וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלבנת שיניים: כל מה שרציתם לדעת - ד"ר עמוס בוחניק מסביר

בשיתוף ד"ר עמוס בוחניק

24.2.2021 / 16:02

כל מי שיש לו שיניים כהות או עם כתמים על השיניים מכיר את התחושה הלא נעימה והמביכה כשהוא פותח את פיו לחייך, לצחוק או לאכול. אם פעם הלבנת שינים היתה אופציה ומותרות השייכת לעשירים בלבד, הרי שהיום טיפול הלבנת שינים הוא מהיר, קצר, יעיל מאד ואף לא יקר

דוקטור עמוס בוחניק. יח"צ,
דוקטור עמוס בוחניק/יח"צ

מה זה הלבנת שיניים?

השם "הלבנת שיניים" שנשמע כמו צביעת השיניים בצבע לבן של טמבור, כנראה ניתן על ידי מטופלים מרוצים שיצאו מחדר הרופא עם שיניים לבנות, כאילו מישהו צבע אותן בלבן. אולם, נכון יותר לקרוא לפעולה הזו "הבהרת שיניים". שם הפעולה נהיר יותר כשמבינים מה בעצם גורם לשיניים להיות כהות, מוכתמות או אפילו צהובות.

השן שלנו בנויה מחומר שנקרא 'דנטין', שהוא חומר צהבהב במקורו. על גבי ה'דנטין' יש ציפוי שקוף שנקרא 'אמייל' (זגוגית השן), החומר השקוף הזה הוא שגורם לשיניים להיראות לבנות. כך שבאופן כללי נוכל לומר שכל מה שפוגע בשכבת ה'אמייל' גורם לשיניים שלנו להיראות צהובות, או מוכתמות. אגב, צחצוח שיניים אגרסיבי מדי, עלול אף הוא לפגוע בשכבת ה'אמייל' ולגרום לשיניים שלנו להראות צהובות, כלומר בגוון המקורי של שכבת ה'דנטין' שמתחת לאמייל הפגוע.

כמו כן, לפעמים נוצרת שכבה של חיידקים על גבי השן, שכבה זו נקראת 'פלאק' שהיא גורמת אף היא להשחרה של השן. הטיפול אצל שיננית, או לחילופין - צחצוח שינים נכון מדי יום - יכול להסיר או למנוע את התפשטות שכבת החיידקים של ה'פלאק', ולשמור על שיניים נקיות ולבנות.

עם השנים, נעשים סדקים קטנים ב'אמייל', בגלל סיבות שונות, בעיקר בגלל מה שאנחנו מכניסים לפה -שתיה מתוקה, אוכל עם טעם קיצוני (כגון לימון), קפה, תה שחור ודברי מאכל נוספים. מה שמתרחש הוא שנוצרים אלפי סדקים קטנים לאורך ה'אמייל', לתוך הסדקים הללו נכנסים החומרים הכהים שצובעים את השן, כגון קפה, שתיה מתוקה, יין אדום, ועוד חומרים שונים, והם אלו שגורמים לשן להיראות כהה. אם נסתכל מקרוב - נוכל לראות גם כתמים ופסים בגוונים שונים.

מהו תהליך הבהרת השיניים במרפאה?

באופן פשוט אפשר לומר, שבפעולת ההבהרה פשוט "מחמצנים" את השן, כמו שמחמצנים את השיער. בפועל שמים שכבת חומר, הכולל אחוז גבוה של מי חמצן והוא זה שמבהיר את כל הכתמים ומעלים אותם.

באופן הקלאסי, רופא השיניים ישים מגן על החניכיים והפה, וישים על החלק החיצוני של השיניים חומר ג'לי (עפ"י רוב בצבע אדום או כחול). בחומר יש מי חמצן פעילים באחוז די גבוה (6-33%). לאחר מריחת החומר הרופא יאיר על השיניים עם מנורה מיוחדת ייעודית לכך, באור LED או UV. למנורה יש ZOOM ומיקוד על מקום השיניים.

האור מחזק ומאיץ את פעולת החמצון שמנקה ומבהירה את כל הכתמים שנדבקו על האמייל והסדקים שעליו. במהלך שעת הטיפול, בה המטופל יושב על כיסא הטיפולים ואלומת האור על שיניו, מחליפים את החומר מעל שיניו 3 פעמים. בסופה של אותה שעה, המטופל יוצא עם שיניים לבנות לגמרי, כשההבדל בין "לפני" ל"אחרי" ניכר מיד. בעקבות החמצון, ישנה רגישות בשיניים במשך כיומיים, בהם גם אסור לשתות משקאות כהים כמו קפה, יין אדום וקולה, אך לאחר יומיים אלו השיניים חוזרות לתפקוד רגיל, כשהמראה הלבן והחיוך השמחה ומלא ביטחון נשאר על הפנים למשך יותר משנה.

האם ניתן להבהיר את השיניים בבית ?

כאמור, מה שמבהיר את השיניים הוא החומר המחמצן. במרפאה מותר (עפ"י משרד הבריאות) להשתמש בחומר שיש בו אחוז גבוה (עד 33%) של מי חמצן, ולכן זה עובד מצוין, מהיר ואפקטיבי. לעומת זאת, שאר הדרכים הביתיות יותר, איטיות יותר וגם יעילות פחות כיון שהחומרים שבהם משתמשים הוא יכול להגיע רק עד 6% חמצון, ולפעמים אפילו פחות.

כדי לעשות הבהרת שיניים בבית, צריך להזמין תור לרופא השיניים שייתן לכם פלטה שקופה לשיניים (כמו כזו ששמים לכם על השיניים בסוף טיפול אצל השיננית, כששמים פלואוריד לניקוי), ביחד עם חומר להלבנה (החומר הזה חלש יותר מהחומר בו משתמשים במרפאה, עד כ6%). מדי לילה תצטרכו לשים את התבנית עם החומר למשך כמה שעות, ותוך כמה ימים עד שבוע - תוכלו לראות בעצמכם את השיפור במראה השיניים.

אם בחרתם לעשות כזו הלבנת שיניים, צריך לדעת שיש להגיע לרופא שיניים למעקב, ולוודא שלא נגרם נזק לשיניים במידה והחומר היה חזק מדי או יותר מדי זמן. כאמור, אם עושים הלבנה במרפאה -זה מהיר, יעיל וללא חשש וסיכונים.

אציין שהיום בבתי המרקחת מוכרים פסי הדבקה להלבנת שיניים ביתית אישית, אחוז החומר של מי החמצן בפסי הדבקה אלו נמוך מאד, וסיכויי ההצלחה נמוכים בהתאם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הלבנת שיניים בלייזר

דרך נוספת להבהרת השיניים הוא על ידי שימוש בקרן לייזר, במקום בתאורת LED. ההבהרה על ידי לייזר חזקה יותר, כך שבמקרים קשים יותר, כשהלכלוך מגיע מרבדים עומקים יותר של השן - הלייזר תצליח לעשות מה שקרן האור הרגילה לא תצליח. גם שיטה זו לוקחת כשעה, ומחירה דומה. אלא שכיום מאחר ולא ברור בדיוק מה ההשפעה לטווח ארוך של חשיפה השיניים ללייזר כה חזק, טיפול זה כבר לא פופולרי.

הלבנת שיניים על ידי ציפוי למינייט

דרך נוספת היא ציפוי השיניים ב"עלי" חרסינה. הטיפול דורש כשני מפגשים: במפגש הראשון הרופא משייף מעט את החלק החיצוני של האמייל ולוקח מידות, במפגש השני הרופא מדביק את "עלי" החרסינה על גבי השיניים. התוצאה היא שיניים לבנות להפליא, שיישארו לבנות גם לאחר עשרות שנים (כי אין בהם את היכולת לפתח סדקים קטנים), וכנראה עד סוף החיים. כמובן שטיפול שכזה הוא יקר יותר, בהרבה. עלות כל שן היא 3,500-5,000 ₪. אגב, ידוע שזמרים, אנשי מדיה ומפורסמים אחרים בגילים מתקדמים, בעלי שיניים לבנות ומבריקות תמידית, עשו את הטיפול הזה... (חלקם אפילו אצלנו)

הלבנה פנימית

יש מקרים מיוחדים, שבהם לא הציפוי של השן נפגע והופך אותה לשחורה, אלא שהשן עצמה נפגעה ונהפכה לשחורה, לפעמים כבר מהשורש. גם כאן אין צורך לפחוד או לסבול ממראה לא אסתטי, אלא פשוט להתגבר ולהגיע למרפאה. במקרה שכזה, הרופא יזריק לתוך השן, לאחר הרדמה מקומית, חומר מלבין בכמות הנדרשת ובסופו של דבר, השן עצמה עוברת תהליך ונהפכת להיות לבנה.

לסיכום

כיום ממש קל ופשוט לעשות הלבנת שיניים. אפילו אם יש לכם אירוע בערב או באחד הימים הקרובים, ותרצו להצטלם באירוע עם חיוך מלא בשיניים חשופות - פשוט קבעו תור, הגיעו לאחת מרפאות ד"ר עמוס בוחניק הקרובה למקום מגוריכם, שם תקבלו שירות נהדר מקצועי ואמין, ותוך כשעה - תהיו בחוץ עם חיוך גדול של שיניים לבנות וצחורות, שכבר הרבה זמן לא זכרתם שיש לכם... או שתצאו עם ערכה ביתית להלבנה יסודית.

בשיתוף ד"ר עמוס בוחניק
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully