וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תאמרו רפואה אלטרנטיבית, אמרו רפואה משלימה - ראיון עם מאיה נאור

בשיתוף מאיה נאור

9.2.2021 / 11:36

מאיה נאור היא מטפלת מוסמכת ברפואה סינית - דיקור סיני וצמחי מרפא, מומחית לטיפול בבעיות במערכת העיכול במכון הגסטרואנטרולוגי שבמרכז הרפואי שיבא, תל השומר. הזמנו אותה כדי לקבל מבט מפנים על תחום הרפואה המשלימה בארץ

מאיה נאור. דרור בן נפתלי,
מאיה נאור/דרור בן נפתלי

הראיון עם מאיה נאור נועד לשפוך אור על תחום הטיפול הטבעי כחלק ממערכת הבריאות. על הדרך למדנו מעט על היסודות מאחורי הרפואה הטבעית ועל הקשר בין בריאות ואיזון גוף-ונפש.

איך מצאת את עצמך בתוך עולם הרפואה המשלימה?

לתחום הגעתי מתוך חוויה אישית שעברתי בגיל מאד צעיר. סבלתי ממספר בעיות רפואיות, וחשתי תסכול רב מהמרדף הארוך והמתמשך אחר הטיפול שייתן מענה הולם לאותם קשיים. הדרך הייתה מלווה בעליות ומורדות, ולעיתים חשתי סבל קשה מנשוא, עד שלבסוף הגעתי לעולם הרפואה המשלימה - שם מצאתי את המענה לו קיוויתי.

לימים הבנתי שהתהליך האישי שעברתי עורר אצלי את הרצון להעניק את המענה הרפואי והנפשי הנדרש גם למטופלים שלי. את אותו התסכול שחשתי בעבר, אני מזהה אצל רבים מאלו שפונים אליי לטיפול במכון בתל השומר או בקליניקה שלי. לכן, היה לי חשוב לעבוד בגישה ייחודית שמשלבת בין שני העולמות - המערבי והסיני, במטרה להביא מרפא ואיזון לחייהם של המטופלים.

למה בעצם פנית לרפואה האלטרנטיבית?

ראשית, חשוב להדגיש שלא מדובר ברפואה אלטרנטיבית אלא ברפואה משלימה. הרפואה הסינית לא מגיעה במטרה להחליף את הרפואה המערבית אלא על מנת להשלים את ההיבטים החסרים בה. המטופל הוא יותר מאשר סך המחלה ממנה הוא סובל, והמחלה עצמה היא יותר מאשר סך הסימפטומים להם היא גורמת. מלבד האבחון של הווירוס, הדלקת או אפילו החבלה והרגישות ממנה סובל המטופל, חשוב מאוד להתייחס לרגש, סביבת החיים, אורח החיים, תזונה ועוד פרמטרים אחרים שמשפיעים על מצבו.

פניתי לרפואה המשלימה משום שהרגשתי שיותר ויותר אנשים זקוקים לטיפול מקיף ורחב יותר. בדיוק כמו החוויה האישית שאני עברתי, אני רואה שהיום, יותר ויותר אנשים מבינים את הצורך בראייה רחבה יותר על מנת לטפל בשורש הבעיה ממנה הם סובלים. כל אחד הוא מכלול של גוף ורגש, והאבחון צריך להיעשות בהתאם לכך- לראות את האדם ולא רק את המחלה.

מצאתי שהשילוב בין "העיניים" של הרפואה המערבית (בדיקות מעבדה, צילומי MRI, ועוד), לבין המענה מהעולם האלטרנטיבי (שיח, מגע, דיקור, צמחי מרפא ואורחות חיים) הם אלו שמביאים מבחינתי לתוצאות המיטביות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

בדיעבד, האם בחירה במסלול של סיעוד או נישה מסוימת בתוך הרפואה המערבית לא הייתה עדיפה?

מעולם לא היה בי הדחף או הרצון להיות רופאה מערבית, גם היום כשאני נחשפת מדי יום לרופאים ולטיפול המערבי במכון הגסטרו שבתל השומר. לאורך שנותיי במקצוע, שיתפתי פעולה עם המון רופאים, חלקם הפכו להיות גם מהמורים הגדולים שלי במרוצת השנים. באופן שבו סללתי לעצמי את הדרך המקצועית, מעולם לא הרגיש לי שאני לוקה בידע מקצועי או חשה ברגשי נחיתות אל מול הרפואה המערבית.

מבחינתי, הזכות הגדולה ביותר שניתנה לי היא היכולת לשלב בין שני העולמות, ולתת את המענה המקיף והרחב ביותר לכל אחד מהמטופלים שלי. בסופו של יום, הכותרת שרשומה מתחת לשם שלי מעולם לא היוותה חשיבות עבורי. אני ממשיכה ללמוד כל הזמן את עולם הרפואה המערבית, ובמקביל לפתח את הטכניקות הייחודיות שלי שבאות לתת מענה למקומות שבהם האבחון והטיפול המערביים לא הועילו.

רופאים ממליצים על רפואה משלימה?

כמובן. מעבר לכך, היום ישנם מכונים של רפואה משלימה בתוך בתי החולים וקופות החולים. היחידות הללו עובדות בשיתוף פעולה עם הרופאים על מנת להעניק טיפול משלים ומקיף למטופלים. אני עובדת כבר מספר שנים כמטפלת ברפואה סינית במכון הגסטרואנטרולוגי שבמרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ורואה מדי יום את החשיבות והיעילות של הטיפול המשולב.

למעבר לסיפורי מקרה של מטופלים בקליניקה לחצו כאן >>

ככול שהשנים עוברות, נראה שיותר ויותר רופאים צעירים וגם ותיקים ממליצים על שילובה של הרפואה המשלימה בתוך הטיפול המערבי. לא פעם אני מקבלת הפניות מרופאי גסטרו, חלקם מהבכירים בארץ, הן למכון והן לקליניקות הפרטיות בתל אביב ובחיפה.

בסופו של דבר, העבודה והתהליכים שאני ועמיתיי למקצוע מעורבים בהם כדי לשלב את הרפואה המשלימה מוכיח את עצמו כל פעם מחדש. ההוכחה המרכזית לכך היא הפתיחות וההבנה שמגלים רופאים רבים ביחס לרפואה הסינית.

באילו תחומי בריאות את רואה את היתרון של הטיפול המשולב?

את היתרונות אני מוצאת בתחומים רבים, ובמיוחד בבעיות כרוניות, שלרפואה המערבית אין עדיין פתרון עבורן, אלא בצורה של טיפולים להקלת הסימפטומים. באופן אישי, אני עוסקת בעיקר בבעיות במערכת העיכול, אך אני יכולה לומר כי תחום הרפואה המשלימה מתפרס על פני עולמות שונים: עור, עיניים, אנדוקרינולוגיה, אורתופדיה ועוד רבים אחרים.

כפי שציינתי, הרפואה המערבית היא לרוב העיניים שלנו כמו גם הפתרון המהיר למענה עבור אותו מטופל. אם ניקח לדוגמא מטופלים אונקולוגיים, כמובן שבתור מומחים לרפואה משלימה, איננו יכולים לרפא את מחלת הסרטן. עם זאת, היום רופאים רבים מבינים את חשיבות הטיפול המשולב. בחלק מהמקרים בהם אין לרופאים מענה טיפולי הולם, אנו מצליחים להביא אותו בדרך כלל בצורה משלימה וטובה ביותר - הקלת תופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים, מניעת תופעות כרוניות חוזרות, החזרת האיזון הטבעי לגוף, חיזוק מערכת החיסון ועוד.

על אילו בעיות כרוניות את יכולה להצביע בתור דוגמא?

בתחום שלי אני נחשפת מדי יום לבעיות כרוניות בולטות במערכת העיכול. למרות שתת ההתמחות שלי היא בטיפול בבעיות שקשורות למערכת העיכול העליונה, מגיעים אליי מטופלים רבים שסובלים גם ממעי רגיז, קרוהן וקוליטיס. המצב המורכב שאליו מגיעים אליי מטופלים עם בעיות עיכול, נובע, בין השאר, מהפן הרגשי החזק שמעורב במקרה.בקליניקה שלי בחיפה, לדוגמא, אני מטפלת במקרים רבים של מעי רגיז שהרפואה המערבית לא יכלה לתת להם מענה, כי הם קשורים פחות לבעיה הפיסיולוגית אלא יותר בלחץ נפשי וסטרס מתמשך.

מלבד הבעיות הללו, נפוצים גם מקרי צרבת וריפלוקס שהחמירו בעקבות טיפול תרופתי לא הולם ואבחון לא מדויק, או מקרים של הליקובקטר פילורי שהחמירו על אף הטיפול האנטיביוטי.

הסיבה לכך יכולה להיות קשורה גם באורח חיים לקוי, חרדה ולחץ שמונעים את ההחלמה. במקרים כאלו, טכניקות של דיקור, צמחי מרפא וטיפים לשמירה על איזון ואורח חיים בריא עשויים להיות המפתח לפתרון הבעיה הכרונית.

הטיפול הטבעי בא להחליף את הטיפול התרופתי?

לא, כמובן שלא. הטיפול המשלים בא לאתר את מקור הבעיה ולטפל בה מהשורש. זאת נעשה באמצעות אבחון מקיף שכולל בין היתר תשאול, בדיקה גופנית ומעבר על ההיסטוריה הרפואית ואורחות החיים של המטופל. הרבה פעמים בעקבות תהליך האבחון ניתן להקטין את הטיפול התרופתי או להפסיק אותו לחלוטין.

בכל מקרה, היום השילוב בין הרפואה המערבית והמשלימה נעשה תוך נקיטת אמצעי זהירות רבים. חשוב להבין שכל שימוש בצמחי מרפא, או טכניקות טבעיות אחרות מצריך הבנה עמוקה, ניסיון קליני רחב ולמידה ובלתי פוסקת מצד המטפל המוסמך.

מה כולל הטיפול אצלך בקליניקה?

כל טיפול טבעי ברפואה משלימה מתחיל באבחון ותשאול מקיפים, לפיהם מותאם לכל אחד טיפול אישי וממוקד. הטיפול הטבעי כולל טכניקות מגוונות שמטרתן להקל או למגר את התסמינים, לחזק את הגוף והנפש, ולמנוע הופעה חוזרת של הבעיה הרפואית. טכניקות הדיקור מסייעות בהרגעת הגוף, הקלת תסמיני הכאב, שיקום מערכת העיכול, וכן הרגעת הגוף והחזרת האיזון לגוך ולנפש.

בחלק מהמקרים, נעשה גם שימוש בצמחי מרפא (לשימוש חיצוני או פנימי). גם צמחי מרפא יעילים בחיזוק הגוף והנפש, ועידוד ההחלמה.

מלבד אלו, בדרך כלל יינתנו גם המלצות לשינויי התזונה ואורחות החיים. בעיקר במחלות המערבות את מערכת העיכול: צרבות, שלשול או עצירות, קרוהן או קוליטיס, הקשר בין תזונה נכונה ושיקום מערכת העיכול הוא הדוק.

כמה מילות סיכום שלך לקוראים בבית?

כמטפלת מוסמכת במגוון שיטות טיפול אליהן נחשפתי במרוצת השנים, אני יכולה לומר בלב שלם שבכדי להגיע לריפוי צריך קודם כל לרצות בו ולבחור בו. להבין שכשמתחילים תהליך הוא דורש זמן תגובה של הגוף והנפש. התהליך מלא בעליות ומורדות, כאשר המטרה העיקרית היא לאזן את "רכבת ההרים" עליה אנחנו נמצאים. תזונה נכונה ומותאמת, שינה טובה ללא הפרעות, תנועה והנעה של הגוף הפיזי כמו המנטלי - אלו 3 היסודות עליהם אני שמה את הדגש הראשוני בשינוי אורחות החיים אצלי במרפאה, בכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר. ברוב המקרים אם הצלחתי לעזור למטופל אפילו עם יסוד אחד והוא רואה את השינוי שמתחיל לקרות, הרצון שלו להמשיך ולעזור לעצמו גדל ומשם השמיים הם הגבול עבורו.

לאתר הבית של מאיה נאור לחצו כאן >>

בשיתוף מאיה נאור
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully