וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבוכים של אבנים בכליות

בשיתוף מדיטק

עודכן לאחרונה: 29.9.2021 / 16:54

מה גורם לאבנים בכליות, מהם התסמינים ואיך מומלץ לטפל בבעייה המציקה. כל מה שצריך לדעת בכתבה הבאה

אבנים בכליות. ShutterStock
אבנים בכליות/ShutterStock

כ- 15% מהאנשים צפויים לסבול במהלך חייהם מאבנים בכליות לפחות פעם אחת. מדובר במחלה אשר גורמת לכך שהמלחים שמופרשים בשתן מתגבשים לכדי אבנים בכליות. ישנם אנשים שיחיו עם אבנים בכליות ולא ירגישו כלל תסמינים, בעוד שאחרים יסבלו מסיבוכים ויחוו דימום, חסימה, כאבים חזקים מאוד, ואף יגיעו למצב של אי ספיקת כליות.

אילו סיבוכים יכולים להיווצר מאבנים בכליות?

אבנים בכליות יכולות לגרום לתופעות קליניות כאלו ואחרות כמו למשל דימום בשתן ועווית כלייתית. עווית כלייתית גורמת לכאבים חזקים באזור המותן עם הקרנה אפשרית לאזור המפשעה והיא נגרמת כתוצאה מאבן חוסמת, כלומר אבן שגורמת לחסימה בדרכי השתן.

ברוב המקרים האבנים יפלטו מהגוף בכוחות עצמן והעווית הכלייתית תעבור תוך ימים ספורים, לעיתים בעזרתו של טיפול רפואי שמסייע להתגבר על הכאבים העזים. אולם ישנם מקרים בהם הבעיה עשויה להפוך לכרונית וכתוצאה מכך גם תחול החמרה הדרגתית בתפקודי הכליה.

מהי אבן חוסמת?

ישנן אבנים אשר גורמות לחסימה על ידי כך שחוסמות את ניקוז השתן מהכליה. כאשר החסימה מתמשכת, המטופלים עשויים לסבול מפגיעה קבועה בתפקודי הכליות. חשוב להבין שאם נגרמה פגיעה, היא לא תשתפר גם לאחר הסרת החסימה, לכן אם שמים לב לסימני אזהרה, חשוב לפנות באופן מיידי לרופא על מנת לטפל בבעיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מתי צריכה להידלק נורת אזהרה שמסמנת שהמצב חמור?

במידה ואתם חווים את התסמינים הבאים, מומלץ לפנות לרופא כדי לקבל טיפול מיידי:
• כאבים חזקים ובלתי נשלטים
• הקאות בלתי פוסקות עד כדי סכנת התייבשות
• עווית כלייתית שאינה חולפת כעבור ימים ספורים (שלושה - ארבעה ימים)
• חום וצמרמורות אשר מלווים את העווית הכלייתית

תסמינים אלו מעוררים חשד שישנה אבן שחוסמת את דרכי השתן ומלווה בזיהום ולכן יש לפנות באופן מיידי לגורם רפואי שיפעל במהירות להסרת החסימה, תוך מתן טיפול תרופתי במקביל.

כיצד מטפלים באבן חוסמת?

כאשר ישנה אבן חוסמת שלא נפלטת באופן עצמוני, ייתכן שתידרש התערבות רפואית, כאשר כיום יש טכניקות שונות שמשמשות למטרה זו, חלקן אינן פולשניות כמו למשל גלי הדף. גלי הדף יהיו יעילים כאשר מדובר באבנים קטנות שנמצאות במיקום אשר מאפשר ליישם את השיטה הטיפולית הזו. במהלך הטיפול, ההדף גורם לאבנים הקטנות להתפורר ולהיפלט בצורה עצמונית.

במידה ושיטה זו אינה צולחת, או כאשר מדובר באבנים גדולות יותר, תידרש התערבות פולשנית יותר באמצעות ואז הבחירה תהיה בשיטות כמו אורטרוסקופיה או ריסוק מלעורי. באורטרוסקופיה למעשה מחדירים דרך השופכה צינורית אשר בקצה שלה יש מצלמה ולייזר, וכאשר מאתרים את האבן מרסקים אותה באמצעות הלייזר. ריסוק מלעורי זו שיטה די דומה, רק שהחדרת הצינור אינה נעשית דרך השופכה אלא על ידי חתך קטן באזור המותן. שני טיפולים אלו מתבצעים תחת הרדמה מלאה.

בנוסף, קיימת גם האופציה של ניתוח פתוח, אולם בשנים האחרונות השיטות הזעיר פולשניות מאוד התפתחו כך שקטן הצורך בניתוחים פתוחים כדי להתמודד עם אבנים חוסמות בכליות.

ולסיכום

הרבה אנשים שסובלים מאבנים בכליות לא יחוו תסמינים כלשהם. במידה ואתם סובלים מתסמינים שמדליקים אצלכם נורה אדומה, כדאי לפנות לגורם רפואי באופן מיידי, על מנת למזער נזקים אפשריים כמו חסימה תמידית. במידה וסבלתם מסיבוכים, קחו בחשבון שלעיתים אבנים בכליות נוטות לחזור. לכן מומלץ להישאר במעקב רפואי, ולהקפיד על תזונה מונעת ועל שתייה מרובה, שכן שינוי באורח החיים יכול להקטין את הסיכון להיווצרותן של אבנים, קל וחומר למנוע סיבוכים כמו פגיעה בכליות או זיהומים.

בשיתוף מדיטק
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully