וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזים עתידיים: כל מה שחשוב לדעת לפני שרוכשים

בשיתוף ElitePlatforms

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 10:17

חוזים עתידיים הוא ביטוי המתאר מכשירים פיננסיים הכוללים עסקאות עתידיות. קבלו את המדריך המלא להבנת הנושא, היתרונות והחסרונות, הסוחרים והסוגים הקיימים בשוק הפיננסי

אישה חותמת על חוזה. ShutterStock
המסחר בחוזים עתידיים מתבצע לרוב בבורסה לסחורות או בבורסה לניירות ערך/ShutterStock

חוזים עתידיים. מה זה בכלל?

המונח חוזה עתידי (באנגלית: Futures Contract) מתאר למעשה מכשירים פיננסיים הנסחרים בבורסה וכוללים התחייבות לספק נכס במועד עתידי. המשמעות של חוזה עתידי היא שלמרות שהתמורה והמחיר עבור הנכס נקבעים מראש התשלום בפועל מתבצע רק לאחר מסירת הסחורה או הנכס הכלולים בחוזה.

המסחר בחוזים עתידיים מתבצע לרוב בבורסה לסחורות או בבורסה לניירות ערך והמוצר עצמו יכול לכלול מגוון של מכשירים פיננסיים החל מסחורות וכלה במטבעות חוץ.

בין יוון ללבן: ההיסטוריה של עולם החוזים העתידיים

בני העם היווני מעבר להיותם סוחרים מוצלחים נחשבים גם למי שהיו אמונים על המצאתם של החוזים העתידיים כבר בעידן העתיק. על פי המורשת היוונית פילוסוף בשם תלס פיתח מעין אלגוריתם שידע לחזות את סיכויי ההצלחה של גידול ומסיק זיתים בעתיד.

תלס חתם על הסכמים עם בתי בד ביוון העתיקה במסגרתם קיבל בלעדיות על מפעלי הייצור שלהם בתקופת מסיק הזיתים. למעשה תלס ייצר מעין חוזה עתידי במסגרתו שילם סכום נמוך יחסית לסוחרים בתמורה לזכויות השימוש העתידיות בבתי הבד שלהם. הם מצידם היו מוכנים לעסקה על מנת לקבל תשלום מראש בעידן בו היה קשה לשערך מה יהיו תוצאות המסיק מידי שנה. על פי המיתולוגיה היוונית השיטה שפיתח תלס הייתה כה מוצלחת עד שבעונה שבה חתם לראשונה על החוזים העתידיים כבר הצליח באופן ניכר והפך בתוך זמן קצר מעני מוחלט שעבד כפילוסוף לאחד מעשירי יוון.

גם לעם היהודי יש היסטוריה משלו של חוזים עתידיים המתוארים בסיפור היחסים המאתגרים שבין יעקב אבינו לבין לבן הארמי. לבן הארמי בנו של בתואל בן נחור, אחיה של רבקה ואביהן של רחל ולאה, נשות יעקב מופיע לראשונה בתנ''ך בספר בראשית. לבן היה נחשב לאיש עסקים ערמומי, נחלולי ורודף בצע שפתח עסקים רבים באזור מגוריו הלוא הוא הישוב הקדום חרן בארם נהריים. החוזה שחתם לבן עם יעקב אבינו במסגרתו יעבוד יעקב במשך שבע שנים תמורת הזכות להינשא לבתו רחל נחשב לחוזה העתידי הקדום בהיסטוריה היהודית.

לבן למעשה חתם על הסכם עם יעקב במסגרתו תמורת ביתו הוא ירעה את צאנו במשך שבע שנים. למרות שבהסכם לכאורה הופיעו כל הפרטים הראויים לחוזה עתידי- בטחונות לא היו שם ולבן הפר את ההסכם ואילו יעקב נאלץ לעבוד שבע שנים נוספות תמורת ''רחל בתך הקטנה''.

יתרונות מובילים לשימוש בחוזים עתידיים

בראש ובראשונה הסוחר או בעל העסק יכול להיערך לעתיד. זאת כאשר הסכום העתידי אותו ישלם או יקבל נקבע מראש ומקטין את הסיכונים של העסקה.

כמו כן, סגירת פרטי העסקה מראש עם כללים ומחירים שידועים לשני הצדדים מקטינה את הסיכונים הכרוכים בביצוע העסקה.

במרבית החוזים העתידיים כמעט ולא קיימת אופציה לביטול? החוזה למעט מקרים חריגים של עסקאות בלתי סחירות הכוללות פרטי הסכם ייחודיים ולא שגרתיים.

הסיכונים בחוזים עתידיים

בכל עסקה וגם בעסקת פיננסים כאשר הסחורה לא נמסרת במעמד חתימת העסקה קיים סיכון כי אחד מהצדדים החתומים על החוזה לא יעמדו בהתחייבות במועד ביצוע העסקה. עם זאת, מדובר בסיכון שנחשב לנמוך יחסית בתחום ניהול הסיכונים בוודאי כאשר ידוע מראש מול מי מתבצעת העסקה.

לכאורה, הסיכון יכול לגדול בהמשך למשך החוזה בעיקר כאשר נוצר פער גדול בין השווי של הסחורה במעמד החתימה לזה של מעמד המסירה. עם זאת, כאשר מדובר בגופים גדולים החשש כמעט ולא קיים וכאשר מדובר בגופים קטנים בדרך כלל מתבקשים הסוחרים לבצע הפקדה של בטחונות שיבטיחו את עמידתם בתנאי החוזה ללא כל קשר לשינויים בשווי של המוצרים לאורך תקופת ההסכם.

חשוב לציין כי גם גופים פיננסיים משמעותיים כגון בנקים גם הם נדרשים להפקיד ביטחון פיננסי מתעדכן הנקרא "מרג'ין" על מנת להבטיח את ביצוע העסקה גם במקרים של שינויי שווי משמעותיים.

חתימה על חוזה. ShutterStock
אילו סוגים של חוזים עתידיים קיימים בשוק?/ShutterStock

אילו סוגים של חוזים עתידיים קיימים בשוק?

Future פיוצ'ר - מדובר בחוזה השגרתי והמוכר ביותר בשוק הפיננסים בתחום של חוזים עתידיים. חוזה זה עוסק לרוב בתחומי הסחר בניירות ערך ומטבעות כולל תנאים בסיסיים ברורים עם כל פרטי הנכסים הכלולים בעסקה, תקופת החוזה וכמובן התמחורים.

בחוזים מסוג אלו מפקידים שני הצדדים לעסקה בטחונות בבורסה על מנת שישמשו כערובה לקיום החוזה ואף נדרשים להשלים בטחונות ולהפקיד כספים במקרים של פערים משמעותיים בשווי.
החוזה למעשה סטנדרטי לחלוטין ופשוט ומיועד לשני צדדים לעסקה שאינם מכירים האחד את השני כאשר פרטי החוזה נועדו להגן על שני הצדדים.

Forward פורוורד - זהו חוזה חריג ולא קונבנציונלי שבדרך כלל מיועד עבור עסקאות ייחודיות במטבע חוץ בין גופים משמעותיים בשוק הפיננסים. חוזה מסוג זה יכלול בדרך כלל התאמה אישית tailor made לכל פרטי העסקה והמסחר בו יתקיים בחדרי העסקות של הבנקים עצמם ויכלול גם מינימום של ביטחונות בשווי עשרה אחוזים מסכום העסקה הכולל.

חוזים אלו בדרך כלל מתקיימים בין הבנקים לבין הלקוחות ובמקרים רבים כאמור עוסקים ביחסים שבין מטבעות זרים. בשנים האחרונות עם העלייה בערכו של המטבע הישראלי של השקל אל מול הדולר והיורו התבצעו עסקות רבות כגון אלו בגופים הפיננסיים.

איפה ניתן לבצע עסקות של חוזים עתידיים?

במדינת ישראל מתבצע מרבית המסחר בשוק המעו"ף הלוא הוא שוק של מכשירים פיננסיים נגזרים הנסחרים בבורסה לניירות ערך בתל אביב. מדובר במסחר בסדר גודל קטן יחסית.

עם זאת ברחבי העולם מתבצעות עסקאות של חוזים עתידיים בנפחים פיננסיים גדולים ומשמעותיים בבורסות ברחבי העולם כאשר הבולטות שבהן נחשבות הבורסות ביפן בלונדון ובשיקגו וכל המסחר בהם בחוזים עתידיים מתבצע באופן אלקטרוני וכולל מנעד רחב מאוד של מוצרים פיננסיים החל מריביות דרך מטבעות וכלה בסחורות.

שחקנים בתחום החוזים העתידיים שאתם חייבים להכיר:

1. המגדרים\ מנטרלי הסיכונים (Hedgers)- מטרתם להפחית את הסיכונים במסחר ולהגן על ההשקעות מפני תנודות משמעותיות שעלולות לחול בשוק המסחר.
2.ספקולנטים - מדובר במי שמבצעים פעולות בסיכון גבוה יחסית. סוחרים אלו מבצעים פעילויות כלכליות בהם ההשקעה הראשונית כמו גם הריבית על הקרן, לא מובטחים. הפעולה המעשית כוללת העברות כספים ללא ערובה מקדימה וניתוח מקצועי מה שמוביל לסיכון לאובדן ההשקעה.
מטרת הספקולנטים הסוחרים היא להשתמש ביכולות ניבוי ההתרחשויות בשוק על מנת לייצר רווח מהיר וגדול ללא שום רגש או עניין בסחורה עצמה.
3. ארביטרז'רס - מדובר בטיפוסים השמרניים ביותר בשוק אלו המנהלים עסקאות הכוללות מינימום של סיכונים והשקעות.

לסיכום:

תחום החוזים העתידיים הוא תחום מרתק ועתיר סיכויים כמו גם סיכונים. למעשה מדובר בסוג מסחר פיננסי שיכול לייצר הכנסה עתידית גבוהה למי שיודעים לחזות היטב את השוק ואת התנודות בו ומצד שני להסב הפסדים משמעותיים למי שטועים בהערכות. בכל מקרה ולא משנה לאיזה מסוגי הסוחרים אתם משתייכים קיימת עדיפות לביצוע עסקות אל מול גופים מוכרים ובחוזים ברורים ומפורטים.
רוצים ללמוד עוד? היכנסו לאתר של עלית פלטפורמס - הנציגה הישראלית הרשמית ל-Tradestation

בשיתוף ElitePlatforms
  • עוד באותו נושא:
  • חוזים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully