וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגלגל הסתובב: כך הפכה פורטוגל מסמל של משבר למדינה מהמצליחות באירופה

בשיתוף יורופה נדל"ן

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 12:52

כשפורטוגל נאלצה לנקוט צעדים של צנע לפני כ-10 שנים, היו רבים שהספידו את המדינה כמוקד כלכלי ותיירותי. כיום המדינה נולדה מחדש, התייצבה כלכלית וחברתית, ועשתה זאת בשקט ובדקדקנות. כך היא נהפכה בימינו למגנט תיירות, שמושך גם משקיעי נדל"ן

פורטוגל. יח"צ,
פורטוגל/יח"צ

שנת 2008. שמועות על משבר פיננסי מתקרב מגיעות למהדורות החדשות, ומומחים מזהירים מפני התפוצצות של בועה. מה שהתחיל בארה"ב, הופך לאחת מתקופות ההאטה הכלכליות המשמעותיות שנראו בעשורים האחרונים. במובנים רבים ההשלכות של אותה שנה - שבה בנקים קרסו ומדינות ביקשו חילוץ כלכלי - נותרו עמנו עד היום.

אחד הסמלים המשמעותיים לחודשי המשבר ההם הייתה הצלילה הכלכלית של שתיים מהכלכלות המתפתחות של האיחוד האירופי - יוון ופורטוגל. בצד הדרום-מזרחי של היבשת, יוון נכנסה לבעיית חוב בלתי פתירה, ופנתה לאיחוד האירופי פעם אחר פעם עבור סיוע. בעוד יוון לא מצליחה להעמיד תוכנית סדורה להיחלצות מהמצב במשך שנים, בצד הדרום-מערבי של היבשת, פורטוגל נהפכה לסמל של אחריות כלכלית-לאומית.

יוון נותרה עם אותן הבעיות, חוסר היציבות הפוליטית ובעיית החוב במשך שנים ולמעשה עד היום. היא עשתה זאת תוך שהיא עולה לכותרות באופן בלתי פוסק, מסתכסכת עם גרמניה ושאר מדינות האיחוד ומספקת תמונות קשות של כספומטים שלא עובדים, הפגנות ואי-שקט. פורטוגל לעומת זאת, נכנסה לשנים של שקט תעשייתי, והפנתה את כל מאמציה הפוליטיים והכלכליים פנימה, כדי למצוא מודל שיוציא את המדינה מהמשבר. כעת, יותר מעשור לאחר מכן, פורטוגל מראה שהמאמצים השתלמו, שכלכלתה חזקה ושגם אל מול אירוע בריאותי עולמי - יש לה נוסחה להצלחה.

להתניע מחדש את הכלכלה

איך פורטוגל עשתה זאת? שילוב של תוכניות שיקום שיושמו בדקדקנות, טיפוח ענפים שתורמים לצמיחה כמו תיירות ונטישת מדיניות של צנע - הביא את פורטוגל לראש טבלת הכלכלות האירופיות.

זה לא היה קל. בשנת 2012 כפתה קרן המטבע העולמית על פורטוגל כניסה למדיניות צנע - הגבלה על הלוואות, קיצוץ בקצבאות והעלאת מסים. הקרן דרשה את הצעד בתמורה לתוכנית חילוץ של 90 מיליארד דולר. כאמור, בניגוד למדינות אחרות שהושפעו מן המשבר והזדקקו לעזרה בינלאומית, פורטוגל נקטה מדיניות של ציות שקט, ומילאה באופן מלא אחר ההנחיות. מהלכי השמירה על הקופה הציבורית וההתגייסות המרשימה של אזרחי המדינה, התחילו להראות את אותותיהם כשהתוצר המקומי מטפס, והחוב הלאומי מצטמצם.

"היינו פה גם בשנות הצנע", מספר אמיר תלמי, מנכ"ל חברת יורופה נדל"ן. "זה לא היה פשוט, והבנקים האטו את המימון. האזרחים הפורטוגלים הראו אז כוחות גדולים, כשהם מבינים את גודל השעה. אפילו העלאות מסים התקבלו בהבנה, והפורטוגלים - שידועים במוסר העבודה הגבוה שלהם - המשיכו ליזום, לקנות, למכור ולהניע את הכלכלה". תלמי מכיר את פורטוגל מקרוב, שכן יורופה נדל''ן היא חלק מהפעילות של קבוצת פורטוגליס, המסייעת בין היתר לישראלים לקבל אזרחות פורטוגלית.

בשלהי שנת 2017, פורטוגל החלה לנטוש את מדיניות הצנע, לאור המספרים שהראתה הכלכלה המקומית. ההכרזה של הממשלה על הורדת מסים, עידוד השקעות, הזרמת הון זר ועידוד תעשיות יצרניות - היוותה את יריית הפתיחה לתור זהב בכלכלה הפורטוגלית.

תור הזהב של התיירות בפורטוגל

שני גורמים משמעותיים הביאו את פורטוגל לסוף העשור הקודם במצב טוב בהרבה מזה שהיתה בו לפני 13 שנה: פרודוקטיביות גבוהה ופריחה תיירותית.

בניגוד למה שנהוג לחשוב (אולי בהשפעת דעות מסוימות על השכנים מספרד) - העם הפורטוגלי הוא חרוץ ופרודוקטיבי. בשנים של מס גבוה והחמרה פיננסית, התמ"ג של פורטוגל קפץ, והשיג בחזרה את מדינות אירופה המערבית. רמת האבטלה, שנשקה ל-20% בסביבות 2014, הגיעה היום כבר לכ-5% בלבד.

"אנשי העסקים הפורטוגלים יודעים לייצר פעילות גם תחת מגבלות פיננסיות", אומר תלמי. "הם לא עוצרים את העסקים, לא מתחמקים מתשלום מסים ויודעים לנצל הזדמנויות גם בשוק בהאטה. לכן התאהבנו בפעילות הנדל"ן בפורטוגל, ובטווח הארוך צדקנו. יש פה שוק מצוין ויש פה הזדמנות בלתי רגילה לייצר רווחים משמעותיים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
כלכלת פורטוגל. יח"צ,
כלכלת פורטוגל/יח"צ

השינוי השנתי בתמ"ג הפורטוגלי נספר באחוזים חיוביים מדי שנה החל מ-2013 ועד היום, גם בצל אתגרים גדולים. אחד הגורמים התורמים ביותר ליציבות החדשה הזו הוא מיקוד של הממשלה וגורמים עסקיים בתחום אחד לוהט - תיירות.

למשבר מ-2008 היתה השפעה כפולה על תחום התיירות בפורטוגל. מצד אחד קשה היה לשכנע תיירים להגיע למדינה שנמצאת בבעיה כלכלית, ובכל מקרה המדינות שמהן מגיעים תיירים לפורטוגל - גרמניה, בריטניה, צרפת וספרד - היו שקועות בעצמן בבעיה פיננסית. אך מהצד השני, המחירים הנמוכים במדינה גילמו פוטנציאל למשיכת תיירות בינלאומית. נראה שבארבע השנים האחרונות שני הצדדים המנוגדים הגיעו לאיזון, כשרוב מדינות היבשת שמו את המשבר מאחוריהן, והתיירים חזרו להגיע.

פורטוגל מושכת אליה כ-30 מיליון תיירים נכנסים מדי שנה, והיא רשמה 51.6 מיליון לינות (לילות במלונות או בתי הארחה) של תיירי חוץ ב-2019. באותה שנה היא עקפה מדינות כמו יוון, הולנד ושווייץ בסכום ההוצאות הכספיות של תיירים במדינה.

"נגיד את זה ישירות - אנחנו נהנים מבום תיירותי שקורה בפורטוגל בשנים האחרונות", אומר תלמי. "כבר מתחילת הפעילות שילבנו גם שיווק של דירות המיועדות להשכרה לטווח קצר במודל Airbnb וזה משתלם. פורטוגל מעודדת השכרות מהסוג הזה, ולוקחת מס על ההשכרה של 8.75% בלבד, מהשיעורים מהנמוכים בעולם".

פורטוגל מובילה את העולם בהתמודדות עם הקורונה

כך הגיעה פורטוגל לשנת 2020 ולמשבר הקורונה כשהיא חזקה ויציבה - וכבר יודעת להתמודד עם משברים. ואכן, היא מובילה עולמית בעמידה מול המשבר הנוכחי - הן הבריאותי והן הכלכלי.

פורטוגל היא המדינה המחוסנת ביותר לקורונה באירופה, ואחת המדינות המחוסנות ביותר בעולם. כ-88% מהאוכלוסייה שיכולה לקבל חיסון אכן מחוסנים, ולכן גם הכלכלה שבה לפעילות מלאה, כולל תחום התיירות החשוב. גם המדינה היחידה שגובלת בפורטוגל - ספרד - מחוסנת כמעט במלואה, מה שהופך אותה לאי ירוק, בתוך ים של מדינות כתומות ואדומות. לכן, צופים מומחים, מעמדה כמוקד תיירותי מוביל צפוי רק לצמוח.

התחסנות לקורונה. יח"צ,
התחסנות לקורונה/יח"צ

בצד הכלכלי, פורטוגל השלימה סיבוב של 180 מעלות - מתמ"ג שלילי ברוב חודשי הקורונה, לתמ"ג חיובי מתחילת 2021. ברבעון השני של 2021 נרשם זינוק של לא פחות מ-16% בתמ"ג, מהגבוהים באירופה.

כך השלימה פורטוגל סיבוב של 180 מעלות - ממדינה במשבר, למדינה שמשברים כמעט ולא משפיעים עליה. "אנחנו כבר שנים בפורטוגל", מסכם תלמי. "וגם כשהכלכלה היתה בבעיה האמנו בשוק המקומי. עכשיו פורטוגל הוכיחה לרבים בעולם את מה שאנחנו כבר יודעים - זוהי מדינה יציבה, מושכלת, מצליחה כלכלית - ומושלמת להשקעות".


למידע על השקעות נדלן בפורטוגל>>>

בשיתוף יורופה נדל"ן
  • עוד באותו נושא:
  • פורטוגל
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully