וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגרנות כפייתית - פינוי, ניקוי וחיטוי הבית

בשיתוף שי פינוי דירה

עודכן לאחרונה: 23.8.2021 / 9:56

פינוי דירה של אגרנים כפייתיים היא פעולה נחוצה מבחינה בריאותית ובטיחותית. איך מתבצע פינוי כזה ואיך דואגים לבריאותו הנפשית של האגרן?

אגרנות כפייתית. שי פינוי דירה,
פינוי דירה של אגרן כפייתי/שי פינוי דירה

פינוי דירות הפך בשנים האחרונות לעניין מאוד נפוץ, לאחר שאנשים התחילו להבין שאת הפסולת שהם צוברים בבית שלהם, או בנכסים השייכים להם, והופכים את החללים שלהם למחסנים בתוכם הם חיים, הם כנראה לא יפנו לעולם בעצמם. זה נובע גם מכך שהם לא רוצים להתעסק עם כל העבודה הפיזית הכרוכה בעניין, ולכן דוחים את העניין מיום ליום במשך שנים, וגם בגלל הקושי להיפרד מחפצים שאנחנו נוטים לשמור "ליתר בטחון". יחד עם זאת, פינוי במקרים כאלה הוא פינוי פשוט יחסית מבחינה פסיכולוגית. יכולות להיות מורכבויות לוגיסטיות ופיזיות שמקשות על תהליך הפינוי, אך מבחינה פסיכולוגית ההתמודדות היא מול אנשים נורמליים העושים את הפינוי מבחירה חופשית. לעומת מקרים אלה, ישנם המקרים של פינוי דירות של אגרנים כפייתיים, וזה עניין שקיים כבר הרבה מאוד זמן.

צריכים עזרה עם אגרן כפייתי? התקשרו אלי עכשיו - 050-7454504

אגרנים כפייתיים, כשמם כן הם, אוגרים למעשה כל דבר, כל חפץ, כל פריט, חסר ערך ככל שיהיה. ביתם של אגרנים כפייתיים הוא בדרך כלל בית שלא ניתן להיכנס אליו, לא ניתן לשבת בו, ולעיתים אפילו קשה לראותו אותו מבפנים כשערימות ענק של פסולת וחפצים ממלאות את כל חלל הבית. במקרים כאלה, יכולים להיווצר מגוון רחב של בעיות תברואתיות, בריאותיות ובטיחותיות. זה יכול להיות פסולת אורגנית שמתערבבת עם פסולת יבשה. הפסולת האורגנית מרקיבה עם הזמן, מעלה ריח רע, מושכת מזיקים למיניהם, ולבסוף גורמת לפטריות המתפשטות בכל רחבי הבית. זה יכול להיות מתכות חלודות, מכשירי חשמל ישנים מפורקים וחדים היוצרים בעיה בטיחותית, וזה יכול להיות ערימות של בגדים שכבר מעלות עובש, ובתוך כל זה צריך האגרן הכפייתי לחיות, ובמקרים רבים גם משפחתו שפשוט אינה יודעת איך להתמודד עם הבעיה.

במקרים בהם האגרנות הכפייתית מגיעה לנקודת רתיחה בה לא ניתן עוד לחיות בתוך הבית, היוזמה לפינוי הבית יכולה להגיע ממספר מקורות. שכנים המתלוננים על מטרד חריף של ריח ומזיקים, המשפחה שיוזמת תהליך של פינוי הבית, או רשויות החוק והרווחה המחייבות משתי הסיבות הנ"ל את האגרן הכפייתי לפנות את ביתו מכל החפצים והפסולת. בכל מקרה ומקרה פינוי הבית נעשה בצורה של שיתוף פעולה בליווי פסיכולוג מומחה בתחום זה של אגרנות כפייתית.

יחד עם זאת, לא תמיד מצליח הפסיכולוג להביא את האגרן הכפייתי לכדי הסכמה ביחד לביצוע הפינוי. במקרים כאלה, נוקטות הרשויות ביד קשה ומבצעות את פינוי הבית בכוח. במהלך שנות פעילותנו הרבות בתחום של פינוי בתים, מפעלים, משרדים, עסקים, חצרות, מקלטים, מחסנים ועוד מגוון רחב של חללים, צברנו ניסיון רב בעבודה עם אגרנים כפייתיים אליהם אנו נקראים לעיתים תכופות על מנת לבצע פינוי של הבית לטובת האגרנים עצמם ולטובת בני המשפחה והשכנים.

אגרנות כפייתית. שי פינוי דירה,
פינוי דירה של אגרן כפייתי/שי פינוי דירה

התמודדות עם בית מזוהם ושימוש בחומרי ניקוי מיוחדים

במקרים רבים, על צוות הפינוי לנקוט בכללי זהירות בבואו לפנות את ביתו של אגרן כפייתי. המפגעים הבטיחותיים והתברואתיים הנוצרים בתוך בית כזה יכולים להוות סיכון של ממש לצוות המפנה, ועל כן מגיע הצוות המפנה כשהוא מוגן על ידי סרבלי עבודה חסינים, כפפות עבות, משקפי מגן, נעליים גבוהות, ואפילו קסדות ומסיכות אב"כ. במסגרת תהליך הפינוי, מפונים כל החפצים מביתו של האגרן הכפייתי למעט הריהוט והחפצים ששייכים באמת לבית ולבני המשפחה.

לאחר הפינוי נראה הבית כמו כל בית אחר נורמלי. החפצים המפונים מועברים לשני יעדים מרכזיים: חפצים הניתנים למחזור כמו מוצרי זכוכית, מוצרי מתכת ואלומיניום, מוצרי פלסטיק, מוצרי עץ, נייר או בד מועברים למרכזי מיחזור שם נערך מיון והחפצים מפוזרים למפעלי מיחזור מתאימים. פסולת שלא ניתנת למיחזור מועברת לאתרי הטמנת פסולת, וכן פסולת רעילה כגון נוזלים, פסולת אורגנית רקובה או אפילו חומרים מסוכנים לכשעצמם מפונים להטמנה באתרי פסולת ייעודים לכך.

במרבית המקרים של פינוי בית של אגרן כפייתי, הפינוי הוא רק השלב הראשון. לאחר הפינוי יש צורך לרוקן את כל הבית מכל החפצים הנמצאים בו, גם מהחפצים השייכים לבית עד שהבית עומד ריק לחלוטין. במצב זה מועבר הבית תהליך יסודי של ניקיון וחיטוי. במקרים רבים מצטברות פטריות בדיוק היכן שעמדו ערימות הפסולת. פטריות אלה מתפשטות לכל חלקי הבית, מטפסות על הקירות ונטמעות בתוך הטיח. במצבים חריפים ישנו צורך אפילו לקלף את כל הטיח בבית, לקרצף את הבטון באמצעות חומרי חיטוי חזקים, ולעשות טיח חדש, ולאחר מכן סיוד וצביעה של הקירות. את הרצפה צריך לצחצח תוך שימוש בחומרי חיטוי חזקים, ולמעשה יש להעביר כל פינה בבית תהליך של חיטוי מלא. תהליך זה יכול להימשך מספר ימים בהם צריכה המשפחה למצוא מקום מגורים תחליפי. אין ספק שההתמודדות עם בן משפחה בעל נטייה לאגרנות כפייתית היא התמודדות קשה מאוד, היוצרת אתגרים לא פשוטים עבור המשפחה.

לאחר תהליך חיטוי וניקוי הבית, יש צורך גם בחיטוי של החפצים ופריטי הריהוט השייכים לבית. במקרים מסוימים, ישנם פריטים שלא ניתן עוד להשתמש בהם, כמו למשל ספות או מזרנים שהפטריות התפשטו אליהם, ודבק בהם ריח חריף, ריהוט עץ שהחל להרקיב מקומות מסוימים והתחיל לייצר תולעים וכדומה. במקרים כאלה, כולל תהליך הפינוי גם פינוי של חפצי הבית המקוריים, ועל המשפחה לחדש למעשה את הריהוט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פתרון סופי לבעיית האגרנות

על מנת להימנע מחזרה על תהליך מייגע ויקר זה באופן תדיר, מתנהל כל תהליך הפינוי בתמיכה של פסיכולוג ועובד סוציאלי המלווים את האגרן הכפייתי ומנסים להכניס את האגרנות שלו לשליטה. מטרה זו מושגת באמצעות הקצאת שטח קטן בבית או בחצר שבו יכול האגרן הכפייתי לממש את האובססיה שלו. יחד עם זאת, האגרן יודע שהוא לא יוכל לחרוג מגבולות אותה פינה, וכאשר הפינה מתמלאת עד אפס מקום, הוא יודע שעליו להיפטר מחפצים ישנים על מנת לפנות מקום לחפצים חדשים יותר שאסף. בכל מקרה שאפשר, ממשיך האגרן הכפייתי בטיפול פסיכולוגי ממושך המיועד בסופו של דבר לנטרל את הבעיה, או להפחיתה לרמה מינימלית עד כמה שניתן. קשה לתאר משפחה המנהלת חיים בבית כזה של אגרן כפייתי, קשה עוד יותר לדמיין ילדים קטנים הצריכים לגדול בצורה נורמלית בבית כזה, וקשה לדמיין מצבים כאלה שחוזרים על עצמם בתכיפות גבוהה.

אנחנו, כחברת פינוי מובילה, העוסקת מזה זמן רב בתחום של פינוי דירות של אגרנים כפייתיים כבר פגשנו בכל מגוון המקרים האפשריים, ואנו יכולים לומר שזה הוא אכן אתגר לא פשוט הן עבור האגרן הכפייתי, הן עבור המשפחה והן עבור הרשויות המעורבות. יחד עם זאת, ישנה חשיבות גדולה לכך שלאחר הפינוי, הבית יהפוך להיות מקום שמאוד נעים לחיות בו, כך שהאגרן הכפייתי יחוש שוב קושי להחזיר את המצב לקדמותו, ואף יוכל להרגיש את היתרונות של חיים במקום מאוורר ומרווח.

הצורך של האגרן הכפייתי הוא לא למלא את ביתו עד אפס מקום, אלא פשוט צורך לאסוף כל דבר. גם האגרן הכפייתי בסופו של דבר סובל מהתנאים בבית העמוס, ולכן בית שנערך בו פינוי, נעשה בו ניקיון יסודי, ונערך בו תהליך יסודי של חיטוי ושיפוץ בסיסי, יכול להוות מכשול עבור אותו אגרן כפייתי לחזור לסורו ולהוביל למצבים דומים בעתיד.

בשיתוף שי פינוי דירה
  • עוד באותו נושא:
  • אגרנות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully