וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים מסכימים: טיפול בהשמנת יתר צריך להתמקד בסיבות הביולוגיות להשמנה

בשיתוף ד"ר רז הגואל

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 12:11

מומחים בתחום מדע ההשמנה טוענים כי השמנת יתר הוא מצב הטבוע ביולוגית באדם השמן, ולכן תזונה ופעילות גופנית לא תמיד יספיקו כדי להפחית במשקל בטווח הארוך - כך על פי מחקרים חדשים על המנגנונים הפיזיולוגיים של ההשמנה

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
השמנת יתר. אילוסטרציה/ShutterStock

בכתבה זו תוכלו לקרוא על החידושים בתחום של טיפול בהשמנת יתר, המתקשר ישירות למנגנונים הביולוגיים הגורמים לעודף משקל.

מנגנון ההשמנה הוא אבולוציוני

רעב היווה משחר האנושות את האיום הגדול ביותר לכל בעלי החיים וגם למין האנושי. בתקופות היסטוריות, כשבני האדם היו צריכים ללקט עלים ושורשים ולצוד כדי להשיג חלבון, אם היה להם מעט משקל עודף, הם היו במצב טוב מבחינה הישרדותית.

ממודל זה התפתחה הביולוגיה של האדם המודרני, וזאת הסיבה שכיום, כשיש שפע של קלוריות זמינות, אכילה עודפת הפכה להיות איום של ממש, בפרט עבור אותו רבע מתוך האוכלוסייה הבוגרת בישראל שסובל מעודף משקל ודורש טיפול בהשמנת יתר.

אותו מנגנון ביולוגי עוזר להבין מדוע כמעט בלתי אפשרי להתגבר על מחלת ההשמנה רק על ידי הפחתה באכילה והגברת הפעילות הגופנית. הסיבה נעוצה בכך שאנחנו עדיין "מתוכנתים" ביולוגית לאכול כמה שיותר קלוריות, כביכול כדי לשרוד, ועידן השפע עדיין לא שינה את אותה ביולוגיה הטבועה בנו.

טיפול בהשמנת יתר והמנגנון הביולוגי של עלייה במשקל

במאמר שפורסם בכתב העת המדעי המכובד The Lancet, טען צוות חוקרים כי בדיאטה, הגבלת כמות הקלוריות מהווה טריגר למספר תגובות הסתגלות ביולוגיות בגוף, שנועדו למנוע ממנו להגיע (כביכול) למצב של רעב. תגובות אלו, כך טוענים החוקרים, גוברות בדרך כלל על כל שינוי באורח החיים שאנשים הסובלים מהשמנה ינסו ליישם בטווח הארוך. לכן טיפול בהשמנת יתר חייב להתייחס לתגובות הסתגלות אלו כדי להיות באמת יעיל לאורך זמן.

לדברי המדענים, אם אדם הופך להיות שמן, גופו מתרגל למשקל החדש אשר הופך להיות 'מוטבע ביולוגית'. אם הוא יתחיל דיאטה מופחתת קלוריות, הגוף יגן על עצמו מפני רעב וילחם כדי לשמר את מאגרי השומן.

מחקר עדכני נוסף תומך אף הוא בדעה כי השמנת יתר היא לא רק עניין של צריכת קלוריות לעומת הוצאת קלוריות. מלבד הנושא של סיבות רפואיות להשמנה, ידוע כי השמנת יתר בבסיסה מושפעת מ- 97 אזורים על פני הגנום האנושי, כלומר הנטייה להשמנה ול- BMI גבוה אינם תלויים רק בגן אחד, ולכן גם הסבירות הגבוהה לכך שאין פתרון אחד להשמנה עבור כולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טיפול בהשמנת יתר על ידי תרופות הוא טיפול מותאם ביולוגית

לאור כלל הממצאים, הסיק צוות המחקר כי הטיפול המסורתי בהשמנה, המבוסס על הפחתת קלוריות והגברת הפעילות הגופנית, עשוי להיות יעיל רק אם רוצים למנוע ממטופלים עם עודף משקל מלפתח השמנת יתר. אולם זו אינה שיטת טיפול יעילה עבור אלו שכבר מאובחנים עם השמנת יתר. עבורם, כך טוענים החוקרים, יש צורך בשיטות אינטנסיביות יותר, כגון שימוש בתרופות מרשם לירידה במשקל. רק כך (ובמקרי קיצון ע"י אמצעים ניתוחיים) ניתן באמת להתגבר על המנגנונים הביולוגיים ועל תגובת ההסתגלות של הגוף, כדרך טיפול בהשמנת יתר. האופציה התרופתית כבר הוכחה מחקרית כדרך המסייעת להשיל משקל עודף וגם לשמר לאורך זמן את המשקל החדש.

לסיכום, דיאטה ופעילות גופנית הן הדרכים העיקריות והחשובות למניעת השמנת יתר, אך הן אינן מספיקות לבדן לריפוי השמנת יתר. למטרות ריפוי, ממליצים החוקרים לרופאים להתאים למטופלים טיפול תרופתי, משום שהתרופות נוגעות ישירות באותם מנגנונים ביולוגיים שגורמים להתפרצות מחלת ההשמנה.

מאמר זה נכתב על ידי ד"ר רז הגואל הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*

בשיתוף ד"ר רז הגואל
  • עוד באותו נושא:
  • השמנת יתר
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully