וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה עקרונות לכתיבת תוכנית עסקית אפקטיבית

בשיתוף GONOGO

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 11:00

תוכנית עסקית לפעילות עסקית חדשה או קיימת היא כיום כבר עניין של must have. חברה הפועלת ללא תוכנית עבודה מסודרת, המגובה ביעדים ברורים לטווח הקצר ולטווח הארוך לא תשרוד לאורך זמן

GONOGO. יח"צ,
GONOGO/יח"צ

אז מדוע בעצם תוכנית עסקית כל כך חשובה?

1. בחינת התעשייה בה אנו פועלים - בחרנו לפעול בתעשייה מסוימת, מה הבסיס לבחירה זו? האם הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי גילינו שהצמיחה בתעשייה זו או אחרת גבוהה מהצמיחה בכלל המשק, האם מצאנו שתעשייה שלמה הולכת להשתנות ואנו מרגישים שאנחנו יכולים להיות חלק מהשינוי. בחינת התעשייה בה אנחנו שואפים לפעול היא השלב הראשוני בהקמת פעילות עסקית והשלב הזה בדיוק מקבל ביטוי ב market research שבתוכנית העסקית שלנו.

2. בחינת היתרון היחסי שלנו - אז מה עושה אותנו מתאימים לפעול בתעשייה אותה הגדרנו, האם זה פתרון טכנולוגי, האם אנחנו מובילים במחיר, האם השירות שאנחנו מספקים ללקוחות הקצה שלנו הוא זה שעושה את ההבדל ואולי בכלל הצלחנו להציג מודל עסקי חדש שלא היה קיים עד היום, אגב מודלים עסקיים חדשניים הם לגמרי יתרון יחסי במיוחד בשנים האחרונות. חיינו השתנו ללא הכר כתוצאה ממודלים עסקיים בתחומים רבים ומגוונים; תחבורה, מזון, צריכת מוזיקה ומדייה ועוד רבים אחרים.

3. הצוות המוביל - צוות חזק הוא בד"כ ההבדל בין תוכניות שנשארות על הנייר, אשר במקרה הזה הוא התוכנית העסקית שלנו, לבין מציאות. במסגרת הכנת התוכנית העסקית נגדיר היטב את מבנה הצוות המוביל. בתוכניות עסקיות פנימיות נכתוב הגדרת תפקיד מסודרת וברורה לכל הפונקציונרים בחברה, נגדיר את שכרם, את היקף עבודתם, את היעדים שלהם ואת הבונוסים או האופציות שיקבלו בעתיד (בד"כ בחברות טכנולוגיה).

4. המספרים - השורה התחתונה בכל תוכנית עסקית מתייחסת למספרים: מה גובה ההשקעה הדרושה לנו לממש את תוכניותינו, מתי נזדקק לכסף וחשוב מכל - מה היא תקופת ההחזר על ההשקעה והתשואה על ההון המושקע. תוכנית עסקית נותנת ביטוי כספי לכל המשתנים הקשורים לשוק, למוצר או לשירות שלנו, למודל העסקי עליו החלטנו, לתמחור, למבנה כוח האדם וכד'. בסופו של דבר פעילות עסקית אשר אינה נתמכת במספרים חזקים אינה מעניינת.

5. ניתוחי רגישות - החיים אינם מדע מדויק. גם תוכנית עסקית אינה יכולה לשקף במאת אחוזים את העתיד. היא כן יכולה לספק תמונת מצב ריאלית וכיוון ברור. כדי להתגבר על אי הוודאות, חשוב לבצע בכל תוכנית עסקית ניתוח רגישות למשתנים קריטיים בפעילות העסקית. כאלו יכולים להיות מחירי מכירה, עלויות פיתוח או הקמה, שינויים מקרו כלכליים ועוד. בסוף הדרך המטרה היא לספק, בעיקר לעצמנו, תחזית ריאלית, אל לא פחות חשוב מכך תחזית פסימית וכן, גם אופטימית, כי אופטימיות היא הבסיס לכל יוזמה עסקית.

למדריך המקיף והשלם לכתיבת תוכנית עסקית.

בהצלחה!

בשיתוף GONOGO
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully