וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע סרטן הלבלב נחשב קטלני

בשיתוף קנסר הופ

עודכן לאחרונה: 22.8.2021 / 14:35

על אף המחקרים והחידושים האחרונים, סרטן הלבלב עדיין נחשב לאחת מהמחלות הממאירות המורכבות ביותר. מדוע סרטן זה נחשב למאתגר כל כך, ומה שונה בו לעומת סוגי סרטן אחרים?

אילוסטרציה. ShutterStock
לבלב/ShutterStock

בעוד שסוגים רבים של סרטן זכו להתפתחויות טיפוליות שהביאו למהפכה בטיפול במחלה, סרטן הלבלב ממשיך להיחשב כאחד מסוגי הסרטן הקשים ביותר לטיפול. לצד הניסיונות לפתח שיטות חדשות לאבחון מוקדם ולטיפול יעיל ומותאם אישית, חוקרים מנסים להבין מה הופך את סרטן הלבלב לקטלני.

אחת הסקירות העלתה מספר אפשרויות אשר ככל הנראה, כל אחת מהן תורמת לאתגרים הטיפוליים המקושרים עם סרטן הלבלב:

• שיעור נמוך יחסית של גילוי מוקדם
• מחסור בגורמי סיכון הדורשים מעקב
• גיל המטופלים בעת האבחנה
• מבנה הגידול ועמידותו לטיפולים

בכל שאלה שנוגעת לבריאותך, בפרט בכל הקשור לסרטן לבלב, אנחנו ממליצים לפנות לצוות רפואי מוסמך.

מדוע שיעור הגילוי המוקדם בסרטן לבלב הוא נמוך?

לאורך השנים, עולם הרפואה הצליח לפתח בדיקות לגילוי מוקדם של סוגי סרטן שונים. לדוגמה, התרחב מאוד השימוש בממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד, ובקולונוסקופיה לסרטן המעי הגס.
לאבחון מוקדם יש חשיבות רבה: באופן כללי, גילוי מוקדם של המחלה, כלומר כאשר הגידול עדיין קטן יחסית ולא התפשט לאזורים אחרים, מאפשר שימוש באפשרויות טיפול יעילות יותר, ובמקרים מסוימים אף להוביל לריפוי.

לעומת זאת, בכל הנוגע לסרטן הלבלב, עולם הרפואה עדיין לא הצליח למצוא כיצד ניתן לגלות את הגידול בשלב מוקדם. לכן, בחלק גדול מהמקרים, הסרטן מתגלה רק כאשר המטופל מתחיל לחוש בתסמינים כתוצאה מסרטן הלבלב, מה שפעמים רבות מלווה סרטן בשלב מתקדם יחסית.

בנוסף, חוקרים טוענים כי סרטן הלבלב נוטה להתפשט באופן מהיר יותר מגידולים אחרים, ולשלוח גרורות בשלב מוקדם יחסית מרגע הופעת הגידול. טענה זו עשויה להסביר מדוע בחלק ניכר של המקרים הגידול מתגלה כבר לאחר התפשטות המחלה מחוץ ללבלב.

מחסור בסמנים ('מרקרים') המאפשרים גילוי מוקדם

ישנם סוגי סרטן אשר משחררים חומרים מסוימים היכולים להתגלות בבדיקות דם. חומרים אלו מאפשרים מידה מסוימת של הערכת הסיכון של המטופל למחלה ומעקב אחר התקדמותה ואחר יעילות הטיפול.

בסרטן הלבלב ישנו אמנם סמן, המכונה CA19-9, אך הוא משמש בעיקר למעקב אחר התקדמות המחלה, וככלל הוא לא נמצא ככלי יעיל לאיתור המחלה בשלביה המוקדמים. ישנם מחקרים המנסים לאתר סמנים נוספים, אשר עשויים לאפשר גילוי מוקדם של סרטן הלבלב, אך עד כה ללא הצלחה מרובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

גורמי הסיכון של סרטן הלבלב

בנוסף למחסור בבדיקות המסייעות בגילוי מוקדם, אין הרבה גורמי סיכון משמעותיים אשר עשויים לעזור לעקוב אחרי אוכלוסייה בסיכון, על מנת לגלות את הסרטן בשלביו הראשוניים. בסוגים אחרים של מחלת הסרטן, כגון מלנומה (סרטן העור), סרטן שד וסרטן מעי גס ידוע כי ישנם גורמי סיכון מסוימים, המובילים את המטופלים לבצע מעקב שגרתי אצל רופא/ה.

עם זאת, חשוב לציין מספר גורמים אשר כן נמצאו כמעלים את הסיכון לסרטן הלבלב: הופעה פתאומית של מחלת הסוכרת, כאשר לא קיים רקע משפחתי למחלה, נמצאה כמעלה סיכון לסרטן הלבלב. גם מצב בו מספר בני משפחה חלו בסרטן הלבלב מגביר את הסיכון למחלה. בנוסף לכך, נמצא כי עישון, השמנה וסוכרת הם גורמים שיכולים לעלות את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב.

הגיל הממוצע לאבחון בסרטן הלבלב

גורם נוסף אליו התייחסו במחקר הוא גיל המטופלים: הגיל הממוצע של המטופלים בעת אבחנתם בסרטן הלבלב הוא 71, כאשר לחלק ניכר מהמטופלים נמצאו גם מחלות רקע נוספות, מלבד סרטן הלבלב.

לטענת החוקרים, ישנה חשיבות לגיל ולמצב הבריאותי הבסיסי מבחינת היכולת להתמודד בצורה טובה יותר עם מחלת הסרטן, ועם הטיפולים הכרוכים בה.

מהו המבנה הייחודי של סרטן הלבלב?

גידולים סרטניים מורכבים מתאי הגידול עצמו, ומרקמת חיבור המספקת הזנה ותמיכה לגידול. במקרה של סרטן הלבלב, נמצא כי רקמת החיבור הזו עמידה במיוחד, ואף משמשת כמעין מחסום המונע מתרופות מסוימות להגיע אל התאים הסרטניים.

בנוסף לעמידות הנוצרת מרקמת החיבור, גם שינויים גנטיים (מוטציות) הנמצאים בתאי הגידול עצמם מאפשרים גדילה מואצת של תאי הסרטן ועמידות לטיפולים שונים.

עם זאת, חשוב לציין כי מציאת מוטציות בגידולים סרטניים עשויה להיות דווקא חיובית: השינויים הגנטיים מהווים 'מטרה' מדויקת לטיפול בסרטן, אשר מאפשרת לצוות הרפואי לבחור את הטיפול שיתקוף את התאים הסרטניים באופן מדויק, ויאיט את המחלה.

כיום ישנן מספר תרופות לסרטן לבלב שפועלות טוב יותר במטופלים עם מאפיינים גנטיים מסוימים. כך, תרופה בשם Olaparib (Lynpraza) פועלת נגד המוטציה BRCA שיש אצל חלק מהמטופלים, תרופות בשם Larotrectinib (Vitrakvi) entrectinib (Rozlytrek פועלות נגד שינויים בגנים NTRK והתרופה Erlotinib (Tarceva) פועלת נגד החלבון EGFR.

לסיכום

בכל הנוגע להתמודדות עם סרטן הלבלב, קיים עדיין אתגר לגלות את המחלה בשלביה הראשונים. הבנת הגורמים המקשים על עולם הרפואה להתמודד עם סרטן הלבלב עשויה לעזור בפיתוח טיפולים חדשים ובהם טיפולים ממוקדים.

טיפולים אלה, שחלקם כבר מאושרים על ידי הרשויות, יכולים לתקוף באופן מדויק את הגורמים המאפשרים לגידול לשגשג, ובכך לשלוט על המחלה בצורה טובה יותר.


המאמר באדיבות צוות המומחים של קנסר הופ המתאימים טיפול מותאם אישית לחולי סרטן הלבלב

03-720-7404

בשיתוף קנסר הופ
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully