מדובר בסטארטאפ או בחברה קטנה ולא מוכרת, כדאי אז להקדיש שורה לתחום פעילות החברה המגייסת ואופייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תיאור המשרה

זה המקום לספר על המשרה אליה מגייסים. מומלץ לפרט מהם תחומי האחריות שכוללת המשרה, לתאר על היקף המשרה ואת סביבת העבודה. פרטו בקצרה מהן שעות העבודה, המיקום וכל מידע רלוונטי אחר שעשוי להיות מהותי עבור המועמד. השכר שווה? השעות גמישות? ציינו זאת.

איך תדעו מה לא אמור להיות בתוך המודעה? נסו לוותר על אותה מילה או משפט ואם זה עובד גם בלעדיה, פשוט מחקו.

זהירות: משרות גנריות

מודעת דרושים שמחפשת "מנהל/ת פרויקטים" או "מנהל מותג" או "מנהל" אינה מעידה בהכרח באיזה תפקיד מדובר. שמות משרה 'זהים' קיימים בתעשיות שונות - הכרחי לעשות הפרדה בין גיוס "מנהלת פרויקטים" שאחראית על השיווק בחברה לבין "מנהלת פרויקטים" שאחראית על אתר האינטרנט של החברה או "מנהלת פרויקטים" בפיתוח.

דרישות המשרה

דרישות חובה ויתרון - הגדרת הדרישות היא אולי הצעד המאתגר ביותר, כי הוא מאלץ אותנו לחשוב מה אנחנו מחפשים אצל המועמד, מה חשוב לנו מבחינת השכלה וניסיון. דרישות חובה הן תנאי הסף שעליהם לא תוכלו להתפשר, בעוד שדרישות המוגדרות כיתרון - הן נתונים שיתקבלו בברכה, יגבירו את הסיכוי להתאמת המועמד, אך לא יפסלו אותו.

הגדרת דרישה קריטית כ"חובה", תמנע הצפה של פניות מיותרות. לכם זה יחסוך עבודת סינון ולמועמדים אכזבות מיותרות.

כדאי להתייחס להשכלה המבוקשת, למידת הניסיון בתחום ולהזכיר גם כן בנקודות נושאים נוספים שאם המועמד בקיא בהם, יהוו יתרון בקבלה שלו לעבודה. רצוי לנסח את דרישות המשרה רחבות ככל הניתן, בכדי שכמה שיותר מועמדים יפנו אליכם בעקבות הפרסום, אך בו זמנית לא רחבות מדיי כי אין שום סיבה לבזבז את זמנכם ואת זמנם של מועמדים לא מתאימים בעליל לדרישות המשרה.

בחלק הדרישות רצוי גם לציין דרישות מיוחדות שהמועמד צריך לעמוד בהן, כדוגמת ידיעת שפות ברמה גבוהה או מוכנות לצאת לנסיעות תכופות לחו"ל וכדומה. אך זכרו לא להגזים בכמות הדרישות בכדי לא לצמצם מידי את מאגר המועמדים שבכלל יפנו אליכם.

מקום, שכר, שעות

מקום, שכר, שעות - התייחסו לפרטים הבסיסיים של המשרה: לפעמים, מגייסים כל כך רוצים לשווק את המשרה ואת הארגון, שהם לא נותנים מספיק מקום לנתונים החשובים לא פחות: מיקום גיאוגרפי היקף ותנאים.

כל משרה יש לפרסם במודעת דרושים נפרדת

לא מומלץ לפרסם מספר משרות שונות באותה מודעת דרושים. הדבר משדר מעט חוסר רצינות כלפי המועמדים השונים, חוסר אינדיבידואליות ופניה אישית. כל משרה מאופיינת בדרישות שונות ובקהל יעד שונה, לכן תמיד לפרסם כל משרה במודעת דרושים נפרדת.
זכרו, כל קבוצה באוכלוסייה היא בעלת צרכים שונים אותם כדאי להדגיש במודעה. כיצד עושים זאת בפועל? מתמקדים בקהל היעד, בשפה, בצרכים שלו ובעולם המושגים שהוא מכיר. להלן מספר דוגמאות:

חיילים משוחררים - פעמים רבות מעוניינים לחסוך לטיול אחרי צבא או ללימודים. יעדיפו לעבוד עם חברים, בפניהם הדגישו את השכר והטבות מהמדינה אם יש.

סטודנטים - בפניה לסטודנטים מומלץ להבליט יתרונות כגמישות בשעות העבודה, מספר משמרות שבועיות והתחשבות בתקופות מבחנים.

הורים לילדים - התייחסו בעיקר לנתונים הנוגעים בהיקף המשרה, שעות העבודה, ימי חופשה, ימי בחירה והטבות להורים.

בכירים - פרטו את תחומי אחריות התפקיד ואת התנאים הנלווים, וכן את היקפי הפעילות של החברה ומספר העובדים.

עובדי היי-טק - פרטו את השלב בו נמצאת החברה. כדאי להזכיר חוץ משכר אפשרויות קידום, לציין את יציבות החברה. סטארט אפ לעיתים נתפס כמקום עבודה מעט ארעי שעשוי כל רגע להיסגר.

נראות המודעה

חשוב מאוד לא לבלוט לרעה - לכן יש להקפיד לעבור על כל מודעה לפני פרסומה ולוודא שאין בה שגיאות כתיב, ניסוחה ברור, ואין בה סתירות פנימיות. בנוסף, כדאי גם לתת למודעה נימה אישית, לא מדובר פה בפניה 'סחבקית' למחפש העבודה אלא על שפה מקצועית ושימוש בביטויים לא שחוקים מעולמות תוכן החברה והתפקיד.

מודעת דרושים. אקטיביטק בע"מ,
מודעת דרושים/אקטיביטק בע"מ

משרה דיסקרטית

משרה דיסקרטית? אם אין בעיות "פוליטיות" אמיתית המונעות את פרסום שם החברה, עדיף תמיד לפרסם את שם החברה המגייסת ולהוסיף כמה מילים אודות החברה. כך תזכו לא רק במועמדים שחפצים בתפקיד, אלא גם כאלה שמעוניינים לעבוד בחברה שלכם. כדאי תמיד לזכור, כ-50% ממחפשי עבודה עובדים בשמן שהם מחפשים - זה אומר שהם חוששים לשלוח מועמדות למעסיק הנוכחי שלהם, ולכן חלקם נמנעים מלפנות למשרות דיסקרטיות, ויש לאמר בצדק.

ללא אפליה

החוק בישראל אוסר בצורה מפורשת על פרסום מודעת דרושים מפלה, דהיינו מודעה המנוסחת בדרך המציבה הלכה למעשה דרישות סף שעושות הבחנה שאינה לגיטימית בין דורשי העבודה. שימו לב לחוקיות המודעה. בדקו שוב כי אין בה כל אפליה האסורה עפ"י החוק, כגון: מין, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ גופית, היותם הורים, גיל, גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מקום מגורים, השקפת עולם, דרך פוליטית ושירות במילואים.

השפה העברית מציבה לנו אתגר לא פשוט נוסף - את לשון המודעה יש לנסח באופן שאינו מפלה נשים, תוך שימוש בלשון רבים, (ציון זכר ונקבה גם יחד), או שימוש בלשון ניטראלית ובלתי מגדרית.

עברית היא שפה קשה מבחינה מגדרית, אז בכל מקרה אם בחרתם לנסח רק בזכר או רק בנקבה ציינו למטה שהמשרה מיועדת לשני המינים כדי שלא יתבעו אתכם.

סיכום

מודעת הדרושים שתפרסמו, תהיה בד"כ גם המפגש הראשוני של המועמד עם החברה, מה שהופך את הרושם שיקבל קורא המודעה, לקריטי. לכן, מומלץ מאד להקפיד על מודעה שתייצר משיכה מיידית ועניין רב, בכל הנוגע למשרה עצמה, לחברה ולתהליך הקבלה אליה. זכרו, שיש חשיבות להציג את הדברים באופן ברור ומנוסח היטב, על מנת שהמועמדים אותם אתם חפצים לראיין, יתייחסו למשרה ברצינות הראויה, כבר מ\למן הרגע הראשון. לכן לפני הפרסום תנו לעוד עין או כמה עיניים להסתכל עליה. כך תוכלו לגלות שגיאות, לדייק אותה ולקבל חוות דעת נוספת.

לפרסום מודעת דרושים חינם

בשיתוף משרות
  • עוד באותו נושא:
  • דרושים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully