וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך בוחרים תופים אלקטרוניים מומלצים למתחילים? המדריך המלא 2021

בשיתוף מרכז הסאונד

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 10:09

מערכות תופים אלקטרוניים הן כלי נגינה ששווה לחשוב עליו. הנה כל הפרטים שאתם צריכים לדעת על חלקי המערכת השונים ותפקידם

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים/יח"צ

מערכות תופים אלקטרוניים פותחו לראשונה בשנות השבעים. הן נראו מעניינות למדי - אך הפוטנציאל המוזיקלי שלהן היה מוגבל.

[ ראו כאן מחירון ומבצעים על תופים אלקטרוניים ]

מאז, הרבה מים עברו בנהר. מערכות תופים אלקטרוניים כיום הן כוח ששווה להשקיע בו מחשבה. הן עומדות איתנות אל מול מערכות תופים אקוסטיות. מתופפים מובילים כמו עומר חאקים התמחו בנגינה על מערכות תופים אלקטרוניים.

המדריך המקוון הזה יעזור לכם לבחור את המערכת שהכי תתאים לכם ותצביע על ההבדלים, היתרונות והחסרונות של מערכות תופים אלקטרוניים.

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים/יח"צ

אקוסטי או אלקטרוני?

תשובה ישירה: שניהם. מערכת אלקטרונית יכולה לעשות דברים שאקוסטית לא יכולה, ולהפך. אז מה עושה את המערכת האלקטרונית מעניינת עבור המתופף?

הסאונד

הסאונד במערכת אלקטרונית מופק על ידי מודול תופים. לכן, מערכת אלקטרונית יכולה להפיק צלילים שמערכת אקוסטית פשוט לא יכולה להפיק. זה חשוב לטכנו, דאנס, פיוז'ן ועוד. כמובן, תוכלו להפיק גם צלילים אקוסטיים ממודול התופים שלכם. חלק מהיצרנים אף דוגמים את המערכות האקוסטיות היוקרתיות שלהם אל תוך המודולים שלהם. כך, יש לכם שפע של אפשרויות בלחיצת כפתור. מערכת התופים האלקטרונית היא למעשה מערכות רבות משולבות באחת.

המרחב

המערכת האלקטרונית דורשת פחות מקום מאשר האקוסטית. זה נהפך לגורם חשוב במיוחד בעבודה במרחב מוגבל, למשל בבית. קל להקים ולפרק אותה. אתם יכולים לקפל אותה ולהשעין על הקיר או להכניס לתוך ארון. מערכות רבות ניתנות לאריזה בקלות בתוך תיק נשיאה אחד. זה פשוט מושלם אם אתם רוצים להביא את המערכת שלכם לחזרה בלי הרבה בלגן. זמן ההקמה הוא לא עניין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תופים אלקטרוניים. יח"צ,
מערכת תופים/יח"צ

הרעש

כמו שאמרנו, הצליל בפועל מופק בצורה אלקטרונית. למערכת התופים אין ראשי תופים אלא רפידות גומי, או בדגמים המתקדמים יותר ראשי רשת. בנגינה על כל אחד מהשניים, המקל כמעט ולא מרעיש כלל. זה חשוב לאנשים שרוצים להתאמן בבית מבלי להפוך להומלסים.

פשוט שימו אוזניות על האוזניים והתחילו לנגן. זה נשמע מצוין ולא פוגע באף אחד. מערכת אלקטרונית מתאימה בצורה נהדרת כמערכת שנייה. אתם יכולים לעבוד עליה בבית כמה שאתם רוצים ולהשאיר את המערכת האקוסטית בחדר החזרות שלכם. מערכות למתחילים במחירים סבירים הן מערכות תופים נוספות ללא תחרות.

העקביות

הצליל היוצא מהמודול, אם אתם משתמשים באותן ההגדרות, הוא תמיד זהה. ישנן מאות דגימות שונות ועקביות. זה נוח במיוחד להופעות קטנות. אתם בוחרים את מערכת התופים שתרצו מתוך האפשרויות - המודול מתחבר אל ציוד הגברה - וזה הכול (ובכן, אתם חייבים לנגן בהופעה גם כמובן). גם העוצמה היא לא בעיה - אתם יכולים לכוונן אותה דרך המיקסר. מערכת התופים לעולם לא תהיה חזקה מדי או ברקע מדי.

למערכות תופים אלקטרוניים יש גם יתרונות עצומים לעבודת אולפן. לעתים הצבת המיקרופונים המסורבלת על המערכת היא מיותרת וניתן לשלוט על הסאונד ב-100%. זה חוסך המון זמן אולפן יקר והופך את כל עניין ההקלטות להרבה פחות מסורבל ומייגע.

הרכיבים

הרפידות

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - רפידת סנר/יח"צ

רפידות התופים הן בגובה של בין 4 ל-5 סנטימטר. הן נראות כמו צלחת ומצופות בגומי. בפנים, יש או פיזו (מתמר פיזואלקטרי) או נגד מיוחד (נגד רגיש לכוח FSR). כאשר הרפידה מופעלת - כלומר, כאשר אתם מכים בה עם מקל - המתח משתנה והמודול מתרגם את האות לצליל המשויך לרפידה הרלוונטית.

הקוטר של רוב הרפידות הוא כ-10. המשמעות היא שהן קטנות יותר מרוב המעטפות של תופים אקוסטיים ולכן קל יותר למקם אותן. התחושה היא זהה בכל הרפידות, בין אם הן מייצגות טום תלוי 10 או פלור טום 18. זה נותן לכם ריבאונד נהדר ושווה לכל הטומים, דבר שהוא בלתי אפשרי לחלוטין במערכת תופים אקוסטית (אוקיי, ג'וג'ו מאייר יכול לעשות את זה).

הטריגר בתוך הרפידה הוא דינמי - אם אתם מכים ברפידה חזק, זה חזק, ואם אתם מכים בה חלש, זה חלש יותר. מעבר לכך, יש רפידות מתוחכמות יותר שיש עליהן אזורים שונים. הצליל המתנגן תלוי במיקום המכה על הרפידה. אולם הרפידות היוקרתיות האלה דורשות מודול איכותי כדי לעבד את האות. רפידת התוף מתחברת למודול בעזרת כבל. לצורך כך, משתמשים בכבל פונון או XLR סטנדרטיים.

רפידות ראש רשת

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - רפידת רשת/יח"צ

רוב מערכות התופים האלקטרוניים משתמשות ברפידת ראש רשת עבור תוף הסנר. ראשי הרשת נראים כמו ראש תוף העשוי מרשת דקה - מכאן שמם. כאשר מנגנים עליהם, הם חלשים אף יותר מרפידות הגומי ויש להם פיל מציאותי נהדר.

אולם, היתרון העיקרי שלהם הוא יכולת הנגינה הבלתי תובענית שלהם. לרפידות גומי יש אומנם ריבאונד נפלא, אך המשטח הקשיח משפיע על המפרקים שלכם כאשר אתם מנגנים עליהן למשך זמן רב. אתם יכולים לשפר את זה בעזרת טכניקת מקל נכונה - אך עדיין תרגישו את זה. ראשי רשת נעימים יותר ויש להם עדיין ריבאונד מצוין. למערכות מובילות יש ראשי רשת לא רק בסנר, אלא גם בטומים.

רפידות טום

ברוב המקרים, רפידות טום הן רפידות מונו. הטריגר מייצר צליל אחד, דינמי כמובן. למתחילים יש רפידות גומי עבור הטומים. זה מתקבל על הדעת, כיוון שחלק גדול מהנגינה הוא על הסנר. במערכות איכותיות יותר, כל הטומים הם ראשי רשת. במקרה הזה, הם יכולים להיות סטריאו, כך שיש להם טריגר רחב יותר.

רפידות סנר

רפידות הסנר הן סטריאו, כלומר ניתן לנגן שני צלילים. לרפידות סנר סבירות יש יכולת רים שוט.

לרים של רפידת הסנר יש טריגר משלו והוא נחשב לרים שוט. מערכות רבות למתחילים מציעות רפידת ראש רשת עבור הסנר. הדבר מאפשר נגינה טובה יותר עם פחות עייפות עבור המתופף.

רפידות מצילה

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - רפידת מצילה/יח"צ

רפידות המצילה מצופות בגומי והן בעלות צורה שונה מאלה של הטומים. הן מגיעות בצורה של מצילה, עגולות או מחולקות כמו עוגה. ההשעיה שלהן זהה פחות או יותר לזו של מצילות אמיתיות, הן משוחררות למדי, מה שמוביל לתחושה דומה במקל.

למצילות טובות במיוחד יש אזורים שונים המאפשרים נגינת בל, רים, אדג' וכולי על רפידה אחת, בהתאם למיקום המכה. כך, ניתן לנגן על הרייד, הקראש והבל בצורה כמעט מציאותית. רפידות מצילה טובות ניתן גם לסתום. במעבר לטווח המקצועי, רפידות המצילה נעשות מתוחכמות יותר ואכן נראות יותר דומות למצילות אמיתיות. אולם, יש לשלב את הרפידות המקצועיות האלה עם מודול תוף תואם כדי לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהן.

היי האט

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - היי האט/יח"צ

ההיי האט הוא רפידת מצילה מיוחדת. במערכות למתחילים, ההיי האט פשוט נראה כמו רפידת טום. מחברים פדאל קונטרולר והסאונד משתנה לפי מיקום הפדאל. כיוון שהפדאל מתחבר בכבל, ללא תלות בחומרה, ניתן למקם אותו בצורה מושלמת.

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים/יח"צ

מערכות תופים אלקטרוניים מתקדמות יותר משתמשות במעמד היי האט עם שתי רפידות מצילה אלקטרוניות שניתן לפתוח ולסגור. השליטה, הפיל והצליל בהיי האטים האלה טובים בהרבה.

באופן כללי, מצילות, ובפרט מצילות היי האט, הן הנקודה החלשה במערכות אלקטרוניות. מצילות קונבצניאליות פשוט נשמעות טוב יותר והן בעלות טווח דינמי רחב יותר. מערכות אלקטרוניות מקצועיות מציעות מודולי הרחבה כדי להתמודד עם הבעיה. אולם, אלה עדיין יקרים למדי.

רפידת תוף הבס

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - רפידת הבס/יח"צ

רפידת תוף הבס עומדת זקוף ומנגנים עליה עם פדאל תוף בס סטנדרטי. מרבית רפידות תוף הבס הן רחבות מספיק כדי להתאים לפדאל כפול. עדיין, עליכם לבדוק האם הרפידה מתאימה לשני ביטרים או לא. הטריגר ברוב המקרים, היצרן יציין האם הרפידה מתאימה לדאבל קיק או לא.

מתלה

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - מתלה/יח"צ

במערכת אלקטרונית, המודול, הסנר, הטומים והמצילות תלויות על מתלה. מאחר שמערכת אלקטרונית היא קטנה יותר ממערכת אקוסטית, כך גם המתלה יכול להיות קטן יותר. שתי רגליים מחוברות עם קורות אופקיות המחזיקות את הסנר, הטומים והמצילות וזיזים מימין ומשמאל לפלור טום מצד אחד ולהיי האט ולמודול מהצד השני, מספיקים ברוב המקרים.

במערכות מקצועיות גדולות, המתלה מאוד דומה לאלה המשמשים למערכות אקוסטיות. מן הסתם, מערכות גדולות אלה צריכות להחזיק רכיבים רבים יותר.

מתלים סטנדרטיים לתופים אלקטרוניים הם קלים להקמה ודורשים מעט מקום. בדגמים מסוימים, הכבלים המחברים את הרפידות ואת המודול מתחברים בתוך הצינור. זו תכונה נהדרת. הכבלים לא הולכים לאיבוד, לא נפגעים בקלות וכל העניין נראה מסודר ומתוקתק.

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים/יח"צ

במערכות כאלה, הכבלים לא רק רצים בתוך הטור המרכזי, אלא גם כוללים את ההיי האט ואת פדאל תוף הבס בתוך החומרה.

מתלים לתופים אלקטרוניים יכולים כמובן להתרחב עם רכיבים מודולריים נוספים - בדיוק כמו בני הדודים הגדולים שלהם.

המודול

לב העניין, או ליתר דיוק "המוח" של כל מערכת תופים אלקטרונית, הוא מודול התופים. המודול קובע אם מערכת התופים האלקטרונית תישמע טוב או רע (שזה תירוץ לא רע עבור הפחות מוכשרים מבינינו).

תחשבו על המודול כיחידת שליטה, מחשב, שעורך ומעבד את האותות הנכנסים אליו מהטריגרים, משייך אותם לצלילים המתאימים ומוסיף עליהם אפקטים. עם זאת, איכות המודול לא תלויה רק באיכות הצלילים שבו.

מודולים רבים גם ככה מאפשרים לכם לטעון אליהם דגימות משלכם. הגורם המכריע הוא כמה מדויק ומהיר מתבצע עיבוד האות הנכנס. מה שקל לעשות עם כל תוף אקוסטי, מבחינת טווח דינמי ומהירות, הוא מלאכה קשה עבור המודול. זה בולט לעין כשמנגנים רול על רפידת הסנר. ממהירות מסוימת, במודולים איטיים יותר (וכמובן זולים יותר), המעבד לא מצליח לעמוד בקצב. ברול שלכם יתפספסו כמה מכות. גורם נוסף הוא הטווח הדינמי של העוצמה. הקריטריון כאן הוא כמה גוונים המודול יכול לשחזר.

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - מודול/יח"צ

בקשר למודולי תופים, ישנו כלל אצבע: יקר זה טוב. כמות היצרנים קטנה יחסית.

יש גם מערכות נהדרות למתחילים, בייחוד לצורך אימונים. במערכת של מתחילים לא חייב להיות הכול. היתרון של מבחר הצלילים וההפעלה השקטה יחסית קיים כמו בכל מערכת אלקטרונית.

מחברים

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - מחברים/יח"צ

למודול יש שני פלטים עצמאיים. אחד כ-Uplink למערכת ההגברה או למוניטור של התופים, והשני לאוזניות. בנוסף, ישנן תכונות כגון מטרונום או "מורה לתופים", עימו אתם יכולים להתאמן על גרובים חדשים.

הכניסה והיציאה של ה-MIDI סטנדרטיות למדי, מה שמקל על שימוש במודול בסט אפ של MIDI. מודולים טובים מציעים אפקטים כגון אמביאנס, אקו, ריוורב וכולי. עם קצת ניסוי וטעייה, אתם יכולים לייצר צלילים מדהימים.

בגלל אופן החיבור שלו, המספר הגדול של כניסות ויציאות, מודול התוף משתלב בקלות בסט אפים של הקלטות. הדבר אינו נכון רק להקלטה באולפן, אלא גם להקלטות ביתיות. מודול התופים מאתגר הרבה פחות ממערכת תופים עם הצבת מיקרופון באמצע הסלון שלכם, עם אקוסטיקה מאולתרת על החלונות והקירות.

ניתן להקים אותו בקלות, ההגדרות פשוטות וזליגת הרעש אינו בעיה.

טריגר

ברפידות הגומי וברפידות ראשי הרשת, יש טריגרים מובנים. עם זאת, ניתן להשיג את הטריגרים גם כרכיב נפרד. סכימת הטריגרים במודולים שונים כמעט זהה. החיישן מתחבר ישירות למשטח (החיזוק, המעטפת או ראש התוף) או באמצעות קונוס מפלסטיק שנלחץ כלפי מטה.

את הסוג השני ניתן לכוון בעזרת בורג והוא ממוקם בדרך כלל על ראש התוף. לחילופין, ישנם גם טריגרים דבוקים. הטריגרים האלה קטנים יחסית וניתן לחבר אותם לכל משטח, מה שמבליט אותם מעל השאר (טוב, הם גם די זולים).

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - טריגרים/יח"צ

השימוש שלהם אוניברסלי. הם אינם מהווים בעיה כאשר הם מתחברים למעטפת, אך כאשר משתמשים בהם על ראש התוף, הם ניזוקים בקלות מפגיעה בטעות עם המקל. הטווח הדינמי של הטריגרים הדבוקים האלה מוגבל מעט אך עדיין תוכלו להוציא מהם לא מעט.

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - טריגרים/יח"צ

האחים הגדולים שלהם, הטריגרים המותקנים על גבי החישוק, עדיפים מהבחינה הזאת. יתר על כן, יש מעליהם כיסוי שמגן עליהם מפני פגיעות בטעות.

טריגרים המורכבים על החישוק זמינים עבור סנרים, טומים ותופי בס, ובכל אחד מהמקרים הם מותאמים לאותו שימוש ספציפי.

כמות הדגמים השונים היא קטנה למדי ומודולי תופים טובים מכילים את הטריגרים הנפוצים ביותר. זה הופך את ההתקנה והכוונון למשחק ילדים.

שילובים

עם רכיבי התופים האלקטרוניים, אתם יכולים לעשות שילובים והגדרות משלכם. הרכיב הבסיסי שתזדקקו לו הוא מודול תופים. לאחר מכן, ניתן לשלב אותו עם רפידות גומי או עם ראשי רשת - להרכיב את הכול על מתלה, וזה הכול.

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים/יח"צ

בהתאם לשימוש שלכם במערכת, ייתכן שכדאי לכם להשתמש במודול של יצרן אחד, לשלב אותו עם רפידות של אחר ולהשתמש במתלה של יצרן שלישי, למשל.


בשל הרעיון המודולרי של תופים אלקטרוניים, יש הרבה מקום לרעיונות שלכם. עם זאת, הדגש בכל הפרויקטים הללו צריך תמיד להיות על המודול. רכשו את הטוב ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם.

מערכות משולבות

וריאציה מעניינת במיוחד של הרעיון הזה היא המערכת המשולבת. ישנן שתי אפשרויות.

קחו מערכת אקוסטית סטנדרטית והוסיפו עליה ראשי רשת

(אל תתבלבלו עם רפידות ראשי רשת - אנחנו מדברים כאן על ראשי רשת - ראשי תופים).

ראשי התהודה יכולים להישאר במקומם מאחר שאין רעש בעת הנגינה. כעת, המעטפת או החישוקים מותאמים לטריגרים ומתחברים למודול תופים לבחירתכם. למצילות, כמובן, אין טריגרים. שני מיקרופונים עיליים (Overhead) מספיקים ברוב המקרים.

היתרון של הקמה כזאת היא בדרך כלל בהופעה חיה - על הבמה. המיקס רק מקבל את האות מהמודול ושני המיקרופונים. כך, אתם יכולים להגיע לסאונד נהדר באולם בזריזות. בדיקות סאונד שנמשכות נצח הן נחלת העבר. עדיין יש לפניכם את מערכת התופים הגדולה והקונבנציאלית, שנראית טוב על במות גדולות.

רפידות ותופים

הגישה השנייה היא להוסיף אלמנטים מסוימים למערכת האקוסטית שלכם. אחת האפשרויות המועדפות על רבים היא להחליף את תוף הבס בטריגרים. בתרחיש הזה, הטריגר לא מורכב על התוף אלא מתחבר לפדאל תוף הבס.

הדבר לא רק מייתר את כוונון תוף הבס - אלא גם מספק פדאל מהיר במיוחד לתוף הבס. הביטר כבר לא מפיק צליל או מכה בראש התוף, מה שמאפשר למתופף לנגן בקלילות ובמהירות. (דייב מקינטוש מדרגון פורס, למשל, משתמש בפדאל Iron Cobra; טריגר KD7 ומודול TD20. שני תופי הבס הם רק ליופי).

כמו כן, אתם יכולים בקלות לשלב רפידת טום או סנר במערכת שלכם ולהפעיל דרכה צליל מסוים. אחת הבחירות הקלאסיות היא קלאפים. כווריאציה, אתם יכולים להשתמש ברפידה הזו כסייד סנר. השמיים הם הגבול.

רפידות הקשה

עוד אפשרות מעניינת במיוחד היא רפידות הקשה. אלה מודולי תופים עם מספר רפידות משולבות. מה שאתם מקבלים זה מערכת תופים אלקטרונית שלמה בגודל של לפטופ. גודלן הקומפקטי מקל על מציאת מקום עבורן בסט אפ שלכם.

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים - רפידות הקשה/יח"צ

אם רפידת ההקשה שלכם יכולה לקחת דגימות או שאפשר להעלות אליה קבצי צלילים מהמחשב, אתם יכולים - במקרי חירום - לשלוח את חבריכם המוזיקאים הביתה.

וברצינות, שילוב רכיבים אלקטרוניים כאלה עם מערכת אקוסטית פותח למתופף המודרני דרכים חדשות. המתופף של Shadows Fall; ג'ייסון ביטנר, למשל, משתמש ברפידת דגימה כחלק בלתי נפרד מהמערכת שלו. תפקיד הרפידה היא לנגן את הפתיחים לשירים על הבמה. מכה אחת על הרפידה וזה יוצא לדרך.

סיכום

תופים אלקטרוניים. יח"צ,
תופים אלקטרוניים/יח"צ

מערכות תופים אלקטרוניים הן כלי נגינה ששווה לחשוב עליו.

ברמת מתחילים, הכוח שלהן הוא תפיסת מקום מינימלית והפעלה נטולת רעשים, מה שפותר את בעיות התרגול בבית.

הרמות הבינוניות מעניקות לכם כלים מעולים עם צלילים ותכונות שניתן לשלב בקלות בסט אפ חי או באולפן.

הקצה העליון מצטיין במערכות תופים שתתאהבו בהן. מי שיש לו את האפשרות לנסות דגם צמרת אמיתי שלא יוותר על ההזדמנות.

דבר אחד נכון לגבי כל המערכות האלקטרוניים - ניתן לשנות את הרכיבים שלהן ולשלב אותן במערכות אקוסטיות.

מתופפים ברחבי העולם - ארזו את הלגו שלכם וצאו לדרך :-)

ראו כאן עוד מדריכים בקטגוריית כלי נגינה >

גיטרות קלאסיות המומלצות ביותר

• איך לבחור גיטרה קלאסית למתחילים ?

בידורית קריוקי - מה כדאי לבחור ?

בשיתוף מרכז הסאונד
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully