וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבחון נכון לבעיות ראייה אצל ילדים

אורטל ורובל־בסכס, בשיתוף ורובל אופטיק ג’וניור

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 15:49

לעתים בעיות ראייה שאינן מאובחנות אצל ילדים, עלולות להיות מאובחנות כבעיות קשב וריכוז, ולכן חשוב אבחון ראייה מהיר

ורובל אופטיק ג’וניור. יח"צ,
ורובל אופטיק ג’וניור/יח"צ

לעתים קרובות ילד שמתפרע בגן, בכיתה או בבית ואינו מרוכז, מאובחן מיידית עם בעיית קשב וריכוז. לעיתים זו אבחנה שגויה, כשבעצם מדובר רק בלקות ראייה ובבדיקת מיקוד ראייה, יכולים מיידית לגלות האם הילד זקוק למשקפיים.

האופטומטריסטית אורטל ורובל־בסכס, מומחית לאורטופטיקה - יישור ראייה, מסבירה: "בעיות ראייה שאינן מטופלות או אינן מאובחנות אצל ילדים, עלולות להיות מאובחנות כבעיות קשב וריכוז, על כל המשתמע מכך", לדבריה, חשוב לדעת שבעיות ראייה אצל ילדים מתחילות כבר מלידה, מסיבות רבות. בדיקה וטיפול מתאים הניתן בזמן, ימנעו מילדכם נזק עתידי בלתי הפיך.

אילו סימנים לבעיות ראייה מופיעים אצל ילדים?

ורובל־בסכס: "אם הילד טוען שאינו מספיק להעתיק מהלוח למחברת, אומר שהשורות קופצות לו כשהוא קורא, שהוא אינו עוקב אחרי עצם גדול המוצב מולו, סובל מכאבי ראש, כאבי עיניים, עייפות, טשטוש ראייה, כפל ראייה ועיניים דומעות, שצורבות לו העיניים והוא אינו מפסיק לשפשף אותן עד שהן הופכות לאדומות, או כשהוא עוצם לעתים תכופות עין אחת. גם אם המורה מתריעה על שינויים בהתנהגותו בכיתה, זהו סימן שבעיות של חוסר ריכוז יכולות להעיד על בעיית ראייה".

סימן נוסף לבעיות ראייה הוא אם הילד יושב בבית קרוב מאוד למסך הטלוויזיה, בכיתה הוא בוחר לשבת קרוב ללוח וכשהוא קורא ספר ומצמיד אותו לפניו.

אילו סוגים של הפרעות ראייה קיימות אצל ילדים?

ההפרעות הן פזילה, תנועה לא רצונית מהירה של העיניים, הפרעה בראייה תלת־ממדית הנותנת עומק לתמונה המתקבלת, הפרעות מיקוד ראייה היכולות להתבטא בקושי לקרוא ולכתוב, עין עצלה וראייה כפולה.

מתי מומלץ לבצע בדיקות ראייה לילדים?

בחיי ילד קיימים מספר צמתים בהם חובה לבצע בדיקות עיניים, וזאת רק אצל רופא עיניים לילדים: בין חצי שנה לשנה, בגיל 3 וחצי ולפני כיתה א'. בגילאים אלה הראייה של הילד מתפתחת והיא עדיין בעלת שינוי, לכן אם מגלים עין עצלה או פזילה, אפשר לטפל בה עד גיל 8.

קיימת דעה שניתן לטפל גם אחרי גיל זה, אבל אז הסיכויים להצלחה קטנים יותר. האבחון האורטופטי כולל בדיקת תנועות עיניים, מיקוד, בדיקת פזילה, מדידת תפקוד הראייה הדו־עינית, עין עצלה וראייה כפולה.

ורובל אופטיק ג’וניור. יח"צ,
ורובל אופטיק ג’וניור/יח"צ

בדיקת מיקוד ראייה

חובה לשלוח את הילד לפני הכול ל"בדיקת מיקוד ראייה" ,כיוון שייתכן שהוא בסך הכול זקוק למשקפיים, או שהוא סובל מכך שהעיניים אינן עובדות יחד, או שני הדברים כאחד.

מהו הטיפול המומלץ?

טיפול אורטופטי בבעיות ראייה אצל ילדים נועד לעזור לילד המטופל להשתמש בנוחיות בשתי עיניו, ובמידת האפשר להעניק לו ראייה דו־עינית ותחושת עומק. בקליניקה האורטופטית מתקיימות סדנאות של 8-10 מפגשים של 20 דקות עד חצי שעה כל מפגש, כל זאת באמצעות תוכנות ידידותיות לילד היושב מול מסך גדול, כשהמטפלים מתרגלים איתו תרגילי ראיית עומק וראייה תלת־ממדית באמצעות משחקים המשולבים עם עזרים אופטיים המותאמים לילדים. בנוסף, הילד מקבל סדרת תרגילים לאימון בבית.

אומרת ורובל־בסכס: "בתקופת הקורונה, חלה עלייה בקרב ההורים הבוחרים לרכוש את התוכנה הטיפולית הזו לצורך עבודה ביתית, כשהמטפלים האורטופטים עוקבים מרחוק על הטיפולים הביתיים".

יש גם להוסיף שבעידן הקורונה ילדים למדו בזום שעות רבות כל יום, וזהו מצב לחלוטין לא אופטימלי לבריאות העיניים לילדים.

כמו כן לחפש משקפיים בטכנולוגיית Eyephorics - ללא מסגרת מגושמת ובולטת, עם מוטות וגשר עשויים מפלסטיק גמיש, המתעגלים מאחורי האוזניים לחיזוק היציבה, בגווני מסגרות שקופים למחצה. העדשות עמידות לשבר, והן מתאימות במיוחד לילדים אקטיביים המתביישים במשקפיים, שכן הם כמעט בלתי נראים על הפנים.

"ורובל אופטיק ג'וניור" - חנות המשקפיים לילדים בדיזנגוף סנטר

לפרטים נוספים בקרו לאתר שלנו>>

אורטל ורובל־בסכס, בשיתוף ורובל אופטיק ג’וניור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully