וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לשמור על הלו"ז עם הפרעות קשב וריכוז?

בשיתוף בטיפולנט

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 11:24

הילדה לא מסוגלת לשבת בשיעור מבלי להפריע? ייתכן שמדובר בסימפטומים המרמזים על הפרעת קשב וריכוז. החדשות הטובות: יש מה לעשות עם זה

ADHD קשב וריכוז. Depositphotos,
ADHD קשב וריכוז/Depositphotos

שוב מצאתם כריך מעופש שהילד שכח בתחתית הילקוט, קיבלתם טלפון מהמורה שמבשר שהילדה לא מסוגלת לשבת בשיעור מבלי להפריע, או במקרה גיליתם ברגע האחרון שהמבחן בחשבון מתקיים מחר? אולי בכלל התופעות הללו מוכרות לכם דווקא מעצמכם - שוכחים את המטריה במשרד, מתקשים להתרכז לאורך זמן בפגישות או דוחים מטלות לרגע האחרון? ובכן, ייתכן כי אלו סימפטומים המרמזים על הפרעת קשב וריכוז והחדשות הטובות הן שיש מה לעשות עם זה.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה נוירו-התפתחותית, המתאפיינת בטווחי קשב וריכוז קצרים, ברגישות גבוהה לגירויים, ובנטייה מוגברת להסחות דעת. אנשים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים להתרכז לאורך זמן, מתקשים לנהל זמנים ביעילות ועשויים להצטייר בעיני הסביבה כמפוזרים או שכחנים.

בקרב ילדים, הסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז בדרך כלל מתבטאים בקושי לעקוב אחר החומר הנלמד בכיתה, נטייה לשכוח את שיעורי הבית או קושי להתרכז בהם. בפועל, התוצאה היא ביצועים אקדמיים פחות טובים באופן כללי.

כמו כן, רבים מהאנשים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים להתנהגות אימפולסיבית ולפעלתנות יותר (למשל, קשה להם לחכות לתורם והם עשויים להתקשות לשמור על איפוק וסבלנות). ילדים בעלי נטיות אימפולסיביות והיפראקטיביות לרוב יתקשו לשבת לאורך זמן בשיעורים ואף עלולים להפגין בעיות התנהגות בבית הספר (למשל, להתפרץ לדברי המורה בשיעור). יחד עם זאת, תיתכן גם הפרעת קשב ללא מאפיינים של אימפולסיביות והיפראקטיביות, המכונה ADD.

איך אפשר לטפל בהפרעת קשב וריכוז?

קיימות כיום אופציות טיפוליות מגוונות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, המתאימות הן ל-ADHD והן ל-ADD. הטיפולים המקובלים ביותר כיום הם טיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), כאשר לרוב מומלץ לשלב בין השניים.

כמו כן, כאשר מדובר בילדים, רצוי לשלב עזרה בבית הספר, על מנת להעניק התייחסות מיוחדת להיבטים האקדמיים המושפעים מהפרעת הקשב והריכוז.

טיפול תרופתי

טיפול תרופתי יכול לסייע בהגברת הריכוז והפחתת הנטייה לאימפולסיביות. הטיפול התרופתי הנפוץ כיום להפרעת קשב וריכוז הוא טיפול בתרופות ממריצות המבוססות על החומר מתילפנידאט, הידועות בשמות המסחריים "ריטלין" ו-"קונצרטה".

פסיכותרפיה

פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) נחשבת לטיפול הלא-תרופתי היעיל ביותר להפרעות קשב וריכוז. במסגרת הטיפול, המטפל עוזר למטופל ללמוד טכניקות לוויסות רגשי, להתגבר על הרגלים מזיקים, ולשנות דפוסי חשיבה שליליים.

בקרב ילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז, הטיפול יכלול גם הדרכת הורים, במסגרתה המטפל ידריך את ההורים כיצד להגיב באופן עקבי ומתאים להתנהגויות לא רצויות של הילד, כיצד לעזור לו או לה לסגל כלים אדפטיביים להתמודדות עם קשיים, ולסייע ברכישת כישורים חברתיים חדשים.

סיוע בבית הספר

בין אם מדובר ב-ADHD ובין אם מדובר ב-ADD, מרבית הילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים מקשיים בבתי הספר. לכן, כדאי לערב וליידע את המורים ואת צוות בית הספר על מנת שיוכלו לסייע לילדיכם. כמו כן, ניתן להיעזר בריפוי בעיסוק, המסייע לחיזוק כישורי ההתארגנות ולרכישת אסטרטגיות למידה.

בשיתוף בטיפולנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully