וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתרונות חימום לתעשייה - בואו להכיר את כל מה שחדש

בשיתוף רמי רז גופי חימום

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 14:07

הפתרונות המסורתיים לחימום תעשייתי כמו שימוש בקיטור מסורבלים, בזבזניים וזקוקים לתחזוקה רבה.רמי רז מסביר על השיטות החדישות והעדיפות לשימוש בתעשייה

רמי רז גופי חימום. רמי רז,
רמי רז גופי חימום/רמי רז

מזג האוויר בחורף הנוכחי לא מותיר מקום לספק, העולם שלנו עובר שינוי ועלינו מוטלת המשימה לנסות ולהציל אותו בכל מחיר. מעבר לחובה של כל אזרח לעשות את המיטב על מנת לשמור על איכות הסביבה, על המדינה עצמה מוטלת החובה לנסות ולעשות ככל שביכולתה על מנת להפוך את ישראל למדינה המתבססת על אנרגיה ירוקה.

בשנים האחרונות ניתן לזהות מגמת שינוי כאשר המדינה דוחפת למעבר לשימוש באנרגיות חלופיות. משרד האנרגיה הציב יעד כי עד שנת 2030 לפחות 30% מהחשמל במדינה יהיה מיוצר מאנרגיה סולארית ואף חוקקו מספר חוקים לטובת קידום כלי רכב המונעים על ידי חשמל.

תחום נוסף בו המדינה מנסה להשקיע את מאמציה בקידום אג'נדה ירוקה הוא התעשייה הישראלית, שם ניתן דגש על זיהום האוויר הנפלט מהמפעלים השונים ולשם כך ניתנות הטבות מס המעודדות מעבר לאנרגיה ירוקה. יתר על כן, ייתכן מאוד כי בעתיד הלא רחוק יהיו גם קנסות למי שלא מקפיד על הנושא הסביבתי והנושאים הללו כבר נמצאים בדיונים בוועדות השונות.

בשורות הבאות נצלול לאחד התחומים שמסמלים את החדשנות פורצת הדרך, בכל הקשור לניסיונות להורדת החתימה הסביבתית שמותירה התעשייה בישראל, תחום פתרונות החימום ואחד הכלים העיקריים שמשמשים אותה, גופי חימום לתעשייה.

גופי חימום ושיטות חימום נוספות

כאשר מדברים על גופי חימום תעשייתיים לא מדובר על תנור הספירלה הביתי או על תנור העצים שמעלה אבק בסלון, אלא על גופי חימום אשר יכולים להגיע אפילו עד לטמפרטורה של 700 מעלות צלזיוס. תפקידם העיקרי הוא לשמור על טמפרטורת חומרי תעשייה שונים על מנת שלא יחזרו למצב מוצק וניתן יהיה להזרים אותם בצינורות ולהמשיך לעבוד איתם גם בתקופת החורף או בזמנים בהם הטמפרטורה הסביבתית נמוכה.

מה לנו הקיטור הזה?

בעבר, השימוש הנפוץ ביותר לחימום צינורות ההובלה היה מערכת קיטור, אך למערכת הקיטור מספר רב של חסרונות. ראשית מערכות הקיטור הן לרוב מסורבלות יותר מאשר גופי חימום חשמליים או מערכות חימום הפועלות על בסיס שמן, לכן מצריכות תחזוקה שוטפת יקרה יותר.

בנוסף, הנזק הסביבתי שהן גורמות הוא גבוה לאין שיעור מאשר יתר האופציות; חימום מערכות הקיטור נעשה בדרך כלל בדוודים המוסקים בגז או דלק נוזלי. בתהליך החימום נפלטים גזים רעילים לאוויר וגם לאחר העברתם בפילטר, נפלטים גזים רעילים לאוויר הפתוח.

לבסוף נושאות מערכות הקיטור גם מספר חסרונות לוגיסטיים משמעותיים. ישנו צורך לבנות מערכת צינורות שתשנע את הקיטור עד לצינור או הציוד הדורש חימום, מערכת הדורשת תחזוקה ותופסת מקום משטח המפעל.

בנוסף, הטמפרטורה של הקיטור יורדת בזמן שהוא מוזרם לאורך הצינורות, ועל מנת לשמור על יעילות הקיטור לאורך כל מקטע החימום יש צורך לחמם אותו לטמפרטורה גבוהה מהנדרש, כך שלא ניתן לקבל חימום אחיד ונגרם בזבוז של אנרגיה. מערכת הקיטור מצריכה גם התקנה של מערכת מלכודות קיטור וקווי איסוף מי קונדנס; זוהי מערכת אשר נוטה להתקלקל באופן תדיר, דורשת תחזוקה גבוהה ובעיקר תופסת מקום יקר ערך ברצפת הייצור של המפעל.

גופי חימום ירוקים - חסכוני ויעיל כאחד

את חימום הקיטור החלו להחליף באחרונה מערכות חדשניות יותר הפועלות על בסיס שמן ומערכות הפועלות על אנרגיה חשמלית, לשתיהן יתרונות רבים ובעיקר חתימה סביבתית נמוכה בהרבה מזו שמותירה מערכת הקיטור. רמי רז, הבעלים של "רמי רז הנדסה (2005) בע"מ", חברה המתמחה ביישום והתקנה של גופי חימום תעשייתיים, מסביר על הסוגים השונים של גופי החימום הקיימים כיום בשוק.

רמי רז מספר כי זיהה את מגמת המעבר לאנרגיה ירוקה ולכן עשה את ההתאמות הנדרשות בחברה שלו והחל לחפש חלופות למערכות הקיטור. ישנן שתי שיטות חימום עיקריות שנמצאו כיעילות יותר וידידותיות יותר לסביבה. הראשונה היא שימוש בכבלי חימום. כבלי חימום הם למעשה גופי חימום תעשייתיים בעלי יכולת גמישות וטווח טמפרטורה משתנה. הכבלים מסוגלים להתחמם מטמפרטורת סביבה של 10-25 מעלות ועד לטמפרטורה של 700 מעלות צלזיוס. את טמפרטורת הכבלים ניתן לווסת בצורה מדויקת ואחידה לאורך כל הצינור המחומם, לפי הצורך בשטח. הכבלים מופעלים על ידי אנרגיה חשמלית ולכן אינם פולטים זיהום כלל, וכאשר האנרגיה החשמלית מיוצרת על ידי לוחות סולאריים מתקבלת חותמת סביבתית כמעט אפסית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

רמי רז הנדסה בע"מ

כתובת: האש"ל 7, קיסריה

טלפון: 04-849-0288

לאתר https://ramiraz.com/

כבלי חימום - סוגים ומאפיינים

ישנם מספר סוגים של כבלי חימום אשר ניתנים לסיווג וכל אחד נושא עימו יתרונות אחרים ומתאים לצרכים שונים בתעשייה. הסוג הראשון נקרא כבל בוויסות עצמי SELF REGULATED. התכונה הבולטת של כבלים מסוג זה היא היכולת שלהם לווסת את ההספק שלהם לפי הטמפרטורה של החומר אותו הם מחממים. כך שבתכנון חכם של בחירת הכבל הנכון, עובי וסוג הבידוד, יחד עם משתנים נוספים כמו טמפרטורת סביבת העבודה, אפשר להגיע למיטוב הספק העבודה של הכבל ולחיסכון בצריכת החשמל, וזאת בלי התערבות או בקרה על הכבל.

סוג הכבלים השני נקרא כבלים בהספק קבוע CONSTANT WATTAGE. ההספק שלהם יכול לנוע החל מ-10 וואט למטר ועולה לפי הצורך עד ל-200 וואט למטר. ההספק קבוע ולא משתנה בהתאם לטמפרטורת החומר או הסביבה ולכן הם דורשים בקרה, אך מסוגלים להגיע לטמפרטורה גבוהה, עד כ-450 מעלות צלזיוס.

שני סוגי הכבלים האלו הם גמישים וניתן לחתוך אותם בשטח לפי אורך הצינור או הגוף אותו נדרש לחמם, לכן לא נדרש תכנון מוקדם או הזמנה מיוחדת.

הסוג השלישי, הוא כבל בעל בידוד מינראלי MINERAL INSULATED. כבל בהספק קבוע, אשר יכול להגיע עד טמפרטורה גבוהה מאוד של כ-700 מעלות. סוג הכבלים הזה מגיע באורך קבוע, לכן יש צורך לייצר אותם מראש בהזמנה אישית באורך המדויק שנדרש בשטח.

הסוג האחרון נקרא כבל קווים ארוכים LONG LINE, שהוא כבל בהספק קבוע אשר מתאים במיוחד לקטעי חימום ארוכים. כל הכבלים מיועדים לאזורים בטוחים ואזורים מוגני פיצוץ, מתאימים להתקנה במתקנים תעשייתיים ובעלי עמידות לכימיקלים

רגע, ואיפה נכנס כאן שמן תרמי לתמונה?

פתרון נוסף לחימום תעשייתי הוא בעזרת שמן תרמי. שיטה זו דומה ביסודה לצורה בה עובדת מערכת הקיטור, אך היא נושאת יתרונות רבים על פניה. רמי מסביר כי לשמן יכולות אגירת חום עדיפות מאשר לקיטור והוא מגיע לטמפרטורה גבוהה יותר, עד כדי 400 מעלות.

בנוסף מערכות השמן עובדות בלחץ נמוך לכן אין סכנה להתפרצויות בצנרת והתחזוקה פשוטה וזולה יותר. את השמן ניתן לחמם בעזרת דוד, גז או חשמל מה שתורם להפחתת פליטת המזהמים בתהליך חימום הצנרת.

עוד אומר רמי כי את מערכות החימום השונות יש להתאים לצורכי המפעל, לכן יש צורך להיעזר באנשי מקצוע מנוסים אשר יודעים לנתח את הצרכים המשתנים ולהתאים להם את קונפיגורציית החימום הנכונה.

רמי רז גופי חימום לתנאי עבודה משתנים וקיצוניים

רמי רז גופי חימום עובדת היום ועבדה בעבר עם כמה ממפעלי התעשייה הגדולים בארץ וביצעה פרויקטים מורכבים אשר הצריכו תכנון מקדים ויכולות ביצוע לוגיסטיות מרשימות. אחד הפרויקטים המסקרנים בהם הייתה מעורבת החברה בשנים האחרונות היה שיתוף פעולה עם חברת IDE, אשר תכננה ובנתה רבים ממתקני ההתפלה בישראל. רמי רז מספר, כי במתקני ההתפלה משתמשים בחומר הנדרש להישאר בטמפרטורה מדויקת של 25-30 מעלות לצורך תהליך הנקרא CIP, לכן ישנו צורך במומחיות ובדיוק רב בתכנון והתקנת גוף החימום.

בנוסף, בתהליך ה- CIP נעשה שימוש בחומצות ובסיסים חזקים מאוד מה שמחייב גם את גופי החימום עצמם להיות חזקים ועמידים במיוחד. שיתוף הפעולה התברר כמוצלח וכיום החברה של רמי מספקת גופי חימום למתקני התפלה בכל העולם. ההצלחה עם מתקני ההתפלה לא הייתה היחידה של רמי רז, החברה שלו ביצעה פרויקטים במפעלי התעשייה הכימית, מפעלי מזון ומפעלי תרופות. בין הלקוחות המוכרים שלו ניתן למצוא את בתי הזיקוק בחיפה, פז זיקוק אשדוד, מפעלי ים המלח, נמל הכימיקלים בחיפה וחברת טבע הישראלית.

בשורה התחתונה: ההתאמה של מפעלים לצרכים הסביבתיים, יחד עם חשיבה כלכלית היא קריטית על מנת למטב את ניצול הפתרונות הקיימים ולהבטיח את השמירה על איכות הסביבה בתחום כל כך חשוב למשק הישראלי.

היכולת לבצע חימום תעשייתי איכותי ונקי, תאפשר את המשך פעילות התעשייה תוך שמירה על האינטרסים הציבוריים ותוך התחשבות בשינויים התכופים המתבצעים בהיבטי המיסוי והאכיפה.

כיום, יש מעט חברות הנדסה המלוות פרויקטים תעשייתיים בקנה מידה עולמי המקפידות על מעבר לאנרגיה ירוקה ולשימוש בגופי חימום לתעשייה המתבססים על חסכון אנרגטי. לפיכך, מציעה חברת רמי רז גופי חימום בהתאמה אישית לצורך מענה על הדרישות העתידיות ולעבר פתרונות מצוינים לטווח ארוך.

בשיתוף רמי רז גופי חימום
  • עוד באותו נושא:
  • חימום
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully