וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמאס לכם לחיות בלופ? יש לנו שיטה שתוציא אתכם ממנו ותאפשר לכם לחיות את החיים שתמיד רציתם

בשיתוף בית הספר למנהיגות תודעתית

עודכן לאחרונה: 29.11.2021 / 15:23

אנשים שמשתתפים בסדנאות התפתחות אישית מדווחים לא פעם שההתלהבות ממה שלמדו חולפת מהר ולא משאירה שינוי אמיתי בחיים. את האתגר איך לגרום לאנשים ליצור שינוי קבוע בחיים שלהם, לקחו על עצמם טל בשן וצוות בית הספר למנהיגות תודעתית

טל בשן, מייסד בית הספר למנהיגות תודעתית. יח"צ,
טל בשן, מייסד בית הספר למנהיגות תודעתית/יח"צ

השיר "הילד בן 30 יש לו חום גבוה" לא יכול היה לתאר יותר טוב את ההיסטוריה של טל בשן, מפתח שיטת אימפקט ומייסד בית הספר למנהיגות תודעתית. לפני 20 שנה בדיוק כשחגג 30 הוא הרגיש שהוא תקוע בתוך לופ אינסופי בו הוא חי חיים של מישהו אחר, וששום דבר לא נמצא במקום הנכון בשבילו. אחרי שהתפטר מהעבודה במשרד פרסום נחשב, חתך את מערכת היחסים עם בת זוגו וחזר לבית ההורים - הוא התחיל לפתח את שיטת "אימפקט" למנהיגות תודעתית ששינתה את חייו מקצה לקצה.

כבר למעלה משני עשורים השיטה נלמדת ומתורגלת בחברות המובילות במשק, בבית הספר לפיקוד ומנהיגות של חיל האוויר ובמגזר הפרטי. אחרי שכבר הגיע לעשרות אלפי תלמידים ששינו את חייהם הוא פותח את השיטה לציבור הרחב בקורס שנקרא "מה שמואר צומח". יצאנו לבדוק איך זה נראה מבפנים:

אני אפתח בשאלה קשה: תחום ההתפתחות האישית רווי היום בכ"כ הרבה שיטות ומנטורים - במה השיטה שלך שונה מאלף שיטות אחרות שקיימות היום בחוץ?

אני לא תופס את עצמי כמנטור וגם לא רואה את עצמי כמי שעוסק בהתפתחות אישית כמו שרגילים לתפוס אותה, אני עוסק ב"מערכת ההפעלה" שתוקעת לנו את החיים. בגיל 30, כשהרגשתי שאני לא יכול יותר לחיות חיים של מישהו אחר, ניסיתי להבין למה אני משכפל דברים שלא מאפשרים לי להשתנות. הבחירות שלי היו אותן בחירות והריבים היו אותם ריבים. לא משנה מה עשיתי לא הצלחתי ליצור שינוי באיכות החיים שלי, במערכות היחסים שלי ובהחלטות שקיבלתי.

מה שהבנתי היה שלכל אדם יש "מערכת הפעלה" או חיווט תודעתי שמנהל אותו, ובעצם קובע עבורו: איך הוא מרגיש, איך הוא מקבל החלטות, איך הוא יתנהג בסיטואציות מסוימות. מעין "טייס אוטומטי" שלא באמת מאפשר לנו להשיג את החיים שאנחנו רוצים לחיות.

כולנו מבינים מה צריך לעשות כדי לרזות. צריך לאכול יותר נכון ולהוציא יותר אנרגיה ממה שמכניסים לגוף. ובכל זאת יש משהו עמוק שמונע מאיתנו להצליח לבצע פעולה שהכלים להצלחתה די ברורים. לדבר הזה קוראים מערכת הפעלה. למשל אם במערכת ההפעלה יש רעיון ש"מסוכן להיות רזה" כי אנשים ימשכו אלי ואולי יפגעו בי, אז למרות הרצון החזק שלי לרזות, מערכת ההפעלה שלי תמיד "תגן" עלי ותמנע ממני להשיג את מבוקשי.

לא סתם השם של הפודקאסט שלי הוא "סליחה, זה לא מה שהזמנתי". הרי כולנו מרגישים כל הזמן את הפער הקבוע בין הרצוי למצוי בחיינו. זה שורש התסכול של כולנו. הוא מעולה אגב, לכו תקשיבו לו.

מה שקורה למי שהולך לסדנאות התפתחות אישית כאלו ואחרות זה שהוא מנסה להתקין תוכנות מתקדמות על מערכת הפעלה ישנה. לרוב הוא לא מצליח ליישם את מה שהוא לומד ואחרי כמה ימים הכל חוזר להרגלים הישנים - הוא חייב לשדרג קודם את מערכת ההפעלה שלו.

השיטה שפיתחתי מאתרת את הדפוסים הלא רצויים שאנחנו נתקלים בהם באופן קבוע - איפה אנחנו מתעצבנים כל פעם מחדש, איזה קונפליקטים אנחנו משכפלים שוב ושוב, ובעזרת השיטה אני יכול לשנות את מערכת ההפעלה שלי כדי שגם התגובות והבחירות שאני עושה יהיו בהתאם לרצון האמיתי שלי.

תוכל לתת לי דוגמה לדפוסים האלו?

זה מצחיק, אבל תתאר רגע אדם שכל פעם שהוא מתיישב בסלון הוא דופק את האצבע הקטנה של הרגל בפינה של השולחן. כל יום אותו טקס - הוא מקבל את המכה, מתעצבן מי הניח שם שולחן, צועק ומקלל אותו. זה אולי נשמע מצחיק אבל כל פעם שאני מתעצבן על הבן שלי בדיוק על אותה נקודה, כמו הבגדים שהוא לובש, הבלאגן שהוא משאיר אחריו או הנצח שעובר עד שהוא מסיים להתארגן, זה לא שונה בהרבה מאותו אחד שצועק על השולחן שדופק לו את הזרת.

גם בכל פעם שאני רב עם בת הזוג שלי על אותה נקודה בדיוק כבר עשר או עשרים שנה - מראה על באג מובנה במערכת ההפעלה שלנו. לא משנה כמה סדנאות זוגיות ניקח - עד שמערכת ההפעלה לא תסתדר, הנקודה הזאת תמשיך להיתקע לנו בגלגלים.

וכן, אפילו בעבודה - כשמתחים מול עובדים אחרים או מול המעסיק נראים בדיוק אותו דבר - הבעיה טמונה במערכת ההפעלה שלי.

אז איך בעצם מערכת ההפעלה שלנו עובדת?

בצורה הבסיסית שלה, מערכת ההפעלה שלנו עובדת בצורה ריאקטיבית - היא מגיבה לגירויים חיצוניים מהסביבה. אבל לתודעה שלנו יש כח עצום, ואם נרתום אותה בשביל לשנות את המציאות שלנו נגלה שאנחנו יכולים להיות לא רק ריאקטיביים, אלא גם פעילים וברמה הגבוהה - אפילו קריאטיביים, כאלו שיוצרים מציאות.

אתן לך דוגמה מתוך כלי אחד שאנחנו מלמדים שנקרא חוק הסיבה ותוצאה. החוק אומר שכל פעולה שלנו נגזרת מתוך איזה שהוא שורש. כמו ענף שיוצא מתוך עץ האישיות שלנו. ולפעמים אנחנו חייבים לשנות את השורש ממנו אנחנו יוצאים כדי להגיע לתוצאות שונות.

הגיעה אלינו אישה שכל החיים שלה מערכות היחסים שלה כשלו. היא הייתה נואשת למערכת יחסים יציבה, ועדיין חלמה להתחתן יום אחד ולהקים משפחה. אבל כח מסתורי גרם לכל מערכת יחסים שהתחילה להתפורר די מהר.

הפחד הלא מודע שלה (השורש) היה שאם תלד ילד, היא עשויה לשקוע בדיכאון כפי שקרה לאמא שלה כשילדה אותה. מערכת ההפעלה הלא מודעת שלה, החליטה למנוע ממנה את הסכנה בדיכאון הפוטנציאלי על ידי כך שהכשילה את כל מערכות היחסים שלה. תת המודע שלה יצר מערכת הגנה כדי למנוע ממנה עתיד כואב, אבל בפועל השאיר אותה נטולת אהבה ומשפחה. את הדבר הזה, ניתן לשנות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

היא אכן הצליחה והיום יש בישראל משפחה חדשה ושמחה עם שני ילדים מתוקים ביותר.

הרבה פעמים החוק הזה יכול לשפוך אור גם על יחסי הורים וילדים, למשל כשאמא מגוננת מדי על הילד שלה ולא רוצה שהוא ילך עם חברים שלדעתה לא טובים לו, אבל בסוף הוא הולך איתם על אפה ועל חמתה.

חוק הסיבה ותוצאה אומר שהתוצאה לא נובעת מתוך הפעולה שאנחנו עושים אלא מתוך השורש ממנו הפעולה נובעת. ולכן אם השורש של האמא הוא פחד לאבד את הילד- הפעולות שלה יגררו התנתקות מצד הבן, ואולי אפילו בוז וזלזול (אחד השיעורים בקורס עוסק באיזה שורש צריך לאמץ במקרה הזה, ואיזה שורשים נוספים קיימים).

במשך יותר מ 20 שנה אני רואה אנשים בסדנאות שמקבלים גישה לכלים משני התודעה האלה ועושים בהם שימוש נכון - והחיים שלהם משתנים מקצה לקצה.

טל וצוות בית הספר בפעולה, באחת מהסדנאות. יח"צ,
טל וצוות בית הספר בפעולה, באחת מהסדנאות/יח"צ

אוקיי, ומה גרם לך לרצות להנגיש את הקורס לקהל הרחב?

היה אצלי לא מזמן מישהו שהשתתף בתהליך של 5 ימים שהעברתי לפני 15 שנה. הוא ידע לשים במדויק את האצבע על נקודת הזמן שבה החיים שלו קיבלו מפנה - זה היה בסדנת אימפקט המלאה שעבר אצלנו. הוא לא היחיד.

הסדנאות האלו לוקחות 5 ימים מלאים והן עמוסות ומשנות חיים - אבל לא כולם יכולים לפנות חמישה ימים רצופים, ואני רוצה שלפחות חלק מהכלים שפיתחתי יגיעו לאנשים בעלי מודעות גבוהה שרוצים ליצור שינוי.

בתחילת הקורונה ביקשו ממני במכבי שירותי בריאות ובבנק לאומי לעשות שינוי במודל הסדנאות ולהעביר שיעורי זום קצרים בני שעה וחצי כל אחד. במקביל התחלתי גם ליצור פודקאסט לקהל הרחב שנקרא "סליחה, זה לא שהזמנתי" (נכון לכתיבת השורות האלו צבר מעל מאה אלף האזנות לעשרים הפרקים שיצאו).

השינוי שהשיעורים האלו יצרו אצל כלל העובדים היה מדהים: העובדים יצרו שפה חדשה בארגון בעקבות השיעורים האלו. הם הוציאו מיוזמתם הפרטית חולצות של "מה שמואר צומח" ונהיו הראשונים להאזין לכל פרק חדש שיצא. זה הרגע בו הבנתי שגם לחלקים מהשיטה יש סיכוי להשפיע עמוקות על איכות החיים של האנשים. לקרב אותם לחיות את החיים שהם באמת רוצים לחיות. לצמצם קונפליקטים, להשפיע על הילדים שלהם, לשפר את הקשר עם בן או בת הזוג, להרוויח יותר, לדייק את הרצונות ולממש אותם. אז ויתרתי על העקשנות שלי שרק קורס של חמישה ימים יכול לעשות את העבודה. זה משהו שלא הסכמתי לשנות מאז 1999 כשרק התחלתי.

למה בעצם לקח לך עשרים שנה להוציא את זה כקורס דיגיטלי?

החשש הגדול שלי תמיד היה להוציא עוד קורס שטחי עם השפעה מוגבלת או מצד שני להוציא קורס עמוק ומורכב מאוד שאף אחד לא יצליח ליישם בחיים. לקח לי עשרים שנה לפשט את החומר המדהים הזה לרמה שכל מי שרוצה יוכל להבין אותו וליישם אותו. זה כל הסיפור!

מעבר לזה כדי לוודא את ההשפעה של החומר הוספתי בסוף כל פרק שאלות ותשובות וגם תרגול ברור וישים שכל אחד יכול לתרגל בו את הכלים בבית ובאמת לשנות את החיים שלו ושל הסביבה שלו.

אתה יכול להרחיב קצת על מה בעצם יש בקורס?

לטובת הקורס הדיגיטלי לקהל הרחב בחרתי 4 כלים שהוכיחו את עצמם כ"משני תודעה" והם כבר השפיעו על המציאות והחיים של אלפי אנשים שהשתתפו בסדנאות בבית הספר למנהיגות תודעתית.
ארבעת הכלים הם:

1. "מה שמואר צומח" זה חוק שמסביר איך להשתמש בתשומת הלב שלי כדי לדאוג שדברים מסוימים סביבי יצמחו ואחרים יפסיקו להפריע. כשאני כועס על הילד שלי שהוא לא מתמיד, אני למעשה מאיר על אי ההתמדה שלו ובכך אני מצמיח ומעמיק אותה. שימוש נכון בחוק מלמד על מה צריך להאיר בפנימיות הילד על מנת להצמיח את הנחישות שתוביל להצלחה שלו ולא להפך.

2. "חוק סיבה ותוצאה" - חוק שנועד ללמד כיצד לפעול מהסיבות והשורשים הנכונים כדי לקבל את מה שאנחנו באמת רוצים לקבל בחיים ולהפסיק לקבל תוצאות לא רצויות. בזכות החוק הזה לבד הצלחנו להעלות למסלול אינספור מערכות יחסים, ואפילו להציל ילדים שהיו על סף נשירה וניתוק קשרים עם ההורים שלהם. זה כמו שמי שמפחד ליפול ממקום גבוה מגדיל מיידית את הסיכוי שבאמת יפול. מי שמפחד שיעזבו אותו מגדיל מיידית את הסיכוי שיעזבו אותו. אנחנו מסבירים בשיעור הזה איך מזהים שורשים ואיך משנים אותם כדי לא להמשיך לקבל דברים שאנחנו לא רוצים.

3. "מיקודי שליטה חיצוניים ופנימיים" - כלי להחזרת השליטה בחיים לידיים שלנו והפסקת הציפיה שמשהו או מישהו ישתנה. הרבה מכירים את זה כ"הוויה" או כ"being" - בקורס אני נותן דוגמאות פרקטיות וטכניקות איך להשתמש בכלי הזה בכל רגע נתון בחיים.

4. "תודעה בוראת מציאות" - הרבה מאיתנו יודעים לדקלם "תחשוב טוב יהיה טוב", אבל זה קצת יותר מורכב מזה. בנינו פה מודל ברור וקל ליישום לעבודה סדורה עם תודעה על מנת לקדם את המציאות הרצויה גם אם היא לא נראית כרגע ברת השגה - בין אם זה מערכת יחסים שיש לנו מול הבן/האשה/הבוס ובין אם זה השגה של יעד כמו זוגיות, קידום בעבודה או כל דבר אחר שתרצו.

חשבתי שכבר ראיתי הכל, אבל לא מזמן קיבלתי תמונה מתלמידה שהחיים שלה השתנו מקצה לקצה בעקבות תהליך שעברה בבית הספר שלנו. היא החליטה להתחדש עם קעקוע של "מה שמואר צומח" כדי להזכיר לעצמה עד כמה המשפט הזה חלחל עמוק לחיים שלה.

התכנים של הקורס יכולים לשנות חיים. יח"צ,
התכנים של הקורס יכולים לשנות חיים/יח"צ

מי שרוצה לשמוע יותר פרטים לאן הוא יוכל לפנות?

אפשר להירשם לקורס בלחיצה כאן: https://rebrand.ly/agk816n


אני יודע שהתכנים שנמצאים שם יכולים לשנות לאנשים את החיים, ואשמח שאנשים בעלי מודעות שבאמת רוצים להתפתח יצפו בקורס הזה וישתמשו בכלים העוצמתיים שיש לו להציע.

בשיתוף בית הספר למנהיגות תודעתית
  • עוד באותו נושא:
  • תודעה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully