וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבר המומחית: למה חשוב לשלוח את הילד לאבחון מחוננים עוד לפני כיתה א'?

בשיתוף מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך

עודכן לאחרונה: 29.8.2021 / 11:21

בזמן שאיתור המחוננים הארצי של משרד החינוך מתבצע רק בכיתה ב', מאות קטנטנים בגילאי 3-6 כבר מראים סימני מחוננות אך לא מאותרים בזמן. שאלנו את רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה, מדוע חשוב לזהות סימני מחוננות אצל ילדינו?

רותי פרגר מאור. אמנון חורש,
רותי פרגר מאור/אמנון חורש

"בהתחלה לא חשדנו, רק התלהבנו מהחוכמה שלה ביחס לשאר הפעוטות בגן" מספרת אלה (שם בדוי) מרמת השרון, "לרוע המזל לא הייתה לנו מודעות לעניין המחוננות, מה שגרם לנו להתעלם מכל הסימנים ולשלב אותה במסגרות החינוך הרגילות. בהמשך לא הבנו למה ילדה כה מתוקה וחכמה הופכת נרגנת, מסוגרת, כזאת שמסרבת ללכת לבית הספר ומפגינה התנשאות ושעמום כלפי הלימודים. רק בדיעבד גילינו שעשינו לה עוול!"

בכל שנה מתגלים ילדים מחוננים רבים במכוני האבחון הפסיכולוגיים ברחבי הארץ - ויחד עם ההתרגשות הגדולה מגיע גם החשש. איך מתמודדים עם ילד מחונן? מה הוא צריך כדי למצות את הפוטנציאל שלו? האם ילדים מחוננים סובלים מבעיות התנהגותיות או לימודיות? מה ילד מחונן צריך כדי להתפתח בצורה תקינה? ועוד.

שאלת השאלות: האם הילד שלי בכלל מחונן?

כדי לקבל על כך תשובה, הורים רבים ממתינים עד מבחן איתור המחוננים הארצי של משרד החינוך שמתבצע מדי שנה בכיתות ב' ו-ג' בבתי הספר היסודיים בארץ. למרבה הצער, המתנה כה ארוכה עלולה לייצר פערים רבים - בין הילד ובין הסביבה החברתית, הוריו ואפילו המסגרת החינוכית - שקשה לגשר עליהם לאחר מכן.

יתרה מכך, הליך איתור המחוננים של משרד החינוך לא בנוי ולא מותאם עבור מחוננים שסובלים מבעיות קשב וריכוז, לקויות למידה או קשיים מוטוריים ורגשיים אחרים. גורמים אלה לא מאפשרים להם להפגין את יכולותיהם במבחן וכך מחוננים 'נופלים בין הכיסאות' ומתפספסים לגמרי - מה שיוצר התפתחות מדוכאת ולקויה לאורך שנים.

יצאנו לחקור את הנושא בראיון בלעדי עם רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה, בעלת 35 שנות ניסיון במגזר הציבורי והפרטי ומתמחה בייעוץ, אבחון וטיפול בפעוטות, ילדים ובני נוער מחוננים. בשנת 2008 הקימה רותי את "מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך" שאבחן יותר מ-2,500 מחוננים באבחון מקצועי המתאים לכל גיל, כדי להתאים להם תוכנית התפתחותית וחינוכית תקינה שתממש את הפוטנציאל שלהם בדרך הבריאה ביותר.

רותי פרגר מאור. אמנון חורש,
רותי פרגר מאור/אמנון חורש

אבחון מחוננים מקצועי במכון לילד בן 5 - זה לא מוקדם מדי?

"יש מי שמעדיפים לחכות עד איתור המחוננים של משרד החינוך, אבל הוא מתבצע רק בכיתה ב' - ולא מאתר מחוננים שזקוקים להתאמות מיוחדות. בנוסף, הרבה לפני כיתה ב' צצים קשיים שילדים מחוננים חווים מדי יום, בלי שום תמיכה מצד הצוות המטפל בגן או אפילו מצד ההורים. למה לא למנוע את זה מראש?"

איך יודעים שהילד מחונן הרבה לפני שהוא לומד לשון וחשבון?

"למען האמת, לא מדובר רק ביכולות של קריאה, כתיבה וחישוב. מחוננות היא רמת אינטליגנציה גבוהה במיוחד, אם ברמה הקוגניטיבית, השכלית או הרגשית - והיא באה לידי ביטוי בכל גיל בשלב ההתפתחות המתאים לה.

"לצורך העניין, גם פעוטות בני 3 ו-4 יכולים לבטא מחוננות בלי לדעת לקרוא ולכתוב - למשל, היכרות מעמיקה בתחומי טבע וחלל, הרבה מעבר להיכרות של פעוט אחר בגילם, או סקרנות מעבר לרגיל בהתנהלות של העולם סביבם, שאלות ברמת הבנה עמוקה שאפילו אדם מבוגר יתקשה למצוא להן תשובות. פעוטות מחוננים על פי רוב הם גם בעלי אוצר מילים רחב, לעיתים מזהים אותיות מסוימות, זוכרים בעל פה שירים שלמים וכן הלאה".

למה להילחץ אם הילד חכם מהרגיל, למה שזאת תהיה בעיה?

"הרבה מההורים מבחינים ביכולות גבוהות אצל הפעוטות שלהם, חושדים שהם מחוננים אך לא עושים דבר. זאת טעות חמורה מהסיבה שלילד מחונן יש הרבה קשיים שאפילו ההורים לעיתים לא מודעים להם.

"למשל, קושי חברתי. פעוטות בגן חובה שהם בעלי אינטליגנציה גבוהה מתעניינים בתחומי עניין בלתי רגילים, ולפיכך עלולים להיתפס כ'מוזרים' בקרב חבריהם או להשתעמם ולהסתגר בפני קבוצת הגיל שלהם. זה יוצר בדידות גדולה מצד אחד וגם התנגשויות לא רצויות בלי שהילד יקבל הסבר איך צריך להתנהג עם חברים בגילו.

"לקראת הכניסה לבית הספר גם צץ קושי לימודי. ילדה בגיל 6 שכבר יודעת לזהות אותיות וצריכה לשבת בכיתה ולחרוק שיניים כשכולם לומדים מה זאת האות א' ואיך נראית האות ב'. מצב זה יכול לעורר הרבה תסכול, התנגדות ללימודים, ירידה במוטיבציה ואף התנשאות ואדישות.

"אלה תכונות שכאשר ילד או ילדה מתרגלים אליהם, מאוד קשה אחר כך להתמודד איתם, שלא לדבר על בזבוז הפוטנציאל האדיר - שכן אם היו יודעים במסגרת החינוכית שהילדים הללו מחוננים, היו דואגים להתאים להם תוכנית שבה יוכלו להתקדם ולאתגר את עצמם, וכך להתפתח בצורה בריאה בהרבה.

"יש גם קושי אישי. מחוננים רבים חווים רגישות יתר ולכן תופסים חוויות מסוימות בצורה דרמטית ומוגזמת, כמו למשל כישלון, מוות של חיה ברחוב, אירוע אחר שמטלטל את השגרה אפילו שאינו קשור אליהם אישית - כל דבר כזה יוכל להביא לרגשות מועצמים, לתגובות קיצון ואפילו להפרעות התנהגות.

"אבחון מקצועי במכון שמומחה לכך יוכל לאתר את הקשיים, הפערים והבעיות באמצעות המבחנים הפסיכולוגיים המובנים של האבחון, וכך לא רק לקבוע מחוננות באופן ודאי, אלא גם לשים אצבע על הבעיות, הקשיים והפערים הקיימים ולהתאים להם פתרונות - הדרכות הורים מפורטות או המלצות לטיפול המשך, כמו למשל חוגי שחיה וספורט אתגרי לפיתוח מיומנויות מוטוריות, הוראה מתקנת לפתרון קשיים בתפיסת השפה המוקדמת, טיפול רגשי לאיזון קשיים חברתיים ואישיים ועוד".

אם הילד לא מפגין קשיים מיוחדים - אפשר לחכות לאיתור המחוננים של משרד החינוך?

"קשיים רבים לאו דווקא יהיו גלויים לעין, בעיקר אצל מחוננים שרגישים מאוד לסביבתם. ילד שלא רוצה לאכזב את הוריו ולהיות מעמסה עליהם, לא יפגין קשיים כלפי חוץ ולמעשה יחווה תסכול רב שעלול להתבטא ו'להתפוצץ' רק בגילאים מאוחרים, כשיהיה הרבה יותר קשה לטפל בכך - מה שכמובן גם יפגום בקשר עם ההורה.

"אבל זה לא הדבר הכי גרוע. כפי שציינתי בתחילה, הליך איתור המחוננים של משרד החינוך אינו מושלם ופעמים רבות יש מחוננים שלא עוברים את המבחן מסיבות שונות.

"לדוגמה, מחונן הסובל מהפרעת קשב וריכוז לא יהיה מסוגל להפגין את יכולותיו במבחן שדורש ישיבה ממושכת. או מחוננת עם קשיים מוטוריים, תתעייף מכתיבה מרובה ולכן תקצר בתשובותיה - אף על פי שברמה השכלית היא יכולה לתת תשובות מורכבות ומפורטות. גם מחונן עם רגישות יתר שמעמד המבחן כשלעצמו מלחיץ אותו מאוד ורק מתוך המתח והחרדה, לא יגיע לרמת הביצועים שהוא מסוגל לה, והרשימה עוד ארוכה.

"ילד מחונן הוא לא ילד מושלם. היכולות שלו אמנם גבוהות בהרבה מהממוצע, אבל זה לא אומר שהוא לא סובל מקשיים הנובעים ממצב זה. כל קושי או פער של ילד מחונן צריכים להיות מאובחנים הרבה לפני איתור המחוננים הארצי - כדי לקבל את ההתאמה המיוחדת שתאפשר לו לעבור את המבחן ולהשתלב במסגרות החינוכיות שמחלקת המחוננים של משרד החינוך מקצה לתלמידים מחוננים בארץ".

אבחון מחוננים מקצועי לפני כיתה א' - מה הוא נותן וכיצד הוא מבוצע?

"אבחון מחוננים מקצועי במכון המתמחה בתחום, נעשה על ידי פסיכולוגים חינוכיים שהוכשרו לכך וכולל מבחני אינטליגנציה לקביעת מחוננות, אך גם מבחנים פסיכולוגיים ורגשיים שיאפשרו לאבחן מהם הפערים והקשיים של הילד, אם ישנם. להבדיל ממבחן איתור המחוננים הארצי, האבחון נעשה באופן פרטני ומדויק, בצורה רגישה ונעימה המותאמת לילד.

"בהתאם לתוצאות האבחון, הפסיכולוגים החינוכיים מגבשים עבור כל ילד מפת דרכים עם המלצות, הן להורים והן למסגרת החינוכית - כדי לוודא שהוא יקבל את התמיכה שהוא זקוק לה ואת ההתאמות הראויות כדי לממש את הפוטנציאל שלו בצורה המיטבית, בהיבט החברתי, בפן הלימודי בבית הספר, לקראת איתור המחוננים הארצי וגם בהיבט האישי ובקשר עם ההורים בבית. כך הילד מתפתח בצורה בריאה ותקינה וגדל להיות מבוגר מאושר".

ליצירת קשר עם הפסיכולוגית רותי פרגר-מאור בנושא אבחון ילדים מחוננים בקרו באתר האינטרנט של "מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך".

בשיתוף מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך
  • עוד באותו נושא:
  • מחוננים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully