וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגיד "לא" לילדים ולהישאר בחיים

בשיתוף יעל שוורץ

עודכן לאחרונה: 3.8.2021 / 10:15

יעל שוורץ, הלוחשת לגננות ולהורים, קוראת להורים להחזיר לעצמם את המנהיגות ההורית שאבדה בעשורים האחרונים, ומסבירה איך זה יכול להיות קל ממה שחושבים

יעל שוורץ הלוחשת לגננות והורים. יח"צ,
יעל שוורץ הלוחשת לגננות והורים/יח"צ

אחרי מהפכים רבים שיצרה בבתים משיקה יעל שוורץ קורס דיגיטלי שגם כולל יעוץ וליווי אישי שלה, ומוביל הורים להחזיר לעצמם את המנהיגות וליצור בית מכבד ורגוע שבו הילדים מתמקדים בלגדול, להתפתח ולשתף פעולה עם ההורים ממקום בריא, במקום מאבקים, כעסים ותסכולים.

זה קורה בבתים רבים בישראל בכל יום. הילד מתעורר מדי בוקר, לובש "חליפה ועניבה" דמיוניים, ומתחיל עוד יום שבו הוא מתפקד בתור הבוס של הבית שמעסיק זוג עובדים מותשים עם תנאי עבודה קשים במיוחד וללא משכורת. יעל שוורץ, מדריכת הורים בכירה לגיל הרך, בעלת 31 שנות ניסיון בתחום, כבר יודעת לזהות את ההורים הללו מהרגע הראשון. הם עייפים ממאבקי כוחות, עצבניים מלהסביר לילדים כל משפט 10 פעמים, מעידים שהם לא נהנים מספיק מההורות, ומספרים על "ילד שמחליט עליי".

"לא ייתכן מצב שבו ילדה בת 3 מנהלת את המשפחה", היא אומרת בפשטות. "הורים יכולים ללמוד להחזיר לעצמם את הסמכות. לא להתרגש מהשפה של הבכי ומשליטה של הילדים. ניתן ללמד את ההורים לגרום לכך שהילדים יקשיבו להם מחדש".

ואם לרגע זה נשמע כמו חלום רחוק ובלתי אפשרי, שוורץ ממחישה עד כמה זה יכול להיות קל להורים יותר ממה שהם חושבים. "הבשורה הטובה היא שזה תלוי בנו, ההורים. פונים אליי לא מעט הורים ומבקשים 'תתקני לי את הילד'. לא! אתם תתקנו את עצמכם! תתקנו את ההתנהלות שלכם!".

כאן הקושי, לא?

"לא בדיוק. אם הילד מכניס סיכה לחשמל אתם יודעים טוב מאוד להיות ברורים ולהגיד לו 'לא'. נכון? אתם לא מהססים לרגע ואין כאן שאלה. אז תלמדו לומר 'לא' על דברים שחשובים לכם מאוד. הם אמנם לא בגדר סכנת חיים, אבל הם מהותיים וחשובים לכם, ובשורה תחתונה גם טובים לילד. בכל המקומות שאני כהורה לא סגור על עצמי, מפה מתחילות הצרות. כשאנחנו בטוחים בהורות אנו יודעים להעביר מסר ברור. ואז אנו גם יודעים להגיד 'לא' בצורה חכמה, נחושה ואמפתית".

הילדים אוחזים בהגה במקום ההורים. canva,
הילדים אוחזים בהגה במקום ההורים/canva

הילדים אוחזים בהגה במקום ההורים

שוורץ היא מדריכת הורים בכירה ומדריכות גננות בכירה עם ניסיון של עשרות שנים בשני המקצועות, שבזכות ההצלחה הגדולה שלה זכתה לכינוי "הלוחשת לגננות ולהורים". תחום ההתמחות שלה הוא גילאי לידה עד שש, ובתור מי שפוגשת עשרות הורים וצוותים בחודש, וערכה מהפכים שלמים בבתים שמוקירים לה תודה, היא מצביעה על הבעיה המרכזית של העידן הנוכחי: "הורים בעידן הנוכחי סובלים מאובדן הסמכות שלהם מול הילדים. ניהול משפחה הוא כמו מסע של אונייה, כשתפקידנו, ההורים, לאחוז בהגה. במקום זאת במשפחות רבות הילדים עם ידיים על ההגה. ההורים מדברים אל ילדיהם בסימני שאלה. 'אנחנו עכשיו חוזרים מהגינה?', 'נחזור ותאכל ארוחת ערב?'. אני לא שואלת, אני מודיעה. ועליי לעשות זאת בחוכמה".

כיצד מחזירים סמכות?

"קודם מבינים כיצד זה קרה. הורים רבים נבהלים מסמכות, אבל זה משורש לסמוך. איך אני מקבלת סמכות? כאשר הילדים יסמכו עליי שהם בידיים טובות, וזה קורה כשמילה שלי היא מילה, כשאני עקבי כהורה, אומר ועושה! כאשר ההורה לא עקבי הילדים כל הזמן עורכים בדיקת גבולות והם עושים זאת כי הם רוצים לתת לכם, אמא ואבא, הזדמנות נוספת להראות להם שאתם עקביים ונחושים, כי הם זקוקים לעקביות הזאת, למסגרת הברורה, לסֶדֶר".

הילד יהיה פנוי לנשום ולהתפתח במקום להילחם

ההצלחה שלה בליווי משפחות יצרה ביקוש מצד הורים רבים לליווי ולהדרכות בנושא הילדים והסמכות, ולכן שוורץ פיתחה את הקורס הדיגיטלי "מהורים מתוסכלים להורים מנהלים", שמטרתו לעשות להורים סדר בראש ולהחזיר את הסמכות לידיים שלהם. יודעי דבר בתחום הגדירו אותו בתור "10 שיעורים להורים הכי חשובים ever שתשמעו בחיים".

מלבד השיעורים הדיגיטליים, ההרשמה לקורס כוללת התייחסות אישית ופרטנית לכל משפחה מצידה של שוורץ, כדי להוביל להצלחה מקסימלית. "המטרה שההורים יהפכו למומחים של הילדים שלהם", היא מסבירה. לאחר ההרשמה לקורס ההורים ממלאים שאלון, ובעקבותיו עורכים פגישת זום עם שוורץ, שמתווה להם את הדרך וממקדת אותם בדגשים החשובים להם. בנוסף, שוורץ מלווה במשך חמישה חודשים כל משפחה שנרשמה, עם וובינרים של שאלות ותשובות שמתקיימים אחת לשבועיים.

שוורץ מציירת את התמונה שמתקבלת כשמאמצים את התפיסה החינוכית להחזרת הסמכות ההורית, תמונה שהיא גם אידיאלית וגם מאוד אפשרית: "אנו רוצים שבכל בוקר הילד יקום עם הידע מה מותר ומה אסור, ויפעל בהתאם. נגיע לזה מהר מאוד בקורס, ואז הוא יפסיק לבדוק גבולות, כי הוא יודע. ואז - הילד פנוי לנשום, לגדול, להתפתח, ולהתמקד בלהיות ילד מאושר בבית שיש בו רוגע ושלווה, ושמשלב ילדים בשיתוף פעולה מרצון. הכול תוצר של תקשורת מכבדת בגובה העיניים ללא שולטים ונשלטים.

"הקורס מאוד פרקטי ומביא כלים רבים. הוא לא נשען על תיאוריות ופילוסופיות אלא מצביע על מהלכים פרקטיים ומסביר בקצרה את התפיסה החינוכית העומדת מאחוריהם. זה יכול להגיע לרזולוציה של איזה משפט להגיד לילד, ולצד זה הסבר למה להגיד אותו כך".

שוורץ ממחישה על ידי הצגת אחת מאבני הדרך המלוות את הקורס. "אני מובילה את ההורים להתמקד במה שחשוב. אני מבקשת מהם ליצור סלסלת ערכים הנוגעת לגידול הילדים ולדרג אותם לפי חשיבות. ערכים המדורגים בציון 9-10 הם יהיו נר לרגלינו. במידה והילד ירצה להפר אותם, נגיד 'לא'. עם השאר אפשר לזרום. למשל, החלטתי שאכילת ממתקים, שעות מסך וזמן שינה זה הכי חשוב, אז נלמד להגיד 'לא', לא ממקום של מאבק כוח ושל 'דווקא', אלא מסר נחוש וברור בשפה עם המון כבוד לילד".

פונים אליי לא מעט הורים ומבקשים 'תתקני לי את הילד'. canva,
פונים אליי לא מעט הורים ומבקשים 'תתקני לי את הילד'/canva

רק 'לא'? או גם לספק הסבר?

"תמיד עם הסבר! כי אחרת זה ייראה כמו גחמה. וגם כי זו הדרך המכבדת. למשל, הילד רוצה מנה נוספת של שוקולד? אז אני אומר לו: 'אני מבינה שאתה רוצה, אבל אנחנו אוכלים רק מתוק אחד ביום, כי זה לא בריא'. במקום השוקולד ננסה להביא דבר שיספק אותו במידה דומה. פרי למשל. או כל דבר חלופי אחר לבחירת המשפחה. נכון שהשינוי לא קל בהתחלה, כי הילד רגיל שכשהוא רוצה הוא בוכה ומקבל, אך ככל שההורים ברורים ונחושים יותר ופועלים מתוך כבוד עם גבול ברור, השינוי מתקיים מהר יותר".

ילדים "טמפרמנטים", "דעתניים", "סחטנים" - יש פתרונות להכל

הקורס הדיגיטלי מותאם לכל משפחה עם ילדים בגילאים הרלוונטיים. בליווי ששוורץ מעניקה במסגרת הקורס, ביכולתה לספק פתרונות גם למקרים ספציפיים מורכבים יותר.

לדוגמה, ילד בעל טמפרמנט גבוה. "ראשית בודקים מהי הסיבה", היא מסבירה. "ייתכן וזה קשור לוויסות וניתן לעשות אבחונים לכך מגיל צעיר ולהבין. מעבר לכך אני מעניקה כלים פרקטיים. אני מנחה הורים עם ילד בעל טמפרמנט לדעת לדרוש ממנו דברים בהתאמה למצבו, כדי למנוע מצב של אי הצלחה ותסכול לשני הצדדים. אם ילד אחר יכול לשבת 10 דקות בכיסא האוכל ולאכול, אז עם ילד טמפרמנטי אסתפק בחמש דקות. כמו כן יש לבנות סביבה שתתאים לאופיו. ילד כזה לא יכול להיות כל היום ב'כלוב' בבית, אלא לצאת החוצה, לגינה. הבית צריך להיות מעוצב בהתאם למסוגלות וליכולת של הילד, עם צעצועים או אביזרים שעימם הוא מוציא אנרגיה כמו סוסי רכיבה, טרמפולינה, כדור פיזיו, מסלולים בבית, ריקודים ושירים. המטרה שיוציא אנרגיות כדי להקל עליו".

שוורץ מספקת דוגמאות נוספות. "ילדים שיש להם התפרצויות זעם, עלינו ללמד אותם לווסת את עוצמת הרגשות שלהם. כמו שילד לומד להתקלח ולהתלבש, עליו ללמוד לווסת את התגובה שלו ל'לא'. איך מתחילים לטפל בזה? כעס זו תגובה שניונית לרגש אחר שעלינו לטפל בו. למשל אכזבה, תסכול. אז אם הילד דוחף ומרביץ להורים בגלל ה'לא' שקיבל, אז כשיודעים מה עומד מאחורי זה כבר לא נבהלים. להבין מה קורה ולתת מענה לרגש שהוביל לזעם.

"הורים רבים מספרים לי שקשה להם להיות סמכותיים מכיוון שיש להם 'ילד דעתן'. אז אני אומרת - זה נהדר ומקסים כאשר לילד יש בטחון עצמי והוא מביע את עצמו ורצונותיו. יש הבדל בין דעתן לשתלטן, כשההגה בידיים של הילד והרצון שלו נוגד את הערכים הבסיסיים של ההורים. התפקיד שלי כהורה בעל סמכות להגביל באופן ברור. זכותו להתנגד ולהתרגז. אני לא מתרגשת. אני הורה נחוש ועקבי שיעניק אותה תגובה. זה יוביל בסופו של דבר לילד רגוע".

ומה עושים אם ילד מנסה לסחוט רגשית את ההורים? זה גם סוג של שליטה.

"כאן המקום לזהות האם מדובר בקושי אמיתי או משהו שבא 'להפעיל' הורה. כשיש אישיו אמיתי אז כמובן שחובה עליי להיות אוזן קשבת ולתת לילד מענה לצרכים שלו. אם הילד טוען בלילה שהוא מפחד ורוצה לישון עם ההורים, צריך קודם כל לתת מענה עבורו לצורך שלו. הוא פוחד, אז אשב לידו במיטתו. ואז אברר עימו. אם יש בעיה - נטפל בה באופן נקודתי. במידה וגילינו שיש כאן 'סחיטה' מצידו, אז אפעל בהתאם. הילדה קוראת לך בלילה? אז היא תלמד שיש לזה מחיר. כשחוזרים אחר הצהריים מהגן והיא תרצה לשחק, אמא תאמר לה: 'אני כל כך עייפה לא ישנתי טוב בלילה'. וכך על דברים נוספים שתבקש. לא להיות פנויה אליה כפי שהיא רגילה. בשום אופן לא לומר לה ש'זה בגלל שלא נתת לי לישון'. אלא לשדר לה את זה בצורה חכמה מבלי להאשים. היא תשלם מחיר, תתוודע לקשר בין סיבה לתוצאה ותבין ש'לא היה שווה' לגרום להורים להתעייף בלילה.

"אם הילד לא רוצה ללכת לגן ומספר דברים שדורשים בירור, יש לערוך בירור עם צוות הגן ולנסות לטפל ולפתור. אם לאחר בירור הבנתי שהייתה כאן מניפולציה של הילד, אז חובה עליי בתור ההורה שלו להעביר לו מסר של 'סומכים עלייך' בצורה מאוד ברורה. למשל: 'כמו שאני הולכת לעבודה, אתה הולך לגן. ואני סומכת עלייך שתסתדר'. ילד לא יעשה סתם את הטריק הזה על כל הורה, הוא ישתמש בו היכן שהוא מרגיש בקיעים אצל ההורה - שההורה מתקשה לשחרר אותו, תלותי בו, דואג לו. הרגשת ההורה עוברת לילד והוא יודע לתדלק את זה יפה. הוא יכול לספר כל מיני דברים ש'עשו לו', להגדיל, ולהעצים את מה שקרה במציאות רק כדי להפעיל את ההורה. הורה שיש אצלו את הנקודה הרכה הזאת מאפשר זאת לילד".

לקבל שיתוף פעולה מהילד ללא עונשים ותגמולים

מלבד הקריירה שלה בהדרכת הורים שוורץ היא כאמור גם יועצת חינוכית בכירה, בעלת תואר שני בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב. היא משמשת יועצת חינוכית ומדריכה פדגוגית בכירה בגני עירייה וגנים פרטיים, ומסייעת לצוותים בכל הנוגע להתנהלות מול הילדים, ההורים, ואתגרים שונים. שוורץ: "אני מנחה למשל את הצוותים כיצד להתמודד עם התנהגויות מאתגרות של ילדים בגנים. לזהות קשיים של ילדים, להקשיב לצורך ולרצון של הילד ומשם להגיב בחוכמה (זה לא אומר שאסכים לכל צורך, אך תמיד אקשיב) ולקבל שיתוף פעולה מהילד, לא בגלל שגערו בו או בגלל שקיבל מדבקה טובה, אלא שהוא משתף פעולה כי כך מקובל. אני מובילה את הגן להתנהל בתקשורת מכבדת ומדויקת".

מלבד הדרכות פרטניות שוורץ מעבירה קורסים והרצאות לגננות. בקיץ הקרוב תקיים את הכנס הרביעי המסורתי שלה לגננות, הפעם על התפיסה החינוכית שהשתנתה בעידן החדש - "כיצד מלמדים במאה ה-21". שוורץ גם חיברה חוברות חינוך לצוותים. פעילות בולטת שלה היא ניהול מועדון גננות המאגד עשרות גננות מכל רחבי הארץ שזוכות לתמיכה צמודה בכל הנושאים המקצועיים. "זהו מועדון חברות מרגש שכל הזמן לומד", מסבירה שוורץ שמקיימת לחברות וובינרים מיוחדים עם אורחים. "לגננת פרטית אין מערכת אליה היא משתייכת, וגננות בגן עירייה לא תמיד משתפות את כל הקשיים עם הקולגות והמפקחות. גננות זה עם בודד, ובמסגרת המועדון אני מספקת להן גב, זמינה עבורן במשך רוב היממה, בשעות 8:00-22:00, ומעניקה ייעוץ ותמיכה".

בגלל הקשר ההדוק שלה לצוותים חינוכיים, המשפחות שעימן היא עובדת נהנות משני הכובעים שלה כמטפלת. שוורץ: "אני גם עוזרת להורים בסיטואציות בגן, מדברת עם גננות של הילדים, שרבות מהן גם מכירות אותי. זה מעניק יתרון ומרחיב את היכולת שלי לסייע".

אפשר להפוך מהורים מתוסכלים להורים מאושרים שמנהלים את הסיטואציות. canva,
אפשר להפוך מהורים מתוסכלים להורים מאושרים שמנהלים את הסיטואציות/canva

ליצור בסיס חזק לילדים להמשך דרכם

הדבר שהכי ניכר בשוורץ משך כל השיחה זו ההתלהבות בקולה, שמבהירה עד כמה היא אוהבת את עבודתה. היא מסבירה: "אני אוהבת חינוך. זה מדליק לי את האור בעיניים, ואני חיה ונושמת חינוך 24/7 ויכולה לדבר בנושאי חינוך בלי סוף".

היא באה מבית שנושם חינוך. אמה, הדסה בן דרור, היא אשת חינוך בכל רמ"ח איבריה, מדריכת הורים וגננת מיתולוגית שניהלה את אשכול הגנים הראשון בתל אביב ששמו נודע בכל הארץ. "חינוך זה אצלי בדם. מגיל אפס בבית שלנו תמיד היה שיח עם ניתוח אירועים שונים הקשורים לילדים. ידעתי המון על התחום דרך הבית ואמא, עוד לפני שהייתה לי תעודה מקצועית אחת. ובטח אחרי כן כשלמדתי והעמקתי".

חשת זאת גם בהורות שלך?

"בהחלט. הייתה לי הורות מהנה לשני ילדיי שהיום הם בוגרים, ואני רוצה שיהיה כך לכולם. בעבודתי אני מתמקדת בגיל אפס עד שש כי זה הגיל שהוא הבסיס, והוא הגיל שמתווה לילדים את הדרך ומעצב אותם להמשך דרכם כבני נוער ובוגרים. אני רואה בזה חשיבות ממעלה ראשונה. הבסיס של הילדים צריך להיות חזק! וחשוב לי להבהיר להורים שזה אפשרי - הוא יכול להיות חזק".

לנהל בית עם שיח בריא ומכבד, להשיג שיתוף פעולה מהילדים ללא תחנונים ומאמצים, ליהנות מגידול הילדים - רוצים לקבל כלים פרקטיים ופשוטים שיסייעו לכם להחזיר את הסמכות ההורית והרוגע לביתכם? למידע נוסף על הקורס ולשאלות, השאירו פרטים בטופס - ויעל שוורץ הלוחשת לגננות ולהורים תשמח להקשיב ולסייע לכם:

בשיתוף יעל שוורץ
  • עוד באותו נושא:
  • הורות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully