וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבליינית שכבר לא חוששת לצעוד לבד בחניון חשוך

בשיתוף עדן אלייב

עודכן לאחרונה: 16.6.2021 / 16:27

טל עקריב, בת ה-29 מת"א, סטודנטית לביולוגיה כבר לא מפחדת מגברים מטרידים ברחובות, חניונים וחדרי מדרגות. אין לה תרסיס פלפל בתיק. היא לא מעמידה פנים שהיא בטלפון ולא תמצאו אצלה בנייד את "סיסטרהוד". הכירי את עדן אלייב - איש הסוד של הנשים שבחרו להפסיק לפחד...

נשים חוששות להסתובב לבד בחניונים. יח"צ,
נשים חוששות להסתובב לבד בחניונים/יח"צ

נתון מדאיג - 80% מהנשים מפחדות לצאת מהבית בלילה

הן לא סתם חוששות, הן צודקות. אין אישה שלא מכירה את זה, הצורך להחזיק צרור מפתחות שלוף, לזייף שיחת טלפון או לעשות עיקוף רק כדי להימנע מאדם או אזור לא נעים. אולי פתאום לרוץ באמצע הכביש אפילו לקחת מונית למרחק של 5 דקות הליכה רק כדי להימנע מסמטה חשוכה.

זה לא חדש לנו הנושא של למידת הגנה עצמית. השאלה: אם זה אפקטיבי? האם בסיטואציה אמיתית בחורה תדע מה לעשות ולא תקפא במקום? החלטנו לראיין את עדן אלייב, הבעלים של המרכז להגנה עצמית, עם אחת התלמידות שלו טל עקריב.

טל: מה גרם לך לעשות מעשה ולהתחיל ללמוד הגנה עצמית?

"אז ככה, כשהייתי הולכת במקומות חשוכים לבד, או אם פתאום מישהו הולך אחרי ברחוב, הייתי מרגישה לא בנוח, תמיד הייתי נמנעת ממקומות כאלה וזה הרגיש לי לא בסדר שבתור בחורה, כל סיטואציה שאני לבד זו סיטואציה לא נעימה ומאיימת.

"אני זוכרת שטיילתי פעם עם חברה בחו"ל ואז עבר לידינו בחור ותפס לה בישבן, זה כל כך מוציא משלווה ואיזון! גם לי קרו מקרים שגברים שלחו ידיים וזו הרגשה נוראה! בכל פעם שאני רואה סיפורים יותר קשים אז אני שואלת את עצמי, מה אעשה אם יקרה לי משהו יותר גרוע משליחת ידיים? דברים כאלה הורסים לבנות את החיים לתמיד!

"הרגשתי שאני חייבת לטפל בפחד כי זה השפיע על החיים שלי בצורה הרסנית , כל מחשבה קטנה כל דמיון קטן של תקיפה את מתכווצת גם אם לא שמת לב. ואז הגעתי לסמינר של עדן."

הגנה במקרה של סיטואציה אמיתית. יח"צ,
הגנה במקרה של סיטואציה אמיתית/יח"צ

"את צריכה ללמוד לשחק מלוכלך!"

עדן: קרב מגע?! מתאים לבנות?

אם בחורה מוכנה לעשות הכל כדי להגן על עצמה ומבינה שזה חשוב, אז כן זה מתאים. אם היא רוצה לשחק בהגנה עצמית, וחושבת שזה פאן, אז לא זה לא מתאים. כי הגנה עצמית זה קשה, מפחיד, כואב ומלחיץ. לדעתי כל אחת חייבת הגנה עצמית, אבל לא כל אחת מוכנה ללמוד הגנה עצמית אמיתית.

עדן בחורה יכולה בכלל נגד תוקף אגרסיבי, זה לא אשליה של סדנת הגנה עצמית?

אם בחורה או אישה הולכת לאימון הגנה עצמית, והיא יוצאת מהאימון חייכנית והיה לה כיף, היא לא במקום הנכון. זהו ביטחון שווא. שנותן לבחורה אשליה שהיא יכולה לגבור על כל אחד. שזה קל, כיף ופשוט להתמודד עם סיטואציה אלימה. אישה צריכה להילחם חזק יותר וקשה יותר מגבר בגלל הגובה והמשקל שהוא לא לטובתה. לכן היא צריכה להילחם יותר מלוכלך, יותר אגרסיבי ויותר חזק.
זה הדבר שייתן לה ביטחון אמיתי במציאות. פיתוח מיינדסט חזק. יעזור לה לשרוד תקיפה ברחוב. פחות טכניקה יותר עקרונות ומיינדסט חזק.

טל: זה לא מעודד אלימות? במה זה עוזר?

אחד מהדברים החשובים שעדן מלמד בסדנאות, זה לשים את האגו בצד. שאם יש אפשרות להימנע מאלימות, לבלוע את האגו ולא להגיב. אבל אם אין ברירה את חייבת להגיב כדי לשמור על עצמך. וכן אני חושבת שכל אישה צריכה להיות יותר אגרסיבית בחיים שלה, לא משנה מי היא, אגרסיביות ואסרטיביות הם מרכיבים חשובים בחיים במיוחד במדינה שלנו.

זה חלק מהחובות שלנו לדעת להגן על עצמנו.

לדעתי זה כמו לדעת את המספר של המשטרה. אנחנו לא רוצים לחשוב שזה יקרה, אבל אנחנו אנשים אחראיים. כל אדם טוב צריך לדעת להגן על עצמו, זה חלק מהחיים. הטעות הכי גדולה לדעתי זה "לעצום עיניים ולקוות לטוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"משהו אחר זורם לי בגוף..."

טל: את לא חוששת מלהיות אישה אגרסיבית?

אני מרגישה בדיוק ההפך , שהתרגול של אגרסיביות בהגנה עצמית זה באמת מה שצריך.
ולהגיד לך את האמת זה משפיע לטובה על החיים שלי. אני יותר אני, אני אדם טוב יותר בזכות זה
הביטחון שלי כל כך עלה וזה השפיע על כל כך הרבה תחומים. אני אדם יותר אסרטיבי, יותר עושה מה שאני רוצה בחיים, פחות נמנעת מעימותים. אני פשוט מרגישה חזקה יותר פיזית ומנטלית.
לדעתי התועלת הכי גדולה למי שיודע להגן על עצמו באמת, שהוא לא צריך להשתמש בזה כי רואים את זה עליו, אני לא יודעת איך להסביר את זה, משהו זורם לך אחרת בגוף - ההליכה, היציבה, המבט, הטון דיבור - הכל משתנה לטובה.

טל: מה עוזר שאת משחקת באגרופים בחדר סגור עם מאמן שבחיים האמיתיים זה לא נראה ככה?

תראי, כל אימון יכול לתת כלים מסוימים, אבל כמו שאמרת, חוסר הביטחון נגרם מכך שהחיים האמיתיים הם לא כמו באימונים. כי מה אם אקפא? מה אם על אף הכלים לא אצליח להתמודד עם הסיטואציה כשהיא תקרה בחיים האמיתיים? וזה בדיוק העניין, לא כולם מלמדים איך להתמודד בתנאי לחץ אמיתיים.

אצל עדן זה אחרת, כי כמו שהוא לימד אותנו באימונים הסיכוי היחיד שיש לי בתור בחורה להגיב ברגע האמת, זה לבצע סימולציות קשוחות ואגרסיביות, וזה בדיוק מה שקרה, באימונים עם עדן.

"והחלק הכי קשה אצלו" טל מחייכת כאילו מסתירה סוד "החלק הקשה זה בדיוק החלק שהכי אהבתי: הוא יצר לנו סיטואציות ממש כמו בחיים האמיתיים! עם איומים, לחץ, כלים, סביבה והכול, זה הרגיש מאוד אמיתי שלפעמים אפילו נלחצתי ממש ולקח לי זמן להירגע, חלק ממני חי את הסיטואציה, את מבינה? תרגול על קושי מנטלי, זה סוג קושי שאי אפשר לקבל באימונים רגילים, הוא ממש יוצר סיטואציות אמיתיות. זו גישה מאוד מציאותית, כי בסיטואציה בזמן אמת, אין זמן לחשוב, לכן הוא דואג ללמד איך להתמודד עם מצבים תחת לחץ שזה מרגיש מאוד אמיתי וזה מדהים."

"תרסיס פלפל זה חארטה של ביטחון"

טל: לא יותר פשוט להחזיק תרסיס פלפל?

תרסיס לדעתי זה חארטה של ביטחון, כי כשאת תולה את הביטחון שלך בחפץ זה מאוד שברירי, הוא יכול ליפול לך ולהיתקע ולא בטוח שהוא יעבוד. הדבר השני הוא אם לא באמת התאמנת תחת לחץ הסיכוי שתצליחי לתפעל אותו נמוך. רק כשאת בטוחה בעצמך את יכולה להגן על עצמך ולהשתמש בסביבה שלך ככלי נשק ולא להיות תלויה בתרסיס פלפל שקבור לך בתיק. רק היכולת שנמצאת בגוף שלי, בזיהוי הסיטואציה והתגובה הנכונה בזמן הנכון. נותנת לי תחושת ביטחון אמיתית.

עדן: מה האתגר הכי חשוב שצריך לדבר עליו ברגע של תקיפה?

הדבר הראשון שאני בתור מאמן מלמד כל מתאמן שמגיע אליי זה לא לקפוא. והדרך לעשות את זה היא על ידי אימונים קשוחים ואגרסיביים. ברגע שהצלחת לצאת מהשוק כמה שיותר מהר, עכשיו יש לך סיכוי להגיב לסיטואציה האלימה.

עדן: זה מאוד נחמד לומר את זה, אבל איך אתה מלמד נשים לא לקפוא?

שאלה מעולה, זה לא פשוט, אני מתחיל כבר מהאימון הראשון, עם סאונד גבוה זה אומר להיצמד לאוזן של המתאמנת לצרוח, מקלל כמו משוגע בשלב הראשוני בלי מגע. ורואה מה התגובה שלה. אני מקרב אותה לסיטואציה אמיתית בתחושה. שזה הדפיקות לב והלחץ.

אחרי זה מתחיל השלב של המגע אם זה דחיפות ונגיעות ולהרגיל את הגוף לקבל מכה ולא להישבר מזה. אם אני צריך לסכם את השאלה הזו למשפט אחד אז: אימון קשוח ואגרסיבי עם רמת אימפקט גבוהה. זה הדבר היחיד שיגרום לך לא לקפוא.

מצד ימין עדן אלייב. במרכז טל עקריב. בסדנת הגנה עצמית. לירן שחר,
מצד ימין עדן אלייב. במרכז טל עקריב. בסדנת הגנה עצמית/לירן שחר

"זה לא רק שינה לי את החיים אלא גם את החלומות"

טל: אז את באמת לא מפחדת?

לגמרי! עכשיו יש לי את הביטחון שאני יכולה לקרוא ולהגיב בכל סיטואציה. כל מצב שחשבתי עליו -וגם שלא חשבתי עליו. בעבר הייתה לי תופעה שהייתי חולמת בלילה שמישהו בא לתקוף אותי, ואני לא יכולה לזוז ואני קופאת ולא מצליחה להגיב. היו לי חלומות על סיטואציות שלא אצליח להתמודד איתן וככל שהתקדמנו באימונים, כך הבנתי מה יכול לקרות ברחוב, בעולם האמיתי, זה מפחיד! אבל אחרי המפגש האחרון החלומות שלי השתנו, ממש ככה, גם בחלומות אני מרגישה ביטחון, שזה פשוט מדהים בעיני. "זה לא רק שינה לי את החיים אלא גם את החלומות" אז לשאלתך אם אני לא מפחדת, הפחד שהיה בעבר הוחלף בביטחון וזו תחושה מדהימה.

"ביטחון עצמי זה להפסיק לדמיין שתוקפים אותך"

"השתנו לי הסרטים שאני מדמיינת כשאני מסתובבת ברחוב. הייתי מדמיינת כל פעם כשאני לבד שמישהו יכול לבוא לתקוף אותי. הביטחון העצמי הזה שיש לי ביום יום זו התחושה הטובה שיכולה להיות לבחורה, הדבר הכי כיף בעולם זה לסמוך קודם כל על עצמך. כי הכל מתחיל ונגמר ברמת הביטחון שיש לך.

"תראי, זה הבדל של שמים וארץ בין להסתובב בפחד בעולם, לבין לדעת שבכל סיטואציה יש לי מה לעשות, רק ההבדל המחשבתי הזה שווה את כל המאמץ. יצאו לי הסרטים המפחידים מהחיים אני כבר לא מתכווצת 100 פעם.

"בגלל השיטה הזו שלו, אני ממש ממליצה לכל בחורה שמרגישה לא בנוח או לא בטוחה ללכת ברחוב ושרוצה שיהיו לה הכלים כדי להגן על עצמה - לכו תעשו את הסדנה של עדן, זה ייתן לכן תחושה אחרת וזה יכולות שנשארות אתכן לכל החיים."

עדן: איך זה בשבילך כגבר לעבוד עם הנשים הללו?

במילה אחת שליחות, זה כבוד גדול. אני זוכר אפילו שאחותי הייתה יוצאת לדייטים הייתי מחכה לה בבית ודואג שהיא תחזור בשלום. זה פשוט יכול לקרות לכל אחת. אם אני בתור גבר יכול לעזור ואולי אפילו להציל בחורה מפגיעה או הטרדה מינית זה מדהים בעיני. אם יש לך ידע אתה חייב להעביר אותו הלאה. וזו הדרך שלי להעביר את זה הלאה.

עדן אלייב. יח"צ,
עדן אלייב/יח"צ

עדן אלייב. מאמן קרב מגע ומומחה הגנה עצמית. בעל חגורה שחורה דאן 2. מוסמך מכון וינגייט ומאמן מזה 15 שנים. לפרטים על התוכניות של עדן בקרו באתר:

https://www.edenalaev.co.il/

בשיתוף עדן אלייב
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully