וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישיון לזוגיות: לזהות את מידת ההתאמה כבר מהדייט הראשון

בשיתוף ארז רשף

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 15:58

העובדה ששליש מהמתחתנים מסיימים בגירושים פחות מטרידה היום רווקים ורווקות. הרבה יותר מטרידה המחשבה לחיות יחד כל החיים בלי להיות מאושרים. האם סיפורי האגדה שמבטיחים לנו שהם "חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה" יכולים להיות המציאות שלנו? מסתבר שכן

ארז רשף אודליה. דורון לצטר,
ארז רשף ואודליה/דורון לצטר

בספרו החדש "רישיון לזוגיות" מזהה ארז רשף שישה יסודות שמרכיבים זוגיות: משיכה ועניין, תקשורת זוגית, אמון, תשוקה ומחויבות, אינטימיות ומגע. במחקר שערך במשך שבע שנים גילה רשף כי החיים הזוגיים המאושרים שכולנו חולמים עליהם יכולים להיות המציאות של כל אחד ואחת מאיתנו אם רק נבין את החוקיות שקיימת בזוגיות.

על מנת להגיע לאותו האושר, הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא לבצע את הבחירה בבן או בת הזוג הנכונים לנו. אנחנו אמנם לא בוחרים במי להתאהב ולא יכולים לדעת מראש האם נרגיש את הקליק הראשוני או לא, אך מהרגע שאנחנו נכנסים למערכת יחסים, אנחנו יכולים לדעת מהר מאד האם הזוגיות הזו נכונה לנו או לא והאם זו הזוגיות שתסב לנו אושר גם בעתיד.

השיטה, אותה מביא רשף, מגישה לנו את הזוגיות לראשונה בצורה כמעט מדעית כשהיא מנחה אותנו להסתכל על תחום הזוגיות בחיים שלנו מזווית שונה מהגישות המקובלות. כך למשל נוכל למצוא את עצמנו בעיצומו של וויכוח, נזהה בעזרת השיטה שהמחלוקת הזו קשורה לאחד מששת היסודות שמרכיבים את הזוגיות שלנו, ובעזרת הכלים הספציפיים לאותו יסוד, נפתור את המחלוקת, נתקדם ממנה ונשפר את איכות הזוגיות שלנו.

להיכנס או לא להיכנס לקשר הזה?

כשאנחנו נכנסים לקשר חדש ברור לנו שלעולם לא נמצא מישהו שהוא בהגדרתו "מושלם" ולכן השאיפה צריכה להיות למצוא את ההתאמה הגבוהה ביותר. לצורך כך, מסביר רשף, ניתן לזהות את מידת ההתאמה בינינו כבר בדייטים הראשונים אם נאפשר לתנאים מסוימים להתקיים. רשף מחלק את תחום המשיכה לארבע צורות: פיזית, אינטלקטואלית, רגשית ורוחנית ומסביר שככל שבמהלך הדייטים נצליח להבחין בקיומן של כל אחת מארבע צורות המשיכה, נגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה של הקשר. צורות המשיכה כולן חייבות להתקיים ברמה גבוהה על מנת שהזוגיות תהייה מאושרת לטווח הארוך ולכן סימן בסיסי לקיומן כבר בדייט הראשון יאשר לנו שיש כאן סיכוי לקשר רציני, אך מנגד, אם נצא למספר דייטים ולא נבחין בכל צורות המשיכה, נדע לזהות שסיכויי ההצלחה נמוכים.

משיכה זה כל העניין

היכולת שלנו להימשך למישהו מסוים קשורה כמובן בראש ובראשונה למשיכה הפיזית שלנו כלפיו. אנחנו נבחן את החזות החיצונית שלו, האם אנחנו נמשכים למראה שלו, האם הוא יפה או סקסי בעינינו. כשאנחנו מתחילים להתכתב או לדבר עם אותו אדם, להבין מי הוא, מה הדעות שלו, המחשבות, ההומור והתפיסות שלו, אנחנו מתחילים לזהות גם את רמת המשיכה האינטלקטואלית אליו, אם היא מתאימה לנו ותעניין אותנו לאורך זמן.

המשיכה הרגשית והרוחנית הן מעט יותר מורכבות לזיהוי, לכן אם לא מתקיימים תנאים נוחים לשיחה, כמו למשל אם הדייט מתקיים בבר או במסעדה רועשת, יהיה קשה יותר להבחין בהם. ברמה הרגשית, אנחנו נרצה לזהות את האופן שבו הוא מבטא את הרגשות שלו, מדבר עליהם, אם הוא אמפתי, האם הוא יודע להכיל רגשות קשים או מורכבים או שהוא מתחמק מהם באמצעות הומור או שינוי נושא השיחה. באותה מידה, כשהאדם שנמצא מולנו רואה את החיים באותה צורה כמונו, השאיפות שלו, הקריירה שלו, ההגשמה העצמית שלו, הגישה שלו לגבי חתונה, הקמת משפחה ובכלל האם צורת ההסתכלות שלו על העתיד תואמת לצורת ההסתכלות שלנו. כל אלו ישפיעו על רמת המשיכה הרוחנית בינינו. בספרו מסביר רשף, שלא מדובר כאן במה ש"נכון או לא נכון" אלא על מידת ההתאמה בינינו.

ארז רשף. דורון לצטר,
ארז רשף/דורון לצטר

לדעת מראש כשזה לא מספיק

כחלק מתהליך הבחירה שלנו בבני הזוג נכנס כלי נוסף, "מבחן השאלה השנייה", שבודק את מידת ההתעניינות שלנו בצד השני ולהפך. המבחן מוצג בצורה פשוטה אך דורש את הרצון שלנו, כמו גם את הבשלות שלנו, להסתכל על האמת בעיניים, משהו שלא תמיד בא לנו בקלות. במשך השנים בהן בחן רשף את תחום הזוגיות, הוא זיהה באופן עקבי את הצורך הטבעי שלנו לסלף לעצמנו את האמת ואיך הנטייה הזאת משפיעה ישירות על סיכויי ההצלחה של הזוגיות שלנו.

לפי עקרונות הכלי, כאשר אנחנו משתפים את בני הזוג שלנו בחוויות היומיום, אנחנו יכולים לבדוק עד כמה הם באמת מתעניינים בנו כך שאם נזהה שבאופן עקבי הצד השני לא מתעניין בנו מספיק, תידלק אצלנו נורה אדומה שתצביע על כך שמשהו לא שלם בקשר הזה ויתכן שאנחנו לא בזוגיות הנכונה. "מבחן השאלה השנייה" הוא קריטי להבנת הפער שעשוי להיות בתחומי העניין בינינו וככל שנזהה אותו מוקדם יותר, נצליח לצמצם אותו ולהגדיל את סיכויי ההצלחה של הקשר.

את הספר רישיון לזוגיות ופרטים על סדנאות, הרצאות ואימונים אישיים עם ארז רשף ניתן למצוא באתר.

בשיתוף ארז רשף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully