וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמא של הצרכנות החברתית

בשיתוף thepositiv.com

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 11:05

לפני קצת יותר משנתיים, החלה רקפת פרא, 42, מתל אביב, לערוך ולנהל את אתר החדשות הטובות thepositiv.com בו הקימה את הקטגוריה "צרכנות חברתית"

רקפת פרא. שרון שטרן,
רקפת פרא, מרצה לצרכנות חברתית/שרון שטרן

"אחרי כמעט 20 שנה בתפקידי ניהול שיווק, מיתוג ויח"צ בהם עסקתי, ואחרי שהבנתי כמה כוח יש בכלכלה כדי לעשות הבדל ולהשפיע אחרי מהפיכת הקוטג' (בלי להיכנס לאם היא הצליחה או לא), ואחרי שכתבתי וסיקרתי לא מעט חברות שפועלות באופן שמעבר לעובדה, הבנתי שזו קטגוריה שמעניינת אותי מאוד ברמה האישית - אני מאמינה שיש לנו כצרכנים השפעה אדירה ויכולת לדבר באמצעות בחירות שאנחנו עושים כצרכנים ברמה החברתית".

למה הכוונה?

הדרך הכי טובה להעביר את זה היא בדוגמא הבאה: נניח שהיית נכנס לסופר ומתלבט איזה חבילת פסטה לקנות - החומרים אותו דבר, הערכים תזונתיים אותו דבר - אבל אחד מהמותגים תורם לעמותה מסוימת והשני לא - זה היה משפיע על הבחירה שלך? כנראה שכן. אתה יודע למה? כי בני אדם רוצים להיות טובים. וכשהם עושים קניות ובמיוחד כשהם קונים מה שנחשב ל"מותרות" הם רוצים להרגיש שהם בסדר.

עשו מחקר צרכני גדול לפני כמה שנים בנושא העדפות צרכנים באירופה למוצרים ידידותיים לסביבה - בדקו במחקר האם הערך העצמי של הצרכנים שרכשו מוצרים ידידותיים לסביבה היה גבוה יותר מאשר אלו שקנו מותרים לא ידידותיים לסביבה.

מבחינתי לא צריך מחקרים - זה נורא ברור לי ולא בגלל שאני מתעסקת בנושא של חדשות טובות אלא דווקא בגלל שנות עבודתי בתחום השיווק והמסחר. בשנתיים האחרונות בזכות הקטגוריה הזו, פונים אלי יחצ"נים, ובעלי חברות ומבקשים את עזרתי בחיבורים לארגונים וגופים שיש להם ערכים משותפים לחיבורים חברתיים. זה מקום מדהים ממש להיות בו.

במה עוסקת הקטגוריה שלך?

הקטגוריה נותנת במה ומפרגנת לעסקים שמעבר לעובדה שהם מייצרים מוצר איכותי, מביאים גם ערך מוסף ברמה החברתית - זה יכול לבוא לידי ביטוי בהעסקה של אוכלוסיות מוחלשות בכוונה, או על ידי שימוש באנשים עם אג'נדה חברתית בקמפיין השיווק, או כמובן הזירה החביבה עלי ביותר - הקדשת חלק מהרווחים לטובת פעילות חברתית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

קפיטליזם סוציאלי

פרא לא היחידה שמאמינה ביכולות החברתיות בשיתוף פעולה כלכלי- גם לפני הקורונה אבל בעיקר במהלכה חברות ענק מנהלות קמפיינים עם אלמנטים של התנדבות ותרומה למטרות חברתיות שונות. "ב-1.3 בשנה שעברה הוזמנתי להעביר הרצאה בנושא צרכנות חברתית באוניברסיטת בן גוריון לתלמידי תואר שני בשיווק - אחת מהשאלות החשובות ששאלתי את הסטודנטים הייתה לפי מה הם בוחרים את הדברים שהם קונים? מה חשוב להם? כמובן שהמחיר היה הדגש החשוב ביותר - זה לא ישתנה אבל למחיר יש משתנה כשחלק מהכסף עובר למטרה שהם מאמינים בה. טבעוניים משלמים יותר על האוכל שלהם - האם זה בסדר? לא ממש, אבל אם הם משלמים יותר ומבינים שבזה הם מגינים על בעלי חיים המחיר הופך להיות "משתלם".

רקפת פרא בעת הרצאה בנושא צרכנות חברתית באוניברסיטת בן גוריון. יח"צ,
פרא בעת הרצאה בנושא צרכנות חברתית באוניברסיטת בן גוריון/יח"צ

לשיטתי - ברגע שעל המדף יהיו מותגים שיהיה להם אותו המחיר אבל אג'נדות שונות חברתיות שהמותגים יתחברו אליהם הצרכן יתעדף את הבחירות שלו בהתאם לערכים - לשם אני מכוונת.

חשוב לומר- לא כל עסק שתורם הופך להיות "צרכנות חברתית" - הרעיון פה הוא לא להגדיל את פלטפורמת התרומות - לפלטפורמה הזו יש מקום. במקרה שלי אני מתייחסת לגופים שלוקחים חלק אקטיבי עם נושאים אקטואליים ומעלים להם את המודעות או עוזרים להם באמצעות גיוס כסף אקטיבי - כך למשל אני מכירה לא מעט בעלי משרדים שבוחרים לקנות ציוד משרדי מעסקים חברתיים.

אנשים לא תמיד מבינים כמה כוח יש להם בידיים וכמה הבחירה שלהם יום יום במותגים מעבירה מסרים לילדים /לחברים ולבעלי העסקים עצמם. עוד דבר שהסטודנטים הבינו בהרצאה היה שלפני שהם מתעסקים בשיווק הם בעצמם צרכנים. והם יכולים לעשות הבדל בבחירות שלהם ברמות הכי קטנות. תווי תקן ניתנים היום לחברות גם לפי האופן שבו הם מתייחסות לעובדים שלהן, ללקוחות, איך נראים חדרי השירותים, האם העובדים מודעים לזכויות שלהם ועוד- יש דגש הולך וגדל לאחריות הסביבתית, למחזור וזה בדיוק הכיוון שהעולם כולו הולך אליו.

אז את רוצה שכל העסקים בישראל ייקחו חלק באג'נדות חברתיות?

כל העסקים בישראל לוקחים כבר היום חלק בין אם הם רוצים ובין אם לא - אני רוצה שהם ייקחו על זה בעלות ויהדהדו את זה ויבינו שהכלכלה היא הכוח המניע הכי גדול שיש בעולם - הרבה יותר מפוליטיקה. הכלכלה משפיעה על הפוליטיקה ולצערי לא ממקום טוב - גופים כלכליים של סיגריות וכד' בגלל שיש להם תקציבים מסוגלים להשפיע על חקיקה אבל אם הצרכנים עצמם יבינו שהאחריות הלאומית שלהם היא לא רק להצביע בקלפי אלא להצביע בבחירת הקניות שלהם נוכל להביא לשינוי של החברה הרבה יותר מהר משתקום פה ממשלה.

"צרכנות חברתית זה לא משהו שאני המצאתי, היא מסכמת. אני פשוט החלטתי להתחיל לסקר את זה בצורה מסודרת ולתת לזה במה ומקום מתוך מטרה מוצהרת לקדם את הנושא".

מוזמנים לבקר באתר החדשות הטובות thepositiv.com

ניתן ליצור קשר ישיר עם רקפת פרא להזמנת הרצאה בנושא צרכנות חברתית:

טלפון: 052-3961369

פייסבוק

אינסטגרם

בשיתוף thepositiv.com
  • עוד באותו נושא:
  • צרכנות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully