וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנייה קלה - מדריך קצר ומסודר

בשיתוף אפרת מאירי

עודכן לאחרונה: 26.7.2021 / 14:29

ייתכן שכבר פגשתם במושג בנייה קלה, לעתים גם במונחים דוגמת בנייה טרומית, בנייה יבילה, מתועשת, ירוקה או מתקדמת. מדובר בשם כולל שמתאר מגוון של שיטות בנייה שונות הנבדלות מן הבנייה הקלאסית המבוססת על בלוקים ובטון

בנייה קלה. freepik,
בנייה קלה/freepik

קצרה היריעה מלפרט במאמר זה אודות השיטות השונות שמאפיינות את הבנייה הקלה, אולם ניתן בהחלט לתאר את אופן ביצועה בכללותו כפעולת שינוע והרכבה של חלקים מתועשים המוכנים מראש, מן במפעל הישר אל אתר הבנייה.

שאלות נפוצות

בעוד שבארצות מפותחות רבות, הבנייה הקלה נחשבת לנפוצה ואף שגרתית, בישראל הבנייה הקלאסית המבוססת על בטון, עודנה נחשבת לנפוצה יותר. לאור זאת, עולות שאלות תכופות באשר לטיבה ושימושיה של השיטה החדשנית יותר.

האם הבנייה הקלה מאפשרת לנו לבנות בית שלם?

בהחלט, בעוד שנהוג לחשוב ששיטה זו מיושמת אך ורק בתוספות בנייה למבנה קיים, הרי שכדאי לדעת שהיא איננה פוסחת על הקמתם של בתים חדשים לחלוטין. ניתן לראות זאת בעיקר בבניית בתים פרטיים, ובפרט במושבים וקיבוצים וכן גם בישובים בעלי אופי כפרי כדוגמת מצפים, ישובים קהילתיים, ושכונות בנה-ביתך.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

האם ניתן לחוש בהבדל בין בית שנבנה בבנייה קלאסית לבין בנייה קלה?

למראית עין, לא נוכל להצביע על הבדלים בין מבנה שהוקם בשיטה הקלאסית - קונבנציונלית, לבין כזה שהוקם בשיטת הבניה הקלה. עם זאת, ישנם הבדלים חיוביים ניכרים שמהם נוכל ליהנות בעת תהליך ההקמה ולאורך פרק הזמן שבו נתגורר בנכס. את אותם הבדלים אציג מיד כאשר נעבור למנות את היתרונות הטמונים בטכניקה זו.

האם בנייה קלה היא בטוחה?

חשוב לדעת שמדובר בשיטה העומדת בכל התקנים הנדרשים, לרבות אלו המוכתבים על-ידי מכון התקנים הישראלי. בנייה זו מאושרת במגוון מדינות מפותחות לרבות מערב אירופה וצפון אמריקה.

האם בנייה זו נחשבת לזולה יותר?

הבנייה הקלה איננה בהכרח זולה יותר לעומת מקבילתה הקלאסית- קונבנציונלית. זוהי תפיסה מוטעית נוספת שחשוב להתייחס אליה. כאן המקום למנות את ההבדלים המשמעותיים שעודם הופכים אותה לעדיפה יותר.

יתרונות השיטה

להלן מספר יתרונות אותם אני מונה בפגישות עם לקוחותיי לקראת התכנון האדריכלי של המבנה.

1. מהירות הביצוע

הבדל משמעותי אל מול הבנייה הקלאסית- קונבנציונלית, ניכר במשאב הזמן. בעוד שבנייה המבוססת על בלוקים ובטון, מצריכה לחבר בין אלמנטים באמצעות מלט, הרי שבנייה קלה מתבססת על חלקים מתועשים המשונעים אל אתר הבנייה. על הקבלן לחבר את האלמנטים השונים, מאפיין אשר מקצר באופן משמעותי את תהליך ביצועו של הפרויקט.

2. מזעור הפסולת

יתרון זה יורגש אצל כל מי שיחליטו להרחיב את ביתם עם תוספת בנייה. הבניה הקלה מפחיתה באופן ניכר את כמות הפסולת וכן את הציוד ההנדסי הנדרש לביצוע הפרויקט. משמעות הדבר היא שיתאפשר לנו להמשיך לקיים שגרת חיים מלאה.

3. בידוד טמפרטורה ואקוסטיקה

האלמנטים המחברים את המבנה, עשויים מחומרי גלם שמתאפיינים בעמידות גבוהה אל מול מפגעי רעש חיצוניים וכן שינויים בטמפרטורה. משמעות הדבר היא כי חלל הבית או החדר שהוספנו, ישמור על טמפרטורה נעימה לפרק זמן ממושך יותר אל מול יחידה או מבנה שהוקמו בבנייה קלאסית.

כמו כן, בשיטות הבנייה הקלה ישנו שפע של חומרים מבודדים דוגמת חומרי הקצפה ויריעות אקוסטיות; חומרים אלו מאפשרים לנו ליהנות מסביבת מגורים שקטה ונעימה יותר. חומרי הבידוד נעים מחומרים סינטטיים ועד חומרים 100% ירוקים ובריאים.

4. הקלה על המבנה הקיים

כאשר מדובר בתוספת בנייה, הרי שבנייה קלה עדיפה למען יציבותו של המבנה הקיים. חומרי הגלם נחשבים לבעלי משקל קל יותר אל מול הבנייה הקלאסית, ובאופן הזה השפעתם על משקלו ותנודותיו של המבנה הקיים היא פחותה.

מדריך זה נכתב בשיתוף עם אפרת מאירי, אדריכלית מומחית בתכנון בנייה פרטית ובנייה קלה, בפרט במושבים וקיבוצים.

בשיתוף אפרת מאירי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully