וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לשדרג את החיים האישיים והמקצועיים באמצעות כלים מעולם האימפרוביזציה?

בשיתוף שמש - מופעים וסדנאות בהתאמה אישית

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 14:29

אימפרוביזציה יכולה להיות מופע מהנה ומצחיק עד כדי בכי אבל היא גם יכולה לסייע בחיים האישיים והמקצועיים - הנה המקום שייראה לכם איך

סדנאות אימפרוביזציה. שמש מופעים וסדנאות בהתאמה אישית,
סדנאות אימפרוביזציה/שמש מופעים וסדנאות בהתאמה אישית

משחקי תיאטרון מאולתרים פרצו לתודעה בשנים האחרונות הרבה בגלל תכניות טלוויזיה כמו "של מי השורה הזאת בכלל?" ו"הכל הולך" ובאמצעות סדנאות גיבוש וכיף בחברות או באירועים פרטיים, אבל מה אם היינו אומרים לכם שלערכים מעולם האלתור, יש כוח ודרך מעשית לגרום לכם להצליח להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסה גם בחיים עצמם?

אז איך זה עובד? פגשנו את רעות ברבי (34) וטל שלאכטמן (33), הבעלים של "שמש - מופעים וסדנאות בהתאמה אישית", עסק שהוא הרבה יותר מתיאטרון סטנדרטי. ב"שמש" הן מספקות סדנאות ומופעי אימפרוביזציה, פעילויות ומופעים חינוכיים לילדים ולנוער, הרצאות השראה של מגוון מרצים, סימולציות לחברות, שירותי כתיבת וביצוע מערכונים ייעודיים לאירועים ועוד.

"כשהקמנו את 'שמש', היה לנו חשוב למצוא את הדרך הטובה ביותר לתת מענה ללקוחות שמחפשים פעילויות העשרה" אומרת שלאכטמן. "אבל ידענו שכדי להצליח לעשות את זה על הצד הטוב ביותר, אנחנו צריכות לתת ללקוחות שמזמינים את הפעילויות, את האפשרות להתאים את הסדנה או המופע בדיוק לצרכים ולקהל המשתתפים שלהם".

"משם הגיע ב'התאמה אישית'" משלימה אותה ברבי. "כשאני עורכת שיחות הכנה לקראת אירוע עם לקוחות, חשוב להם מאוד שהפעילות תהיה ייחודית להם, אם זה מופע אלתורים לדוגמא, שיהיה מופע שישלב בדיחות ותוכן שיהיה מעולמה של החברה".

איפה הכל התחיל?

שלאכטמן וברבי הכירו במהלך לימודי המשחק בבית הספר 'גודמן' בנגב ומאז שסיימו (2011) שיחקו בהצגות, העבירו סדנאות משחק ואימפרוביזציה ולא יכלו להישאר אדישות לכלים המדהימים שיש לאלתור להציע ולהשפעה שלהם על אנשים. לאחר כמה שנים, הקימו את 'שמש'. "אין שכבת גיל או סקטור מסוים שלא יצא לנו להעביר בו סדנה או להגיע אליו להופיע", מספרת שלאכטמן. "רעות העבירה במשך כמה שנים סדנאות לאסירים בכלא, אני הדרכתי חבר'ה מקסימים עם צרכים מיוחדים ולימדתי אותם לאלתר".

במשך השנים האחרונות, כשהן חוצות את הארץ לאורכה ולרוחבה, הן העבירו סדנאות בבתי ספר יסודיים ותיכוניים - גם לצוותים החינוכיים וגם לתלמידים, הופיעו בערבי חברות, בבתי חולים, העבירו פעילויות וסימולציות לעובדים סוציאליים, סדנאות לתנועות נוער ועוד.

"יש גם אירועים פרטיים, ימי הולדת עגולים, בת מצוות. אפילו בחתונת כסף יצא לנו להופיע", אומרת רעות.

טל שלאכטמן ורעות ברבי. שמש מופעים וסדנאות בהתאמה אישית,
טל שלאכטמן ורעות ברבי/שמש מופעים וסדנאות בהתאמה אישית

מה זה דורש מכן? מה היא עבודת ההכנה לקראת מופע או סדנת אלתור?

"קודם כל אנחנו הופכות לסוכנות חשאיות ומגייסות איזה 'חפרפרת' מתוך החברה, שתוכל לתת לנו את המידע ולהכניס אותנו למערכת שלהם", אומרת שלאכטמן. "בחדרי המורים בדרך כלל איזו שיחה טובה עם הועד סוגרת את הפינה", צוחקת ברבי. "כמובן שאנחנו מקפידות שהכול בגבולות הטעם הטוב, תמיד נבוא ממקום של להרים, חס וחלילה לא לפגוע באף אחד".

"אם מדובר באירוע כמו בר מצווה למשל, אז אנחנו חוקרות את המשפחה ובעיקר את האחים הקטנים", מספרת שלאכטמן.

הן מארגנות את המידע שהן אוספות וצוות השחקניות והשחקנים לומד את הפרטים היטב וכך, בזמן המופע, השחקנים והשחקניות שוזרים במיומנות את הבדיחות כחלק מהסצנות המאולתרות.

איך בנוי מופע 'אימפרו'?

מופע אימפרוביזציה מורכב מכמה משחקי תיאטרון, כמו סצנה מאולתרת לפי סדר הא'-ב', שיר מאולתר בהקדשה למישהו מהקהל, משחק שמותר רק לשאול בו שאלות וכו'. הכל מתבסס על רעיונות שהקהל מציע.

"זה יכול להיות אחד הדברים הכי מצחיקים שיש", מספרת שלאכטמן. "היו מקרים שאנשים ליטרלי בכו מצחוק באמצע מופע, איזה עוד פעילות יכולה לגרום לך לחוויה כזאת?" אומרת בחיוך.

ואכן מדובר בחוויה משחררת, מצחיקה וראשונית מאוד, כי כאמור הכל בה מאולתר. אבל האם רק צחוק ושחרור הוא מה שמביאה איתה אימפרוביזציה?

הסדנאות

ל'שמש' יש מגוון סדנאות כולן מבוססות על כלים מעולם האלתור. "עם השנים כשהתחלנו לחקור את תחום האימפרוביזציה בתיאטרון, גילינו שמסתתרת מאחורי העולם הזה תורה שלמה של ערכים", אומרת ברבי. "יש חוקים וכללים מאוד ברורים שבעצם שומרים על המאלתרים ועל המסגרת ונותנים להם את האפשרות להוציא את היצירתיות והחדות שלהם החוצה".

ועל הכלים עליהם מדברת רעות, מתבססות הסדנאות שלהן: סדנת גיבוש, עבודת צוות, סדנאות לצוותים חינוכיים, סדנאות מנהלים ועוד.

"היו מקרים שאנשים ליטרלי בכו מצחוק באמצע מופע". סהר ירושלמי,
"היו מקרים שאנשים ליטרלי בכו מצחוק באמצע מופע"/סהר ירושלמי

מה הם הכלים או הכללים המרכזיים מעולם האלתור?

יש מספר כללי ברזל באימפרוביזציה והנה כמה מהם, הכלל הראשון הוא להגיד "כן ו..", הכוונה לקבל את מה שהפרטנר שלי אומר ולהוסיף על בסיס הרעיון/משפט שאמר, הכלל השני הוא להקשיב לפרטנרים שלי לכל פרט ופרט כדי להצליח לאלתר מרגע לרגע והכלל השלישי הוא להיות משוחרר ולא לפחד לטעות, באלתור אף אחד לא יודע בוודאות מה או איך יראה הרגע הבא, כך שלא צריך לפחד מה להגיד או לפחד האם זה נכון או לא נכון. "כשהכללים האלו מתקיימים, הסיכוי שהסצנה או המערכון יזרמו הוא גבוה מאוד", אומרת שלאכטמן.

איך הכלים האלה יכולים לשדרג צוותים או ארגונים?

"אם ניקח לדוגמא סדנת אלתור לשירות לקוחות, הייעוד הבסיסי של סדנה מהסוג הזה הוא להפוך את היכולת של העובדים להיות משוחררים יותר בשיחה שלהם עם הלקוחות, חיוביים יותר בגישה שלהם ובטוחים בעצם", אומרת שלאכטמן.

"וזה בדיוק זה. 'כן ו..' מלמד אותנו קודם כל לקבל את מה שהלקוחה או הלקוח אומרים לנו ולהקשיב לו", מוסיפה ברבי. "באימפרו מדברים על להיות משוחרר, לא לפחד לטעות וזה לגמרי לעבוד מתוך תחושת הביטחון הזאת, לסמוך על הצוות ולדעת שיש לך גב".

"אחד הדברים הכי שכיחים שאנחנו מגלות במהלך הסדנאות שלנו, הוא שכמעט ואין אדם שלא צריך לעבוד על יכולת ההקשבה שלו", אומרת שלאכטמן. ובהקשר ליום יום בעבודה במשרד לדוגמא היא מוסיפה "היכולת להקשיב גם נפגעת כשאתה תחת לחץ בעבודה או כשאתה מרגיש שאתה נמצא במסגרת שלא מכילה אותך".

ועל זה בדיוק עובדות הסדנאות. באמצעות משחקי אימפרוביזציה קלילים הן מתרגלות עם המשתתפים את הדברים החשובים ביותר. "הרבה פעמים אחרי סדרת סדנאות בחברה מסוימת, אנחנו מקבלות פידבקים מהלקוחות על איך הכלים האלה שדרגו אותם. זה כיף גדול".

האם לקוחות יכולים לבחור בדיוק על מה הסדנה תעבוד?

"בוודאי", אומרת ברבי. "כמו שסיפרנו קודם, אחד הדברים שהכי חשוב לנו לשים עליהם את הדגש, הוא עניין ההתאמה האישית לצרכים של הלקוח". ושלאכטמן מוסיפה "בסופו של דבר המטרה שלנו היא שהלקוחות יהיו מרוצים וירגישו שהבעיה שהם מציפים נפתרה".

יש גם פעילויות לנוער?

"בהחלט", אומרת שלאכטמן. הן מספרות בהתרגשות על מחלקת 'תלמידים ונוער' שלהן שכוללת סדנאות ומופעים חינוכיים לנוער, בנושא סמים, אלכוהול, בריונות ברשת והתנהגויות סיכון בקרב בני נוער. "פעילויות שממלאות אותנו כל פעם מחדש".

ומה עוד? הרצאות

מלבד סדנאות ומופעי אלתורים, ב'שמש' תוכלו למצוא שלל פעילויות נוספות כמו הרצאות מעניינות ומרגשות, לדוגמא ההרצאה "קלף אחרון בידי" של עדיאל פורטל, אמא לילדים עם צרכים מיוחדים שמלמדת איך לנצח גם כשהקלפים לא לטובתכם.

לסיכום

"שמש מופעים וסדנאות" הוא הרבה יותר מתיאטרון סטנדרטי והוא נותן מענה מקצועי ומגוון לאלו שמחפשים פעילות העשרה או רוצים לשדרג את עצמם בדרך אלטרנטיבית ומקורית.

מוזמנים לבקר באתר של שמש מופעים וסדנאות https://www.shemeshow.co.il

טלפון: 0547855739

בפייסבוק: "שמש - מופעים וסדנאות בהתאמה אישית"

בשיתוף שמש - מופעים וסדנאות בהתאמה אישית
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully