וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותאם לעולם המודרני: הגישה הפסיכולוגית של אמנון פוד

בשיתוף אמנון פוד

עודכן לאחרונה: 13.9.2021 / 9:28

אמנון פוד מטפל בגישה הפסיכו- דינמית- אנליטית המתאימה לטיפול ארוך טווח אך בצורה המתאימה לקצב החיים המודרני ומאפשרת גם פתרונות מהירים. איך נראה טיפול אצלו?

הקליניקה של אמנון פוד. יח"צ,
הקליניקה של אמנון פוד/יח"צ

גישת הטיפול הייחודית של אמנון פוד מבטיחה לכם טיפול פסיכולוגי ברבדים עמוקים בשילוב עם טיפול במוקדי המשבר, בזמן קצר. זו תוצאה של התאמת הגישה הפסיכו- דינמית- אנליטית לאינטנסיביות של החיים בעולם המודרני. הגישה מותאמת להקלה מהירה בעוצמות של משבר, יחד עם השגת תוצאות משמעותיות לטווח רחוק. אמנון כתב ופירסם מספר ספרים העוסקים בגישה ייחודית זו. פירוט על הספרים והרצאה בנושאים דומים ניתן לראות באתר הבית של אמנון.

עבור רבים, המילה פסיכולוג מעלה אסוציאציה של חדר טיפולים ושיחות עומק תוך שכיבה על ספת הטיפולים. במידה רבה, אין זה רחוק ממה שמתרחש בקליניקה של אמנון פוד, פסיכולוג קליני שעוסק בתחום הטיפול כבר 20 שנה.

אך העולם השתנה רבות מאז ימיו של פרויד. פסיכואנאליטיקאים בני זמננו הרחיבו והעמיקו את עומק הגישה של פרויד. הגישה הפסיכואנאליטית התאימה עצמה לקשיים הרגשיים והנפשיים שמאפיינים את רוח התקופה.

בעוד העולם הפך למהיר ודינמי, אמנון עדיין דוגל בגישה הפסיכו-אנליטית, שנותנת מקום לטיפול ארוך טווח ולהתבוננות מעמיקה בנפש. יחד עם זאת, בגלל קצב השינויים שמאפיינים את תקופתנו, המטופלים שפוקדים את הקליניקה שלו בחיפה ובתל אביב, מצפים גם למענים מהירים. אמנון מיישם הרחבה ייחודית של הגישה הפסיכואנאליטית, שמאפשרת להגיע לטיפולי עומק במסגרת טיפול גמישה עם טווחי טיפול קצרים יותר.

בשיחה על מאפיינים של בעיות אותן אמנון פטגש בקליניקה, הוא מספר על השלכות ההיסטוריה של העם היהודי על בני דורנו, על הדגש על מצויינות אישית שמאפיינת את העולם המערבי, על היכולת להתמודד עם חוויית הבדידות שאלה מחייבים, ועל הכלים שכל אחד זקוק להם כדי להיות אינדיבידואל ולהצליח בעולם המערבי שבו אנו חיים.

כאשר מדובר בהשלכות השואה נראה שנותרו צלקות. לא מעט מטופלים שלו הם בני דור שלישי לניצולי שואה, ומקור הקשיים שהם חווים באספקטים שונים בחייהם נובע מהחוויות והטראומוטיות אותן חוו ניצולי השואה. חוויות אלה משפיעות פעמים רבות על חוויית המשפחה, שעדין טעונה באימת השואה והשלכותיה. הדבר שאמנון שם לב אליו הוא שהבטים כאלה מקבלים ביטוי גם אצל מטופלים שההיסטוריה האישית שלהם איננה קשורה לחוויות שואה.

איך זה בא לידי ביטוי?

אמנון: "המטופלים עשויים להגיע עם קשיים שונים. פעמים רבות הם מתארים בדרכים שונות קושי להתמודד עם חוסר אונים בסיטואציות מסוימות בחיי היומיום, בעבודה או במערכות היחסים. קושי כזה גורם לאנשים להתנתק מרגשות אלה, ומרגשות בכלל, ולפעול כמעט על טייס אוטומטי. הניתוק הרגשי הזה מתגלה, פעמים רבות, כמודל שהם ספגו מבית הוריהם. הורים שחוו חוסר אונים בשואה, או חוסר אונים קשה אחר במהלך החיים, חייב אותם להתנתק מרגשות אלה. ניתוק כזה הכרחי כדי לשמור על היכולת לפתור בעיות, אפילו באופן טכני ומנותק מרגשות, לצורכי הישרדות. כתוצאה מכך רבים חווים ניתוק רגשי בינם לבין עצמם ו/או במערכות היחסים שהם מצויים בהן. כשמטופלים מגיעים להבנה שזה מודל שהם ספגו מבית הם יכולים להתחיל לראות את הדברים בפרספקטיבה חדשה שמסייעת להם להתמודד עם סיטואציות עתידיות אחרת".

קושי אופייני שני שאמנון פוגש קשור לכך שבתקופתנו יצירתיות וגמישות מחשבתית הם כישורים שחשוב לכל אחד לפתח. לדבריו, רבים מהמטופלים שמגיעים אליו חווים קשיים וחרדות הנובעים מההכרח לחשוב ולפעול באופן עצמאי. אמנון: "בעבר אנשים רבים לא היו תלויים בהכרח בכישרון שלהם. לרוב האנשים בשוק העבודה היה תפקיד מוגדר ודרישות עבודה ספציפיות בהן הם נדרשו לעמוד. היום אנשים נדרשים כל הזמן להמציא את עצמם מחדש. הם נדרשים לרכוש עוד ידע, כישורים ומיומנויות, להבריק ברעיונות וכל הזמן לתת פתרונות. איכות החיים של האדם הופכת להיות תלויה במידה רבה מאוד באופן שבו הוא חושב ופועל, מה שעלול ליצור לחץ מאוד גדול".

אמנון מבהיר שהקושי של האנשים לבצע שינויים או להיות דינמיים עלול לגרום להם להרגיש תקועים ולמנוע מהם להתפתח או להרגיש סיפוק.

אמנון: "בשביל שאנשים יוכלו לעשות שינויים ולהתפתח תוך כדי תנועה, צריכה להיות להם יכולת ביקורת עצמית גבוהה. הם צריכים לגייס מידה רבה של משמעת עצמית, התמדה ואובייקטיביות, ולהגיע לבשלות רגשית גבוהה".

זה יכול להיות מאוד מתסכל. איזו עצה יש לך עבור מי שחווה את הקשיים הללו?

אמנון: "אנשים צריכים ללמוד לחיות עם הבדידות של עצמם - כי רק משם יגיע הפתרון, אבל חשוב להבהיר שזה לא סותר את היכולת להיות באינטראקציה עם הסביבה, לשתף פעולה, להיעזר בזולת ולנהל מערכות יחסים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ספרו של אמנון פוד. יח"צ,
ספרו של אמנון פוד/יח"צ

מהפנים החוצה - ההתמודדות של האדם עם עצמו מאפשרת לו לנהל מערכות יחסים בריאות גם עם הזולת

אמנון: "זה תמיד מזכיר לי את השיר של שלום חנוך 'אדם בתוך עצמו הוא גר'. קל להסביר את זה דרך מערכות יחסים זוגיות. מערכות המידע האינטרנטיות מאפשרות לאנשים לפתח קשרים מאוד מהר, כי יש המון אפשרויות ודרכי התקשרות. אבל מאותה סיבה קשה להם להעמיק במערכות היחסים, כי תמיד יכולה להיות אופציה טובה יותר.התוצאה היא שאנשים כל הזמן "חוגגים" מערכות קשרים, ועם זאת הם סובלים כי לא מתמודדים מספיק עם המורכבות של פיתוח אינטימיות".

בעולם המערבי השיטה הפסיכו אנליטית הופכת להיות דינמית

אמנון מדגיש, שלכל הקשיים הללו יש פתרון. הגישה הפסיכו-אנליטית בה הוא מטפל נותנת מקום לטיפולי עומק שמתפרסים לטווח הארוך. יחד עם זאת גמישות הגישה מאפשרת את בההתאמה שלה לצורכי המטופלים ולתקוותם למצוא פתרון לבעיות המיידיות כאן ועכשיו. אף על פי שהטיפול מתבסס על תובנות עמוקות הוא מעשי במהותו, ולכן מאפשר להגיע לתוצאות תוך זמן קצר יחסית.

לאתר האינטרנט של אמנון פוד

טלפון: 052-2816936

כתובת: רחוב התשבי 23, כרמל חיפה.

רחוב ברודצקי 36, תל אביב רמת אביב.

בשיתוף אמנון פוד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully