וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבנים לשימור בעיר היקרה בעולם

בשיתוף גורקן יזמות נדל"ן

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 15:46

למרות יוקר המחייה ועליית המחירים המטורפת, בניינים לשימור בעיר הלבנה הפכו למבוקשים מאוד. מוריס גורקן, הבעלים של חברת גורקן יזמות נדל"ן, מסביר

בניין לשימור תל אביב. https://depositphotos.com,
בניין לשימור תל אביב/https://depositphotos.com

את החותמת - "העיר היקרה בעולם" - קיבלה תל אביב ביושר רב, בעיקר בשל מחירי הדיור הגבוהים בה. אך למרות יוקר המחיה בבירה העסקית, מגורים בדירות לשימור הפכו למבוקשים מאוד. יצאנו לבדוק את בנייני השימור בעיר היקרה בעולם. והמחירים? בהחלט לעשירים.

תוכניות השימור של הבניינים ההיסטוריים של תל אביב שינו את הנוף האורבני בעיר, עם למעלה מ-2,500 מבנים לשימור ברחבי תל אביב, וביניהם כ-400 מבנים המוגדרים לשימור בהגבלות מחמירות.

תוכניות שימור המוסיפות למרקם העירוני

בשיטוט קצר בתל אביב, נוכל לראות עשרות בניינים שעברו שימור מקיף, ועוד רבים שנמצאים ממש בימים אלה בתהליכים מתקדמים. תל אביב שבימים כתיקונם מבקרים בה כשני מיליון תיירים בשנה, חייבת לשמור על פני העיר ובהחלט לא יכולה להרשות לעצמה להציג מבנים מוזנחים, בטח לא כאלה שמיועדים לשימור.

לדברי מוריס גורקן הבעלים של חברת גורקן יזמות נדל"ן המקדמת תוכניות שימור בעיר תל אביב: "לעירייה יש אינטרס ורצון לקדם תוכניות לשימור, אך בפועל היא לא מעניקה כל סיוע ליזם שרוצה לבנות בניין לשימור - אלא להיפך. תהליך הוצאת ההיתר של בניין כזה הוא מסורבל, מסובך וארוך שיכול לקחת פי 2 זמן ואף יותר מהוצאת היתר רגיל. בנוסף, עלויות השימור על פי דרישות מחלקת השימור יכולות להגיע לעלויות ביצוע גבוהות באופן משמעותי מאשר מבניין רגיל בתל אביב. בבניינים לשימור אין הטבות מיסוי - לא של תמ"א ולא של היטלי השבחה". כל אלה הופכים את היזמות בבניינים לשימור למשימה כמעט בלתי אפשרית.

חברת גורקן יזמות נדל"ן הוותיקה, סיימה לאחרונה שני פרויקטים ייחודיים של שימור בעיר, האחד הוא פרויקט אחד העם 110 והשני הוא פרויקט שינקין 56. "פרויקטים של שימור דורשים חשיבה יצירתית יוצאת דופן. הם מאתגרים מאוד בשל הצורך לעמוד בתקנות השימור וגם להתאים את התשתיות לעידן הטכנולוגי החדש. בנוסף, עליהם להציע רמת גימור התואמת למאפייני הבנייה הישנים, אך עם טוויסט אדריכלי חדשני המתאים לעידן העיצוב החדש", כך מספר מוריס גורקן.

הכירו את הפרויקטים הבולטים לשימור בתל אביב

פרויקט אחד העם 110

פרויקט עליו הייתה אמונה חברת גורקן יזמות נדל"ן. רחוב אחד העם בתל אביב מאופיין בבניינים לשימור, ולכן מתבקש מאוד שגם אחד העם 110 יהיה בסטנדרט של שכניו. המבנה עבר שיפוץ מן היסוד, תוך שמירה על המרקם והעיצוב הישנים ואכן כך קרה - המבנה קיבל מראה חדש, הרבה בזכות המרפסות הרעועות אשר קיבלו מעטפת חדשה שהפכה את הבניין לפנינה אדריכלית.

פרויקט שינקין 56

פרויקט נוסף של היזם מוריס גורקן הוא שינקין 56, שקיבל מתיחת פנים חדשה לאחר שיפוץ מאסיבי ויצירת חזית חדשה לגמרי. המאפיינים הבולטים במבנה הם החלונות המעטרים את חזית הבניין בעיצוב וינטג' ייחודי הדומה מאוד לעיצוב האדריכלי ההיסטורי, אך עם טאצ' עכשווי מודרני.

פרויקט בית ולודבסקי

פרויקט שימור נוסף ובולט בעיר האורבנית הוא בית ולודבסקי עליו הייתה אמונה חברת סינבר עבודות בנייה בע"מ, ברחוב קלישר 15 בתל אביב. רק נסביר שהבנייה הסתיימה בשנת 2013 לאחר שהמבנה קיבל חיים חדשים המשמרים את הסיפור ההיסטורי שלו. לדוגמה, הסגנון האקלקטי נשמר היטב, כך גם ציורי הקיר והתקרה הגבוהה בבית שמרו על המראה הישן והיפה שהיה קודם לכן.

פרויקט פינסקר 19

עוד פרויקט שימור שלא ניתן לפספס בעיר הוא פינסקר 19 עליו הייתה אמונה חברה ח.ר. ראמה. המבנה שנבנה בשנת 1928 והיה בעל ערכים ארכיטקטוניים היסטוריים שמר על סגנון העיצוב האקלקטי ועל החזית המרהיבה.

ומה לגבי המחירים בעיר היקרה בעולם?

אם נגיע למחיר הדירות המוצעות באופן כללי בתל אביב, נראה עלייה המסחררת, אך כאשר מדובר על מבנים לשימור המחיר קופץ פי כמה וכמה. נציין כי התהליכים של פרויקטים שכאלה שונים מפרויקטים רגילים - בשל התהליך הארוך של הוצאת היתר בנייה ועלויות השימור היקרות ביחס לפרויקט בנייה רגיל.

לדברי מוריס גורקן: "חובבי וינטג', ותקרות גבוהות שירצו להתגורר במבנים שעברו תהליכי שימור ייאלצו להיפרד מסכומי כסף גבוהים, כמובן אם וכאשר ימצאו דירה שכזאת הנחשבת למבוקשת מאוד". עוד ממשיך ומוסיף: "כאשר התחלנו לעסוק בתחום שימור מבנים בשנת 2000, קוני הדירות שילמו פחות תמורה בבניינים לשימור ביחס לבניינים החדשים שנבנו באותו האזור. אך בשנים האחרונות אנו רואים מגמת שינוי בולטת בתחום, והקונים מבינים את הערך והיופי בבניינים לשימור, ולכן הם מוכנים לשלם מחירים יקרים יותר בעשרות אחוזים על מנת לגור בהם".

בשיתוף גורקן יזמות נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully