וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם מייסדים- מהו ומה חשיבותו להצלחת המיזם?

בשיתוף GONOGO

עודכן לאחרונה: 12.10.2021 / 9:13

החלק הראשון בהקמת עסק ובהכנת התוכנית העסקית הוא הסדרת היחסים בין מקימי העסק במסגרת הסכם מייסדים. מה כולל הסכם זה?

פאזל. shutterstock,
בונים עסק ביחד/shutterstock

מטרת הסכם המייסדים היא הסדרת היחסים בין השותפים במיזם. את ההסכם מומלץ לגבש כבר בראשית הדרך, בשלב הכנת התוכנית העסקית, על מנת למנוע אי הבנות בשלבים מתקדמים. הסכם המייסדים יוצר וודאות משפטית לגבי היחסים בין השותפים, בין היתר במסגרתו מסדירים השותפים את זכויותיהם בקניין הרוחני (הגדרת הבעלות על הקניין וכן אופי השימוש בו).

ייתכן וכתיבת ההסכם תייצר גם קושי, הדיונים עצמם יעלו מחלוקות אשר עלולות לעכב את המיזם. התהליך כרוך בעלויות ליווי משפטי וכן בהשקעת זמן - אולם, עדיף להיכנס להרפתקאות חדשות כאשר הפרטים, החיוביים והשליליים כאחד, כבר ידועים מראש.

תוכנית עסקית לוקחת בחשבון את רצונות ושאיפות השותפים, את הסכם המייסדים המתגבש, ההזדמנויות והסיכונים הרלוונטיים ומחברת אותם לכדי דרך פעולה ברורה - תכנית עבודה אופרטיבית על בסיס חודשי למספר שנים קדימה.

אז מה ייכלל בהסכם המייסדים?

o חלוקת הון המניות בין המייסדים/ השותפים למיזם

o סכומי ההשקעה של כל יזם וכן תקציב כולל

o מנגנוןVesting או Reverse-Vesting אשר קובע מה החלק היחסי אותו יזם יקבל אם יעזוב טרם הבשלת המניות

o חלוקת תפקידים ברורה והתחייבויות בין היזמים- מאפשר ייעול פנים ארגוני שממקסם את השימוש במשאבים הקיימים, כך שמשפיע בסופו של תהליך על התחזית הכלכלית שניתנת במסגרת התוכנית העסקית

o מבנה דירקטוריון ומודל קבלת ההחלטות של החברה שתקום (רוב רגיל/מיוחד/פה אחד), בהתאם לחוק החברות ולתקנון

o מנגנון יישוב סכסוכים- מומלץ להוסיף סעיף גישור ובוררות בכדי להגיע לפשרות מהר יותר

o הסכמי סודיות

o המחאת קניין רוחני והגדרת האמצעים להגנה עליו (סוד מסחרי/ פטנט)

o הגבלה על עבירות המניות:

- זכות סירוב ראשונה- בעל מניות שמעוניין למכור את מניותיו לצד שלישי החיצוני לחברה, יחויב להציע לשאר בעלי המניות בחברה לרכוש אותן. יש לבחון ולהגדיר מי זכאי ליהנות מהזכות.

- זכות הצטרפות Co-Sale - התחייבות חוזית המשמשת להגנה על בעל מניות מיעוט, בדרך כלל בעסקת הון סיכון. אם בעל מניות הרוב מוכר את חלקו, הזכות נותנת לבעל מניות המיעוט את הזכות להצטרף לעסקה ולמכור את מניות המיעוט שלו בחברה במסגרת אותה העסקה.

o אי תחרות- אוסרת על יזם להקים מיזם מתחרה

כתיבת הסכם מייסדים הינו שלב חשוב, המאפשר ליזמים לייצר וודאות בינם לבין עצמם. כך, יכולים השותפים להמשיך ולקדם במרץ את המיזם ולא לבזבז זמן יקר על פתרון מחלוקות שבוודאי יצוצו בדרך.

בשיתוף GONOGO
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully