וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרטור רגיל לעומת גנרטור מושתק - מה הכי טוב?

בשיתוף מרכז הסאונד

עודכן לאחרונה: 12.9.2021 / 11:40

גנרטור רגיל מופעל על ידי דלק ומניב חשמל חלופי בעוצמה קבועה. גנרתור מושתק ממיר חשמל DC לחשמל חלופי ועוצמת הפעולה משתנה בהתאם לצריכה - מה עדיף לקנות?

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

*המדריך מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות אך פונה לכלל המינים.

גנרטור יכול לעזור לנו להפעיל כל מני כלים ומוצרי חשמל כאשר רשת החשמל אינה זמינה. יש לבחור את הגנרטור המתאים לצרכים שלנו, בין אם מדובר בגיבוי עבור מכשיר ספציפי רגיש או בגיבוי כללי. מניסיוננו עם המון גנרטורים שונים נוכל לומר לכם שזו הקלה רצינית לדעת שיש ברשותך את הגנרטור המתאים -מוכן לשימוש.

אנשים רבים מתבלבלים בין גנרטור קונבנציונלי (או רגיל, או מסורתי) לבין גנרטור מושתק. גם לאחר שמבינים את ההבדל - לא בטוחים איזה מהם עדיף לשימוש… אנחנו כאן כדי לעשות סדר.

גנרטור רגיל לעומת גנרטור מושתק

גנרטור מושתק הוא קטן יותר, קל יותר ושקט יותר מגנרטור סטנדרטי. הוא חדשני למדי ביכולתו להפוך זרם חשמל ישיר (DC) לזרם חילופין (AC) בתדר גבוה, הודות ל-inverter המובנה בתוכו. תהליך המרה זה מונע תנודתיות בזרם החשמל האופיינית לגנרטורים סטנדרטיים, דבר שהופך את החשמל ל"מלוכלך". במקום זאת גנרטור מושתק נותן לנו חשמל "נקי".

הן הגנרטורים מושתקים והן הגנרטורים הסטנדרטיים מגיעים בשלל קונפיגורציות שונות, עם התאמות חשמל שונות ומקורות דלק שונים. ההבדל המהותי בין גנרטורים מושתקים לסטנדרטיים הוא ביעילות הכוללת. גנרטורים סטנדרטיים עובדים במהירות קבועה. אף כי הם אמינים מאוד בשל כך - מהירות זו אינה ניתנת לשינוי וזה גורם לרעש מיותר, פליטות גז מיותרות ובזבוז דלק. לגנרטורים בעלי מושתק יש מנוע חדשני שיכול להתאים את המהירות שלו לעומס שיש על הגנרטור וכך הוא פועל חזק יותר כשיש יותר צריכה וחלש יותר כשיש פחות צריכה. הודות לכך, גנרטור מושתק הינו שקט יותר, ידידותי יותר לסביבה, וחסכוני יותר בדלק.

[ ראו כאן מדריך נוסף אודות גנרטורים מושתקים ]

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

איך פועל גנרטור מושתק?

גנרטור מושתק שואב חשמל ממקור DC, כלומר מקור זרם ישיר (דוגמאות למקורות זרם ישיר - מצבר רכב, לוח סולארי וכד'). גנרטור מושתק עושה שימוש במעגלים אלקטרוניים כדי להמיר את הזרם הישיר לזרם חילופין. הזרם שהומר יכול להיות מופק במתחים שונים ובתדרים שונים כדי להתאים לציוד המחובר אל הגנרטור. רוב הגנרטורים המושתקים בעלי האינוורטר ימירו חשמל של 12V DC מהמקור, לחשמל של 120V AC אשר נמצא בשימוש רוב המוצרים.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור נייד מושתק מדגם Generac iQ2000/יח"צ

איך פועל גנרטור?

גנרטורים קונבנציונליים נמצאים איתנו כבר לא מעט זמן. עיקרון הפעולה שלהם לא השתנה. הם זקוקים למקור אנרגיה שהוא לרוב דלק מאובנים כגון פרופאן, דיזל או בנזין. מקור אנרגיה זה מניע מנוע שמתחבר לאלטרנטור המפיק חשמל. המנוע צריך לנוע במהירות קבועה של סביבות 3,000 סל"ד כדי להפיק זרם חשמל סטנדרטי המשמש את רוב משקי הבית. אם יש תנודות במהירות המנוע - תהיינה גם תנודות בזרם החשמל המופק.

סוג הדלק

כמעט כל גנרטור פועל על פרופאן או בנזין. כדאי לכם לבחור גנרטור שיהיה לכם קל למצוא דלק עבורו.

גנרטורים הפועלים על בנזין

גנרטורים הפועלים על בנזין הינם אמינים, יעילים ביותר וקלים לשימוש עבור רוב האנשים. כמו-כן, מנועי בנזין אינם מסובכים, כך שאם אחד מתקלקל - תוכלו ככל הנראה לעלות על התקלה יחסית מהר.

החסרונות:

• קשה לאחסן בנזין מבלי להשתמש במייצב דלק.
• אם ישנה הפסקת חשמל כלל-עירונית, אז אי אפשר ללכת למלא בנזין בתחנת דלק. משאבות דלק זקוקות לחשמל כדי לעבוד.
• בנזין נוטה להיות חומר מְאַכֵּל, כלומר - גורם לחלודה. הוא עלול להשאיר כל מני שאריות לכלוך. גנרטורים הפועלים על בנזין זקוקים לניקיון שגרתי לצורך פעילותם התקינה. אתם תרצו לטפל היטב במאייד שלכם, לבדוק את צינורות הדלק ולהימנע מאטמים חלודים.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

גנרטורים הפועלים על פרופאן

פרופאן הינו קל לאחסון ויש לו חיי מדף ארוכים למדי. בנוסף, כמעט בלתי אפשרי לשפוך אותו. הבעירה של פרופאן נקייה למדי כך שלא צריך לנקות את הגנרטור באותה תדירות כמו גנרטור המונע על בנזין.

חסרונות:

• פרופאן הינו פחות יעיל מבנזין. הוא מאלץ אותנו להשתמש בכמות גדולה יותר שלו כדי להגיע לאותה תפוקה של הבנזין.
• מנועי הפרופאן הינם מסובכים ועלולים להיות קשים לתיקון.
• אם אתם מצפים לטמפרטורה נמוכה, קחו בחשבון שהפרופאן כמעט חסר תועלת מתחת למינוס 7 מעלות צלזיוס.

גנרטורים הפועלים על שני סוגי הדלק

גנרטורים הפועלים על שני סוגי הדלק הינם פתרון מצויין - הם יכולים להשתמש או בפרופאן או בבנזין ובכך מאפשרים לנו מרחב פעולה ויכולת תמרון במקרים של הפסקות חשמל.

אז מה עדיף? גנרטור סטנדרטי או גנרטור מושתק ?

ההבדל תלוי בהרבה גורמים - כמות מוצרי החשמל שמתחברים לגנרטור, סוג המוצרים, אופי השימוש הצפוי והתקציב.

[ ראו כאן פרמטרים נוספים לצורך בחירת גנרטור מושתק ]

גודל, משקל וניידות של גנרטור מושתק

גנרטורים מושתקים הם מאוד קטנים ביחס לתפוקת החשמל שלהם. קל לאחסן ולנייד גנרטור מושתק - הם נכנסים בקלות לרכב פרטי אם רוצים לקחת אותם לקמפינג.

לעומתם הרבה גנרטורים סטנדרטיים הינם כבדים, מסורבלים ורועשים והם צריכים להיות מותקנים בתוך מסגרת ברזל בעלת גלגלים. גם הם ניידים אך הרבה יותר כבדים, גדולים ורועשים.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

יעילות בדלק ומשך פעולה של גנרטור מושתק

גנרטורים סטנדרטיים המשמשים לגיבוי בתים מתוכננים לייצר כמות חשמל די גדולה. עניין הגודל אינו גורם משמעותי משום שאינם מתוכננים להיות ניידים.

לעומת זאת, גנרטורים מושתקים תוכננו להיות קומפקטיים וקלי משקל. כפועל יוצא- מיכל הדלק שלהם קטן יותר. זה אמנם אומר שמשך הפעולה קטן יותר, אך להזכירכם - המנוע שלהם פועל בהתאם לצריכת החשמל כך שהוא יעיל יותר וזה עשוי להתבטא במשך פעולה יחסית ארוך. גנרטורים מושתקים יכולים לרוץ 10 שעות וחוסכים כ40% מהדלק, והם מומלצים מאוד למגוון שימושים החל משימוש של גנרטור לקראוון או לקמפינג ועד גנרטור חירום לבית.

הבדלי רעש בין גנרטור מסורתי לבין גנרטור מושתק בעל אינוורטר

גנרטורים מסורתיים הינם לרוב רועשים ביותר והם פועלים במהירות קבועה של כ-3600 סל"ד. מהירות המנוע מוכרחה להישאר קבועה כדי לייצר חשמל. לעומת זאת גנרטורים מושתקים יכולים לווסת באופן אלקטרוני את מהירות המנוע שלהם ע"י שימוש במיקרופרוססורים. זה הופך אותם לשקטים בהרבה.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

איכות החשמל המופק ע"י גנרטור מושתק

גנרטור מסורתי הוא בסך הכל מנוע שהמצערת שלו נפתחת למהירות המלאה והוא מפיק את החשמל בהספק הרצוי, ללא תלות בעומס עליו. החשמל שהאלטרנטור מפיק מגיע ישירות אל הצרכנים, מבלי שהוא עובר עיבוד בדרך.

גנרטור מושתק בעל איוורטר לוקח זרם ישיר וממיר אותו לזרם חילופין. קבלי DC (זרם ישיר) מחליקים את צורת הגל של הזרם החשמלי במידת מה לפני שהוא מומר לזרם חילופין במתח ובתדר הדרוש. גנרטורים מושתקים מפיקים זרם חשמל עקבי ואמין שאינו נשען על מהירות המנוע. זרם חשמל זה הינו "נקי" בהרבה וכמעט שווה באיכותו לחשמל שמספקת חברת החשמל.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

מה החשיבות של שימוש בזרם חשמל "נקי" ככל הניתן?

לרוב מוצרי האלקטרוניקה של ימינו (כגון סמרטפונים, מחשבים, טלוויזיות וכו') יש מיקרופרוססורים שהם רגישים מאוד לאיכות החשמל בו הם משתמשים. אם מכשירים אלו עושים שימוש בחשמל שאינו "נקי" הם עלולים לעבוד בצורה בלתי תקינה ואפילו להינזק.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

השוואת מחירים של גנרטורים מושתקים

ישנם פחות יתרונות לגנרטורים מסורתיים, אלא אם כן אתם זקוקים להספק גבוה במיוחד, כלומר - להרבה חשמל. כמו-כן, זול יותר לתקן גנרטורים קונבנציונליים. הודות להנדסה היחסית פשוטה שלהם, קל להשיג חלקי חילוף במחירים סבירים.

גנרטורים מושתקים מהונדסים ובנויים באופן דחוס יותר. הם כאמור שקטים יותר, ניידים יותר, חסכוניים יותר ,יותר ידידותיים לסביבה ומתאימים למגוון חיבורי חשמל. עקב כך הם יקרים יותר כך שמדובר בהשקעה (ראשונית) גדולה יותר. לטעמנו זו השקעה שבהחלט מחזירה את עצמה.

זה שיקול שלכם - איזה מהמאפיינים הללו באמת חשוב לכם ומהו התקציב שלכם.

עבודה של שני גנרטורים מושתקים במקביל

רוב הגנרטורים המושתקים יכולים לעבוד בצמוד עם גנרטור מאותו הדגם וכך להכפיל את ההספק החשמלי. כך ניתן להשתמש בשני גנרטורים מושתקים קלי משקל וקטנים כדי להפיק את אותה כמות חשמל שמפיק גנרטור רגיל, גדול ומסיבי.

לגנרטורים קונבנציונליים אין את האופציה לעבוד בצמד. נוסף על כך הם זקוקים לכבלים מיוחדים שמתווכים בין היציאות שלהם לבין הכניסות של מכשירי החשמל המחוברים אליהם.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

תחזוקה קלה יותר

גנרטורים מושתקים בעלי אינוורטר הינם קלים יותר לתחזוקה מאשר גנרטורים שונים ללא אינוורטר.

תצטרכו להשתמש בפחות דלק וזה אומר - פחות שאריות בעירה + יותר שעות עבודה של הגנרטור. תצטרכו לקחת את המצבר שלכם לביקורת פעם בשנה, אבל זהו בערך. עם גנרטור מושתק לא תצטרכו להחליף באופן שגרתי מאייד, צינורות דלק ושסתומים. כמו-כן גנרטור מושתק משתמשים בפחות שמן.

גנרטור מושתק. יח"צ,
גנרטור מושתק/יח"צ

הגנרטורים המושתקים הטובים ביותר

ישנם עשרות מותגים של גנרטורים מושתקים אך הבולטים שבהם מבחינת אמינות ואורך חיי מוצר הם בעיקר: Schimler, Honda, Yamaha ועוד מספר מצוצמצם של יצרנים קטנים.

סיכום - גנרטור מושתק מול גנרטור קונבנציונאלי - מי יותר טוב?

קודם כל מובן שהשיקולים הם שלכם בבחירת המאפיינים החשובים לכם ומה מתאים לסוג העבודה שאתם דורשים מהגנרטור.

אם כל מה שאתם צרכים זה קצת חשמל במקום שאין בו חיבור לרשת החשמל ואתם יותר מעוניינים במחיר נמוך מאשר איכות החשמל, גנרטור קונבנציונלי יעבוד לכם מצויין.

אך אם ניידות היא העניין, או חסכון בדלק, ידידותיות לסביבה ושימוש במוצרי אלקטרוניקה רגישים הזקוקים לחשמל "נקי" - לכו על גנרטור מושתק.

בשיתוף מרכז הסאונד
  • עוד באותו נושא:
  • גנרטורים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully