וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסתכלו לעצמכם בעין: התפקיד של כל חלק

בשיתוף ד"ר אבי אוחיון

עודכן לאחרונה: 4.7.2021 / 9:33

העין שלנו היא איבר עגול בגודל של כ-2.2 ס"מ הנמצא בתוך ארובת העין. ארובות העיניים הן שקעים בתוך הגולגולת אשר מגנים על מרבית העין ובפועל אנחנו רואים רק את חלקה החיצוני. תודות למערכת שרירים, העין יכולה לנוע בתוך ארובת העין לכל הכיוונים ולאסוף עבורנו את המידע

מבנה העין. RF123,
מבנה העין/RF123

"העין מחוברת ישירות למוח באמצעות עצב הראיה והיא מעבירה נתונים עד לאונה האחורית של המוח, בה נעשה תהליך עיבוד הנתונים. אומר לנו ד"ר אבי אוחיון, רופא עיניים מומחה ומנתח קטרקט ורשתית. העין עצמה היא איבר מרתק אשר בנוי מחלקים רבים שלכל אחד מהם חלק משמעותי ביצירת התמונה המלאה כפי שאנחנו מקבלים אותה.

עפעפיים

העפעפיים מתחלקים לעפעפיים עליונים ותחתונים. תפקידם בהגנה פיזית על גלגל העין וכן בלחלוח העין ע"י הפרשה של שכבה שומנית המונעת אידוי של שכבת הדמעות. במקרה בו בלוטות השומן נסתמות נוצרת תחושה של גרד ויובש בעין. שיתוק של עצבים באזור הפנים והארובה עלול לגרום לנפילת עפעפיים או חולשת עפעפיים. במקרים אלה יש להגיע מיד לבדיקה רופא עיניים.

לחמית

הלחמית היא רקמה שקופה ורירית אשר מצפה את העפעף ואת החלק הקדמי של העין. בלחמית ישנם כלי דם רבים ובמקרים מסוימים הם יהפכו לבולטים ויובילו למראה של עין אדומה. התפקיד של הלחמית הוא להגן על העין מפני זיהומים חיצוניים. התאים של הלחמית אחראיים על ייצור של חלק ממרכיבי הדמעות וכך היא שומרת על סיכוך ורטיבות העין.

הלחמית רגישה לשינויים חיצוניים, לגירויים, גופים זרים, אלרגנים, זיהומים ויראליים או חיידקיים ומחלות סיסטמיות ומשטח העין. במקרה של חשיפה לכל אחד מאלה, היא תגיב בגודש של כלי הדם, מה שמוביל למראה של עין אדומה. כל זאת כחלק מהגנה על העין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

קרנית

הקרנית נמצאת בקדמת העין, באזור קמור ושקוף וניתן להבחין בה מהצד כשהיא נראית כ"כיפה" שקופה. היא מהווה את החלון לעולם, דרכה נכנסות קרני האור כשהתפקיד שלה הוא לשבור אותן ולדאוג שיגיעו אל הרשתית בצורה מדויקת. הקרנית היא החלק בו מבצעים ניתוחי לייזר להסרת משקפיים כשבמהלך הניתוח משנים את מידת הקמירות שלה ובכך משנים את אופן שבירת האור בעין.

הקרנית אינה מכילה כלי דם אלא מקבלת את אספקת החמצן שלה ממי הלשכה ושכבת הדמעות. היא צריכה להיות שקופה וכדי להשיג זאת עליה להיות רטובה כל הזמן. ברגע שהקרנית יבשה, מופיעה תחושה של אי נוחות, תחושת גוף זר וצריבה. במקרים מסוימים (נדירים) היובש עלול להשפיע על איכות הראיה.

קשתית

הקשתית היא רקמה שרירית טבעתית הנמצאת מאחורי הקרנית. היא זו שמעניקה לעין את הצבע שלה והתפקיד שלה הוא לווסת את כמות האור הנכנס לעין. אפשר לדמות את הפעילות שלה לצמצם המצלמה כאשר היא מתרחבת ומצטמצמת בהתאם לתנאי תאורה והמרחק מהאובייקט.

אישון

האישון הוא הפתח הנמצא במרכז הקשתית והוא נראה כנקודה שחורה הנמצאת במרכז העין. הגודל של האישון משתנה בהתאם לתאורה כשהוא מתכווץ אל מול אור חזק ומתרחב כשהאור חלש. התפקיד של האישון הוא לווסת את כמות האור הנכנסת אל העין.

עדשה

העדשה נמצאת מאחורי הקשתית והאישון. היא שקופה, אליפטית, עבה יותר במרכזה ותפקידה לרכז ולמקד את קרני האור שיגיעו למרכז הרשתית. צורת העדשה משתנה בהתאם למרחק של האובייקט עליו אנחנו מסתכלים כאשר היא מתעבה כשאנחנו מתמקדים במשהו קרוב והופכת לפחוסה כאשר אנחנו מסתכלים על אובייקט רחוק. שינוי זה מאפשר לנו ליהנות מראיה חדה וממוקדת למרחקים השונים.

עובי העדשה משתנה על ידי קבוצת שרירים העוטפת אותה וזאת עד לגיל 50-40. לרוב, לאחר גיל 40 העדשה מתחילה לאבד מגמישותה והדבר בא לידי ביטוי בקושי להתמקד באובייקט קרוב ולשימוש במשקפיי קריאה לצורך כך. תופעה נפוצה המופיעה לאחר גיל 60 היא עכירות של העדשה כשזו למעשה תופעת הקטרקט.

זגוגית

הזגוגית היא חומר דמוי ג'ל הממלא את החלק האחורי של העין שנמצא בין העדשה לבין הרשתית. התפקיד של הזגוגית הוא לשמור על שקיפות המדיה, לשמש כנוגד חמצון למנוע קטרקט.

עם השנים חלים שינויים במבנה הזגוגית אשר גורמים לה להתכווץ ולהתנתק מהרשתית (נפוץ יותר לאחר גיל 50). היפרדות אחורית של הזגוגית תיראה כעכירות בעין ותוביל להופעת "נקודות" או "חוטים" או הבזקי אור. מצב זה עלול להוביל לקרעים ברשתית ואף היפרדות רשתית ומחייב פניה לרופא עיניים.

רשתית

הרשתית היא רקמה עצבית דקה המצפה את הדופן האחורי של העין ואשר אחראית על התמונה שאנו רואים. על גבי הרשתית ישנם סיבים עצביים ואלו מתנקזים אל עצב הראיה ש"משדר" את התמונה שנקלטה אל עבר המוח. הרשתית נמצאת בחלק העמוק של העין ובמרכזה נמצאת המקולה (Macula).

מקולה (מרכז הראיה)

המקולה היא האזור המרכזי של רשתית העין והיא האחראית לחדות הראיה המיטבית. המקולה אחראית על ראייה באור יום, זיהוי פרצופים, על ראיית צבעים. אזור זה צפוף בחיישני ראיה ואור ואם הוא נפגע התוצאה היא ירידה באיכות הראיה לרבות הופעת כתמים מטושטשים במקום תמונה שלמה.

עצב הראיה

עצב הראיה תקין הוא חלק מאוד מרכזי בבריאות העין ואחראי להעברת המידע מהרשתית אל עבר המוח והוא זה שמאפשר לכל הפרטים "להתחבר" לכדי תמונה אחת. העצב נמצא בחלקו האחורי של העין כשהוא מורכב ממיליוני סיבי עצב דקיקים שתפקידם הוא להעביר את המידע הנקלט מהתאים אל עבר המוח בצורה של אותות חשמליים.

המוח מתרגם את כל המידע שעובר אליו לאובייקט בו אנו צופים. דרך עצב הראיה עוברים גם כלי דם שמזינים את הרשתית.

בשיתוף ד"ר אבי אוחיון
  • עוד באותו נושא:
  • עיניים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully