וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול מאורגן למרוקו - מסע בזמן לארץ של עבר עשיר והווה ססגוני

בשיתוף בשביל הזהב

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 10:03

בשנת 2020, נחתם הסכם השלום ההיסטורי עם מרוקו. זוהי מדינה רבת ניגודים ועשירה בנופי בראשית, תרבות מגוונת והיסטוריה מרתקת כולל של בני עמנו. טיול למרוקו חושף בפנינו שפע בלתי רגיל בלתי של נופים, טבע, שווקים, ערים שמורות, אדריכלות מרתקת ואנשים חמים ומסבירי פנים

כלים מרוקאיים. shutterstock,
כלים מרוקאיים/shutterstock

מרוקו חולקת גבול עם אלג'יר ומאוריטניה ובה חופים ארוכים ארוכים בים התיכון ובאוקיאנוס האטלנטי. לאורכה ולרוחבה של המדינה נגלים לעיני המטייל נופים יוצאים מן הכלל: יערות ארזים עבותים, כרי דשא וצומח ערבתי בהרים, פסגות הרים מבודדות וציוריות בהרי האטלס, דיונות חול אינסופיות הנצבעות בצבעי זריחה ושפע של נאות מדבר המעניקות לסהרה צבע וחיות, מאות קסבות עתיקות וחופי ים זהובים. בין כל אלה, שזורות ערים עתיקות בהן פז, מקנס, רבאט, קזבלאנקה, מרקש, איסאווירה או בשמה העתיק מוגאדור, טאנג'יר אגאדיר ועוד.

טיול מאורגן למרוקו הוא מסע בזמן, אל העבר, אל ימי הממלכות העשירות והסולטנים תאבי החיים אשר כבשו חלקים גדולים בצפון אפריקה ובספרד אשר מעבר למצרי גיברלטר, אך גם אל מרוקו החדשה, המודרנית והסוערת, הססגונית על שווקיה העשירים, המסעדות הטעימות, בתי הקפה וכמובן אל ההוויה היהודית ההיסטורית והעכשווית.

לכל הערים החשובות במרוקו, היסטוריה עשירה מאוד, בת יותר מ- 1300 שנים ושפע ממצאים מרהיבים העומדים על תילם עד היום. ריכזנו עבורכם את הערים החשובות שאסור לפספס בטיול למרוקו.

1. פז

פז, היא העתיקה בערי המלוכה המרוקנית וגם הבירה הדתית והתרבותית של מרוקו, בה חיים עד היום עשרות אלפי אנשים בין חומות וסמטאות צרות. בעיר נמשכת מסורת אומנותית בת מאות שנים. כבר במאה ה- 9 התיישבו בפז יהודים ואלה קיימו חיי קהילה עשירים מאד. כיום ניתן למצוא בעיר את בית הקברות היהודי העתיק של העיר ואת בית הכנסת "אבן דנאן", כמו כן, בעיר קיים עדיין רובע יהודי עתיק, "המלאח", השוכן בסמוך ובחסות ארמון המלך. אתריה המרכזיים של העיר כוללים את השווקים הסואנים, תצפית מהמגדל הדרומי בעיר וכמובן הסמטאות העתיקות של העיר העתיקה, בה ניתן להתרשם מאלפי האומנים הפועלים וחיים בה עד היום ובראשם, הקדרים, מרקעי הנחושת והבורסקאים, אותם מעבדי עורות המשתמשים בשיטות המסורתיות עד היום.

2. מרקש

מרקש, המכונה גם העיר האדומה, שוכנת על גבול המדבר, לרגלי הרי האטלס. העיר משמרת שווקים ססגוניים המשרתים את התושבים ואת התיירים כאחד. מידי ערב, פורחת בכיכר העיר העתיקה "ג'מע אל פנא", סצנה אתנוגרפית מרתקת, הכוללת דוכני אוכל ומזכרות, מספרי סיפורים וקוסמים, כרכרות רתומות לסוסים, ציירות קעקועי חינה לכל דורש, מאלפי נחשים ומוכרי שיקויים מהסהרה- כל אלו ואלפי מבקרים, גודשים את הכיכר ונוטלים חלק בחגיגה הגדולה.

מלבד הכיכר המרכזית, מרקש מציעה למבקרים בה, שלל מקומות מעניינים לביקור, בהם גני מז'ורל, גנים יפיפיים שהוקמו על ידי 2 אמנים צרפתים: הצייר ז'ק מז'ורל שהקים אותם ומעצב האופנה איב סאן לורן שחידש אותם, לאחר שרכש את הבית בתחילת שנות ה- 80. למרקש ישנה גם היסטוריה יהודית ענפה שנשתמרה עד היום, ביניהם בית הכנסת "צלאת אל עזמה" אשר נבנה בשנת 1492, בעת גירוש ספרד ומשמש היום כבית כנסת פעיל וכמוזיאון לקהילת יהודי מרקש ובריכת המנארה, אשר בגניה חגגו במשך שנים יהודי מרוקו את חגיגות המימונה.

אחד מאתריה המרכזיים של העיר המופלאה הוא ארמון אל-באהיה המפורסם, אשר הוקם במאה ה- 19 על ידי הווזיר סי מוסא. הארמון היפיפה משקיף על מסגד ה"קותוביה" העתיק, שנבנה בסוף המאה ה-12והצריח העצום שלו נשקף מכל מקום.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
גני מז'ורל - מרקש, מרוקו. ShutterStock
גני מז'ורל/ShutterStock

3. קזבלנקה

מחזיקה בתואר העיר המודרנית והסוערת והיא גם הבירה הפיננסית של מרוקו. זוהי העיר קוסמופוליטית, בה חיי הלילה, בתי הקפה, המסעדות והאופנה אינם מביישים את ערי אירופה. בקזבלנקה, נבנה מסגד חסן השני, מהגדולים בעולם המוסלמי, בכספי נדבנים ואנשים פשוטים והוא משמש מקור גאווה אך גם ביקורת להשקעה האדירה ומנקרת העיניים. לאורכה של העיר נבנתה טיילת מרהיבה עם נוף אל האוקיאנוס האטלנטי וכמובן שכונת היוקרה "אנפה" בה רכשו בעלי ממון מצפון אפריקה וארצות ערב אחוזות מפוארות.

4. רבאט

העיר רבאט, היא בירת מרוקו, בה קבורים במוזוליאום מפואר, מלכי העידן החדש מוחמד החמישי, מלכה הראשון של מרוקו בעת החדשה ובנו חסן השני. פרברי רבאט והמלאח (הרובע היהודי), שוקקים חיים גם היום ומומלץ מאוד לטייל בסמטאות הצבעוניות והציוריות. בעיר נמצא גם מגדל (טור) חסן וניתן להשקיף אל נהר בורג-רגרג המפריד בין העיר רבאט לשכונת סלה.

5. שפשאוון

היא עיר מרכזית השוכנת בשולי רכס הרי הריף. ייחודה של העיר הוא בסמטאותיה הכחולות של העיר העתיקה, ה"מדינה" ובשילוב עם בתיה הלבנים בסגנון ספרדי, היוצרים מראה ססגוני ומרהיב.

בחנויות העיר, ניתן למצוא שמיכות ובגדים ארוגים מצמר כמו גם עבודות יד מסורתיות, כלי כסף ונחושת ושלל תכשיטים ומזכרות. העיר מהווה בסיס מצויין לטולים בהרי הריף הסמוכים.

6. מקנס

עיר שבעבר שגשגה בה קהילה יהודית ענפה ואלפים מבניה עלו לישראל במאה ה 19 ובמאה ה- 20. זוהי גם עירו של מולאי איסמעיל, השליט התקיף והחזק מהמאה ה- 17 וממייסדי השושלת העלאווית השולטת במרוקו עד היום. אחד מנקודות התיירות החשובות בעיר הוא "באב אל מנסור" - השער המהודר מימיו של מולאי איסמעיל ורחבת השוק ההומה למרגלותיו. עוד מאזורי התיירות בעיר הם אסמי התבואה ואורוות הסוסים במלאח היהודי.

חווית הטיול המאורגן למרוקו היא רב ממדית. לצד נופים פנטסטיים, ניתן לראות שיירות גמלים בסהרה, קסבות מבוצרות ומסתוריות, שדות ורדים ריחניים וקניונים מפורסמים כדאדס וטודרה, אשר זכה לעדנה בשירה הנפלא של להקת הברירה הטבעית ושלמה בר. בטיול למרוקו נפגוש ואף נטעם אוכל עשיר ומפתיע, המוכר לנו היטב בווריאציה הישראלית שלו אצלנו בארץ (ולא רק טאג'ין, ספינג' ומרק חרירה).

עשרות שנות שלטון צרפתי במרוקו, הותירו חותם עמוק בתרבות, באורחות החיים ובשפה. השפעה זו, לצד מסורות ברבריות עתיקות מהסהרה ומהאטלס ומוטיבים ערבים עשירים, יוצרים מארג ייחודי מרתק ומלהיב.

ישראלי המגיע למרוקו, מתקבל במאור פנים כן ואמיתי. הקהילה היהודית בעבר, התגוררה בכל הערים החשובות וגם בערי שדה וכפרים מרוחקים ובכל רחבי מרוקו פוגשים עדויות מרגשות לחיים הרוחניים העשירים. היהודים השתלבו בתפקידי מפתח בחצרות המלוכה והשכלתם והידע העסקי והמדעי הרחב, סייעו להם רבות וזכו להערכה מצד רבים ממלכי מרוקו ואנשיה. מרגש ביותר, גם למי שאיננו מרוקאי, לפגוש בכל שטחה של מרוקו, שרידים יהודיים עשירים, בהם בתי כנסת, בתי קברות, חפצים וכלי קודש ובעיקר תושבים המתרפקים בעל זיכרונות חמים ומצרים באמת ובתמים על עזיבתם של היהודים את מרוקו בשנות החמישים של המאה הקודמת, עם קבלת העצמאות במדינה.

במרוקו נמצא גם מספר לא מבוטל של אתרי מורשת עולמיים של אונס"קו, ביניהם הכפר "קסר איית בן חדו", כפר ברברי השוכן על הנתיב העתיק בין הסהרה לבין מרקש ובנוי מבתי אדמה, עיר הנמל "אסואירה (מוגדור)", הממוקמת לחופו של האוקיינוס האטלנטי, בין אגאדיר לקזבלנקה ולמרות שנמצאו בה שרידים מהתקופה הפיניקית, עיצובה ניתן לה על ידי הפורטוגזים שבנו בה מבצר ולאחר מכן הצרפתים. אתר עולמי נוסף ולא פחות חשוב במרוקו, היא העיר הרומית וולוביליס, אשר שיא פריחתה היה במאות ה-2 וה-3 לספירה ובשיאה מנתה 20,000 תושבים, ביניהם גם יהודים. העיר התפרסמה בפסיפסים המיוחדים לה ונמצאת מרחק קצר מפס ומקנס.

למטיילים שטרם זכו להגיע למרוקו וגם כאלו שכבר טעמו ממנה, אנו ממליצים להגיע, אל ארץ קרובה רחוקה אשר לצד הרגשת בית, נוכל לגלות בה שכיות חמדה תרבותיות ונופיות מדהימות ובלתי נשכחות.

הכתבה בשיתוף בשביל הזהב

בשיתוף בשביל הזהב
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully