וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצרים יהדות ישראלית במדרשה באורנים

בשיתוף המדרשה באורנים

עודכן לאחרונה: 24.11.2021 / 15:36

צעירים וצעירות חילוניים הקימו לפני כ-30 שנה את המדרשה באורנים במטרה לאפשר לכל יהודי ויהודיה להתחבר לזהותם היהודית והציונית בגישה פתוחה

מוטי זעירא. טל גליק,
מוטי זעירא/טל גליק

היהדות שייכת לכל יהודי ויהודיה שמעוניינים בה. מתוך תפיסה זו פועלת המדרשה באורנים, שהוקמה על ידי צעירים וצעירות מן הציבור החילוני בישראל לפני למעלה מ-30 שנה. עשרות אלפי ישראלים נהנים מדי שנה מפעילותה האינטנסיבית המאפשרת להם להתחבר לתרבותם היהודית והציונית בגישה חופשית ופתוחה.

עמדתה של המדרשה פורצת דרך: לאף איש, מוסד או זרם בעם היהודי אין בעלות על התרבות היהודית. כל יהודי-ישראלי החפץ בכך משתתף בפועל ביצירתה של התרבות היהודית-ישראלית.

"תרבות יהודית זו גם אחריות חברתית. אנו מתייחסים בכובד ראש לשאלות המפתח: באיזו חברה נחיה? האם נפגין כלפי האחר סולידריות או ניכור?", אומר ראש המדרשה ד"ר מוטי זעירא. "אם תבקרו בקהילה שלנו הממוקמת בשכונת הדר המוחלשת בחיפה, תקבלו דוגמה נפלאה לשליחות שעל פיה אנו פועלים: קבלת השבת הקהילתית פתוחה ומזמינה כל תושב בשכונה, וחברי הקהילה מקיימים פעילות התנדבותית ענפה בשכונה ובסביבה החברתית בה הם חיים. לזה אנו קוראים סולידריות חברתית. גם נושא המגדר חשוב לנו מאוד, ומדריכים ומדריכות שלנו פוגשים מאות צעירים וצעירות במסגרות קדם-צבאיות ובמסגרות נוספות, חלקן משותפות לדתיים וחילונים. צריך לשנות דברים בתחום!".

המדרשה מתמודדת עם ניכור ואדישות של ציבור חילוני כלפי היהדות. גם העירוב בין דת ופוליטיקה, תופעות של כפייה דתית ושחיתות ממאיסים על רבים את היהדות. זהו נושא זהותי טעון ובמדרשה רואים חשיבות עליונה בהתייחסות אליו. זעירא מוסיף: "זיקה לעולם המקורות היהודיים אין פירושה להסכים להכל או לאהוב את הכל. יש דברים שמקוממים ונוגדים את ערכינו, אבל הלמידה של המקורות והיכולת להיות בשיחה חיה איתם לא רק מעשירה, היא גם נותנת תחושה של שייכות לשרשרת הדורות, ולא פחות חשוב מזה, יוצרת שפה משותפת עם מגזרים שונים, עם ביוגרפיות שונות, שמרכיבים את המרקם הישראלי".

אקטיביזם תרבותי ולא מותרות

למדרשה יש מגוון רחב של תוכניות: תוכנית מנהיגות של שנה שלמה בתנאי פנימיה, לצד קורסים של יום בשבוע לאורך שנה ותוכניות הכשרה ארוכות הנמשכות עד שלוש שנים. תכנית הדגל, "בית מדרש לרבנות ישראלית", מכשירה מובילי קהילה ברוח פלורליסטית, שוויונית וערה לצרכי השעה. משתתפי התכנית מקבלים מלגת קיום צנועה המאפשרת להם להשקיע זמן ואנרגיה בלימוד אינטנסיבי, לקראת יציאתם לשטח בתפקידי הובלה בקהילות ובמערכת החינוך וכפעילים בציבור.

במדרשה רואים בחיים קהילתיים, שיש בהם מעורבות וסולידריות, לא רק מענה לבדידות של ימינו אלא גם מנוף לפעולה חברתית. מה שלא ניתן לשנות לבד, אפשר להשיג בכוחות משותפים. תכניות "שערים" מכשירה צעירים וצעירות לתפקידי הובלה בקהילה. קורס "עמיתי קהילה" מיועד למנהיגי ומנהיגות קהילות מקיבוצים, קהילות עירוניות, מתנ"סים ועוד, ופותח ללימוד שאלות של תמיכה קהילתית ומנהיגות בקהילה.

פעילות נרחבת מקיימת המדרשה במערכת החינוך בהכשרה ובליווי מורים ומורים בהוראה ועיצוב של תרבות יהודית-ישראלית בבית הספר, תוכניות המאושרות על ידי משרד החינוך.

זעירא: "אנו פועלים כל השנים לעיצוב של חגים וטקסי חיים בגישה חופשית ופתוחה. חיתנו במשך השנים מאות זוגות בחתונה יהודית שאמנם אינה מוכרת על ידי הרבנות הראשית אולם מבוססת על הטקס המסורתי ומשלבת לימוד ויצירה של הזוג עצמו. בעינינו הנושא אינו בבחינת מותרות, אלא סוג של אקטיביזם תרבותי".

תכנית מיוחדת המתקיימת מזה 15 שנים במדרשה היא "נפגשים בשביל ישראל". את המסע ייסדו רעיה ויוסי אפנר, לזכרו של בנם סמ"ר אבי אפנר ו-72 חבריו שנפלו באסון המסוקים. התוכנית מזמינה כל אדם לטייל לאורך שביל ישראל, ובמהלך המסע לקיים מפגשי שיח עם שאר המשתתפים, דמויות מפתח בחברה הישראלית וקהילות מגוונות בדרך. מדי שנה משתתפים במסע קרוב ל-10,000 צועדים וצועדות, שבאים לחודשיים וחצי רצופים או לפרקי זמן קצרים יותר.

המדרשה רואה חשיבות גדולה בעבודה עם צעירים לפני, במהלך ואחרי הצבא, ולכך מיועדות מספר תכניות, במסגרת ארגון "החלוץ": המכינה הקדם-צבאית למנהיגות ע"ש יצחק רבין, המכינה החצי-שנתית רעות, שנת שירות באזורי פריפריה, תכנית עבודה מועדפת בחקלאות המשלבת לימודים וחיי קבוצה, וכפרי סטודנטים ברחבי הארץ. כל אלה מיועדים להצמיח צעירות וצעירים ברוח של אחריות ומעורבות בחברה הישראלית.

זעירא: "אנו מאפשרים לכל אדם למצוא את התוכנית הנכונה לו, בהתאם למידת האינטנסיביות שבה הוא או היא בוחרים להשקיע. עשרות אלפי אנשים בשנה מוצאים אצלנו תחושת הזדהות ושייכות, הנותנת להם כוח לפעול בתוך החברה הישראלית והתרבות היהודית".

בשיתוף המדרשה באורנים
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully