וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על תכנית להמשכיות עסקית וחוסן ארגוני

בשיתוף אלמנטס

עודכן לאחרונה: 15.7.2021 / 10:04

מהי המשכיות עסקית ומהי חשיבותה להתנהלות העסק? אלון רוזן, מנכ"ל חברת אלמנטס המתמחה בליווי עסקים בגיבוש תוכניות אלה מסביר

אלון רוזן, מנכ"ל אלמנטס. שאול לנדנר,
אלון רוזן, מנכ"ל אלמנטס/שאול לנדנר

השנים האחרונות, על שלל האירועים המשבשים שנלוו אליהן, הובילו את המגזר העסקי להכיר בחשיבות הרבה שיש להיערכות לשעת חירום. בין אם מדובר במלחמה, שריפה מקומית, מתקפת סייבר, או מגפה - לא תמיד ניתן לדעת מתי המשבר הבא יגיח ומה יהיה טיבו, ולכן ארגונים רבים הבינו כי עליהם להתכונן מראש בעזרת תכנית המשכיות עסקית.

המשכיות עסקית

המטרה של תכנית ההמשכיות העסקית היא להגדיר את הכללים והעקרונות המנחים להתמודדות עם תרחישי קיצון שונים ובכך למזער את הנזקים הפוטנציאליים ככל הניתן ולהוביל להתאוששות מהירה ואפקטיבית.

אחד מהעקרונות המרכזיים בתוכנית הוא שמירה על הרציפות התפקודית של הארגון בעת המשבר, גם במקרים של פגיעה משמעותית. לצורך כך, תכנית המשכיות כוללת אסטרטגיות פעולה עבור תרחישי קיצון מסוגים שונים, שמטרתן לסייע לארגון "להחזיק את הראש מעל המים", ולהשתקם במהירות, במידה ותרחיש הקיצון יתממש.

אך כיצד יוכל להגיב הארגון לתרחיש קיצון או למצב חירום אשר לא נחזה מראש, ואין עבורו תכנית מגירה ספציפית? בדיוק עבור מקרים אלו על הארגונים השונים לשאוף להשגת חוסן ארגוני.

חוסן ארגוני

בעוד שתכנית להמשכיות עסקית נועדה להגדיר מראש את האופן בו הארגון יגיב לאירועים משבשים צפויים, חוסן ארגוני נועד להעניק לארגון את הכלים לשרוד ולהסתגל לכל סוג של משבר, גם כזה שלא היה ניתן לצפות מראש.

אלון רוזן, מנכ"ל חברת אלמנטס המתמחה בליווי תוכניות להמשכיות עסקית, מפרט: "הנחת המוצא הבסיסית מאחורי תפיסת החוסן הארגוני היא שאירועים משבשים הינם בלתי נמנעים ולא ניתן להתכונן מראש לכל סוגי התרחישים וההתפתחויות האפשריים. לכן על כל ארגון לפתח יכולות לניהול משברים אשר יאפשרו לו לפעול בצורה אופטימלית גם מחוץ למצב השגרה, בכל תרחיש."

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

על מנת לפתח את היכולות הללו, אלון רוזן מונה מספר קווים מנחים:

● גמישות אסטרטגית: היכולת לצפות, להיערך ולהסתגל לשינויים היא יכולת חשובה ביותר לצורך הישרדות הארגון. ככל שארגון ייטיב לחזות קדימה ולהתכונן לשיבושים אפשריים, כמו גם חידושים בתחומו, כך מצבו יהיה טוב ביותר ביחס למתחריו.

● תרגול איכותי: על מנת שארגון יהיה ערוך לתרחישי הקיצון השונים, לא די בכך שהוא יקיים תרגילים, אלא חשוב להקפיד על כך שהם יהיו רוחביים (דהיינו, יכללו את כלל המחלקות השונות), מאתגרים ובלתי צפויים, בדיוק כפי שאירוע אמת יטלטל ויאתגר את הארגון.


● תרבות ארגונית: תרבות ארגונית המחזקת את חוסנו של הארגון היא כזו המעודדת את העובדים "להגדיל ראש", הן בהעלאת רעיונות חדשים, והן בהצעות לייעול תהליכים קיימים ושימת לב לנקודות כשל פוטנציאליות.

לשרוד ואף לשגשג / משבר כהזדמנות לצמיחה

חוסן ארגוני נועד לא רק כדי לאפשר לארגון לשרוד את המשבר הבא, אלא גם כדי לצאת מהמשבר מחוזק ובעמדה טובה יותר מאשר מתחריו. "קיימים לא מעט מקרים בהם עסקים פרצו קדימה דווקא כתוצאה מאירוע משבש לא צפוי, וזאת בזכות העובדה שהגיבו בצורה גמישה, יעילה ומהירה יותר מאשר מתחריהם", מפרט אלון רוזן. "בדיוק בנקודות האלו נבחן הלכה למעשה החוסן הארגוני של העסק, ושם גם טמון פוטנציאל הצמיחה שלו".

בשיתוף אלמנטס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully