וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דה יאפא: כך נראה אירוח יפואי

בשיתוף דה יאפא

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 10:59

היזמית הבלתי נלאית ספא יונס הקימה לאחרונה מקום ייחודי בשם 'דה יאפא' במבנה עותומני יפיפה ביפו. המקום מציע אירוח מסורתי עם ארוחה, מפגש בלתי אמצעי עם תכנים שונים וסיורים. מומלץ!

חדר האירוח של דה יאפא. אפיק גבאי
חדר האירוח של דה יאפא/אפיק גבאי

בלב שוק הפשפשים התוסס ביפו הוקם לאחרונה מרכז ייחודי בשם דה יאפא שמשמעותו בערבית "אירוח". במקום נערכים אירועים המותאמים לרצונות הלקוחות, שרובם כוללים גם ארוחה של מטעמים ערביים אותנטיים ומפגשים עם תכנים מתחלפים. את המקום, שחרט על דגלו את החיים המשותפים של ערבים ויהודים, הקימה היזמית ספא יונס, תושבת יפו, שמקבלת את פנינו במאור פנים. אישה נעימה, מלאת אופטימיות ואנרגיות טובות.

אנחנו נכנסים למבנה שבנוי מאבן חשופה. במקור היה זה מבנה עותומאני ששימש כחאן למבקרים ביפו שהגיעו בעיקר מירושלים והסביבה. החאן חודש ברוח החלום של ספא, בתכנון ועיצוב מוקפדים על ידי המעצבת דפנה זומרפלד.

דה יאפא מורכב משני חללים גדולים. האחד, עם שולחנות וכסאות, המיועד לארוחות עם תבשילים מסורתיים אותנטיים, מעשה ידי הבשלניות שעובדות שם, והשני, מיועד למפגשים עם ספא עצמה, עם מוזיקאים ואומנים אחרים ועוד דמויות מרתקות. את החלל הזה מקיפות ספות צבעוניות שהוכנו במיוחד עבור המקום. החלל מעוטר בערבסקות, ועל קיר, ששימש בעבר ככניסה, ניצב שער עץ מגולף גדול ומרשים, שגילף אומן משכם. על הקירות בדה יאפה צילומי שחור-לבן יפיפיים מיפו, שמנציחים את החיים של אנשי יפו מתחילת המאה הקודמת. האוסף כולל סדרת צילומים של קטיף התפוזים ביפו, בתקופה בה עוד היו במקום פרדסים רבים, משחק כדורסל של נשות יפו, צילום של שוק הפשפשים ואתרים מוכרים אחרים בעיר שברחובותיה נראים חלק מהתושבים הולכים ברגל ואחרים - רכובים על סוסים וחמורים.

חדר הדיונים והסדנאות של דה יאפא. אפיק גבאי
חדר הדיונים והסדנאות של דה יאפא/אפיק גבאי

ספא, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית ותואר נוסף במנהל עסקים, היא יזמית בנשמה. מאחוריה גם הקמת עמותה מצליחה לקידום והעצמה של נשות יפו "ערוס אלבחר", שאותה הקימה בשנת 2007 וניהלה במשך תשע שנים. בשלב מסוים, הבינה שהגיע הזמן לשחרר ולהעביר את השרביט למנהלת אחרת. כיום היא מכהנת כיו"ר העמותה ומציינת בגאווה שהעמותה, שהיא המיזם הראשון שהקימה, מצליחה ומקיימת את עצמה מבחינה כלכלית.

בשנת 2013 זכתה ספא בפרס מטעם הקרן החדשה בסן פרנסיסקו: The Gallanter Prize"" על הפעילות שלה בתחום קידום זכויות נשים ובשנת 2018 היא נבחרה על ידי מגזין ליידי גלובס כאחת מ- 30 נשות מופת בגין מעורבותה ביזמות חברתית למנהיגות בקידום צדק חברתי.

מזה שנים ליווה את ספא חלום: הקמת בית אירוח יפואי, שייתן במה לנשים יפואיות, לתרבות ולמורשת הערבית העשירה, ובמקביל יספק עבודה לנשים מיפו ויספר לאורחים שיגיעו - את הסיפור היפואי. בשנת 2020 המורכבת וכנגד כל וסיכויים - ספא הגשימה את החלום שלה והקימה את דה יאפא. המקום הייחודי הזה זכה בשנת 2021 בפרס "עסק עם ערך" מבנק מזרחי טפחות ו: Israel Venture Network - IVN רשת הון סיכון שמשקיעה ותומכת במיזמים ליצירת שינוי חברתי . לאחרונה נבחרה ספא גם כאחת מעשיריית הגמר של תחרות "יזם השנה" לשנת 2021 שמפעילה קרן שמש מדי שנה, בקטגוריה של יזמות חברתית. כאשר התחרות בגמר תיערך בסוף יוני 2021.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מה היה החזון שלך לדה יאפא?

"ראיתי בעיני רוחי מקום מעוצב יפה שיגרום להשתאות, עם עבר היסטורי שיותאם לאירוח ולאירועי תרבות. מקום שיעסיק נשים מקומיות בכל התפקידים: ניהול, בישול ומלצרות וגם בחלק של התוכן- לתת במה לנשים מעוררות השראה שיש להם מה לספר ולהציג. מטרת המקום היא לספר את סיפור האירוח הערבי, עם דגש על הסיפור הנשי והאנושי, תרבות, מורשת והבנה של המגמה בחברה ערבית של נשים שרוצות לקחת מקום בחברה, להתקדם ולפרוץ דרך ולאו דווקא בתפקידים המסורתיים. הרעיון של המיזם הזה התחיל למעשה עוד בתקופת הניהול שלי בעמותה. משם נולד החזון של מקום שגם ישמש כמקום תעסוקה לנשים מקומיות וגם יהיה מפגש עם הסיפור, הנשים, התרבות והאוכל. המטרות שהצבתי עבור המיזם הן: לאפשר שיח בין קהלים ותרבויות שונות, ליצור מפגש משמעותי של דעות ונקודות ראות, להעלות אל פני השטח סוגיות שמעסיקות אותנו, פחדים ואתגרים לצד תקוות ולאפשר היכרות אמיתית בין העולמות של השכנים השותפים הקרובים-רחוקים.

ספא מרצה לקבוצה. יח"צ,
ספא מרצה לקבוצה/יח"צ

מי קהל המבקרים אצלכם?

"בימים אלה יש פה הכרות בלתי אמצעית עם תיירות פנים של ישראלים: הייטקיסטים, בני נוער, ארגונים שונים, מועדוני פנאי, קבוצות מערים ערביות ומערים מעורבות ומשפחות. לכל קבוצה אנחנו מתאימים תכנים על פי מה שהם רוצים ומה שמתאים להם. יש מפגשים בהם אני מספרת את הסיפור האישי והיזמי שלי, יש קבוצות שרוצות הרחבה על סוגי יזמות שונים, אז הבאתי לאחת כזו פאנל שלי עם עוד שתי יזמיות. יש שמעוניינים במוסיקה ואני מביאה מוסיקה מסורתית כמו נגינה בעוד למשל. היו שביקשו סיור בעיר. האירוע כלל סיור עם מדריכים, ואחרי הסיור הם הגיעו לכאן והתפתח עיבוד של הדברים ששמעו בסיור ושיח פתוח. כך מכירים האורחים שלנו את הצד האנושי של יפו."

איך עשית את זה?

" אחרי שסיימתי את תפקידי הניהולי בעמותה, כהכנתי במשך תקופה קצרה כמנהלת תחום התעסוקה בחברה הערבית במשרד העבודה והרווחה בירושלים. משרה בטוחה בתפקיד מכובד. זה תפקיד חשוב, אבל לי התאים פחות בשלב הזה תפקיד הרגולטור עם הבירוקרטיה, שהיא חלק בלתי נפרד מהמגזר הציבורי. הרגשתי פחות את השטח כמו שהייתי רגילה ביזמות הקודמת והיה לי חסר המפגש הבלתי אמצעי עם הקהילה. אחרי 8 חודשים בתפקיד, החלטתי לחזור לחלום שלי. חיפשתי דרך גוגל מקום להשכרה ובנובמבר 2019 מצאתי את מה שיכול להגשים לי את החלום. ראיתי את הפוטנציאל. דמיינתי איך זה ייראה ואמרתי: 'זה המקום!' הייתה גם התלבטות על הכיוון החדש של מסעדנות שלא היה מוכר לי, אבל שמתי בצד את כל ההיסוסים ואמרתי: 'זה או עכשיו או אף פעם'. החלטתי לעזוב את מקום העבודה, גייסתי משאבים מבנקים, מקרן להלוואות, פתחתי חסכונות והתמודדתי עם הבעל, שלא הבין מה פתאום אני עוזבת מקום עבודה בטוח."

ספא יונס. מקימת דה יאפא. חן ליאופולד,
ספא יונס. מקימת דה יאפא/חן ליאופולד

מה החבילות שאתם מציעים?

1. אירוח לקבוצה עם ארוחה

מגיעים לחדר ההסעדה ושם מוגש למשתתפים אוכל עם מנות מגוונות. אנשים מתלהבים מהגיוון של המטבח שלנו ומהטעמים המיוחדים. עם סיום הארוחה עוברים לחלל השני שם מוגש תה וקפה בכלים מסורתיים וקינוח ואני מספרת את הסיפור האישי שלי ועל זוויות שונות ביפו. אם רוצים עוד תוכן, אני מוסיפה. במקום מתקיימים אירועים מותאמים למקומות עבודה, אירועים משפחתיים ומפגשים של ארגונים שונים.

משך האירוע בין שעתיים לשעתיים וחצי
מחיר: 140 ₪ לאדם

2. אירוח בופה-מזנון

מתאים לאירועים גדולים שרוצים לעשות מינגלינג וגם יכול להתאים לאירועים משפחתיים או ארגוניים.
התוכנית זהה לתוכנית של ישיבה בשולחנות עם תפריט מותאם לבופה.

משך האירוע שעתיים, עד שעתיים וחצי
מחיר: 95 ₪ לאדם

3. אירוע ללא ארוחה

זה אירוע שמתקיים רק בחדר הדיואן - שזה החלל שמקדם שיח, דיון. מתאים לקבוצות תיירים שמכלילים את דה יאפה כחלק מסיור.

האירוע כולל קפה, תה וקינוח.
שעה עד שעה וחצי תלוי בתוכן
מחיר: 48 ₪ לאדם

4. השכרת החלל

מתאים למי שמעוניין להשתמש בחלל להשתלמויות ואירועים משפחתיים עם קייטרינג מבחוץ או ללא קייטרינג בכלל. המחיר תלוי במספר שעות ההשכרה, בחירת השעות במהלך היום וברמת העומס שאנחנו נמצאים בה.

המחיר להשכרת המקום נע בין 2500 ₪ ל-4,500 ₪

5. יריד האוכל

מתקיים במי שישי ב- 11.00-13.30

דוגמה למחירים:

מסחאן - כרעי עוף בבישול איטי בתנור בתבלינים ארומטיים על מצע פיתה עירקית עמוסה בבצל מקורמל עם המון סומאק ושמן זית 48 ₪

מקלובה - על בסיס אורז עם כרובית, תפוח אדמה וגזר בתיבול מסורתי (טבעוני) 40 ₪ לליטר

וורק דוואלי - עלי גפן קטנים ממולאים באורז, מתובל בשום ולימון (טבעוני) 9 ₪ ל-100 גרם

6. ערבים פתוחים

ערבים שפתוחים לקהל הרחב, שמתפרסמים מראש ואנשים יכולים להירשם. כמו למשל ערב עם מוסיקת עוד, מוסיקה של אום כולתום, מפגש עם משוררת או אומנית וכדומה וארוחה.

האירוע אורך בין שעה וחצי לשעתיים וחצי ואם נוסף גם סיור הוא אורך עד כארבע שעות.
המחיר: תלוי בתוכן המפגש ובאופי האירוע 115-250 ₪ לאדם

מה את רואה בעיני רוחך לעתיד?

"בפנטזיה שלי אני רואה שאנחנו נהיה אטרקציית חובה ביפו, שתהיה פה במקומי מנהלת ואני אעסוק בהקמת מקום נוסף בעיר אחרת בישראל עם אותו קונספט. אני רואה את 'דה יאפא' מקום מוכר ופעיל אם תכנים שונים והרבה תרבות ואומנות ומקום נוסף שיהיה מותאם למקום אחר בארץ, בעיר נוספת שמסקרנת תיירים. אני רוצה לפתח פרויקטים שונים שיהיו מסובסדים לקהל הרחב גם בתחום של שיח ערבי יהודי, בשילוב ספרות, בישול, סיורים וכד'.

"אני ממשיכה להיות פעילה, ואופטימית לגבי חשיבות ההיכרות ההדדית לקידום חיים משותפים ואני מזמינה את כולם לבוא ולהתארח אצלינו."

דה יאפא, רחוב אשל 31, שוק פשפשים ביפו

פייסבוק

אינסטגרם

אתר

טלפון להזמנות 054-7097945
.

בשיתוף דה יאפא
  • עוד באותו נושא:
  • יפו
  • אירוח
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully