וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 הטעויות ש"הורגות" 90% מהעסקים בישראל

בשיתוף מינוף עסקי

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 15:21

בישראל קיימים היום למעלה מ-575 אלף עסקים, כאשר 99.5% מהם מוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים. מדובר במקומות שמעסיקים פחות מ-100 עובדים

מה ההבדל בין העסקים הללו לגדולים ביותר, גזירה משמים? רחוק מזה. הרי גם עסק גדול ומרשים היום, עשה את צעדיו הראשונים כעסק קטן, וההבדל בין ה"כרישים" הגדולים לכל השאר טמון בכמה מרכיבים.

אחד הבולטים שבהם בא לידי ביטוי כשרבים מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים מציבים לעצמם תקרת זכוכית נמוכה מדי, וחלקם הגדול עושה זאת מבלי שמודעים לכך בכלל, או על ידי פעולות שעל פניו נראות להם כטובות ביותר, אך בפועל אלו מונעות מהם לעשות את קפיצת המדרגה שעליה חולמים.

לקחת עסק טוב ולהפוך אותו לטוב ביותר

"בהרבה מאוד חברות בעל העסק הוא העסק, ושם המכשול הוא כפול. מצד אחד הם אינם מבינים כי ניהול עסק הוא מקצוע בפני עצמו, כלומר זה לא מספיק רק שאני אדע לצורך הדוגמא, לאמן כושר בצורה מקצועית, אלא גם שאדע לנהל את המחלקות השונות בעסק כדי להגיע למחזורים של למעלה ממיליון שקל בשנה - ביניהן מחלקת השיווק, המכירות, התפעול, המחלקה הפיננסית ומחלקות נוספות אשר בלעדיהן יהיה בלתי אפשרי לגדול.

בעיה נוספת קשורה בהיבט המנטאלי של בעל העסק. המיינדסט של בעל העסק הוא תמיד יהיה זה שיקבע כמה כסף הוא מסוגל לעשות.

לרוב, בעל עסק שמתקשה לצמוח מרגיש חסום או מונע מעצמו את הצמיחה עקב אמונות מגבילות, חוסר אמונה בעצמו, חוסר ביטחון ודברים מנטאליים נוספים. כאשר אנחנו מגיעים בפגישת הייעוץ הראשונה לשורש הבעיה, התפקיד שלי הוא בין היתר הוא ליישר ולטפל בהם, ביחד עם המודל העסקי, תכנית העבודה והשילוב עם ההיבט הפיננסי, רק אז בעל העסק יראה הבדל מיידי במספרים!

במקום להביא 10-20 אלף שקלים בכל חודש הביתה ולהסתפק בבינוניות הזו, אפשר להפוך את העסק למקור הכנסה שמכניס למעלה מ 100,000 שקלים בכל חודש, ולעשות זאת בצורה יציבה ושיטתית".

את הדברים הללו מספר עמית אופיר, הבעלים של חברת "מינוף עסקי" אשר שמה לעצמה למטרה, להעניק ליווי אישי לכל בעל עסק כזה או אחר ששואף להגיע לחופש כלכלי אמיתי, תוך כדי הגשמה של כל השאיפות האישיות בחיים, בלי אם ובלי אבל, אלא להאמין ולבצע זאת בפועל.

בשיחה מרתקת ובפעם הראשונה בישראל, עמית החליט לשים את כל הקלפים על השולחן, ולגלות חלק מאסטרטגיית הניתוח שלו לעסקים טובים, שיכולים להפוך ולהיות הטובים ביותר ורק צריכים את ההדרכה הנכונה.

הכתבה הזו היא בגדר של לגזור, למסגר ולתלות במקום הכי בולט במשרד.

עמית אופיר. יח"צ,
עמית אופיר/יח"צ

עמית אופיר מציג: אחד עשר הדיברות של אל תעשה בעסקים

כדי לתאר מיהו עמית אופיר צריך לערוך כתבה נפרדת, אולם בנגיעה קטנה נציין כי הוא נחשב לאוטוריטה בכירה בישראל בכל הנוגע למסלול הישיר אל חופש כלכלי, כאשר לאורך השנים עמית הוכיח הלכה למעשה כיצד ניתן לעשות זאת, תוך כדי שבנה מותגים בינלאומיים ופרץ גבולות שרבים לא האמינו כי הם מסוגלים לכך.

בנוסף עמית כתב למעלה מ-100 ספרים רבי מכר שנמכרו במיליוני עותקים בכל רחבי העולם, והפעם הוא הסכים לפרוס את משנתו בצורה שונה, תוך כדי דגשים על אחד עשר טעויות שהוא מזהה כטעויות הקריטיות ביותר שעסקים עושים.

הדיבר הראשון: עובדים לבד במקום להאציל סמכויות

"לרבים מבעלי העסקים יש את הנטייה לחשוב כי הם יודעים הכל ויותר טוב מכל אחד אחר, ואין צורך להתייעץ או אין סיבה להטיל משימה על עובד במשרד או בשטח.

כך יוצא לא פעם כי כאשר בעל עסק עסוק מעל הגג ויש צורך לבצע פעולה דחופה, למרות הדחיפות הוא יעדיף לקחת על עצמו גם את המשימה הנוספת במקום להעביר אותה לעובד אחר, מתוך דפוס מחשבה שכך זה ייעשה טוב ומהר יותר. את הדפוס הזה אני משנה, ועוזר לבעלים לבנות עסק שאינו מבוסס עליו בלבד".

הדיבר השני: כל העסק תלוי בהם

"ישנו מודל עסקי שמציב תקרת זכוכית שהיא אולי נשמעת לא רעה בכלל עבור חלק ממי שיקראו את הכתבה הזו, ואני מדבר על יעד נמוך של 20 אלף שקלים בחודש, במקום לפרוץ אותה ולהגיע גבוה הרבה יותר.

במודל הזה לא רק המשכורת נמוכה, אלא גם משתעבדים למענה, בגלל תמחור לא נכון של המוצרים, בגלל שאין איש שיווק מתאים, בגלל שמנסים לעשות הכל בבת אחת, ואז מה יוצא? חיים את העסק 24/7, לא רק מנטלית אלא פיזית ממש. במציאות הזו, גם אם המשרד או הקליניקה מלאים בכל יום, אין זמן לנשום, לא נשאר מקום לפנאי האישי, לחיי המשפחה, ובסופו של דבר העומס הזה גם מפיל נפשית ובעיקר מונע לפרוץ את תקרת הזכוכית".

הדיבר השלישי: חושבים איך לחסוך ולא כיצד להרוויח

"אני לעולם לא אגיד לבעל עסק כי הוא צריך להיות פזרן מבחינה פיננסית, להיפך, אבל אני כן מזהה דפוס עקום בקרב המון בעלי עסקים, כאשר אלו מעדיפים לא להוציא כספים ולעיתים גם סכומים פעוטים שיכלו לחסוך עבורם זמן וכאבי ראש מיותרים.

אני אתן דוגמא, למשל בעל משרד שהיה צריך לשלוח עבודה שביצע ללקוח רחוק, הוא מעדיף לבצע את הנסיעה הזו בעצמו בסוף יום עבודה והעיקר לחסוך את דמי המשלוח, וזה אומר שבמקום להגיע הביתה בשעה מוקדמת, הוא עשה סיבוב של שעה או שעתיים יותר בעצמו, ומבחינתי זה טירוף ממש, הרי גם אם נחסכו כמה שקלים, הנזק המצטבר הוא גדול שבעתיים".

הדיבר הרביעי: חושבים בקטן ולא על מספרים גדולים

"מגיעים אליי בכל שבוע עשרות אנשים לפגישה, ואחת השאלות הראשונות שאני שואל אותם היא כמה אתם רוצים להרוויח, ולרובם אין תשובה ברורה. כאשר עונים לי הרבה, אני אומר להם כי זו לא תשובה, הרי מה זה בדיוק הרבה? 20 אלף, 100 אלף, חצי מיליון? לכן חשוב מאוד להגדיר יעד ברור לפני שעושים את הצעד הראשון, כי אז נדע לאן לכוון ונוכל למדוד את קצב ההתקדמות והאם הגענו ליעד המיוחל".

הדיבר החמישי: ממוקדים בעצמם במקום בלקוחות

"לא פעם הפוקוס של בעל העסק הוא על עצמו בלבד, כשהוא חושב לעצמו, במה אני טוב? מה למדתי? מה אני יכול להציע, איזה ידע או מיומנות יש לי ואז הוא בונה את ההצעה או את השירות שלו על בסיס זה, במקום לחשוב מה הלקוח שלו צריך, ולייצר הצעה מדויקת יותר המותאמת לצורכי הלקוח קודם.

לכן אני תמיד ממליץ להיות עסוקים במה הלקוח צריך, ולא לנסות להתאים אותו ליכולות האישיות שלנו, כי אז הפתרון יהיה חלקי בלבד ובמקרים רבים יחטיא את המטרה.

אני אתן דוגמא, בעל עסק לעיצוב גרפי שדפוס החשיבה שלו הוא: אני מכיר ועובד עם תוכנת פוטושופ, או אינדז'יין או פלש, אז אני אעצב ללקוחות שלי פליירים, כרטיסי ביקור ודברים דומים.

לעומת זאת, בעל עסק רציני יותר היה מנתח את הדברים בצורה רחבה יותר, מקשיב ולומד מה הלקוח צריך, למשל בצורך להגדיל את ההכנסות. אז אותו מעצב גרפי יכול לקחת בחשבון כי כדי לתת שירות איכותי יותר ללקוחות שלו, כדאי להוסיף להצעה גם שירות של כותב תוכן או קמפיין שיווק, ולהעניק ללקוח את מה שהוא צריך באמת.

הדיבר השישי: פועלים בצורה הישרדותית

"אחת הטעויות הנפוצות היא שבעלי עסקים שמים לעצמם ברקסים כל הזמן, וההתנהלות הזו באה לידי ביטוי בין היתר בתקציבים משתנים ללא הפסקה. מעלים תקציב עבור קמפיין מסוים ומורידים אותו מספר ימים לאחר מכן, רק כי במשך יומיים אותו קמפיין לא הביא לפעילות. אז ההרגשה היא כי העולם קורס ומשנים שוב ושוב, כאשר הכל נעשה מהרגע לרגע, במקום לקחת אוויר ולהבין כי כל פעולה היא ריצת מרתון, עם עליות, מורדות ופיתולים. כאשר מנסים לקצר את הדרך מהסיבה הלא נכונה זה עלול לגרום לנזק, הפסדים ועבודה מיותרת".

הדיבר השביעי: לא מבינים את כללי המשחק

"רבים מבעלי העסקים עובדים קשה מדי לחינם, בלי לדעת שהם בזבזו כוחות אך שום דבר לא נעשה וזז בפועל. תוכלו לזהות אותם כאשר הם יגידו לכם שהם עובדים קשה מאוד.

אני יכול לעמוד בתוך חדר שבו יש כיסא אחד גדול, ולהזיז אותו מצד אחד לצד השני, על פניו עבדתי קשה והזעתי, אבל למעשה לא עשיתי כלום.

זה בדיוק מה שקורה בהמון עסקים, כשלא מבינים כי כדי שהכסא "ייצא החוצה" ואפשר יהיה לעשות בו שימוש, צריך ללמוד כיצד לנהל את העסק, ולעבוד קשה זה לא אומר כי העסק מנוהל כהלכה".

הדיבר השמיני: לוקחים את הזמן ומתקדמים באיטיות

"אחד הדברים שאני הכי לא אוהב זה לדחות דברים שניתן וצריך לעשות עכשיו, כי כך נוצר דפוס פעולה שבו דוחים את הצורך לפעול לשבוע הבא, לעוד חודש, לעוד שנה. לקוחות שלי לפעמים לא מאמינים כי באותה תקופה שבה הם היו פעילים, הם יהיו יכולים להגיע לתוצאות טובות הרבה יותר ממה שהושג בפועל, רק בגלל שפעלו לאט ובחוסר אפקטיביות.

אני מגלה כיצד הדפוס הזה מתרחש בפועל גם כאשר לבעלי עסקים מסוימים חייבים כספים, והם אומרים לעצמם, אוקיי, אז בשבוע הבא נדרוש את התשלום, או בעוד חודש וכן הלאה, ופתאום מסתיים לו רבעון או מסתיימת לה השנה, וצריך לשלם מיסים וריביות וזה יכול להוביל להפסדים מיותרים של עשרות אלפי שקלים, לכן, יש החלטות שצריך לקבל ולבצע אותן כאן ועכשיו".

הדיבר התשיעי: לא עוצרים לחשוב ולתכנן

"דפוס קלוקל נוסף הוא שבעל עסק שעסוק במשימה מסוימת, עונה לכל שאלה או לכל צלול של טלפון, במקום להתרכז במאה אחוז במשימות שהגדיר ביומן. כיוון שהוא לא מנהל יומן מסודר או סדר יום ברור, הוא מוצא את עצמו מגיב לסיטואציה ולא מנהל אותה.

אין סיבה לחשוב כי כל קריאה אחרת היא בלתי הפיכה, ואם לא עונים באותו הרגע לאיזה שיחה נכנסת העולם יתהפך. אם אתם רוצים להגיע לתוצאות אז קודם תהיו מחויבים לעצמכם קודם, ותנהלו את הסיטואציה כך שאתם תחליטו האם היא דחופה, חשובה או מיותרת, ותפעלו עם נהלים מסודרים ולא מתוך אילתור".

הדיבר העשירי: לא מתייעצים עם האנשים הנכונים

"יש בעלי עסקים שיעדיפו לשוחח עם האבא, בן/בת זוג או עם חבר ולשמוע לעצתם, במקום לעשות זאת עם אנשי המקצוע הנכונים, כאלו שיכולים לתת את העצה וההכוונה המקצועית הנכונה. כיוון שאותו איש מקצוע נתקל בנושאים השונים פעמים רבות והוא עצמו פתר את אותן הבעיות, לעצה שלו יש חשיבות עצומה בסיוע לפתרון הבעיה.

"בשביל מה אתה צריך להתייעץ עם מישהו? הוא סתם ייקח לך כסף!" האבא ממליץ, וזו נחשבת כעצת זהב. לכן השתדלו להתייעץ רק עם אנשי מקצוע שהם ,"Walk the talk"שיש עליהם המלצות רבות, ולאחר שהתרשמתם שהם יודעים על מה הם מדברים".

הדיבר האחד עשר: לא מבינים מספיק טוב בכסף

"אני חושב שהשורה המסכמת הזו היא החשובה ביותר מתוך כל הדיברות.

השכלה פיננסית היא המפתח לחופש כלכלי, לכן תלמדו כמה שיותר, על מיסים, חוקים וכד', אחרת אתם יוצאים "למלחמה" מבלי שיהיו לכם מספיק כלים בארסנל, ואז הסיכויים להגיע לחופש כלכלי הם אפסיים", עמית אופיר סיכם את התורה כולה.


מינוף עסקי: יצירת קשר

בעלי עסקים, אם קראתם את הכתבה החשובה הזו ובחלקים ממנה הנהנתם בראשכם כמסכימים על הטעויות שאתם מבצעים, זה הזמן לעשות מעשה ולחשב מסלול מחדש.

צוות המומחים של חברת "מינוף עסקי" בהנהגתו של עמית אופיר זמינים עבורכם, לכן אם אתם נחושים להצליח קבעו פגישה אישית עם עמית אופיר או אחד מהצוות שלו בלחיצה כאן

בשיתוף מינוף עסקי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully